Gå til innhold

TEST: Dette er ukens apper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og på en annen app så står det kun for Microsoft Windows Phones alene.

 

post-30484-0-40675700-1453629848_thumb.jpg

 

 

 

Ikke at jeg er ute etter akkurat den appen, men jeg synes artikkelskribenten heller kan dele multiplatform apps for framtiden, enn slike wannabee appdesignere som kanskje lager Revisjon 1 og forlater skuta når lommeboken er full. Og hopper til neste prosjekt (blomst).

 

 

Og på en tredje app, så er det også kun til Iphone der:

 

post-30484-0-79067500-1453630032_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Seriøst, hvorfor framheve apps som kun er utgitt for en plattform? Om en app-utvikler skal ha livets rett og få slik gratisreklame fra Tek.no, så bør det minimum være utviklet til minst 2 plattformer, IMHO.

 

Så kun de som har resurser til å lage apper til flere platformer fortjener reklame eller omtale? Gi mer til de som har mest og straff de mindre for å være små. Hvorfor kan vi ikke akseptere det at ikke alle apper er kompatible med alle platformer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Seriøst, hvorfor framheve apps som kun er utgitt for en plattform? Om en app-utvikler skal ha livets rett og få slik gratisreklame fra Tek.no, så bør det minimum være utviklet til minst 2 plattformer, IMHO.

Så kun de som har resurser til å lage apper til flere platformer fortjener reklame eller omtale? Gi mer til de som har mest og straff de mindre for å være små. Hvorfor kan vi ikke akseptere det at ikke alle apper er kompatible med alle platformer?

 

 

 

Forstår jo tankegangen. Men, hva er det jeg var ute etter, jo litt kvalitet som favner bredere for leserne på Tek.no

 

En utvikler av noe vil alltids stå foran mange utfordringer, så vel de økonomiske.

 

Å stille litt krav til utvikler er ingen uting, slik som du framstiller det. Ja, et tyngre løft, men skal vel ikke så vanvittig mye til for å kompilere og rydde litt i koden for en annen plattform vel, er du først blitt kompetent til å kunne utvikle så tror jeg du får til å selge på flere enn en plattform.

 

Man må litt til livs dette jaget etter raske penger, som i sin tur gir brukerne svarteper om "pluggen trekkes". Hvor ofte har man ikke sett en skog av apper som egentlig ikke har livets rett lengre, som burde vært fjernet i fra f.eks. Google Play for lenge siden. Apper som kanskje ikke har hatt oppdateringer siden år 2010 eller noe slikt. Man må denne varianten av utviklere til livs.

 

Om så et av de grovere utsilingskriterier er et multiplattformkrav, "so be it !"

 

 

Om det enda var litt uklart:

 

Jeg tror kravet om multiplattform kanskje kan være med å heve kvaliteten, men det er slettes ikke helt sikkert, at det ene følger det andre. Men, ihvertfall så kan leserne av artikler som presenterer apper på Tek.no få en bedre opplevelse, ved at man leter fram multiplattform appene først og fremst.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Seriøst, hvorfor framheve apps som kun er utgitt for en plattform? Om en app-utvikler skal ha livets rett og få slik gratisreklame fra Tek.no, så bør det minimum være utviklet til minst 2 plattformer, IMHO.

Så kun de som har resurser til å lage apper til flere platformer fortjener reklame eller omtale? Gi mer til de som har mest og straff de mindre for å være små. Hvorfor kan vi ikke akseptere det at ikke alle apper er kompatible med alle platformer?

 

 

 

Forstår jo tankegangen. Men, hva er det jeg var ute etter, jo litt kvalitet som favner bredere for leserne på Tek.no

 

En utvikler av noe vil alltids stå foran mange utfordringer, så vel de økonomiske.

 

Å stille litt krav til utvikler er ingen uting, slik som du framstiller det. Ja, et tyngre løft, men skal vel ikke så vanvittig mye til for å kompilere og rydde litt i koden for en annen plattform vel, er du først blitt kompetent til å kunne utvikle så tror jeg du får til å selge på flere enn en plattform.

 

Man må litt til livs dette jaget etter raske penger, som i sin tur gir brukerne svarteper om "pluggen trekkes". Hvor ofte har man ikke sett en skog av apper som egentlig ikke har livets rett lengre, som burde vært fjernet i fra f.eks. Google Play for lenge siden. Apper som kanskje ikke har hatt oppdateringer siden år 2010 eller noe slikt. Man må denne varianten av utviklere til livs.

 

Om så et av de grovere utsilingskriterier er et multiplattformkrav, "so be it !"

 

 

Om det enda var litt uklart:

 

Jeg tror kravet om multiplattform kanskje kan være med å heve kvaliteten, men det er slettes ikke helt sikkert, at det ene følger det andre. Men, ihvertfall så kan leserne av artikler som presenterer apper på Tek.no få en bedre opplevelse, ved at man leter fram multiplattform appene først og fremst.

Det er mange apper som har startet på en enkelt platform for å så spre seg når de blir større. Det at de får gratis reklame kan bidra til å øke populariteten for gode apper som kanskje hadde forsvunnet mellom sprekkene.

 

Zombies, Run! er en løpeapp som ble utviklet for iOS. Den fikk mye positiv omtale og ble etter en stundt brakt til Android og så til Windows Phone.

 

Det du ikke ser ut til å tenke over er at en app kan rett og slett bli en flopp, enten fordi den aldri kommer ut i lyset eller fordi den blir utkonkurrert. Det er en risiko som en utvikler er nødt til å tenke over, det er mulig at det blir en flopp ppå en paltform og det er mulig den blir en flopp på flere platformer.

 

Så du må unnskylde meg at jeg ikke er enig i tankegangen din at de største skal få mest gratis. Jeg synes de som har gjort en god jobb med å produsere en app fortjener en sjanse enten det er på en eller flere platformer. Jeg setter kvalitet som førsteprioritet. Kan du virkelig si deg uenig i det?

Lenke til kommentar

Nei, kan ikke si meg uenig i kvalitet som førsteprioritet. Synes likevel Tek.no skal holde seg klar fra å være "dealer" for apps. De kan omtale apper, men de bør ikke skrive om hva som helst. Da synes jeg at et kvalitetskriterie gjerne kan være minimum på to plattformer. Synes ikke det er et strengt krav i det hele tatt.

 

Rik og fattigdiskusjonen har kanskje lite å gjøre med om det er kun til en plattform, eller om det foreligger på to plattformer. Tek.no stopper ingen. Det er fritt å utvikle til en app. Tek.no kan vente til appene foreligger på to plattformer. Ganske enkelt å forholde seg til. Selv for Tek.no

 

Og vi kan gjerne forbli uenige. Tek.no behøver heller aldri lytte til mitt ønske en gang. Men, tipper de leser over innleggene, men de trenger ikke å trykke alle idéer til sitt bryst. Da har jeg luftet mine tanker om dette.

 

Tipper at app-utviklerne vil tilpasse seg markedet mer eller mindre.

 

F.eks. i Android marshmallows, så skal vi endelig få en etterlengtet kontroll over hva apper kan tillate seg tilgang til av hardware, software og alle slags private lister som kontakter med mere. Jeg har ikke testet den Android-versjonen.

 

Men, jeg tror jeg kommer til å hoppe over på det så snart som mulig. Helst i en rimelig mobiltelefon. For jeg har ingen tro på at det kommer gratis oppgradering over til marshmallows til mine telefoner. Selv den som er produsert i 2015 tror jeg aldri vil få det. Den har ikke fått Android 5.1.x en gang. Står og stanger på 5.0.1

 

Når forbrukeren så blir oppmerksom på at de har kontroll over appene, så kan de begynne å stille krav til apputviklerne. De som får værst rykte kan vi i fellesskap boikotte, selv om det alltid vil være noen som driter i slikt. Da vil det skje tilpassing til slutt skal du se. Og det samme kan skje om Tek.no med flere slutter å pushe enplattformsapper.

 

Når du først snakker om apper som har gått som ill i tørt gress, så er det vel minst et par populære spill som leder? Grisene og fuglene, hvem elsker vel ikke de, også dropse-knusing (har selv aldri prøvd), men Erna er jo vill etter det. Slike apper går fra munn-til-munn, så om du virkelig har noe bra, så klarer du deg fint uten sider som Tek.no, selv om publisitet aldri skader.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei, kan ikke si meg uenig i kvalitet som førsteprioritet. Synes likevel Tek.no skal holde seg klar fra å være "dealer" for apps. De kan omtale apper, men de bør ikke skrive om hva som helst. Da synes jeg at et kvalitetskriterie gjerne kan være minimum på to plattformer. Synes ikke det er et strengt krav i det hele tatt.

 

Rik og fattigdiskusjonen har kanskje lite å gjøre med om det er kun til en plattform, eller om det foreligger på to plattformer. Tek.no stopper ingen. Det er fritt å utvikle til en app. Tek.no kan vente til appene foreligger på to plattformer. Ganske enkelt å forholde seg til. Selv for Tek.no

 

Og vi kan gjerne forbli uenige. Tek.no behøver heller aldri lytte til mitt ønske en gang. Men, tipper de leser over innleggene, men de trenger ikke å trykke alle idéer til sitt bryst. Da har jeg luftet mine tanker om dette.

 

Tipper at app-utviklerne vil tilpasse seg markedet mer eller mindre.

 

F.eks. i Android marshmallows, så skal vi endelig få en etterlengtet kontroll over hva apper kan tillate seg tilgang til av hardware, software og alle slags private lister som kontakter med mere. Jeg har ikke testet den Android-versjonen.

 

Men, jeg tror jeg kommer til å hoppe over på det så snart som mulig. Helst i en rimelig mobiltelefon. For jeg har ingen tro på at det kommer gratis oppgradering over til marshmallows til mine telefoner. Selv den som er produsert i 2015 tror jeg aldri vil få det. Den har ikke fått Android 5.1.x en gang. Står og stanger på 5.0.1

 

Når forbrukeren så blir oppmerksom på at de har kontroll over appene, så kan de begynne å stille krav til apputviklerne. De som får værst rykte kan vi i fellesskap boikotte, selv om det alltid vil være noen som driter i slikt. Da vil det skje tilpassing til slutt skal du se. Og det samme kan skje om Tek.no med flere slutter å pushe enplattformsapper.

 

Når du først snakker om apper som har gått som ill i tørt gress, så er det vel minst et par populære spill som leder? Grisene og fuglene, hvem elsker vel ikke de, også dropse-knusing (har selv aldri prøvd), men Erna er jo vill etter det. Slike apper går fra munn-til-munn, så om du virkelig har noe bra, så klarer du deg fint uten sider som Tek.no, selv om publisitet aldri skader.

 

 

Du er ikke uenig om at kvalitet bør være førsteprioritet... MEN du legger likevel krav på at de skal være tilgjengelig på flere platformer. Du skjønner kanskje hvorfor jeg synes dette er litt mostridende? Det er i det minste godt å se at du bekrefter det at du er for å straffe de som ikke kan eller vil utvikle apper for flere platformer. Det skal nevnes at noen av de mest populære spillene som har kommet til mobile platformer er stappfulle av mikrotransaksjoner, dårlig kundebehandling og dårlig business etikk. Dette har vært fremme i media en rekke ganger. Disse utviklerne blir boikottet av noen få, men noen av dem fortsetter å være blant de spillene (medbergnet PC og konsoll) som tjener mest. Når det er så mange av disse enorme appene som virkelig er et problem for forbrukere så synes jeg vi kan støtte mindre kjente apper med litt gratis omtale enten de er på en eller flere platformer.

 

Hvordan påvirkes kvaliteten av en Android app av at den samme appen finnes på iPhone? Svært lite. Du nevner selv en app som startt ekslusivt på en platform og ble populær nok til å ende opp på nesten alt som er. Dette er faktisk et godt argument for at en app skal bli dømt etter kvalitet.

 

Selv synes jeg det er helt greit at platformer jeg ikke eier får reklame. Dette gjør det lettere for meg å bestemme hvilken platform jeg vil ha når jeg kjøper meg ny telefon. Så klart, dersom du insisterer på og ALLTID ha iOS, Android, Windows Phone eller noe annet telefon etter telefon så skjønner jeg tankegangen din. Jeg har hatt Android, iOS, Windows Phone og Symbian og jeg synes alle har gjort jobben sin bra, jeg er derfor åpen til å kjøpe telefoner av et annet merke enn det jeg har nå. Jeg hadde aldri kommet til å funnet ut hvilke valgmuligheter jeg har på andre telefoner uten slike artikler som presenterer apper som kommer på ulike platformer.

Lenke til kommentar

Også Iphone var nye en gang, og slett ikke først i markedet med å levere mobiltelefoner. De har likevel greid å bli ekstremt populære. Jeg har selv aldri hatt en Iphone, men ser at disse er svært populære. Også spesiellt hos jenter, damer kanskje, målt mot andre OS-plattformer (er bare mitt subjektive inntrykk da).

 

Jeg har aldri hatt en Iphone, fordi jeg fra begynnelsen av har vært så informert om hvor begrenset de legger til rette på ting. Ellers liker jeg lite når man ikke kan fininnstille ting, slik som Iphone ofte vil ha det.

 

Har hatt en rekke mobiler.

 

Siemens på 90-tallet, første smarttelefonen var Nokia Symbian OS, Så Samsung Bada 2.0, Så Android 4 og 5. Ellers handlet jeg to slike reservetelefoner av Microsoft billig-Lumia til kr 300 stykk. Vil ikke si jeg liker Microsoft-fliser for det om.

Endret av G
Lenke til kommentar

Også Iphone var nye en gang, og slett ikke først i markedet med å levere mobiltelefoner. De har likevel greid å bli ekstremt populære. Jeg har selv aldri hatt en Iphone, men ser at disse er svært populære. Også spesiellt hos jenter, damer kanskje, målt mot andre OS-plattformer (er bare mitt subjektive inntrykk da).

 

Jeg har aldri hatt en Iphone, fordi jeg fra begynnelsen av har vært så informert om hvor begrenset de legger til rette på ting. Ellers liker jeg lite når man ikke kan fininnstille ting, slik som Iphone ofte vil ha det.

 

Har hatt en rekke mobiler.

 

Siemens på 90-tallet, første smarttelefonen var Nokia Symbian OS, Så Samsung Bada 2.0, Så Android 4 og 5. Ellers handlet jeg to slike reservetelefoner av Microsoft billig-Lumia til kr 300 stykk. Vil ikke si jeg liker Microsoft-fliser for det om.

Det virker som om du ignorerer det jeg sier her. Slutt å endre tema.

 

Media har rapportert om at sjefen for et av selskapene bak flere populære spill (med mikrotransaksjoner) har blitt dømt flere ganger for svindel uten at det stoppet den fra å tjene penger. Hvorfor kan ikke tek.no få lov til å omtale apper som byr på kvalitet på en platform? Det å tilby en app på en platform kontra det å drive skittent er ikke noe jeg synes vi skal likestille.

 

Jeg vil også ha deg tilå forklare akkurat hvordan kvaliteten på en app påvirkes av hvor mange platformer den er tilgjengelig på. Eventuelt innrømme at kvalitet ikke er førsteprioritet på hva som fortjener positiv omtale om det er lettere. Du kan også kommentere på hvilket som helst av de andre punktene du har ignorert om du øsnker dette, fordi jeg skal innrømme at det er frustrende å argumentere med deg når du skifter tema hver gang du ikke har et svar.

 

Jeg hevder fortsatt at kvalitet er førsteprioritet. Du kan komme med så mange bortforklaringer du vil.

Lenke til kommentar

Har hatt Sony Ericsson og Motorola også.

 

Å ramse opp sånne greier var vel mer for å bare få vist at det er ikke første mobilen jeg har her og nå, og at jeg ikke er helt fanboy av noe. Men, jeg liker ikke Android heller helt da, men det er det åpneste og greieste jeg bruker inntil videre. Spesiellt å få tak i seg Marshmallows som gir app-kontroll tilbake til brukeren synes jeg er verdt å vente på.

 

Det der med skittent spill skal jeg innrømme at jeg ikke har innsikt i sakene om.

 

Jeg vil si det påvirker kvaliteten til en app ikke helt direkte. For en programmerer kan være dårlig til alle steg som behøves for å alt fra designe den til å rulle den ut (mange sårt trengte kvalifikasjoner som behøves, helt klart). Men markedet stiller uansett dette kravet, og utvikler har absolutt flere penger å tjene på å lansere på multiplattform.

 

Om en utvikler "må" lansere på multiplattform så høyner det kvalitetskravet på sett og vis, da utviklerstab må tilpasse seg en mer komplisert "organisme". Det krever flinke folk å få til. Og det er ingenting som tilsier at det automatisk ligger en lenke i mellom, som du tror jeg påstår at finnes.

 

Men, det ligger en del som følger hverandre naturlig i det kravet om multiplattform, enten det er markedet som krever slikt uansett, eller Tek.no som gir litt småskriblerier om det.  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Har hatt Sony Ericsson og Motorola også.

Ja... hva er poenget ditt her? Du har hatt telefone som er såpass gamle at Android ikke var laget enda. Hvor vil du hen med dette? Enda et forsøk på å bortforklare deg.

 

Å ramse opp sånne greier var vel mer for å bare få vist at det er ikke første mobilen jeg har her og nå, og at jeg ikke er helt fanboy av noe. Men, jeg liker ikke Android heller helt da, men det er det åpneste og greieste jeg bruker inntil videre. Spesiellt å få tak i seg Marshmallows som gir app-kontroll tilbake til brukeren synes jeg er verdt å vente på.

Du har allerede bestemt deg for at neste telefon skal få Android før du har hørt noe om hvordan den presterer i praksis. Men du er på ingen måte bundet til en platform. Jaja.

 

Det der med skittent spill skal jeg innrømme at jeg ikke har innsikt i sakene om.

Likevel tok du opp temaet samtidig som du brukte en av de verste aktørene som et eksempel for å styrke din sak. Greit å gjøre et minimum av research før du kommer med slike påstander og eksempler.

 

Jeg vil si det påvirker kvaliteten til en app ikke helt direkte. For en programmerer kan være dårlig til alle steg som behøves for å alt fra designe den til å rulle den ut (mange sårt trengte kvalifikasjoner som behøves, helt klart). Men markedet stiller uansett dette kravet, og utvikler har absolutt flere penger å tjene på å lansere på multiplattform.

 

Om en utvikler "må" lansere på multiplattform så høyner det kvalitetskravet på sett og vis, da utviklerstab må tilpasse seg en mer komplisert "organisme". Det krever flinke folk å få til. Og det er ingenting som tilsier at det automatisk ligger en lenke i mellom, som du tror jeg påstår at finnes.

 

Men, det ligger en del som følger hverandre naturlig i det kravet om multiplattform, enten det er markedet som krever slikt uansett, eller Tek.no som gir litt småskriblerier om det.  :)

 

Og dette vet du basert på din erfaring med å bruke apper kompatible med Android og...

 

Jeg har brukt apper som er tilgjengelig på flere platformer mange ganger. På enkelte platformer mangler du viktig funksjonalitet, appen har ikke blitt oppdatert på lenge, den krasjer ofte og byr på endeløs frustrasjon. På andre platformer kan appen gjøre akkurat hva jeg forventer at den skal gjøre uten å krangle. Så nei, det du sier er faktisk objektivt feil. Gode utviklere vil gjøre en god jobb. Om de vil gjøre en god jobb på en platform først og så utvide med tiden eller om de vil prøve å komme til på flere platformer samtidig får være opp til dem.

 

Kvalitet først.

Lenke til kommentar

Herlig at noen er standhaftige.

 

Jeg mener likevel hva jeg skrev i post #2.

 

Kan hende et og annet du skriver er noe å lese. Men, jeg vil ha meg frabedt å måtte ha omsorg for oppkomlingsselskaper. Hva Tek.no gjør i forhold til forslaget mitt får bli deres avgjørelse. Jeg har sagt mitt.

Lenke til kommentar

Herlig at noen er standhaftige.

 

Jeg mener likevel hva jeg skrev i post #2.

 

Kan hende et og annet du skriver er noe å lese. Men, jeg vil ha meg frabedt å måtte ha omsorg for oppkomlingsselskaper. Hva Tek.no gjør i forhold til forslaget mitt får bli deres avgjørelse. Jeg har sagt mitt.

Det er på ingen måte snakk om omsorg. Det er snakk om å omtale apper fordi de er gode. Og ja, jeg er standhaftig  fordi jeg trenger ikke å bortforklare meg eller endre tema når noen påpeker at jeg har feil. Om jeg har feil kan jeg inrømme det.

Lenke til kommentar

Det er rett. Men, om jeg har noe å si, så sier jeg det som står i post #2 da.

 

Jeg er klar over at jeg ikke har noen omsorg for oppkomlingene. Men, la oss nå dra det litt i demokratiets ånd da. Siden dette er et forum hvor man kan diskutere og bre om seg med hva man mener om ting. Så har jeg kanskje litt påvirkning likevel. Jeg vet jo ikke, men jeg synes den økonomibiten som du argumenter så sterkt for hos oppkomlingene, står like sårbart for det. Det er heller ikke for å lage dårligere økonomiske vilkår at jeg argumenterer for multiplattform.

 

Det er ditt økonomiargument, og hvorfor skulle jeg som sluttbruker ha noen som helst interesse for et selskaps suksess, når jeg ikke eier aksjer eller har andre økonomiske interesser i det. Er foreløpig ikke noen fanboy av "den eller den" appen riktig enda da.. :wee:

 

Jeg kan fylle inn et argument, og det må jo være konkurranse. Men hva betyr nå konkurranse blant apper da, egentlig? Før eller siden så vil det jo komme et mer populært produkt, og det er jo vanskelig å lage lock-in på en app, om du ikke skaper en eller annen form for avhengighet, slik som Apple gjorde med sin photo-app. Men, så har jo de OS'et også da å levere det sammen med.

 

Drar man det til prosessorer (CPU), så sliter jo AMD i motvind. Og jeg var en ivrig AMD-kjøper omkring årtusenskiftet. Men, nå vil jeg kun ha Intel, fordi jeg liker produktene bedre. Her vil monopoli, kunne få detrimentale konsekvenser for kundene. Men, neppe for en ussel app. Om en app-produsent hadde en knallgod idé og de gikk adundas, så ville noen andre snappet opp den gode idéen før eller siden, alt etter hvor godt patentbeskyttelse idéen hadde. Patentbeskyttelse er også en svært vanskelig diskusjon å ta, så den lar jeg ligge.

 

Men, snarere for at vi som lesere kan bli presentert "bedre" produkter. Er jo litt kjedelig å lese om en app som ikke støtter plattformen som en selv har i telefonen sin, er du ikke litt enig i det?

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...