Gå til innhold

Vi er langt unna best i verden på 4G-hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Likevel gir disse resultatene en viss pekepinn på hvordan landet sett under ett gjør det mot resten av landene i verden"

 

Det er vel å dra den litt langt? Det er mange faktorer som er like viktige som hastighet. Når vi snakker 4G så er det også mobiltelefonere, dvs 1 bruker for gitt hastighet. Da er 12Mbit som i Japan helt greit. Når det er en linje som er delt av mange så har hastighet mye mer å si (mr.obvious to the rescue).

 

Hadde vi sett på andre pekepinner i 4G-nettet så hadde nok Japan og Norge byttet plass :)

Lenke til kommentar

Det blir feil å bare dømme etter snitthastighet.
Helt sinnsyke hastigheter på en mobiltelefon er ikke viktig. Jeg klarer ikke å forbruke mer data enn det Youtube og Netflix i full HD trenger for å streame.
Om mobilen min har kapasitet til å streame 20 slike filmer samtidig er for meg irrelevant. Det holder med én, pluss litt margin for bufring ved utfall. Og selvsagt 4K som kommer.

Geografisk dekning er minst like viktig.
Det er med stor glede jeg legger merke til at Netcom stadig bygger ut nettet sitt med 3G og 4G på steder som tidligere hadde 2G eller ingen dekning overhodet.
Jeg kan bruke min egen mobiltelefon og streame HD-video på Youtube mens jeg sitter på toget. Med 4G klarer jeg å bufre masse video mellom tunnellene, så videoen går nesten uavbrutt selv om det ikke er dekning i fjellet.

For få år siden måtte jeg skru av bilder i nettleseren for å klare å lese nettsider på samme strekning. Når det endelig var dekning, så var det stort sett 2G, og toget forsvant inn i en tunnel før jeg rakk å laste neste artikkel jeg ville lese.

Nå må datakvotene økes.
Jeg har 100 GB per måned fra Banzai, men Netcom liker ikke konkurranse. Netcom hindrer Banzai å selge dette abonnementet lengere, i stedet for å lansere et bedre tilbud selv.
https://www.banzai.no/
Nå har de bare små abonnement, som Talkmore og Onecall.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det blir feil å bare dømme etter snitthastighet.

Helt sinnsyke hastigheter på en mobiltelefon er ikke viktig. Jeg klarer ikke å forbruke mer data enn det Youtube og Netflix i full HD trenger for å streame.

Om mobilen min har kapasitet til å streame 20 slike filmer samtidig er for meg irrelevant. Det holder med én, pluss litt margin for bufring ved utfall. Og selvsagt 4K som kommer.

 

Geografisk dekning er minst like viktig.

Det er med stor glede jeg legger merke til at Netcom stadig bygger ut nettet sitt med 3G og 4G på steder som tidligere hadde 2G eller ingen dekning overhodet.

Jeg kan bruke min egen mobiltelefon og streame HD-video på Youtube mens jeg sitter på toget. Med 4G klarer jeg å bufre masse video mellom tunnellene, så videoen går nesten uavbrutt selv om det ikke er dekning i fjellet.

 

For få år siden måtte jeg skru av bilder i nettleseren for å klare å lese nettsider på samme strekning. Når det endelig var dekning, så var det stort sett 2G, og toget forsvant inn i en tunnel før jeg rakk å laste neste artikkel jeg ville lese.

 

Nå må datakvotene økes.

Jeg har 100 GB per måned fra Banzai, men Netcom liker ikke konkurranse. Netcom hindrer Banzai å selge dette abonnementet lengere, i stedet for å lansere et bedre tilbud selv.

https://www.banzai.no/

Nå har de bare små abonnement, som Talkmore og Onecall.

 

4G nettet er ikke utelukkende for mobiler. Har selv 200 GB dataplan fra Netcom hjemme, og har ofte hastigheter på 100 Mbit og høyere. Aldri lavere enn 50 Mbit. Det koster litt flesk, men er godt fornøyd. 4G teknologien er ganske ny, det er hverken litt eller gratis å oppgradere basestasjoner mellom alle fjelltoppene i Norge. Innen vi har full 4G dekning i landet er nok 5G på trappa og så må alt oppgraderes igjen. Se litt på det fra leverandørenes perspektiv også da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

TENK DEG OM FØR DU TESTER! En test kan fort bruke 200+ megabyte. Hvis du er utenfor datakvoten din og er kommet over på overforbruk, kan testen i verste fall koste deg flere hundre kroner.

Lenke til kommentar



 

Jeg måler 120 Mbit/s (ikke 4G+) med Chess. Det som drar ned snittet er operatører som struper hadtigheten til mindre enn 3G samt at de fleste operatører setter ned hastigheten til 0.1 Mbit/s etter at datapakken går tom.

 

 

Kanskje ikke verdens beste eksempel..., men hos OneCall så har man som kunde en Hastighets-Cap på 20Mbit uansett om det er 3G eller 4G det er snakk om..., eller som OneCall selv sier...
"Det som er så fint hos oss er at du som kunde ikke betaler ekstra for hastighet. Alle får tilgang til høyeste tilgjengelige fart, uansett hvilket abonnement du velger."

En litt finurlig ting når det kommer til struping av hastigheten hos OneCall er at dem har satt grensen til 6GB i måneden.
Etter grensen er nådd så strupes hastigheten til 128kbit/sekund(Tilsvarer ISDN-der begge linjene blir brukt.).

OneCall har følgende standard-abonnement...:
"Grunnpakka" med 150MB Data i måneden for Kr 99,-
"Folkepakka 1GB" med 1GB Data i måneden for Kr 199,-
"Folkepakka 3GB" med 3GB Data i måneden for Kr 249,-
"Folkepakka 5GB" med 5GB Data i måneden for Kr 298,-
"Folkepakka 10GB" med 10GB Data i måneden for Kr 449,-
"Familiepakka" med 2GB til 5GB Data i måneden for fra Kr 349,- til Kr 679,-

Skulle man mot formodning trenge mer Data så har man følgende valg...:
"1 GB ekstra mobildata" i måneden for Kr 69,-
"3 GB ekstra mobildata" i måneden for Kr 139,-
"5 GB ekstra mobildata" i måneden for Kr 199,-
"10 GB ekstra mobildata" i måneden for Kr 299,-

NB!...: Etter at du har brukt opp inkludert mobildata er pris kr. 0,99,- pr. MB med makspris Kr. 399,- om du ikke velger å kjøpe en pakke til.

Som du kan se så får man Full hastighet på de minste abonnementene uansett om man har sprengt grensen for inkludert Data-kvote.
Med unntak av de største abonnementene..., der det er en unntaksregel som lyder som følger...:
"Har man et abonnement med mer enn 6GB Data inkludert i prisen eller om man velger å bruke en av utvidelsespakkene slik at tilgjengelig Data-kvote overstiger grensen på 6GB.
Så vil ikke hastigheten bli strupet før man har nådd 1GB over tilgjengelig Data-kvote.
Som f.eks. "Folkepakka 10GB" med 10GB Data i måneden for Kr 449,-" strupes til 128kbit/sekund etter 11GB."

Samme regel gjelder for "Familiepakka" med en total Data-kvote som er høyere enn 6GB.

Jeg vet ikke hvordan andre leverandører gjør dette nå til dags.

 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Tek, Japan er ikke landet der masse elektronikk giganter kommer fra. Det er landet der masse elektronikk giganter kom fra. De har selvfølgelig mye igjen fortsatt, men landet har gått ned og ned innen elektronikk (og generelt ellers) i over 20 år nå. Japan er langt ifra i den posisjonen det var i, selv om en del henger igjen. De som jobber med 5G nå er Europa, Kina og Sør-Korea. Japan er ikke et land dere bør forvente mye innenfor teknologi og elektronikk fra. Jeg ville forventet mer fra Kina. Ekskluderer man de ekstreme jernbaneselskapene i Kina er China Communication Construction group verdens største konstruksjonsselskap. Huawei er et selskap som er veldig stort globalt innen det meste når det kommer til nettverk, med store ressurser og enorme mengder utdannet personell. Begge faller innenfor et kjerne satsingsområde for den kinesiske staten. Hvis de vil tviler jeg ikke på at de kan bygge LTE raskere enn hele resten av verden sammenlagt. Dere burde oppdatere dere på nåværende ledere og markedstrender tek! Spesielt når både Kina og Japan er en trender som er over 20 år lange. Vær så snill og ikke skriv som om disse 20 årene med historie ikke eksisterer.

 

Det er og viktig å se på endring. Sør-Korea var i samme test på rundt 19 mbs, nå har de steget i rankingene og hastigheten er utrolig mye høyere i gjennomsnitt. Japan til sammenligning har økt 0.2 på et år. 19 til 27 er en økning i gjennomsnittlig hastighet på ca 45% på et år(!). Sammenlignet har Japan nesten ingen økning. USA har gått fra 6.4 til 10. Det er over 55% økning. De begynte jo ganske lavt, så økningen er på en måte ikke så stor, men det blir en god del raskere per år. Hvis du ser på time on LTE så er det og veldig interessant. Det sier jo noe om hvor lenge folk er på LTE, f.eks har Sverige veldig høy time on LTE. Sverige har annen befolkningsstruktur enn Norge, så selv med like dekningsprosent, så har svensker LTE signal mer enn nordmenn. Vi er så spredt at time on LTE er veldig avhengig av dekningsprosent.

 

Jeg lagde og en versjon av deres dekning/fart graf og markerte interessante land. Det kom en påstand om man målte Japan og Norge annerledes, så kom Japan over Norge f.eks:

cGeATo8.jpg

Her er det operatører som er markert, tilfeldigvis 3 i hvert land. De oransje prikkene er Singapore. Så selv om de scorer høyt i hastighet så har deres operatør med raskest nett altså 77% dekning. Sammenlign det med LG Telecom. De har faktisk 100% dekning. Det er første gang jeg har sett det, men de står oppgitt med 100% LTE dekning i hele landet(!) Gjennomsnittet blir dratt ned til 97% pga SKT og Olleh sine "kun" 96%. Landet har og en time on LTE som er langt over andre.

 

Så har vi Norge-Japan. Det virker som om nesten alle målinger de har er fra Netcom. Vi skal ha et gjennomsnitt på 20, og bare Netcom er på 20. Som vil si at Telenor og Ice så godt som ikke er med på målingene om det skal gå opp.  For Japan derimot skal de ha 12, som er det den operatøren som leverer lavest hastighet leverer. Altså må nesten alle tall komme fra dem. Disse observasjonene stemmer rimelig bra med dekning også. Altså virker det som en sammenligning mellom Netcom og NTT DoCoMo. Så egentlig virker det som om de mangler skikkelige tall for å egentlig sammenligne Japan og Norge her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar hjernen min virker slik at hvis jeg skal på en lang reise som jeg vil ha underholdning under, forbereder jeg det før jeg drar (forhåndslagre filer). Jeg kan ikke huske å ha vært ute for å uventet sitte fast på ett sted under en reise i flere timer på 18 år eller noe, lenge før trådløst internett.

 

Jeg klarer meg med 100mb mobildata i måneden, lett. Nok til å f.eks. google rask informasjon eller sjekke busstider når enn jeg skulle trenge det.

 

Skal jeg virkelig underholde meg sitter jeg hjemme med en god stor skjerm, mus og tastatur som input, og kablet internettilgang. Jeg er ganske enkelt frustrert over at hovedfokuset på utbygging av internett-infrastruktur i Norge er på trådløst internett, over fiberutbygging.

Endret av Efreeti
Lenke til kommentar

Det er forskjell på hva du gjør og hva andre gjør. Det at du ikke selv gjør det hindrer deg ikke å forstå andre. Andre folk gjør ting jeg ikke gjør, jeg forstår fortsatt hvorfor de gjør det. Er det virkelig så vanskelig å forestille seg hva du kan bruke dataen til? Bare se enhver operatør-reklame. Skulle du levd som folkene gjør i reklamen ville ikke 10 GB i måneden vært nok for å si det slik.

 

Jeg regner med at du har ganske stor datatrafikk over nettet hjemme. De som vil ha 100 GB kvoter pluss bruker like mye nett som deg, de bruker bare mer av det på mobilen eller nettbrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har samme bruksmønster på hytta og i båten, som hjemme.

 

Jeg kobler gjerne av med en dokumentarfilm fra Youtube når det ikke går noe på TV.

Har 40 kanaler, men de sender bare reality-show om parkeringsvakter, pantelånere, hjemmebrennere, motorsykkelverksted, tatovører, reparatører og foreldre som misbruker sine barn ved å la dem delta i misse-konkurranser.

 

Jeg har fremdeles TV-apparatet, men bruker chromecast og Youtube 95% av tiden. Kan like gjerne slutte å betale for Riks-TV. NRK er uansett ukryptert for dem som har antenne for bakkenettet.

 

Dette går via mobilnettet, og det fungerer raskt og stabilt, selv om basestasjonen kun har 3G.

Hadde stedet vært tettere befolket, hadde det nok hatt 4G i tillegg.

 

PS. Jeg er ikke interessert i å kopiere mange filmer/dokumentarer inn på harddisken når jeg sitter hjemme, og ta dem med på hytta.

Det er mye greiere å ha tilgang til hele verdensveven når jeg blir interessert i et program.

Netflix har ikke muligheten til å lagre filmen som ei fil på harddisken. Da MÅ jeg streame.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...