Gå til innhold

Beddit skal hjelpe deg med søvnkvaliteten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere studier har vist at teknologi (spesielt mobiltelefonen) IKKE påvirker søvnen. De fleste søvnproblem er tilknyttet kosthold, med for mye fiber og sukker og for lite mettet fett. Man føler seg trett og sliten, men ikke nødvendigvis søvnig, og hjernen arbeider i høygir når den egentlig skal slappe av. For lite fysisk aktivitet er også en ting som gjør at man føler seg sliten, uten at kroppen gir signaler om at den trenger søvn.

Lenke til kommentar

Flere studier har vist at teknologi (spesielt mobiltelefonen) IKKE påvirker søvnen. De fleste søvnproblem er tilknyttet kosthold, med for mye fiber og sukker og for lite mettet fett. Man føler seg trett og sliten, men ikke nødvendigvis søvnig, og hjernen arbeider i høygir når den egentlig skal slappe av.

....

 

 

Interessant. Har du linker til mer info om dette? 

Endret av astrogeek
Lenke til kommentar

Interessant. Har du linker til mer info om dette?

Ironisk nok har Tek.no skrevet om et av studiene av søvnvaner og teknologi: – Ikke skyld på telefonen for dårlige søvnvaner

 
Berit Nordstrand, tidligere overlege, har samlet mye informasjon om forholdet mellom mat og helse, både i bøkene sine og på nettsiden sin. Også informasjon om mat og søvn: Mat for en god natts søvn
Lenke til kommentar

 

Interessant. Har du linker til mer info om dette?

Ironisk nok har Tek.no skrevet om et av studiene av søvnvaner og teknologi: – Ikke skyld på telefonen for dårlige søvnvaner

 

Berit Nordstrand, tidligere overlege, har samlet mye informasjon om forholdet mellom mat og helse, både i bøkene sine og på nettsiden sin. Også informasjon om mat og søvn: Mat for en god natts søvn

Det står ingenting i linkene om for mye fiber eller for lite mettet fett.

Lenke til kommentar

 

 

Interessant. Har du linker til mer info om dette?

Ironisk nok har Tek.no skrevet om et av studiene av søvnvaner og teknologi: – Ikke skyld på telefonen for dårlige søvnvaner

 

Berit Nordstrand, tidligere overlege, har samlet mye informasjon om forholdet mellom mat og helse, både i bøkene sine og på nettsiden sin. Også informasjon om mat og søvn: Mat for en god natts søvn

Det står ingenting i linkene om for mye fiber eller for lite mettet fett.

Nei, de matvarene hun nevner for god søvn er heller ikke rike i mettet fett. De fleste har et relativt høyt nivå av karbohydrater (enten fruktose, laktose eller stivelse), proteiner og flerumettede fettsyrer.

Den studien han viser til som tek.no skrev om viser at det er ingen signifikante forskjeller mellom søvn nå eller før. Altså har ikke endring i kosthold endret søvnvanene dersom vi skal stole på denne. Da er ikke hans konklusjon holdbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal ikke spise fet mat eller store måltid rett før man legger seg, men kosthold er ikke bare hva man spiser før leggetid. Derimot er et glass varm helmelk med litt honning godt for nattesøvnen.

 

Nå henviste jeg først og fremst til bøkene hennes, der det meste dere etterspør forklares nokså grundig (med kildehenvisninger). Hun fokuserer på mat og helse generelt, der søvn er ett av aspektene. For dem som ikke leser bøker antar jeg at mye av det samme i hvert fall nevnes i foredraget hun holdt ved NTNU for et par år siden: Link til NRK2

 

I Norge spiser vi store mengder grov brødmat sammenlignet med resten av verden, derfor kan for mye fiber være en uvanlig risiko for oss, spesielt i kombinasjon med for lite vanninntak. Dersom man drikker nok og tar til seg fiber også fra frukt, grønnsaker og bær så blir dette sjelden et problem. For mye fiber gir seg utslag i blant annet ulike mageproblemer. 

Lenke til kommentar

Man skal ikke spise fet mat eller store måltid rett før man legger seg, men kosthold er ikke bare hva man spiser før leggetid. Derimot er et glass varm helmelk med litt honning godt for nattesøvnen.

Hvorfor referte du da til en kilde som ikke sa noe om kosthold? Jeg kritiserer kun de kildene du oppgir. Det er ikke min skyld at du oppgir to kilder som ikke støtter under det du sier.

 

Nå henviste jeg først og fremst til bøkene hennes, der det meste dere etterspør forklares nokså grundig (med kildehenvisninger).

Kildehenvisninger i bøker kan være misvisende. Det er ingen krav til refering i bøker og ingen krav til hva som referes til. Mange slike bøker inkluderer referanser til ukeblad. Har du et eksempel som har gått gjennom peer-review? Eller i det minste en spesifikk bok?

 

Hun fokuserer på mat og helse generelt, der søvn er ett av aspektene. For dem som ikke leser bøker antar jeg at mye av det samme i hvert fall nevnes i foredraget hun holdt ved NTNU for et par år siden: Link til NRK2

Jeg kan vise til Supersize Me som en motpart til dette. De konklusjonene som dras i den dokumentaren er fullstendig feil så det er ikke en god motpart, men et godt eksempel på at du skal være kritisk til det du hører. Kan også nevne at det at et foredrag holdes på et universitet betyr ikke nødvendigvis at det er sant. Jeg var på en forelesning om Alzheimers i fjor på Universitetet i Oslo som var basert kun på statisk insignfikante observasjoner og konspirasjonsteorier.

Det at du har det fra en tidligere overlege er heller ikke en god kilde uten videre. Linus Pauling har vunnet nobelpris i kjemi, han er betraktet som en av verdens 20 beste vitenskapsmenn som noensinne har levd. Han har også uten noe bevis hevdet at vi kan bekjempe sykdommer ved å få i oss et økt nivå vitaminer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Linus_Pauling

Har vitamin C virkelig en så positiv effekt?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26708754

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23440782

Og svaret er tja. Relativt harmløst så det frarådes ikke, men det er ikke noe klart bevis på at det har en positiv effekt. Bortsett fra vis du har tarmkreft. Da kan det kanskje være lurt å holde seg unna om vi kan stole på resultat gjort med mus.

 

I Norge spiser vi store mengder grov brødmat sammenlignet med resten av verden, derfor kan for mye fiber være en uvanlig risiko for oss, spesielt i kombinasjon med for lite vanninntak. Dersom man drikker nok og tar til seg fiber også fra frukt, grønnsaker og bær så blir dette sjelden et problem. For mye fiber gir seg utslag i blant annet ulike mageproblemer. 

 

Og du har så klart kilder på dette? Publisert i vitenskaplig tidskrifter med en klart definert metode og databehandling slik at du kan stole på at forfatter ikke publiserer meninger.

Lenke til kommentar

 

Man skal ikke spise fet mat eller store måltid rett før man legger seg, men kosthold er ikke bare hva man spiser før leggetid. Derimot er et glass varm helmelk med litt honning godt for nattesøvnen.

Hvorfor referte du da til en kilde som ikke sa noe om kosthold? Jeg kritiserer kun de kildene du oppgir. Det er ikke min skyld at du oppgir to kilder som ikke støtter under det du sier.

 

Nå henviste jeg først og fremst til bøkene hennes, der det meste dere etterspør forklares nokså grundig (med kildehenvisninger).

Kildehenvisninger i bøker kan være misvisende. Det er ingen krav til refering i bøker og ingen krav til hva som referes til. Mange slike bøker inkluderer referanser til ukeblad. Har du et eksempel som har gått gjennom peer-review? Eller i det minste en spesifikk bok?

 

Hun fokuserer på mat og helse generelt, der søvn er ett av aspektene. For dem som ikke leser bøker antar jeg at mye av det samme i hvert fall nevnes i foredraget hun holdt ved NTNU for et par år siden: Link til NRK2

Jeg kan vise til Supersize Me som en motpart til dette. De konklusjonene som dras i den dokumentaren er fullstendig feil så det er ikke en god motpart, men et godt eksempel på at du skal være kritisk til det du hører. Kan også nevne at det at et foredrag holdes på et universitet betyr ikke nødvendigvis at det er sant. Jeg var på en forelesning om Alzheimers i fjor på Universitetet i Oslo som var basert kun på statisk insignfikante observasjoner og konspirasjonsteorier.

Det at du har det fra en tidligere overlege er heller ikke en god kilde uten videre. Linus Pauling har vunnet nobelpris i kjemi, han er betraktet som en av verdens 20 beste vitenskapsmenn som noensinne har levd. Han har også uten noe bevis hevdet at vi kan bekjempe sykdommer ved å få i oss et økt nivå vitaminer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Linus_Pauling

Har vitamin C virkelig en så positiv effekt?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26708754

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23440782

Og svaret er tja. Relativt harmløst så det frarådes ikke, men det er ikke noe klart bevis på at det har en positiv effekt. Bortsett fra vis du har tarmkreft. Da kan det kanskje være lurt å holde seg unna om vi kan stole på resultat gjort med mus.

 

I Norge spiser vi store mengder grov brødmat sammenlignet med resten av verden, derfor kan for mye fiber være en uvanlig risiko for oss, spesielt i kombinasjon med for lite vanninntak. Dersom man drikker nok og tar til seg fiber også fra frukt, grønnsaker og bær så blir dette sjelden et problem. For mye fiber gir seg utslag i blant annet ulike mageproblemer. 

Og du har så klart kilder på dette? Publisert i vitenskaplig tidskrifter med en klart definert metode og databehandling slik at du kan stole på at forfatter ikke publiserer meninger.

 

 

Jeg har vært lenge nok på nettet til å kjenne igjen en kverulant når jeg ser en :)

Du må bare avfeie foredraget uten å ha hørt det, eller bøkene med referanser uten å ha lest dem. Som du illustrerer med Supersize Me-kommentaren så er du mer opptatt av å komme med "motparter" enn gode kilder per se. Hvis du i det hele tatt har drevet med forskning selv, så vet du godt at nærmest ingen publikasjoner er uten motsvar, empirisk fundert eller ei. Så du får heller finne noen andre som vil være med på å kaste "et al" frem og tilbake ;)

Lenke til kommentar

Jeg har vært lenge nok på nettet til å kjenne igjen en kverulant når jeg ser en :)

Jeg ber deg vise til minst en spesifikk kilde som bekrefter det du sier som publisert etter vitenskaplige standarder. Jeg holder på med forskning om metabolisme. Jeg ber om vitenskaplig holdbar argumentasjon. Du kallr meg en kverulant fordi jeg ber deg om å bevise noe. Jeg har forklart hvorfor begge kildene du har oppgitt ikke er holdbare. Jeg har brukt pubmed for å prøve å finne vitenskaplige publiserte artikler som bekrefter det du sier og jeg har ikke funnet noe. Om du faktisk har noe så vis til det.

 

Du må bare avfeie foredraget uten å ha hørt det, eller bøkene med referanser uten å ha lest dem. Som du illustrerer med Supersize Me-kommentaren så er du mer opptatt av å komme med "motparter" enn gode kilder per se. Hvis du i det hele tatt har drevet med forskning selv, så vet du godt at nærmest ingen publikasjoner er uten motsvar, empirisk fundert eller ei. Så du får heller finne noen andre som vil være med på å kaste "et al" frem og tilbake ;)

 

Jeg henviste til Supersize Me fordi det er en dokumentar som tar for seg den skadelige virkningen av for mye fett i kosten. Jeg poengterte også at dette er en dårlig dokumentar. Jeg henviste til denne for å demonstrere at det at du kan finne en video fra et foredrag eller en dokumentar betyr ikke dette at det faktisk er sant. Jeg har også poengtert hvorfor bøker ikke er en god kilde. Spesielt når du bare nevner forfatter.

 

Dersom du noengang har drevet med forskning så burde du være klar over hvorfor kildebruk er viktig og hvordan vi bedømmer kilder. Du burde også være klar over hvordan bitenskaplig argumentasjon fungerer. Du har demonstrert 0 av 3.

 

Du hiver ut en masse påstander og nekter å oppgi så mye som en spesifikk kilde som bekrefter det du sier og kaller meg en kverulant.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...