Gå til innhold

RYKTE: Snapdragon 830 skal krympes kraftig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samsung har overrasket før (14 nm FinFET). Så det er en mulighet, spesielt som det blir sagt ovenfor her, Samsungs 14 nm tar klart mer plass enn Intel sin. Intel sammenlignet sin 14 nm mot TSCM sin 16 nm og påsto TSCM sin var 32% større.

 

Det er jo og enorm forskjell på LPE og high-powered CPUer og GPUer. Så selv om du kan lage en 5W SoC, kan du ikke uten videre lage en 100W CPU. Det vil jo og være LPE og ikke LPP. Likevel, Samsung tjente stort på å komme veldig tidlig med en gang de hadde noe å vise. Så selv om de andre kom ut med mer raffinert ved launch så var jo Samsungs 14 nm FinFET LPE det beste valget i en god periode. Så hvis det kommer så forventer jeg i så fall en veldig tidlig utgave av Samsungs 10 nm FinFET, med dårlige ytelse og yields enn de kommer med senere.

Lenke til kommentar

Jeg er mest spent på varmeutviklingen, spesielt om de skal gå over 2.2 GHz

810 var spesielt forferdelig fordi den var på 20 nm uten FinFET. Intel sin 20 nm var FinFET. På 20 nm er avstandene små, og dermed er det høy elektronlekkasje. Det fikses med FinFET (til en viss grad). Så 20 nm var egentlig for lite til å ikke ha FinFET for høye frekvenser. 810 hadde høy frekvens. Det gikk ikke bra. På 820 derimot? Det burde ikke være noe problem det. Du kan se på Anadtech sitt review av Kirin 950. Tror det ligger et sted i testen deres av Mate 8. Den er laget med TSCM sin 16 nm FF LPP prosess. Sammen med de nye Cortex A72 på høy frekvens. Fungerer utmerket det.

Lenke til kommentar

 

Dette er 830, ikke 820.

 

Jo, men jeg sikter til sitatene: "Vi har ikke rukket å se Qualcomms Snapdragon 820-prosessor i et faktisk produkt ennå, til tross for at lanseringen skjedde allerede i fjor høst." og "Snapdragon 820, som ennå ikke har kommet på markedet", henholdvis i første og siste avsnitt i artikkelen.

Lenke til kommentar

 

Jeg er mest spent på varmeutviklingen, spesielt om de skal gå over 2.2 GHz

810 var spesielt forferdelig fordi den var på 20 nm uten FinFET. Intel sin 20 nm var FinFET. På 20 nm er avstandene små, og dermed er det høy elektronlekkasje. Det fikses med FinFET (til en viss grad). Så 20 nm var egentlig for lite til å ikke ha FinFET for høye frekvenser. 810 hadde høy frekvens. Det gikk ikke bra. På 820 derimot? Det burde ikke være noe problem det. Du kan se på Anadtech sitt review av Kirin 950. Tror det ligger et sted i testen deres av Mate 8. Den er laget med TSCM sin 16 nm FF LPP prosess. Sammen med de nye Cortex A72 på høy frekvens. Fungerer utmerket det.

 

 

Ja jeg leste Mate 8 sin gjennomgang hos Anandtech, var imponert av hva kineserne har fått til med sine egne brikker. Selv om grafikkdelen ikke var fullt like imponerende som f.eks. Apple sine siste brikker.

Lenke til kommentar

 

Ja jeg leste Mate 8 sin gjennomgang hos Anandtech, var imponert av hva kineserne har fått til med sine egne brikker. Selv om grafikkdelen ikke var fullt like imponerende som f.eks. Apple sine siste brikker.

 

Grafikken er absolutt imponerende!

 

De bruker Mali sin nyeste T860 GPU. På resultatene var de ikke altfor langt unna 7420 og A9. Så hvorfor er det imponerende?

 

Huawei bruker en MP4 konfigurasjon. Altså de bruker 4 GPU kjerner. Samsung skal også bruke akkurat samme GPU i sin Exynos 8890. De går for en MP12 konfigurasjon... 12 kjerner.... 3 ganger så mye. Se nå igjen på GPU resultatene til Huawei og tenkt deg hva en MP12 config vil klare. Tviler klokkefrekvensene er like, så blir nok ikke fult 3 ganger så mye, men likevel. Eneste grunnen til at Mate 8 ikke har bedre GPU er at Huawei vil spare penger på sin Kirin 950. 

 

Samme med Apple. De bruker jo GPUer fra Imagination, deres PowerVR serie. De har en config med langt flere kjerner enn Huawei har. Spesielt A9X. Ingen nye SOCer vil nok slå A9X, men det er ikke fordi Appl er flinke. A9X er nesten dobbelt så stor som Samsung sin Exynos 7420. Apple har bare lagd den utrolig stor og stappet inn 12 GPU kjerner. Hvis den ikke var i iPad Pro sin store kropp ville den skapt altfor mye varme. A9X bruker altfor mye strøm og blir altfor varm til å være i noen mobil.

Lenke til kommentar

 

 

Ja jeg leste Mate 8 sin gjennomgang hos Anandtech, var imponert av hva kineserne har fått til med sine egne brikker. Selv om grafikkdelen ikke var fullt like imponerende som f.eks. Apple sine siste brikker.

 

Grafikken er absolutt imponerende!

 

De bruker Mali sin nyeste T860 GPU. På resultatene var de ikke altfor langt unna 7420 og A9. Så hvorfor er det imponerende?

 

Huawei bruker en MP4 konfigurasjon. Altså de bruker 4 GPU kjerner. Samsung skal også bruke akkurat samme GPU i sin Exynos 8890. De går for en MP12 konfigurasjon... 12 kjerner.... 3 ganger så mye. Se nå igjen på GPU resultatene til Huawei og tenkt deg hva en MP12 config vil klare. Tviler klokkefrekvensene er like, så blir nok ikke fult 3 ganger så mye, men likevel. Eneste grunnen til at Mate 8 ikke har bedre GPU er at Huawei vil spare penger på sin Kirin 950.

 

Samme med Apple. De bruker jo GPUer fra Imagination, deres PowerVR serie. De har en config med langt flere kjerner enn Huawei har. Spesielt A9X. Ingen nye SOCer vil nok slå A9X, men det er ikke fordi Appl er flinke. A9X er nesten dobbelt så stor som Samsung sin Exynos 7420. Apple har bare lagd den utrolig stor og stappet inn 12 GPU kjerner. Hvis den ikke var i iPad Pro sin store kropp ville den skapt altfor mye varme. A9X bruker altfor mye strøm og blir altfor varm til å være i noen mobil.

Men hvorfor scorer iPhone 6s Plus så bra selv om den er eldre enn de siste toppmodeller med Android? Både på CPU og GPU?

Lenke til kommentar

Hvilken Android toppmodell som er nyere enn Apples A9 i iPhone 6S (plus) blir slått av Apple?

 

Det at Kirin 950 blir slått i GPU har jeg jo allerede forklart. Er ikke merkelig å bli slått i noe der du aldri prøvde å bli best. Med unntak av Kirin 950 er Apples A9 den nyeste SoCen for toppmodeller. Arkitekturen i A9 er jo f.eks 1 år nyere enn Exynos 7420. Hvis Apple hadde blitt slått av Huawei på dette tidspunktet hadde jeg vært flau om jeg jobbet i Apple for å si det slik.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Hvilken Android toppmodell som er nyere enn Apples A9 i iPhone 6S (plus) blir slått av Apple?

 

Det at Kirin 950 blir slått i GPU har jeg jo allerede forklart. Er ikke merkelig å bli slått i noe der du aldri prøvde å bli best. Med unntak av Kirin 950 er Apples A9 den nyeste SoCen for toppmodeller. Arkitekturen i A9 er jo f.eks 1 år nyere enn Exynos 7420. Hvis Apple hadde blitt slått av Huawei på dette tidspunktet hadde jeg vært flau om jeg jobbet i Apple for å si det slik.

 

Se f.eks. Note 5 vs iPhone 6

 

78724.png

Lenke til kommentar

Forskjellige tester gir forskjellige resultater. Hvis du ser på GPU resultatene varierer resultater mye. Note 5 som her er langt over Mate 8, kommer i en annen test langt bak igjen. Så hvis du skal vurdere GPU ytelse, ikke vis til bare en test. Mali er f.eks kjent for å gjøre det svært dårlig i en test, som jeg ikke husker nå..

 

Påstanden din var ellers at iPhone 6S scorer bedre selv om den er eldre. Vel, iPhone 6S ble lansert etter Note 5. Hvis du ser på selve CPU og lanseringsdato ble iPhone lansert et helt år senere. Ser du på GPU så står lanseringsdato på Note 5 sin GPU som Oktober 2013. Altså er det en to år gammel GPU som blir slått av en helt ny modell. Jeg er ikke overrasket. Apple vinner ingen pris for det.

 

Den eneste som har noe nyere enn iPhone 6S er jo Huawei, eller egentlig HiSilicon med sin Kirin 950, men som sagt, om jeg var Apple ville jeg vært ekstremt flau om jeg ble slått av HiSilicon. HiSilicon har vel hatt satsing og drevet med dette i 2 år? I en bransje som nesten er umulig å komme inn i og klare seg pga det store utviklingssteget.

 

Mali GPU har ikke vært den raskeste på en stund nå. Det har alltid vært en svakhet ved Samsungs Exynos kontra Snapdragon og AX. Noe som sannsynligvis endrer seg i år. Det har alltid vært Adreno og Imagination sine GPUer som har sloss om nr. 1 i den siste tiden. Adreno var en del av ATI/AMD før de ble solgt til Qualcomm og brukes dermed utelukkende i Snapdragon. Imagination selger sine PowerVR GPUer til alle egentlig, men Apple er de eneste som kjøper high end av dem etter det jeg vet. Mali selger hvertfall til alle, og ser en vekk ifra Apple og Qualcomm er det stort sett Mali GPUer i resterende SoCer.

 

I år ble jo Qualcomm sin GPU hemmet veldig mye, mulig den kunne hatt god ytelse i Exynos 7420, men ikke i en SD 810. De eneste konkurrentene i år for high end har vært Apple A9 og Samsung Exynos 7420. 2016 kommer muligens med 5 konkurrenter(!). Samsung har hatt 1år/2år gammel arkitektur for sin Exynos 7420, mens Apple har hatt ny generasjon på begge punkter. Husk, 7420 er ytelsesmessig helt lik Exynos 5433 bare litt høyere klokkefrekvens. Exynos 5433 kom rundt høsten 2014. Likevel er CPU ytelse utrolig lik, vanskelig å måle helt skikkelig pga Apple sin lukkede plattform. At den slår Qualcomm på GPU ytelse er utrolig i seg selv. Det hadde jeg ikke ventet når jeg så hva Exynos 7420 var laget av. Jeg ble overrasket over resultatene. De fikk mye ut av den arkitekturen!

 

Siden de forskjellige kommer med noe nytt på forskjellige tidspunkt er det naturlig at de vil bytte på å ha ledelsen. Før iPhone 6S kom ut ble jo de forrige iPhone modellene grundig knust i benchmarks. Se f.eks på et testeksemplar Anandtech fikk av SD 820:

79353.png

Hvis det ikke var pga problemer med kapasitet så hadde vi allerede hatt enheter med 820 i butikkene i dag, og Apple sin A9 ville ikke vært den raskeste SoCen på markedet. Bare vent til lanseringen av Galaxy S7. Da vil ikke iPhone være den nyeste lanserte toppmodellen lengre, og da vil den og tape til Exynos 8890 og SD 820 versjonen av Galaxy S7.

 

Hadde du spurt dette på et annet tidspunkt på året ville spørsmålet nok heller vært: "hvorfor er iPhone så langt bak i CPU og GPU ytelse? hvorfor klarer de ikke å konkurrere?"

 

Den delen med at iPhone er eldre og likevel slår dem forstår jeg derimot ikke helt hva du mener med? Hvis du tenker på iPhone 6 uten S blir den beviselig slått i tester, og S versjonen er helt klart nyere enn de andre på markedet. 

 

Men det har klart vært en del mangel på konkurranse i år. Elendig år for Android produsenter med mobiler som ofte har gått tilbake på punkt i forhold til fjorårets modeller. Med unntak av Samsung og Apple (og en viss grad Huawei). Det å lage egen SoC kan være ganske viktig! Det sitter all verdens Android produsenter akkurat nå og opplever.

Resten : "Hmmm skulle ønske vi fikk SD 820 slik at vi kan lage en sykt god toppmodell og selge mye mobiler"

Samsung: "Deilig å lage egne SoCer, og også produsere dem samt SD 820. Det er bare å fylle opp lagrene og ha klare millioner av enheter til launch. Ikke så mye konkurranse heller, vi vet jo godt hvor alle SD 820 ligger, jeg har dem her på inventarlista, klart til å puttes i skinnende nye Galaxy S7er"

Resten: "vel.... vel...  neivel... ikke så mye å gjøre med det, vi får vel bare vente til det er kapasitet til at de har nok til oss også".

 

Meste av kapasiteten nå går jo til Exynos 7420 og Apple A9 tipper jeg. Samsung har ikke kapasitet nok enda til å lage for både seg selv og andre av den nye generasjonen. TSCM har åpenbart heller ikke kapasitet nok, ellers ville Qualcomm fortsatt kontrakten med TSCM. Og andre aktører finnes ikke. Apple var heldige med timingen deres for A9 må jeg si. Qualcomm har hatt et over et år langt mareritt med både produksjon og arkitektur.

 

Jeg er hvertfall veldig spent på GPU ytelsen til Exynos 8890 i Galaxy S7. Den har potensiale til å yte 3 ganger bedre enn Mate 8, og se på chartsene. En 2x økning vil være nok til å slå Apple i gjennomsnitt. Alt mellom 2 og 3 vil bare øke gapet. Så jeg tror ikke jeg ville vært alt for bekymret for konkurransen med Apple. Selv om de gjør det godt på GPU charts i dag, betyr det ikke at de har en generell ledelse. I realiteten ligger Imagination, Adreno og Mali ganske likt når det kommer til GPU ytelse. Konkurransen er jevn og hard. Langt ifra slik desktop GPU er. Her har vi 3 aktører med veldig lik ytelse, som alle er store og med mye ressurser. Alle er tett bundet opp i store selskaper som aldri ville latt dem gå under.

Lenke til kommentar

 

 

Ja jeg leste Mate 8 sin gjennomgang hos Anandtech, var imponert av hva kineserne har fått til med sine egne brikker. Selv om grafikkdelen ikke var fullt like imponerende som f.eks. Apple sine siste brikker.

 

Grafikken er absolutt imponerende!

 

De bruker Mali sin nyeste T860 GPU. På resultatene var de ikke altfor langt unna 7420 og A9. Så hvorfor er det imponerende?

 

Huawei bruker en MP4 konfigurasjon. Altså de bruker 4 GPU kjerner. Samsung skal også bruke akkurat samme GPU i sin Exynos 8890. De går for en MP12 konfigurasjon... 12 kjerner.... 3 ganger så mye. Se nå igjen på GPU resultatene til Huawei og tenkt deg hva en MP12 config vil klare. Tviler klokkefrekvensene er like, så blir nok ikke fult 3 ganger så mye, men likevel. Eneste grunnen til at Mate 8 ikke har bedre GPU er at Huawei vil spare penger på sin Kirin 950. 

 

Samme med Apple. De bruker jo GPUer fra Imagination, deres PowerVR serie. De har en config med langt flere kjerner enn Huawei har. Spesielt A9X. Ingen nye SOCer vil nok slå A9X, men det er ikke fordi Appl er flinke. A9X er nesten dobbelt så stor som Samsung sin Exynos 7420. Apple har bare lagd den utrolig stor og stappet inn 12 GPU kjerner. Hvis den ikke var i iPad Pro sin store kropp ville den skapt altfor mye varme. A9X bruker altfor mye strøm og blir altfor varm til å være i noen mobil.

 

Ikke Mali T860, men Mali-T880 som sitter i Mate 8

Lenke til kommentar

Ikke Mali T860, men Mali-T880 som sitter i Mate 8

 

Du har helt rett :p Jeg blander med T760....

 

@FrihetensRegn

Ser innlegget mitt ble ganske langt.... Jeg kan godt skrive en kortere versjon, som fortsatt vil få med seg alle poengene fra den orginale. Samme gjelder hvis noen andre vil også selvfølgelig.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Exynos 8890 i Galaxy S7 eller SD 820 vs brikken i iPhone 7 blir vel en spennende og "apples to apples" sammenligning.

umm, ikke helt, men den vil være bedre enn nåværende helt klart. De vil nok og alle være på samme prosessteknikk. Grunnen til at det og blir litt vanskelig er at Apple ikke er direkte åpne.

 

SD og Exynos 8890 er veldig lette å sammenligne mot hverandre. iOS derimot tillater ikke veldig mye avansert måling. Anandtech pleier å ha deep dives inn i nye Snapdragon og Exynos SoCer. Det er ikke mulig med Apple sine. Apple har og ganske forskjellig måte CPUen fungerer på kontra Exynos 8890, spesielt med kjerner og strømforbruk. Apple bruker standard metoden, som du finner i x86 baserte CPUer. Exynos 8890 bygger jo på big.LITTLE. En Exynos i en iPhone ville garantert blitt knust, da iOS er lagd for høy IPC. Android er lagd for å utnytte minimum 4 kjerner. Qualcomm er nå tilbake på hjemmebane og har noe i midten.

 

Jeg ville sagt de ligger ganske likt. Vel med S6 var det første gangen Samsung sin SoC var totalt sett bedre enn en Qualcomm og Apple SoC. Så gitt at det fortsetter, som det absolutt virker som at det gjør, så ville jeg sagt de tre er veldig like. De har 1/2 år mellom lanseringene sine, og hver gang de lanserer så slår de konkurrenten. Hvis si Qualcomm virkelig var foran Apple så ville det jo til slutt oppstå en situasjon der marginene Apple slo Qualcomm med ville blitt veldig små, og til slutt ville en Apple CPU utviklet 6 mnd senere være på nivå med en fra Qualcomm. Det er ikke tilfellet.

 

Den virkelige konkurransen er mellom 8890 og SD 820. Når det er sagt, utenfor single-core benchmarks så ligger Apple A9 og Exynos 7420 veldig likt. Så jeg ville sagt A9 gjerne er litt raskere, men faktisk ikke veldig mye. Spesielt siden single core ikke betyr så mye i Android. Det som og er interessant er at slik det er nå gir ikke mer enn 10 kjerner mening for big.LITTLE. Det vil jo si at Samsung fokuserer på IPC fremover. Det er jo det ytelsen i både 820 og 8890 kommer til å komme fra. Økt IPC. Så det vil muligens bli spennende. Problemet er jo at det stedet der single-core betyr mest, på kryss av plattformer er javascript på nettet. benchmarks i nettlesere er ikke sammenlignbare mellom iOS og Android. Chrome for Android er det nærmeste du kommer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...