Gå til innhold

GUIDE: Slik passer du på mobilen i kulda


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plages helt ekstremt av dette på min i6, hvor selv et lite vindpust kan få den til å skru seg av.

Noen som kan komme på eksempler på toppmodeller som klarer seg nevneverdig bedre?

 

Har ikke hatt noe problem på min Samsung S6 edge+. Har brukt den utendørs daglig, men kan ikke si jeg merker forskjell på batteritiden.

Lenke til kommentar

Putt telefonen i en glidelåspose før du skal holde den i hånda utendørs eller før du skal ta den kalde telefonen med inn. Men ikke bruk posen på vei ut i kulda når telefonen fortsatt er varm. Da er det viktig at innelufta får luftet seg ut fra telefonen og ikke blir sperret inne i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plages helt ekstremt av dette på min i6, hvor selv et lite vindpust kan få den til å skru seg av.

Noen som kan komme på eksempler på toppmodeller som klarer seg nevneverdig bedre?

 

Droner er svært populær for tiden. På Phantom 3 så kan du bruke telefon eller nettbrett som monitor. Veldig mange i min krets flyr drone. Det som går igjen er at ALLE med iPhone eller iPad sliter maksimalt med kulda. Noen må sitte i en varm bil, andre får kanskje 10-15 flytid før skjermen blir svart, ikke pga lite strøm. Testet Sony nettbrett, fløy ut 4 batteri i kulda. Altså over 90 minutter. Skjermen hadde ikke antydninger til hikke. Det samme opplever jeg med min Samsung Note.

Lenke til kommentar

Plages helt ekstremt av dette på min i6, hvor selv et lite vindpust kan få den til å skru seg av.

Noen som kan komme på eksempler på toppmodeller som klarer seg nevneverdig bedre?

 

Dette er nok velkjent! Problemet forsterkes hvis man har en mobil av metall. Hvis metallchassiset blir kaldt, så blir også innholdet kaldt, ergo batteriet tappes mye raskere enn normalt eller i værste fall kutter helt. Man får altså en isboks.

Mange elbiler sliter også med lavere rekkevidde på vinteren.

 

Dette er hentet fra en artikkel fra dinside i 2014. Her får man en pekkepinne hva produsentene oppgir:

 

Oppgitte brukstemperaturer for:

1) Apple iPhone 5S: mellom 0 og 35 grader celsius

2) Samsung Galaxy S4: mellom 0 og 45 grader celsius

3) Sony Xperia Z1: mellom -10 og 45 grader celsius

4) HTC One: mellom 0 og 40 grader celsius

5) Nokia Lumia 1020: oppgir ikke brukstemperaturer

6) LG G2: mellom 0 og 40 grader

Lenke til kommentar

 

Plages helt ekstremt av dette på min i6, hvor selv et lite vindpust kan få den til å skru seg av.

Noen som kan komme på eksempler på toppmodeller som klarer seg nevneverdig bedre?

 

Dette er nok velkjent! Problemet forsterkes hvis man har en mobil av metall. Hvis metallchassiset blir kaldt, så blir også innholdet kaldt, ergo batteriet tappes mye raskere enn normalt eller i værste fall kutter helt. Man får altså en isboks.

Mange elbiler sliter også med lavere rekkevidde på vinteren.

 

Dette er hentet fra en artikkel fra dinside i 2014. Her får man en pekkepinne hva produsentene oppgir:

 

Oppgitte brukstemperaturer for:

1) Apple iPhone 5S: mellom 0 og 35 grader celsius

2) Samsung Galaxy S4: mellom 0 og 45 grader celsius

3) Sony Xperia Z1: mellom -10 og 45 grader celsius

4) HTC One: mellom 0 og 40 grader celsius

5) Nokia Lumia 1020: oppgir ikke brukstemperaturer

6) LG G2: mellom 0 og 40 grader

Telefon slår seg ikke av pga lite batteri, det er pga at den ikke tåler kulden. Når telefon starter opp igjen så er det mer en nok strøm på batteriet.

Lenke til kommentar

Har da aldri hatt problemer i kulda men noen av sony/Nokia telefonene mine. Har hatt to HTCer, og de var håpløs. Den ene døde av kondens mens den lå i innerlomma i jakken (ikke brukt etter jeg kom ut i kulden), og den andre tok skjermen kveld for godt.

 

Det er en drøm med vantett Sony i denne sammengengen. Vi reiser by ut i terenget i forbindelse med jobb, og har nesten altid med en smartmobil i en lomme på kjeledressen. Med en kombinasjon av bæring av scooter og måking av fokksnø for å komme inn på fjelltoppstasjoner er det ikke få mobiler som har tatt kvelden på grunn av kondens. Og det er ikke få som har byttet telefon etter sett meg ta frem sonyen dryppende våt i 30 minus, for så å snakke i den i 10-15 min uten noe som helst problem... De blir rimelig imponert når vi kommer ned fra fjellet etter et par dager, og jeg fortsatt kan snakke i den uten noen oppladding... Trenger du ikke smartfunksjonene konstant gir Ultra stamina flere ukers stnadbytid, og det fungerer i praksis. Er bare å restarte telefon til normalmodus når du trengen smart funksjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Har en iPhone X og ikke merket kuldeproblemer på denne faktisk. Senest på lørdag kveld gikk jeg minst 1km i -18 med telefonen i hånda. Den ble kanskje litt tregere etter en stund, men fullt brukbar på samme måte som en hvilken som helst annen telefon/Android jeg har hatt (dette er den første Iphonen jeg eier)

 

Stian Aadahl

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...