Gå til innhold

Så mye koster Samsungs nye 4K Blu-ray-spiller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skrekk og gru. Koster nesten like mye som Blu-ray spilleren i toppsiktet fra Oppo. Dersom jeg må ut med så mye for en UHD blu-ray-spiller så venter jeg kanskje heller til Oppo kommer med ny modell.

 

De aller fleste er kanskje mest kjent med begrepet 4K, men jeg ville likt dersom IT-journalistene bruker begrepet UHD i stedet.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Lurer på hva men egentlig får for pengene 5000 kr er jo ikke så ille hvis man hadde fått 2 TB harddisk og 1 gigabit ethernet, i tillegg tilsvarende nvidia shield specafisjoner men tviler.

 

Hvis det er kun 100 mbit ethernet og uten harddisk så forstår jeg prisen er en smule stiv, da de allerfleste pcer støtter 4k avspilling om man først ha blueray XL brenner i pcen og powerdvd 15.

Lenke til kommentar

Har de tatt til fornuft og laget neste Bluray-standard sonefritt, eller må man igjen innom filmeierinteressenes rundans?

 

Kommer folk til å bli mer enn fornøyd nå da ved å ende opp på 4K, eller kommer man senere til å se inntog av 8K Blurayavspillere?

 

Artikkelsitat

Ergo kan du blant annet kose deg med 10-bits farger og ikke minst en lysstyrke på rundt 1000 nits. 

 

Har det blitt gjort noen kompromisser for å få på plass alt det ekstra av data? Eller er ting blitt så bra, at man ikke vil kunne se svakheter med det blotte øyet? Ting skal vel komprimeres på en eller annen måte for å få alt på plass.

Endret av GoSuperb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Panasonic kommer også med en til 9000 kr (svenske). Så blir spennende å se hvem jeg går for, endelig er UHD bluray her, sammen med dolby atmos og HDR.

 

Gleder meg noe helt vilt.

Virker ikke dyrt med i overkant av 5000 kr om det kommer en til 9000 kr hvertfall :p

 

Regner med de koster mye fordi det er enda så tidlig. Hvis Samsung sin konkurrent er Panasonic til 9000 kr, så kunne de tatt enda mer (litt avhengig av funksjoner osv).

Lenke til kommentar

 

Har det blitt gjort noen kompromisser for å få på plass alt det ekstra av data? Eller er ting blitt så bra, at man ikke vil kunne se svakheter med det blotte øyet? Ting skal vel komprimeres på en eller annen måte for å få alt på plass.

 

Det er lenge før vi har formater som er så gode at man ikke kan se noen svakheter med det blotte øyet, da trenger vi sterkere lys, høyere framerate, flere farger, høyere oppløsning osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er lenge før vi har formater som er så gode at man ikke kan se noen svakheter med det blotte øyet, da trenger vi sterkere lys, høyere framerate, flere farger, høyere oppløsning osv.

 

AtW

 

 

 

Dersom du skulle satt de krav du minimum kan leve med på dette, hvordan høres de forskjellige aspektene ut om du kan ramse disse opp da?

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er lenge før vi har formater som er så gode at man ikke kan se noen svakheter med det blotte øyet, da trenger vi sterkere lys, høyere framerate, flere farger, høyere oppløsning osv.

 

AtW

 

 

 

Dersom du skulle satt de krav du minimum kan leve med på dette, hvordan høres de forskjellige aspektene ut om du kan ramse disse opp da?

 

 

Litt usikker på hva jeg skal svare, jeg lever greit med 1080p bluray, så jeg klarer jo å leve med det, selv om jeg foretrekker bedre kvalitet. 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Litt usikker på hva jeg skal svare, jeg lever greit med 1080p bluray, så jeg klarer jo å leve med det, selv om jeg foretrekker bedre kvalitet. 

 

AtW

Kan fort omformulere spørsmålet, om det gjør saken enklere. Hva er drømmeegenskapene, om du fikk frie tøyler?

 

 

10 000 nits maks, 480 fps, hele det synlige fargerommet, ca 50 000 pixler i bredden, sånn løst, skulle vel være nok til å dekke det synet vårt klarer.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har de tatt til fornuft og laget neste Bluray-standard sonefritt, eller må man igjen innom filmeierinteressenes rundans?

 

Kommer folk til å bli mer enn fornøyd nå da ved å ende opp på 4K, eller kommer man senere til å se inntog av 8K Blurayavspillere?

 

Artikkelsitat

Ergo kan du blant annet kose deg med 10-bits farger og ikke minst en lysstyrke på rundt 1000 nits. 

 

Har det blitt gjort noen kompromisser for å få på plass alt det ekstra av data? Eller er ting blitt så bra, at man ikke vil kunne se svakheter med det blotte øyet? Ting skal vel komprimeres på en eller annen måte for å få alt på plass.

UHD Bluray er sonefri, så bare å kjøpe filmer når du er i utlandet osv. Disse UHD spillerne spiller jo også av vanlig bluray filmer og der er jo fortsatt regionsperren tilstede.

 

HDR er vel det som er interessant for mange. Problemet nå er at du har så mange HDR standarder.

 

Du har Dolby Vision, HDR 10 (eller hva det heter, open source), og så har Philips også sin egen. Usikkert hvilke TVer som støtter hva. De nye LG Oled har hvert ute å sagt at deres nye TV støtter Dolby vision osv, så skulle tro at dette ikke vil være et problem for skjermen som kommer i 2016. Men kan være et problem for de som kjøpte ny TV i 2015.

 

Helt off topic, tror LG kan gjøre det sterkt i år, hvis de blir kvitt små problemene med OLED, de er nå også mer lyssterk, dog ikke i nærheten av Samsung (1000 nits) LG Oled (500-600 nits).

 

De har også 3 flate TVer og 1 curved i top sjiktet. Som jeg kan like.

 

B6 = flat uten 3d

C6 = curved med 3d

E6 = flat med 3d (penere design)

G6 = flat med 3d og med glass osv

 

Problemet er jo at de ikke akkurat blir gratis

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B019O5F86W/panandscathed-20

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

UHD Bluray er sonefri, så bare å kjøpe filmer når du er i utlandet osv. Disse UHD spillerne spiller jo også av vanlig bluray filmer og der er jo fortsatt regionsperren tilstede

 

 

Skal jeg kjøpe 4K bluray-filmer så blir det isåfall de utenlandske. For jeg er ferdig med Skandinavisk eller Nordisk Film eller hva de nå enn kaller seg som driver og tilrettelegger her på berget.

 

Jeg er så utrolig lei av ødelagte DVD-opplevelser eller Bluray-opplevelser der man ikke får nok språk. Spesiellt husker jeg DVD og mangelen på engelsk som en hovedregel snarere enn unntaket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skrekk og gru. Koster nesten like mye som Blu-ray spilleren i toppsiktet fra Oppo. Dersom jeg må ut med så mye for en UHD blu-ray-spiller så venter jeg kanskje heller til Oppo kommer med ny modell.

 

De aller fleste er kanskje mest kjent med begrepet 4K, men jeg ville likt dersom IT-journalistene bruker begrepet UHD i stedet.

 

Til å være første spilleren på markedet, så var det ikke avskrekkende. Når BD kom, lå vel spillerne på nærmere 6000, og det var vel samme med DVD, om ikke det lå endel høyere. Riktignok har elektronikk blitt bedre og billigere med årene, men å forvente første spilleren til noe særlig mindre er vel litt optimistisk. Vent ett  år til, så faller prisen riktigere for de fleste.

 

Ad 4K vs UHD, så er jeg ikke enig. Heller et enkelt teknisk begrep som faktisk klarer å si hva det betyr, enn et markedsføringsbegrep som tåkelegger det hele. 8K blir vel og et UHD-format. Hva skal det kalles da? Samsung har jo allerede vannet ut begrepet med SUHD.

 

 

Har de tatt til fornuft og laget neste Bluray-standard sonefritt, eller må man igjen innom filmeierinteressenes rundans?

 

Kommer folk til å bli mer enn fornøyd nå da ved å ende opp på 4K, eller kommer man senere til å se inntog av 8K Blurayavspillere?

 

Artikkelsitat

Ergo kan du blant annet kose deg med 10-bits farger og ikke minst en lysstyrke på rundt 1000 nits. 

 

Har det blitt gjort noen kompromisser for å få på plass alt det ekstra av data? Eller er ting blitt så bra, at man ikke vil kunne se svakheter med det blotte øyet? Ting skal vel komprimeres på en eller annen måte for å få alt på plass.

UHD Bluray er sonefri, så bare å kjøpe filmer når du er i utlandet osv. Disse UHD spillerne spiller jo også av vanlig bluray filmer og der er jo fortsatt regionsperren tilstede.

 

HDR er vel det som er interessant for mange. Problemet nå er at du har så mange HDR standarder.

 

Du har Dolby Vision, HDR 10 (eller hva det heter, open source), og så har Philips også sin egen. Usikkert hvilke TVer som støtter hva. De nye LG Oled har hvert ute å sagt at deres nye TV støtter Dolby vision osv, så skulle tro at dette ikke vil være et problem for skjermen som kommer i 2016. Men kan være et problem for de som kjøpte ny TV i 2015.

 

Helt off topic, tror LG kan gjøre det sterkt i år, hvis de blir kvitt små problemene med OLED, de er nå også mer lyssterk, dog ikke i nærheten av Samsung (1000 nits) LG Oled (500-600 nits).

 

De har også 3 flate TVer og 1 curved i top sjiktet. Som jeg kan like.

 

B6 = flat uten 3d

C6 = curved med 3d

E6 = flat med 3d (penere design)

G6 = flat med 3d og med glass osv

 

Problemet er jo at de ikke akkurat blir gratis

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B019O5F86W/panandscathed-20

 

 

Så pga HDR-format-krig så er det enda en god grunn til å vente med 4K/UHD-utstyr. Må jo bytte både TV, Projektor, og Reiciever som minimum for å ha fullt utbytte av dette. Og ennå er det skralt med innhold  som faktisk kan vise det materialet som er tilgjengelig.

 

Klarer de ikke enes, så vanner de ut markedet for seg selv. Har selv gått fra VHS, og alle stegene opp til FullHD/1080P, og mer og mer lander jeg på at teknisk perfeksjon er mindre viktig enn innholdet, spesielt når 1080P faktisk har ganske bra bilde allerede. Ikke perfekt, men allerede bra nok for mange, med mindre man forholdsvis enkelt ser forbedringer som frister til oppgradering.

Lenke til kommentar

Men, er det ikke å skyte seg i foten for bransjen, å ikke få volum på ting. Har alltid undret meg over det der. Med en større skjerm som kan ha produksjonsmessige utfordringer så kan jeg forstå at prisen nødvendigvis må være høy i starten, men med en 4K avspiller som mest sannsynlig ikke er særlig mer avansert enn en standard Bluray avspiller, her burde jo filmbransjen være interessert i å subsidiere avspilleren for å hente penger på filmsalg i det minste.

 

Med en høy pris på avspiller, så blir det lite filmsalg. Altså må både forbruker og filmindustri sitte på gjerdet til prisene blir fornuftige.

Lenke til kommentar

Det koster mer for filmbransjen å lage 4K film. Ikke fordi 4K kamera og lignende er så dyrt, men de trenger nytt utstyr. 4K er bra for forbrukere. Samme med 60 fps. Ikke filmselskaper. For elektronikkprodusenter er det også bra. Så hvorfor skulle de subsidiere?

 

Eneste som kan ha nytte av det er Sony. De kan lage både 4K blu-ray og filmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...