Gå til innhold

Er ”E-stoffer” farlige for oss, eller er de nødvendige? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Folk flest vet ikke at for bare rundt hundre år siden så var matforgiftning og andre sykdommer tilknyttet mat og drikke de vanligste dødsårsakene.

Selv noe så dagligdags som melk var veldig farlig før pasteurisering ble vanlig.

 

Dessverre tror folk flest at ting er sunt om det er "naturlig" og farlig om det er "E-stoff" eller "kjemisk" (lykke til med å finne ikke-kjemisk mat).

Det er nettopp dette som er det ideologiske grunnlaget bak økologisk mat som er en av vår tids største svindler.

At dette går hånd i hånd med annen overtro som naturmedisin, vaksinemotstand, osv. går tydelig frem i Debios forskrifter:

 

 

 

 

Fytoterapeutiske produkter(1) (...), homeopatiske produkter(...) og mikronæringsstoffer mv som står oppført i Liste 3, skal brukes fremfor allopatiske(2) veterinærlegemidler eller kjemisk framstilt antibiotika (...)

 

Bruk av kjemiske eller syntetiske veterinærpreparater til forebyggende behandling er forbudt, bortsett fra ved vaksinering, parasittbehandling og behandling pålagt av myndighetene.

 

 

 

 

For den som ikke er godt kjent med slikt betyr fytoterapautisk(1) planteekstrakt og allopatisk(2) betyr "konvensjonell medisin".

Løgnene om at økologisk mat skal være sunnere er så utbredt at de har funnet veien inn i skolebøker, og denne ideologiske matproduksjonen får også statsstøtte.

Det hevdes at økologisk produksjon øker dyrevelferden på tross av at de avstår fra medisiner og vaksiner som ikke er lovpålagt, så økologisk landbruk er med andre ord dyreplageri.

I en verden hvor vi trenger å øke matproduksjonen og tryggheten så er det ganske absurd å drive et ideologisk landbruk som medfører dårligere kvalitet, mer kasting av mat og svært lite avkastning per areal og årsverk.

 

-----

 

For den som ikke er kjent med hva DHMO.org så er det en gammel spøk.

Alle opplysningene som brukes er korrekte, men de er bare fremstilt på en svært villedende måte som gjør at folk tror dette er svært farlig.

F.eks. at vann er en viktig komponent i sur nedbør, men det er riktig nok den ufarlige delen. ;)

DHMO-spøken har lurt mange gjennom årene, deriblant flere politikere som har gått på: (fra Wikipedia)

 

 

 

In February 2011, during the campaign of the Finnish parliamentary election, a voting advice application asked the candidates whether the availability of "hydric acid also known as dihydrogen monoxide" should be restricted.

49% of the candidates answered in favor of the restriction

 

 

 

 

Hele hensikten med spøken er å få folk til å tenke kritisk, noe som kunne vært understreket i artikkelen.

 

Til slutt er det viktig å huske at vann er en farlig kjemikalie, men også helt livsnødvendig :)

 

 

 

Ja..., vann er et paradoks...

Lenke til kommentar

En ting er dog sikkert , vi får i oss for mye av noen typer tilsettinger og dette er ikke bra...

Det er derfor det er bra med en reduksjon i ting som salt , visse smakstilsettninger og andre E-stoffer.

 

Visse studier viser at noen av disse e-stoffene kan forårsake kreft hos dyr , problemet med slike studier er jo at menneskelig anatomi kan være mer robust eller svakere og dermed er det ikke sikkert at studien stemmer.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sant at de fleste får i seg for mye salt(NaCl). Den enkleste måten å redusere saltinntaket på er å gå over til hjemmebakt brød og hjemmelaget middag, siden det er ferdigmat som er hovedkilden til salt (det er ikke potetchips). De som ikke vil bake for hånd kan kjøpe en brødbakemaskin og få ferske brød hver dag, i stedet for salte, tørre, smakløse brød.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er sant at de fleste får i seg for mye salt(NaCl). Den enkleste måten å redusere saltinntaket på er å gå over til hjemmebakt brød og hjemmelaget middag, siden det er ferdigmat som er hovedkilden til salt (det er ikke potetchips). De som ikke vil bake for hånd kan kjøpe en brødbakemaskin og få ferske brød hver dag, i stedet for salte, tørre, smakløse brød.

 

Nå er jeg ikke helt enig med deg i at alle kjøpebrød er salte og smakløse tørre brød , det finnes et par  kjøpebrød som har nesten ikke saltinnhold , men de er vel mer unntaket enn det som gjelder. Har du en lokal baker kan man fort få brød som er like gode som de du kan lage hjemme.

 

Utover det bør vi få myndighetene våre til å komme med litt kraftigere krav til å redusere saltinnholdet relativt kjapt da det har en svært positiv effekt på antallet dødfall i året : http://nhi.no/forside/mindre-salt-i-maten-gir-gode-resultater-41996.html

Lenke til kommentar

Poenget er at disse E-nummerne bare er navn på ting. At de er E-stoffer har ingen ting å si. Det blir som å si at alle med arabiske navn er terrorister. Eller muslimer.

 

Dette har du antakelig rett i. Samtidig selges det svært mange produkter i norske matbarebutikker, proppet med E-er som antakelig er kreftfremkallende ++ Så lenge dette er tilfellet, så vil jeg ikke si at frykten for E-er er opphypet, selv har jeg en app som jeg raskt kan slå opp om en E er helseskadelig eller ei.

Lenke til kommentar

 

Det er sant at de fleste får i seg for mye salt(NaCl). Den enkleste måten å redusere saltinntaket på er å gå over til hjemmebakt brød og hjemmelaget middag, siden det er ferdigmat som er hovedkilden til salt (det er ikke potetchips). De som ikke vil bake for hånd kan kjøpe en brødbakemaskin og få ferske brød hver dag, i stedet for salte, tørre, smakløse brød.

Nå er jeg ikke helt enig med deg i at alle kjøpebrød er salte og smakløse tørre brød , det finnes et par  kjøpebrød som har nesten ikke saltinnhold , men de er vel mer unntaket enn det som gjelder. Har du en lokal baker kan man fort få brød som er like gode som de du kan lage hjemme.

 

Ja det er helt riktig det, men jeg tenker du forstår generaliseringen min :)

Nå vet ikke jeg når du kjøper brød, men brødene som ligger fremme i 17-18-tiden har gjerne ligget slik i 6-12 timer så de vil være tørre selv om de skulle være bra ernæringsmessig. Generelt er også utvalget for gode kjøpebrød begrenset sent på dag og er gjerne dyrt. Derfor vil jeg argumentere for at folk bør basere seg mest mulig på hjemmebakt siden det er sunnest/like sunt, ferskest og koster til og med mye mindre. Jeg tror de fleste skal ha tid til å fylle på ingredienser og sette tidsinnstilling på en brødbakemaskin om kvelden.

 

Forøvrig er middagsrester et glimrende alternativ til ferdigmiddag/hurtigmiddag(Toro, Fjordland, du vet hva jeg mener). Allslags gryteretter, lapskaus, osv. er lett å varme opp.

Lenke til kommentar

Dette har du antakelig rett i. Samtidig selges det svært mange produkter i norske matbarebutikker, proppet med E-er som antakelig er kreftfremkallende ++ Så lenge dette er tilfellet, så vil jeg ikke si at frykten for E-er er opphypet, selv har jeg en app som jeg raskt kan slå opp om en E er helseskadelig eller ei.

Nå er det vel heller at det er ernæringsmessig mangelfullt og for salt som er det helsemessige problemet. Så godt som alle tilsetningsstoffer som brukes i norsk mat skal være ufarlig i de doser som brukes, og folk får vel heller kreft av hva de ikke får i seg enn av hva de får i seg.

Endret av efikkan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er dog sikkert , vi får i oss for mye av noen typer tilsettinger og dette er ikke bra...

Det er derfor det er bra med en reduksjon i ting som salt , visse smakstilsettninger og andre E-stoffer.

 

Visse studier viser at noen av disse e-stoffene kan forårsake kreft hos dyr , problemet med slike studier er jo at menneskelig anatomi kan være mer robust eller svakere og dermed er det ikke sikkert at studien stemmer.

 

"Visse studier".. jeg ville vel heller sagt "uvisse studier"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er sant at de fleste får i seg for mye salt(NaCl). Den enkleste måten å redusere saltinntaket på er å gå over til hjemmebakt brød og hjemmelaget middag, siden det er ferdigmat som er hovedkilden til salt (det er ikke potetchips). De som ikke vil bake for hånd kan kjøpe en brødbakemaskin og få ferske brød hver dag, i stedet for salte, tørre, smakløse brød.

Nå er jeg ikke helt enig med deg i at alle kjøpebrød er salte og smakløse tørre brød , det finnes et par  kjøpebrød som har nesten ikke saltinnhold , men de er vel mer unntaket enn det som gjelder. Har du en lokal baker kan man fort få brød som er like gode som de du kan lage hjemme.

 

Ja det er helt riktig det, men jeg tenker du forstår generaliseringen min :)

Nå vet ikke jeg når du kjøper brød, men brødene som ligger fremme i 17-18-tiden har gjerne ligget slik i 6-12 timer så de vil være tørre selv om de skulle være bra ernæringsmessig. Generelt er også utvalget for gode kjøpebrød begrenset sent på dag og er gjerne dyrt. Derfor vil jeg argumentere for at folk bør basere seg mest mulig på hjemmebakt siden det er sunnest/like sunt, ferskest og koster til og med mye mindre. Jeg tror de fleste skal ha tid til å fylle på ingredienser og sette tidsinnstilling på en brødbakemaskin om kvelden.

 

Forøvrig er middagsrester et glimrende alternativ til ferdigmiddag/hurtigmiddag(Toro, Fjordland, du vet hva jeg mener). Allslags gryteretter, lapskaus, osv. er lett å varme opp.

 

 

Jeg er faktisk enig med deg på det meste du skriver her , her baker vi selv omtrent 80% av alt brødet vårt , knekkebrød derimot får vi ikke gjort så mye med og siden guttene på 3 ønsker det innimellom må vi bare prøve å velge det sunneste alternativet.

 

Fjodor : Nå snakker jeg faktisk om artikler publisert fra NHI om både saltinnhold og e-stoffer , det er ikke alltid de er like grundige i jobben sin og dette har blitt påpekt tidligere ( reddit ) , spesielt når det er forskning som viser visse samsvar med noen typer e-stoffer og kreft.

 

Eksempelvis : http://www.rsc.org/chemistryworld/2015/02/caramel-colour-soft-drinks-linked-cancer-4-mei

 

Dette er noe jeg er enig med 

 

Taka Shibamoto, a professor of food chemistry and environmental toxicology at the University of California, Davis, US, is sceptical of the new analysis. He says the current information about the carcinogenicity of 4-MEI is based only on animal studies and argues that large epidemiological studies are needed to determine whether those findings translate to humans.

 

Altså med andre ord, man bør vise litt sunn skepsis i alle fall til e-stoffer som ikke er studert grundig nok eller hvor man har sett en viss relevans til kreft i forhold til testing på dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En ting er dog sikkert , vi får i oss for mye av noen typer tilsettinger og dette er ikke bra...

Det er derfor det er bra med en reduksjon i ting som salt , visse smakstilsettninger og andre E-stoffer.

 

Visse studier viser at noen av disse e-stoffene kan forårsake kreft hos dyr , problemet med slike studier er jo at menneskelig anatomi kan være mer robust eller svakere og dermed er det ikke sikkert at studien stemmer.

 

"Visse studier".. jeg ville vel heller sagt "uvisse studier"...

En ting er sikker; ikke sikkert. Har noe med språk å gjøre. Men bevares; det er ikke viktig :-)

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk enig med deg på det meste du skriver her , her baker vi selv omtrent 80% av alt brødet vårt , knekkebrød derimot får vi ikke gjort så mye med og siden guttene på 3 ønsker det innimellom må vi bare prøve å velge det sunneste alternativet.

Det er glimrende, hadde folk gjort som deg så hadde det stått mye bedre til med folks helse.

 

For om folk spiser 80-90% god hjemmelaget mat så burde de ligge godt an, for det er det du gjør på det jevne som teller. Så når familien spiser sunt brød med godt pålegg og hjemmelaget middag gjennom uken så kan de godt unne seg litt godteri, potetchips og brus i helgen med god samvittighet. Det er noe helt annet med de som spiser kneipp med nugatti, og frossenpizza og pølser og får i seg så mye salt og sukker at det er til å gråte av.

 

Ett tips (som du kanskje vet om) når du ikke har tid til å lage middag er å ta gode brødskiver, med ost og en gryterettrest eller skinke og slenge i ovnen. Så skjærer du opp agurk, tomat og paprika og du har bedre middag enn en frossenpizza på under 10 min. Jeg skal love deg at guttene vil like det. Det er uansett lurt å ha en middagsrest på lur hvis barna kommer hjem fra skolen alene.

 

Jeg er heldig nok til å ha vokst opp med husmorskost, og lager derfor "all" mat selv. Det kan alle klare med litt øving.

 

Dagens tips fra meg som absolutt alle kan klare med vanlige ting: (se her studenter)

 

 

Når du ikke har tid til å lage ordentlig dressing og du vil ha noe bedre enn Idun, så kan du lage en enkel variant på 30 sekund:

Hvitløksdressing: 3/4 lettrømme + 1/4 majones, hakket hvitløk eller 1 ts hvitløkspulver, litt salt og pepper

Salatdressing: 3/4 lettrømme + 1/4 majones, 1 ss ketchup eller tomatpuré, 1/4 ts paprikapulver, bittelitt chilipulver eller to dråper tabasco chili-saus.

(smakes til etter ønsket styrke)

 

Fløtesaus er det enkleste i verden, jeg kan ikke fatte at folk kjøper det på pose. Når du f.eks. har stekt laks eller sei til middag, så sleng en skvett fløte i pannen på slutten av steketiden og la det ligge et par minutt og du har en glimrende saus.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg må bare først få sagt at jeg er enig i det du skriver om økologisk mat effikan, og jeg er helt klart motstander av økologisk mat. Når jeg ser noe som er økologisk i butikken, så velger jeg alltid noe annet om jeg kan (det er faktisk tilfeller der økologisk har vært eneste valg..).

Men det er en ting som er positivt med økologisk mat (men ikke fordi det er økologisk mat i seg selv). Det bevarer jorden bedre. Det er mer bærekraftig. Likevel er jeg altså motstander, og grunnen er enkel. Det er måter å drive jordbruk på som ikke er veldig skadelig, som ikke involverer økologisk drift. Du trenger på ingen måte å drive økologisk. Bare det å bruke riktige mengde kjemikalier og ikke bare sprøyte store mengder overalt hjelper svært mye.

Og det er jo alltid like morsomt med de som først gir penger til folk som sulter i Afrika. Samtidig som de leser at det produseres for lite mat i verden. Deretter går de i butikken og kjøper økologisk.... Jeg tror ingen fortalte dem at om hele verden gikk over til økologisk hadde det ikke vært mennesker i Afrika, pga mangel på mat. (De vet jo sånn sett heller ikke at det er mer sult i India enn hele Afrika kombinert).

Det som og forundrer meg er folks ekstreme skepsis til mat i Norge. Her bor vi i et land der matsikkerheten og kravene er blant de strengeste i verden på alle felt. Vi har så mye sikkerhet at det er tilnærmet umulig å få noe problemer med mat i landet. Du kan spise alt rått, kjøtt, egg osv. Likevel har vi slik som med kyllingen nettopp der kyllingsalget falt betraktelig over frykt for at det ikke var så bra å spise.... Det er jo ingenting som tilsier at det stemmer. Folk hiver egg etter datoen er ute. Det til tross for at 3 mnd er et krav fra EU. Eggene kan klare seg veldig bra i mer enn et halvt år. Vi har jo monopolistiske tilstander innenfor matindustrien også. Nesten alt av kylling er Prior, nesten alt av kjøtt er Gilde. Om det står Coop, Kiwi eller Gilde er det det samme.

Som dere sier, hvorfor fokuserer ikke folk mer på å lage hjemmelaget mat? Hvorfor ikke kjøpe kjøttdeigen som er uten vann og salt hvis du er opptatt av det som er best og sunnest? Det blir mer salt og vannfri kjøttdeig (åpenbart fortsatt vann i, men dere skjønner :p), men det selges fortsatt mye der det er tilsatt. Som selvfølgelig bare fordamper når det stekes. Det å bare lage maten selv, og bare spise litt forskjellig er jo ikke vanskelig. Og hadde alle gjort det hadde jo folkehelsa blitt MYE bedre av bare det, som og effikan sier. Du trenger jo ikke ekstreme dietter, men det er det det ofte går i. Skal en være sunn, så er det ofte en ekstrem diett det går i liksom. Salat hver dag.

Det er jo en grunn til at folk i Japan lever så godt og er sunne. En grunn til at det er lite fedme i Asia. Alle lever ikke like lenge som i Japan, men med samme helsesystem ellers som vi har her, ville de levd lengre i andre land der også. De spiser jo en god blanding av grønt, sammen med ris. Ofte er det grønnsaker som ikke er kokt i stykker. Det spises jo med ris og enten kjøtt eller fisk. Kjøtt pleier det aldri å være mye av, mens her kan vi ofte innta ekstreme mengder kjøtt til et måltid. Kjøtt er nødvendigvis ikke usunt, men om kostholdet blir veldig mye kjøtt kan det bli for mye. Det eneste de spiser mye av på den måten er jo fisk, men det fungerer mye bedre i store mengder. Fisk er jo absolutt noe vi burde spist mer av i kystnasjonen Norge. Klart de har mer og mer spennende fisk i Asia, men om det var etterspørsel hadde det ikke vært problem å importere masse typer fisk hit. De importerer jo mye fisk i Asia og. Blant annet fra Norge. Jeg kan forstå folk blir lei av kokt torsk og poteter, ikke så stor fan av det lengre jeg heller, men det finnes utrolig mange gode, smakfulle (utelandske) oppskrifter på mye godt med fisk, som folk som sier de ikke liker fisk sannsynligvis vil like.

Angående oppskriften din effikan. Pleier ikke hvitløkspulver å inneholde en del salt? Mulig jeg blander litt. Jeg har hvertfall noe som heter hvitløkssalt, som er 70% salt og 30% hvitløkspulver.....
Det best er jo helt klart dem som steker frossenpizza for så å helle over store mengder piffi, som og er sånn 70% salt. Jeg holder meg alltid unna slike mikskrydder. De burde vært forbudt med tanke på folkehelse. De kommer i store beholdere og folk bruker mye av det, og oftest på mat med mye salt allerede.

 

Kan jo dele en veldig god (og stilig) oppskrift for laks:

 

Kok ris, og la avkjøle (hvis den er for varm så "koker" den laksen ved kontakt, da blir det ikke like godt.
Legg biter med laks i sitronsaft og soya. Snu litt rundt på dem. Etter å ha ligget der i marinaden i 10-20 minutter vil du se at de blir farget på utsiden. Samme farge som om de hadde blitt kokt/stekt. Blir litt som flambert laks om noen har prøvd det. Samtidig er de helt rå på innsiden. Så det er noe som er veldig interessant og spesielt!
Resten er bare en salat, så du kan ta litt hva du vil. Agurk, tomat, vårløk, mango, avokado osv. Bare pass på at det passer sammen. Vet ikke hvordan mango og avokado er sammen f.eks (aldri prøvd, kan være bra).
Så blandes alt bare på slutten og spises. Ser ut som en lett middag, men overraskende mettende. Har du kokt ris på forhånd tar det bare 15 min å lage.

Det som skjer med laksen i sitron + soya er jo og noe en kan imponere gjester med, siden det er en spesiell interaksjon, så denne passer både til hverdags og til gjester. Asiatisk mat er jo og fleksibel med tanke på sideretter, så deler av oppskriften kan jo brukes i siderett og i kombinasjon med noe annet hvis en vil lage noe som er enda bedre.

 



 

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det er en ting som er positivt med økologisk mat (men ikke fordi det er økologisk mat i seg selv). Det bevarer jorden bedre. Det er mer bærekraftig. Likevel er jeg altså motstander, og grunnen er enkel. Det er måter å drive jordbruk på som ikke er veldig skadelig, som ikke involverer økologisk drift. Du trenger på ingen måte å drive økologisk. Bare det å bruke riktige mengde kjemikalier og ikke bare sprøyte store mengder overalt hjelper svært mye.

Det du snakker om er å drive et kunnskapsbasert jordbruk, og du trenger ikke å drive et ideologisk økologisk jordbruk for å gjøre det. Bønder i Norge er faktisk ikke verst, og det finnes mange dyktige bønder som er gode til å forvalte jorden. Men med mer oppmerksomhet så kan de bli ennå bedre på dette, f.eks. unngå overgjødsling, bruke mer kompost, pløye med hensyn på begrensning av erosjon, bruke bare sprøytemidlene de må, dyr får gå fritt, osv. Det handler rett og slett om å bruke sunn fornuft og moderne tekonologi, ingenting av dette her er forbeholdt økologisk jordbruk.

 

Økologisk jordbruk er derimot ikke så bærekraftig som læreboken skal ha det til, for når vi vil trenge fem ganger så mye jord så blir ikke det mye forsvarlig. Overgjødsling er like vanlig i økologisk jordbruk. Jeg har også sett eksempler på dårlig dyrevelferd og dyretragedier, så økologisk jordbruk er heller ikke bedre her. Skulle verdens matproduksjon blitt økologisk så hadde vi trengt tre-fire jordkloder til, så det er ikke realistisk uansett. Og når bønder f.eks. bruker naturgjødsel på grønnsaker så kan maten bli direkte farlig, som vi har sett eksempler på.

 

Fremtidens jordbruk vil handle om å forvalte ressurser og bruke mer kunnskap og måleutstyr. Vi trenger bønder som bruker vitenskap, ikke ideologi.

 

Og det er jo alltid like morsomt med de som først gir penger til folk som sulter i Afrika. Samtidig som de leser at det produseres for lite mat i verden. Deretter går de i butikken og kjøper økologisk.... Jeg tror ingen fortalte dem at om hele verden gikk over til økologisk hadde det ikke vært mennesker i Afrika, pga mangel på mat. (De vet jo sånn sett heller ikke at det er mer sult i India enn hele Afrika kombinert).

Nettopp.

 

Det som og forundrer meg er folks ekstreme skepsis til mat i Norge. Her bor vi i et land der matsikkerheten og kravene er blant de strengeste i verden på alle felt. Vi har så mye sikkerhet at det er tilnærmet umulig å få noe problemer med mat i landet. Du kan spise alt rått, kjøtt, egg osv. Likevel har vi slik som med kyllingen nettopp der kyllingsalget falt betraktelig over frykt for at det ikke var så bra å spise.... Det er jo ingenting som tilsier at det stemmer. Folk hiver egg etter datoen er ute. Det til tross for at 3 mnd er et krav fra EU. Eggene kan klare seg veldig bra i mer enn et halvt år.

Ja, vi har blitt svært ideologiske her til lands. "Alle" har fått matallergier og alt mulig, selv om det er psykologisk i 99.99% av tilfellene. Og norsk mat er ekstremt trygg, og det er jeg veldig glad for. Du ser bare med narasin-saken at straks det ble produsert "narasinfri-kylling" så ble den liksom tryggere... Så nå skal kyllinger ha mer infeksjoner i stedet. Populisme og politisk korrekthet vinner over fornuft hver gang, dessverre.

 

Vi har jo monopolistiske tilstander innenfor matindustrien også. Nesten alt av kylling er Prior, nesten alt av kjøtt er Gilde. Om det står Coop, Kiwi eller Gilde er det det samme.

Ja det er et problem, men jeg ser ingen løsning på det. Det er på en måte litt sent.

 

Som dere sier, hvorfor fokuserer ikke folk mer på å lage hjemmelaget mat? (...) Det å bare lage maten selv, og bare spise litt forskjellig er jo ikke vanskelig. Og hadde alle gjort det hadde jo folkehelsa blitt MYE bedre av bare det, som og efikkan sier. Du trenger jo ikke ekstreme dietter, men det er det det ofte går i. Skal en være sunn, så er det ofte en ekstrem diett det går i liksom. Salat hver dag.

Hjemmelaget mat 80-90% av tiden, daglig aktivitet og frisk luft, nok søvn, bevisst mindre stressing, finn på sosiale ting i stedet for hjernedød TV-titting, osv. så er faktisk det meste i orden. Ekstreme dietter, ekstrem trening osv. er mer skadelig enn nyttig. Men dessverre så ser det ut til at folk flest i dag er totalt likegyldige eller besatt av en eller annen mani. Et "normalt" forhold til overnevnte er snart uvanlig. Folk må slutte med å bekymre seg for alt tull og "kreftfarer", og heller bruke sunn fornuft.

 

Fisk er jo absolutt noe vi burde spist mer av i kystnasjonen Norge. Klart de har mer og mer spennende fisk i Asia, men om det var etterspørsel hadde det ikke vært problem å importere masse typer fisk hit. De importerer jo mye fisk i Asia og. Blant annet fra Norge. Jeg kan forstå folk blir lei av kokt torsk og poteter, ikke så stor fan av det lengre jeg heller, men det finnes utrolig mange gode, smakfulle (utelandske) oppskrifter på mye godt med fisk, som folk som sier de ikke liker fisk sannsynligvis vil like.

Det finnes annen fiskemat enn bare fiskemiddager; det finnes også godt fiskepålegg: (jeg tenker ikke på makrell i tomat)

- Peppermakrell (Stabburet)

- Stabbur-laks (hvem visste at det kom fisk fra stabbur?)

- Rogn(kokt) med majones og sitron.

Jeg prøver å spise fisk i en eller annen form nesten hver dag.

 

*BTW, fisk skal aldri koke, den skal trekke i noen få minutter :p

 

Angående oppskriften din efikkan. Pleier ikke hvitløkspulver å inneholde en del salt? Mulig jeg blander litt. Jeg har hvertfall noe som heter hvitløkssalt, som er 70% salt og 30% hvitløkspulver.....

Det best er jo helt klart dem som steker frossenpizza for så å helle over store mengder piffi, som og er sånn 70% salt. Jeg holder meg alltid unna slike mikskrydder. De burde vært forbudt med tanke på folkehelse. De kommer i store beholdere og folk bruker mye av det, og oftest på mat med mye salt allerede.

Du snakker nok om hvitløkssalt, for det jeg har er ren hvitløk.

Jeg har kastet alt av blandingskrydder, for det er da det samme i alt; salt, løk, oregano, smaksforsterker osv.

Jeg fikk et gavesett med fem typer blandingskrydder en gang, så jeg og en annen tok en blindtest for å smake hva som passet til hva. Jeg tror kyllingkrydder var best på fisk eller noe sånt :O

"Krydderet" jeg hater mest er forøvrig sitronpepper, det smaker dritt i motsetning til kvernet pepper og sitronsaft.

 

Kan jo dele en veldig god (og stilig) oppskrift for laks

Den skal jeg prøve. Det er alltid moro med noe nytt.

 

Det er et sidespor, men hvis noen er ute etter mattips så er det bare å sende PM. Jeg er ingen kokk, men jeg kan mye raskt og moro fra bakst, middager, kaker, safting og sylting, og til og med hjemmelaget julesylte ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...