Gå til innhold

SNIKTITT: Her kommer Samsungs Surface-konkurrent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg klarer ikke helt å se at NFC-opplåsningen har noe stort for seg. Halve poenget med fingeravtrykksleser er at det skal være raskere enn å taste inn et passord (i tillegg til å hindre folk å lese av passordet ditt). For min del går litt av poenget bort når man først må fiske opp mobilen av lomma. Fra videoen i bunnen av saken virker det heller ikke som om det hele foregår veldig sømløst. Og så er det noe med å sende ut biometrisk informasjon trådløs hele tida...

 

Forøvrig, kan noen lære Samsung fornuftig produktnavngivning? 

 

EDIT: Forstår jeg det riktig at denne ikke kommer med egen penn/stylus? Artikkelen nevner det ikke, og det virker noe snodig om Samsung, av alle, skal lansere en Surface/iPad Pro-konkurrent uten nettopp stylus.

EDIT2: Glem overstående EDIT, virker som den får blåtannstylus. Litt rar at Samsung begynner med dette nå.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Dere har ingen grunn for å skrive det dere skriver om ytelse. En Core M kan lett oppnå samme ytelse som i5. Spesielt de nye Skylake Core M. Samtidig er sammenligningen til iPad Pro så veldig relevant heller, og CPUene fungerer annerledes. Måten du måler ytelse krever mer enn en enkel Geekbench score..... Så hvis dere ikke har noe grunnlag, men bare en indikasjon på noe, så er det bedre om dere ikke skriver noe om det. Jeg tror ikke artikkelen ville blitt fattig uten denne sammenligningen.

 

@PingEnt:

Jeg tror de hadde denne typen opplåsning bare for å vise frem. Jeg kan ikke tenke meg at du må gjøre dette. Den kjører tross alt Windows. Dessuten vil de nok selge til folk som ikke har en Galaxy S6 også. Var nok bare for å vise noe kult, som ikke virket kult i det hele tatt. Det er jeg veldig enig i. Som du sier virker det bare ekstra stress ut. Ellers så sendes ikke biometriske data. Les artikkelen. Tek spurte om dette. De sender kun en godkjenningskode. Ingenting med ditt fingeravtrykk å gjøre.

 

Hva mener du er ulogisk med navngiving?

De har en S-series for mobiler, og Egde og + indikerer formfaktor og størrelse. Note er for pen. Tab er for nettbrett. De har og en S serie. Altså Tab S og Tab S2. Dette er en pro-versjon. Altså TabPro S. Fortsatt S-serie. Den har ikke den samme pen-funksjonaliteten som Note produkter, og er derfor ikke Note. De har og en A serie under S serien, med tall. A3, A5, A7 og A9. Veldig oversiktlig spør du meg. Forklarende navn på alt. Ser du et Samsung produkt kan du bestemme hvor den ligger i spekteret (low-mid-high end) basert på navn. Du kan og se formfaktor, funksjoner osv lett ut av navnet.

 

Hvorfor er det rart med BT stylus for Samsung, når alle konkurrenter i denne kategorien bruker det samme? De har sine induksjons-baserte styluser, så da kan de ikke bruke noe annet uten at det blir rart?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg så ikke kommentaren om fingeravtrykkleser, så der får jeg beklage.

 

Når det gjelder ufornuftig navngivning:

 

De har alt en tablet kalt Galaxy TabPRO, denne gangen med Android/ARM. Er det virkelig rart å mene at det er uheldig å ha to så forskjellige produkter med så like navn? Er "S" nå plutselig ensbetydende med Windows/x86-maskin? I andre tilfeller er den ensbetydende med "high-end". Hvordan vil du ut ifra navnet logisk dedusere deg til at dette er en Windows x86-maskin og ikke en Android-maskin ut ifra kriteriene du beskrev over? Det er ikke mulig! 

 

Det ville vel vært litt greit å ha et bedre skille mellom så forskjellige produkter som Android/ARM og Windows/x86?

 

De er videre ikke konsekvente i bruken av "Pro". På deres egne hjemmesider finner en både med liten bokstav og stor bokstav. I tillegg er hele "pro"-navnet ganske tøysete etter min mening (her er det dog flere som synder!). For Samsung sin del har de til tider brukt det for å indikere at produktet har "profesjonell programvare", men det er litt ymse hva slags kvalitet man får av det.

 

Til slutt har de ikke akkurat en god historikk på å opprettholde navneserier: Ativ-serien var en laptop-serie som også inneholder nettbrett akkurat som dette. 

 

Når det gjelder BT-stylus: De må for all del gjøre det, men Samsung har hatt ganske god giv på å gi ut tableter uten aktiv stylus, som har andre fordeler sammenliknet med BT-stylus. Jeg så for meg at dette var noe de kom til å holde frem med. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Den heter Galaxy Tab Pro 10.1, dette er da en Galaxy Tab Pro S, som da er 12.5 tommer, ikke 10.1. F.eks har de jo og en Galaxy Note 10.1, der 10.1 indikerer at den er større en de vanlige telefonene i Note serien.

 

Men ja, jeg er enig i at med disse to så blir det litt vel likt, og uoversiktlig. Var ikke klar over at dette produktet eksisterte. Når det er sagt så har 2015/2016 vært ny navnesystemer. Dette er fra 2014.

 

Ativ har alltid vært navnet på x86/Windows produkter. Så det du etterlyser er noe de alltid har hatt før, men altså nå går vekk fra og forener åpenbart alle produkter under Galaxy paraplyen.

 

Deres nye laptop nå er jo 9-serie laptop. Altså fra TVene sine navn.

 

De har ellers god historikk for S-serien, galaxy navnet, 9,7 osv serie for TV. Note. Ativ faller nok ut, men jeg ser ikke hva annet?

 

Samsung sin nettbrettsatsing har ikke vært den største de siste årene, i takt med fallene nettbrettsalg. Jeg mistenker valget av BT-stylus er den lette og billige veien ut. Ellers måtte de nok integrert pennen på en mye bedre måte som i Note serien. Så tipper det er for å ikke bruke altfor mye ressurser på dette som er grunnen. Det å legge ved BT stylus er jo rimelig lett løsning.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se at NFC-opplåsningen har noe stort for seg. Halve poenget med fingeravtrykksleser er at det skal være raskere enn å taste inn et passord (i tillegg til å hindre folk å lese av passordet ditt). For min del går litt av poenget bort når man først må fiske opp mobilen av lomma. Fra videoen i bunnen av saken virker det heller ikke som om det hele foregår veldig sømløst. Og så er det noe med å sende ut biometrisk informasjon trådløs hele tida...

 

Forøvrig, kan noen lære Samsung fornuftig produktnavngivning? 

 

EDIT: Forstår jeg det riktig at denne ikke kommer med egen penn/stylus? Artikkelen nevner det ikke, og det virker noe snodig om Samsung, av alle, skal lansere en Surface/iPad Pro-konkurrent uten nettopp stylus.

 

EDIT2: Glem overstående EDIT, virker som den får blåtannstylus. Litt rar at Samsung begynner med dette nå.

 

Hva mener du med "begynner med dette nå"? Galaxy note pro 12.2 kanskje? Enig i at navnevalget er litt rart, burde kanskje brukt ativ betegnelsen istedenfor siden dette er en windows enhet. Ipad pro er vell strengt tatt ikke en konkurrent til verken denne eller surface serien da den kjører et mobil os, blir som å sammenligne ipad air eller iphone med en osx eller windows enhet. Virker som samsung sikter seg inn på studenter og folk på farten som helst holder seg til lette arbeidsoppgaver, TabPro S kommer trossalt kun med m3 cpu og 4gb ram.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Den heter Galaxy Tab Pro 10.1, dette er da en Galaxy Tab Pro S, som da er 12.5 tommer, ikke 10.1. F.eks har de jo og en Galaxy Note 10.1, der 10.1 indikerer at den er større en de vanlige telefonene i Note serien.

 

Men ja, jeg er enig i at med disse to så blir det litt vel likt, og uoversiktlig. Var ikke klar over at dette produktet eksisterte. Når det er sagt så har 2015/2016 vært ny navnesystemer. Dette er fra 2014.

 

Ativ har alltid vært navnet på x86/Windows produkter. Så det du etterlyser er noe de alltid har hatt før, men altså nå går vekk fra og forener åpenbart alle produkter under Galaxy paraplyen.

 

Deres nye laptop nå er jo 9-serie laptop. Altså fra TVene sine navn.

 

De har ellers god historikk for S-serien, galaxy navnet, 9,7 osv serie for TV. Note. Ativ faller nok ut, men jeg ser ikke hva annet?

 

Samsung sin nettbrettsatsing har ikke vært den største de siste årene, i takt med fallene nettbrettsalg. Jeg mistenker valget av BT-stylus er den lette og billige veien ut. Ellers måtte de nok integrert pennen på en mye bedre måte som i Note serien. Så tipper det er for å ikke bruke altfor mye ressurser på dette som er grunnen. Det å legge ved BT stylus er jo rimelig lett løsning.

 

Samsung har vel egentlig aldri hatt lyst å reklamere for operativsystemene, jeg tror de innerst inne har en våt drøm om å bruke tizen på alt. Men samtidig tror jeg at tizen kanskje også for det meste brukes for å forhandle mot microsoft og google :-P Nå brukes jo tizen på tvene av siste generasjon, men...

Lenke til kommentar

Samsung er et stort konsert. Stedene der de kan bruke Tizen har få begrensninger. IoT er det store nye for tiden. Tror du bare det er TVer som kommer med Tizen? Klokker, TVer, microer, vaskemaskiner, kjøleskap..... det finnes få grenser for hvor det kan brukes. Til mobil/nettbrett/PC er konkurrenten for god til at det vil være mulig å bytte til Tizen. Bransjer som ikke er dominert av en type SW, som er de fleste, er steder der Samsung kan bruke det. Og det er mange. De har nok av grunner til å satse på Tizen. Sannsynligvis vil tallet Tizen enheter kunne passere iOS relativt lett med IoT.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...