Gå til innhold

Deleknappene ser deg, og det gjør annonsene også


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig et stort problem med tanke på anonymitet og flere andre ting.

Det finnes per dags dato ingen internasjonale eller nasjonale lover (i noe som helst betydelig grad) som setter grenser på hva man kan eller ikke kan gjøre.
Per definisjon så vet for eksempel Facebook hvilke sider man besøker, når, hvor ofte, og hvis for eksempel kommentar-funksjonen går via FB så vet de også hva man synes eller hva man prater om - enten offentlig eller med venner.
Nå snakker jeg ikke om statlig overvåkning - som er i sitt beste velgående takket være USAs frie tøyler i det som gjelder "sikkerhet" - men om overvåkning fra private aktører.

Om for eksempel en pub eller nattklubb brukte ansikstsgjenkjenning i CCTV anlegget, og sporte opp alle kundene, visste nøyeaktig hvor mye de drakk og sammen men hvem og hadde en enorm database for alle som de for eksempel brukte til hvilke som helst formål og om dette hadde blitt oppdaget ville det vært søksmål og drama uten like.

I den digitale verden derimot - om en epost-tjeneste leser gjennom privat post så er det "helt ok" å bruke det til for eksempel såkalt targeted advertizing. Om eksempelvis UPS, DHL eller andre private aktører hadde åpnet pakker eller brev for å vite hva kundene sender til hverandre eller hva de skriver i sine brev, hadde det blitt gigantisk oppvask og soning for mange ansvarlige.

Per definisjon de samme - eller veldig like - situasjoner som finnes i den digitale og den virkelige verden behandles helt forksjellig. Grunnen er bla.a. at det ikke finnes lovverk som regulerer dette, og at pga akkurat det så er "alt lov som ikke er forbudt", inkl sporing, totalovervåkning av alt, brukeravtaler som ofte inneholder teksten "you waive your right to...." og så videre.

 

Sålangt så virker det som at det eneste man har klart å få til er cookie-advarslene på forskjellige sider. Det er bra, men det er ikke noe løsning. Er de virkelig nødvendig? Om for eksempel man skal bare innom en butikk og kikke på varene uten å kjøpe, eller om man skal ta en tur på fjellet - er man nødt til å vise legitimasjon? Nei. Må alle disse sidene spore folk? Har de noe rimelig grunn eller reell behov for det?

Igjen man havner tilbake til argumenteringen "alt som ikke er forbudt, er lov", selv om det finnes lover som dekker omtrent det samme bare i andre sammenhenger (bevegelsesfrihet, avlytting av telefonsamtaler, åpning av brev/pakker etc) som sier helt noe annet.

Endret av nessuno
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mange innstillinger i nettleser utvidelser man kan justere. Å bli anbefalt lignende innlegg på f.eks. YouTube/Facebook etc sparer meg mye tid med søking. Hvis jeg vil unngå alt dette bruker jeg Tor nettverket.

 

At det føres statistikk på mitt bruksmønster innad på en side er som regel uproblematisk. At youtube anbefaler meg ting basert på andre youtube-videoer er greit. At youtube anbefaler meg videoer basert på helt urelaterte nettsider jeg har besøkt tidligere er langt ifra like greit.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker én nettleser for Gmail, Facebook og andre sosiale medier, og en annen nettleser for all annen nettsurfing. Det hjelper nå langt på vei. Tenker all denne informasjonen blir langt skumlere når kunstig intelligens en dag kommer.

 

det er vel allerede kunstige intelligenser som sorterer disse dataene :p.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker én nettleser for Gmail, Facebook og andre sosiale medier, og en annen nettleser for all annen nettsurfing. Det hjelper nå langt på vei. Tenker all denne informasjonen blir langt skumlere når kunstig intelligens en dag kommer.

 

Tro meg, kunstig intelligens driver allerede å konstruerer din identitet. Det er en grunn til at Google er interessert i kunstig intelligens og ansiktsgjenkjenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nå jeg skal nevne at Tek og Diskusjon er proppet full av trackere, samt web beacons fra noe jeg antar er TNS Gallup?

 

Jeg bruker ikke nettlesere uten Privacy Badger lenger.

 

 

Skeptisk. Og hvordan vet man at den ikke bevarer noe om en (Privacy Badger) ?

Jeg har i høst begynt å bruke Hitman.Pro.Alert 3.1. Den har en opprydding på lokal disk om man vil rydde litt i tracking cookies og slikt. Men, det gir en vel neppe beskyttelse mot lagring i databaser som ligger utenfor ens kontroll hos forskjellige firma.

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker én nettleser for Gmail, Facebook og andre sosiale medier, og en annen nettleser for all annen nettsurfing. Det hjelper nå langt på vei. Tenker all denne informasjonen blir langt skumlere når kunstig intelligens en dag kommer.

 

Tro meg, kunstig intelligens driver allerede å konstruerer din identitet. Det er en grunn til at Google er interessert i kunstig intelligens og ansiktsgjenkjenning.

 

 

 

Hadde vært artig om "google med flere" kunne delt med oss det inntrykk de har samlet av oss gjennom en spillkarakter elns. Lurer på hvilken sleezy type jeg ville blitt identifisert med da  :closedeyes:

 

Hadde vært artig for å se hva de tror er virkelig om en..

 

 

 

 

Jeg vet ikke helt hva du spør om, men om du påstår at man ikke kan stole på Privacy Badger så heier du på feil lag, da Privacy Badger er laget av EFF, og er fri programvare.

 

Ja den faktoren ble lest og tatt høyde for før du repeterer at dette er EFF og fri programvare. Er fullt klar over deres ståsted. Men, siden du laster noe inn som får syssle og kontrollere på det du surfer etter så..

 

Bedre føre var..

 

 

 

When you view a webpage, that page will often be made up of content from many different sources.  (For example, a news webpage might load the actual article from the news company, ads from an ad company, and the comments section from a different company that's been contracted out to provide that service.)  Privacy Badger keeps track of all of this.  If as you browse the web, the same source seems to be tracking your browser across different websites, then Privacy Badger springs into action, telling your browser not to load any more content from that source.  And when your browser stops loading content from a source, that source can no longer track you.  Voila!

 

At a more technical level, Privacy Badger keeps note of the "third party" domains that embed images, scripts and advertising in the pages you visit. If a third party server appears to be tracking you without permission, by using uniquely identifying cookies (and, as of version 1.0, local storage super cookies and canvas fingerprinting as well) to collect a record of the pages you visit across multiple sites, Privacy Badger will automatically disallow content from that third party tracker. In some cases a third-party domain provides some important aspect of a page's functionality, such as embedded maps, images, or stylesheets. In those cases Privacy Badger will allow connections to the third party but will screen out its tracking cookies and referrers.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis dette kan hjelpe meg til å treffe 100 % med juelgavene, så er jeg fornøyd. Tenk om jeg kunne få opp en dialogboks der det står: "Basert på din chat med Karl Kåre, og generell personovervåking av deres begge, er vi 90 % sikre på at han blir glad for å få en sementblander til jul."

Lenke til kommentar

 If you`re not paying for it, you`re not the customer.

 You are the product being sold!   :hrm: 

 

Jeg er egentlig litt lei av det utsagnet, det er langt fra alltid sant, og det er ikke sånn at om man betaler, så betyr det at man ikke blir "sold" heller.

 

Jeg blokker sider som sporer meg, og som en bieffekt blokkerer jeg mesteparten av reklamen, noe å tenke på for å ymse sider? Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men mye mindre reklame hadde blitt blokkert fra min side om man ikke ble sporet. Det er jo slike ting cookie-loven forsøkte (men feilet) å behandle også.

 

AtW 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...