Gå til innhold

FEATURE: På 70-tallet fantes en maskin med Internett, flerspiller, touch-skjerm og forum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kun jeg ikke så mye om Plato selv så dette var virkelig underholdende lesning.

Finnes det noen flere skjermbilder av Plato? Tenker da spesielt på de eldste rollespillene som trolig var med og inspirerte til utviklingen av en god del andre spill via terminal og så senere via oset som Bards Tale.

Endret av Malvado
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå kun jeg ikke så mye om Plato selv så dette var virkelig underholdende lesning.

Finnes det noen flere skjermbilder av Plato? Tenker da spesielt på de eldste rollespillene som trolig var med og inspirerte til utviklingen av en god del andre spill via terminal og så senere via oset som Bards Tale.

Jeg skrev et tilbakeblikk på Pedit5 på Spillhistorie.no, det er flere bilder (og en gameplay-video) der. Jeg planlegger å skrive om flere av PLATO-rollespillene (i alle fall Avatar, som er avbildet i artikkelen).

 

Tilbakeblikket: http://spillhistorie.no/2016/01/29/tilbakeblikk-pedit5/

 

karbon8: Xerox Alto kom ett år etter PLATO IV.

 

"Early in 1972, researchers from Xerox PARC were given a tour of the PLATO system at the University of Illinois. At this time they were shown parts of the system such as the Show Display application generator for pictures on PLATO (later translated into a graphics-draw program on the Xerox Star workstation), and the Charset Editor for "painting" new characters (later translated into a "Doodle" program at PARC), and the Term Talk and Monitor Mode communications program. Many of the new technologies they saw were adopted and improved upon when these researchers returned to Palo Alto, California. They subsequently transferred improved versions of this technology to Apple Inc.."

Endret av Joachim_F
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

Meget imponerende artikkel. Må ligge mye research bak dette. Regner med at denne artikkelen ikke bare er kopiert og oversatt, men bearbeidet av dere i Tek.no. Uansett en imponerende artikkel. Ønsker mer av dette.

Lenke til kommentar

Meget imponerende artikkel. Må ligge mye research bak dette. Regner med at denne artikkelen ikke bare er kopiert og oversatt, men bearbeidet av dere i Tek.no. Uansett en imponerende artikkel. Ønsker mer av dette.

 

Det er en artikkel skrevet av Joachim for Spillhistorie.no, en nettside han driver. Tror ikke Joachim er ansatt hos tek lenger, men er frilanser. Han får evt avkrefte det.:)

Lenke til kommentar

Det er en artikkel skrevet av Joachim for Spillhistorie.no, en nettside han driver. Tror ikke Joachim er ansatt hos tek lenger, men er frilanser. Han får evt avkrefte det.:)

 

Det er sånn cirka riktig. :) Denne artikkelen er for så vidt ikke et frilansprosjekt, men publisert her gjennom et innholdsamarbeid mellom Spillhistorie og Tek.

Bra artikkel, dette var ukjent for meg. Men en liten faktafeil i omtalen av tiden fra 1959:

"Disse terminalene hadde vanligvis ikke skjerm, men et tastatur og en matriseskriver."

Matriseskriveren ble introdusert i 1968.

 

Takk, har fikset dette nå. :)
Lenke til kommentar

Veldig interessant lesing! Elsker sammenpakket historie på denne måten.

 

 

 

At PLATO glemmes er imidlertid ikke et problem bare for spillhistorie. Ta Googles patenterte logotegninger, for eksempel – du vet, de som erstatter standardlogoen på merkedager eller andre dager som Google føler er verd å gjøre litt ekstra stas på. Dette er nok en PLATO-oppfinnelse, som tilsynelatende har blitt helt glemt frem til noen andre «oppfant» det på nytt. Hvorfor?

 

Mulig jeg er sløv, men jeg henger ikke med på hva det refereres til i dette avsnittet. Hva er "Googles patenterte logotegninger"?

 

OK ehe. Akkurat nå når jeg skrev dette skjønte jeg det. Logoen på google.no som erstatter google.no-logoen med berømte oppfinnere og whatnot :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En liten oppdatering, siden jeg nevnte at jeg kom til å jobbe videre med PLATO tidligere i tråden: Jeg har nå publisert et tilbakeblikk på PLATO-spillet dnd på Spillhistorie.no. Dette regnes blant annet som en viktig inspirasjonskilde for Telengard, et av de viktigste tidlige kommersielle rollespillene.

 

Her er tilbakeblikket: http://spillhistorie.no/2016/04/15/tilbakeblikk-dnd/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...