Gå til innhold

Snart kan Google Maps finne ut hvor du skal kjøre - på egen hånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på at denne blir mye brukt. Selv bruker stort sett bare GPS når jeg skal plasser jeg er lite kjent noe som ofte har sammenheng med at jeg ikke har for vane å kjøre der, men det er mulig det bare er jeg som er spesiell?

 

Vet ikke hvem av oss, om noen som er mest spesiell. Men det hender jeg taster ikke destinasjon når jeg skal kjøre et stykke, selv om jeg er kjent. I håp om at GPSen kan varsle om ulykker/trafikkforhold/veiarbeid langs veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skremmende overvåkning! Dette bør være en vekker for de Google/Android-brukere som innbiller seg at de ikke er produktet. Og et varsko om hvilke farer som ligger i å kjøpe dingser med Google programvare og selvsagt Apple også. Dette er ikke ment som et angrep på et bestemt merke, men på en samfunnsødeleggende praksis, uansett hvem som utfører den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skremmende overvåkning! Dette bør være en vekker for de Google/Android-brukere som innbiller seg at de ikke er produktet. Og et varsko om hvilke farer som ligger i å kjøpe dingser med Google programvare og selvsagt Apple også. Dette er ikke ment som et angrep på et bestemt merke, men på en samfunnsødeleggende praksis, uansett hvem som utfører den.

 

Mener du at dette er ødeleggende for hele samfunnet? Skjønner at folk er skeptiske til overvåking og er det til dels selv. Men noen ting må man overvåke for at systemer skal skjønner hvordan ting virker og lære. Man kan jo alltid sette folk til å punche inn data om hvor biler kjører osv for et helt år for å så få en oversikt over hvor det er mye trafikk osv, men ser du det som et reelt scenario? Og hvis du ikke ønsker å være et produkt så må du flytte i skogen og bygge huset selv for hånd. Til og med da blir du sikkert et produkt for en spalte på VG eller for "der ingen skulle tru at nokon kunne bu".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

2017: Google veit kva slags nettside du vil innpå før du går der sjølv.

2019: Google kjøper mat til deg før du har bestemt deg kva du vil ha til middag.

2021: Google bestiller ny PC til deg når dei merker at den du brukar er for treig.

2023: Google-bilen står på tunet utafor huset ditt før du skal på byen.

2025: Google anmelder deg til politiet for eit brotsverk du ikkje har begått enno.

 

Nei, det du skriver skjer i 2025 skjer ikke før 2054.

 

(Minority report)

http://www.imdb.com/title/tt0181689/?ref_=nm_flmg_act_21

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skremmende overvåkning! Dette bør være en vekker for de Google/Android-brukere som innbiller seg at de ikke er produktet. Og et varsko om hvilke farer som ligger i å kjøpe dingser med Google programvare og selvsagt Apple også. Dette er ikke ment som et angrep på et bestemt merke, men på en samfunnsødeleggende praksis, uansett hvem som utfører den.

 

Troll? Altså, tror du virkelig google og apple trenger en app for å følge med på alt du gjør? Bakt inn i eulaen med liten tekst finner du helt sikkert setninger som mer eller mindre forteller deg at "vi kan overvåke telefonen din, godtar du eulaen godtar du også dette"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skremmende overvåkning! Dette bør være en vekker for de Google/Android-brukere som innbiller seg at de ikke er produktet. Og et varsko om hvilke farer som ligger i å kjøpe dingser med Google programvare og selvsagt Apple også. Dette er ikke ment som et angrep på et bestemt merke, men på en samfunnsødeleggende praksis, uansett hvem som utfører den.

 

Google, Apple og Microsoft har samlet inn lokasjonsdata om brukerne hele tiden. Forskjellen er at Google gir denne informasjonen tilbake i form av mer eller mindre nyttige apper. Så kan du velge da, om du vil ha en smarttelefon som hjelper deg i hverdagen eller en "dum" telefon du kun kan ringe og sende 160 tegn med. Uansett hvilken telefon du velger vet teleoperatøren din hvor du befinner deg til enhver tid.

Endret av IT-guy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Skremmende overvåkning! Dette bør være en vekker for de Google/Android-brukere som innbiller seg at de ikke er produktet. Og et varsko om hvilke farer som ligger i å kjøpe dingser med Google programvare og selvsagt Apple også. Dette er ikke ment som et angrep på et bestemt merke, men på en samfunnsødeleggende praksis, uansett hvem som utfører den.

 

Google, Apple og Microsoft har samlet inn lokasjonsdata om brukerne hele tiden. Forskjellen er at Google gir denne informasjonen tilbake i form av mer eller mindre nyttige apper. Så kan du velge da, om du vil ha en smarttelefon som hjelper deg i hverdagen eller en "dum" telefon du kun kan ringe og sende 160 tegn med. Uansett hvilken telefon du velger vet teleoperatøren din hvor du befinner deg til enhver tid.

Hvor mye samler google inn når "sted" er avslått?

Lenke til kommentar

2017: Google veit kva slags nettside du vil innpå før du går der sjølv.

2019: Google kjøper mat til deg før du har bestemt deg kva du vil ha til middag.

2021: Google bestiller ny PC til deg når dei merker at den du brukar er for treig.

2023: Google-bilen står på tunet utafor huset ditt før du skal på byen.

2025: Google anmelder deg til politiet for eit brotsverk du ikkje har begått enno.

post-3895-0-73178000-1453138597_thumb.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Dette er grunnen til at jeg velger å la Google få vite mest mulig om meg. Jeg får noe nyttig igjen. Så lenge en er bevisst på at informasjon en får i google-søk er silt og profilert, så går dette ganske så greit. Jeg ville vært mer bekymret for feeden til facebook.

Lenke til kommentar

Skremmende overvåkning! Dette bør være en vekker for de Google/Android-brukere som innbiller seg at de ikke er produktet. Og et varsko om hvilke farer som ligger i å kjøpe dingser med Google programvare og selvsagt Apple også. Dette er ikke ment som et angrep på et bestemt merke, men på en samfunnsødeleggende praksis, uansett hvem som utfører den.

 

Hva har (nogenlunde...) lovlydige medborgere å frykte...?

Endret av nor50
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg bruker Google Maps ofte også steder hvor eg er kjent. Årsaken til det er å vite tidspunktet for når eg er fremme der eg skal. Og Maps begynner å bli skummelt bra på å forutsi når eg er fremme. Er sjeldent mange minuttene avvik :)

 

Den beskrivelsen kan jeg bruke om meg selv når det gjelder å kjøre til steder jeg er kjent...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte iphone så under trafikkinformasjon sto det ingen data eller noe sånt, etter 4 dager sto det at det tar så mange minutter å komme meg til denne adressen ( adressen til jobben) nå står det om morgenen at det tar meg xx minutter å kjøre til jobb, så iphonen har vel overvåket mine bevegelser og funnet ut at adressen jeg drar oftest til er min arbeidsplass.....spooky:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...