Gå til innhold

Denne knøttlille mini-PC-en koster under hundrelappen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Allwinner på denne også. Da er den ikke verd å lese om en gang. Les mer (pun indended):

 

Med andre ord, bare glem langsiktig programvarestøtte for denne. Det kommer heller ikke til å bli noe levedyktig utviklermiljø rund den. Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke tek.no gi gode anbefalinger i stedet for å spy ut artikkel etter artikkel om halvveis produkter?

 

Kanskje vi bare skulle listet opp alle utvikler kort i kredittkort størrelse sånn at vi er ferdige med den delen, så kan de komme opp med en artikkel som er verdt å lese...

 

Dette ref det Simen1 viser til.

Endret av kpolberg
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Allwinner på denne også. Da er den ikke verd å lese om en gang. Les mer (pun indended):

 

 

Med andre ord, bare glem langsiktig programvarestøtte for denne. Det kommer heller ikke til å bli noe levedyktig utviklermiljø rund den.

Hva betyr dette i praksis?

Lenke til kommentar

De har stjålet åpen kildekode, gjort den proprietær, blitt oppdaget og i stedet for å gjenåpne programvaren slik de er forpliktet til så har de bare forsøkt å skjule forbrytelsen sin og late som ingenting.

Det betyr i praksis at de har gjort seg selv til en fiende av åpen kildekode miljøer. Framtidig programstøtte vil vare akkurat så kort produsenten gidder å oppdatere det, og det er sannsynligvis frem til arvtakeren er lansert. Videre så vil de ikke klare å skape noe miljø rundt denne. Folk gidder ikke lage kode for noen som stjeler kode. Det blir som å kjøpe en telefon med et proprietært OS som ikke blir oppdatert av hverken produsenten eller 3. part, og som ingen gidder å lage apper for.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det blir vel en rettssak og en dom ut av det. Håper jeg i hvert fall. Også får de selvsagt noen markedsmessige konsekvenser når folk ikke gidder å kjøpe produktene deres fordi ingen gidder å støtte de med programvare og apper.

 

Hei, jeg så at du linket linux-sunxi som jeg er aktiv i og ønsker å videreinformere deg. Det har seg sånn at Allwinner er en søppelbøtte men etter press fra OLIMEX (OSHW), Pine64, CHIP og Banana Pi gir kernel, SDK og legger seg mer vennlig mot utviklere. Det ble sendt ut en rekke gratis Pine64 eksemplar for å motivere diverse utviklere (dog noe bøyd PCB her pga billig pakking), noe som blant annet har resultert i at eksperimentell u-boot på A64 allerede har startet med kernel 4. Billig pris på H3 har ført til det samme.

 

Det er verdt å nevne at Amlogic/Rockchip osv gjør det like dårlig/verre på å utgi viktig informasjon. Det du snakker om på VPU nivå kommer fra en strid med Team Kodi hvor de fremdeles hater Allwinner for CedarX. Sannheten er at de har gitt etter og levert en rekke kode hvor åpen Cedrus faktisk gjør at jeg spiller av H.265 video hardware decoded akkurat nå på min $15 Allwinner Orange Pi PC.

 

Om du tror din kjære Raspberry Pi er så mye bedre tar du litt feil. Ja, den har faktisk encode support til kamera hvis du trenger det nå. Det var en gave fra Broadcom gå ganske nylig, det samme selskapet som nekter å utgi proprietære drivere som tvinger routere produsert i 2016 av f.eks ASUS til å kjøre Linux Kernel 2.* (skam). Video på ELi har ihvertfall før basert seg på svært stygge hacks med mplayer...

 

RPi har for dårlig MicroUSB plugg, som ofte får billige telefonladere fra naive folk og fører til undervolt av boardet, instabilitet og halt hvor innplugging av USB Wi-Fi kort er nok. Dette fikser OPi med ordentlig barrel plug... Og så snakker vi ordentlig 4 PHY USB 2.0 porter ikke noe dårlig billig-hub med USB ethernet og flere porter på båndebredden til 1x USB 2.0, her har vi full 100Mbps eller gigabit på plus modellen som har vært testet med over 100 Megabyte/s read på OPi PC. Allwinner A20 er eneste modell som leverer ekte SATA port på BPi, ikke noe maks 20 MB/s USB-SATA som bl.a Pine64 bruker.

 

Jeg vil til slutt nevne at Xunlong som leverer Orange Pi er et stort søppelselskap, at det de lager i det hele tatt kan kjøre må du takke alle de som gir sin tid hos linux-sunxi. OS som leveres fra den har overvolt til maks med 1.2 GHz skrudd opp til 1.6 GHz, ren galskap uten heatsink og airflow! Men det ser ut som om dette droppes på One og avhengig av komprimert design kan den mulig kjøre maks evt med billig $0.1 heatsink som selges i 50pack på aliexpress. Grunnen til dette er kanskje at volt kontrollerne de har valgt ikke støtter like høyt nivå. Kinesisk markedsføring og null software support inklusive.

 

Det er dog mye mer igjen for pengene og jeg kjører fint 3x1.2GHz over 900MHz fra RPi 2 for samme pris. Raspberry satset på software men OPi teamet eller Allwinner kan betale for mainline (Linux er mye arbeid), du får nok kun community support for Android kernel gitt fra Allwinner (dårlig idé med Linux) eller community mainline som er WIP. Med det sagt jeg ville kjøpt OPi PC som jeg er storfornøyd med. Ikke prøv deg på OS fra dem, vær obs på OC når du benytter de på forumet.

 

 

Sent fra min telefon med Android CAF/DU 5.1.1, god natt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...