Gå til innhold

Varm kåken med tre Core i7-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette virker jo helt håpløst ...

 

Noe jeg stusser på.

 

 

slippe dyre bokser fra leverandører som Cisco og Ubiquiti

Sidestiller virkelig artikkelforfatter prisklassen til Cisco og Ubiquiti? Dette er jo som natt og dag.

Kanskje Cisco og Meru ville være en mer passende sammenligning ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sammenliknet med billig hjemmeutstyr er både Cisco og Ubiquiti vesentlig mer påkostet, til tross for at sistnevnte er langt billigere enn førstnevnte. De har det til felles at de brukes av bedrifter, og gir langt bedre styringsmuligheter enn en Dlink til 299,-

 

Ingen steder står det at de er i samme prisklasse, bare at de er dyre. Et rent aksesspunkt til 2000 kroner, som altså mangler integrert ruterfunksjonalitet, er dyrt i de flestes øyne.

 

Man kan si at de muligens ikke fortjener å nevnes i samme åndedrag, men ingen steder sier vi at prisnivået for de to merkene er likt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Siden dette i praksis er et datasenter hvor leverandøren ikke betaler for selve datasenteret (bortsett fra strømbruk), men like fullt tar betalt for både datakraften og selve serverne, er prisen for serverovnene temmelig absurd. Serverne burde vært kraftig sponset av leverandøren. Det blir jo ovnkjøperen som betaler for at leverandøren skal kunne selge mer beregningskapasitet.

Man skal kjøre en 500W ovn i mange år for å komme i nærheten av kostnadsdifferansen mellom disse og en vanlig ovn: Med strømpris (inkl linje) på 1 kr tar det 30,000kr/(0.5kW*1kr/kWh) = 60,000 timer å bruke 30,000 kroner. Med 8 timer bruk (det er mye!) per dag i snitt er det over 20 år. Og da har jeg ikke tatt hensyn til internrente, som trolig vil nulle ut hele businesscaset, ihvertfall for privathusholdninger.

Disse har forøvrig tilsvarende serverovn med 1kW kapasitet, og koster €400-€500: http://www.nerdalize.com/

Endret av Kybber
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette virker jo helt håpløst ...

 

Noe jeg stusser på.

slippe dyre bokser fra leverandører som Cisco og Ubiquiti

Sidestiller virkelig artikkelforfatter prisklassen til Cisco og Ubiquiti? Dette er jo som natt og dag.

Kanskje Cisco og Meru ville være en mer passende sammenligning ...

På trådløst er det nå ganske likt - Ubiquiti har mange flere forskjellige enheter, og på fra ca 3000 kr er Cisco (Aironet) ganske alene, men ellers går de jo hånd i hånd prismessig...

 

https://www.dustin.no/group/hardware/nettverk/tradlost-nettverk/aksesspunkter/?manufacturer=cisco+ubiquiti

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk gjort dette i noen måneder nå i en liten leilighet, med bruk av Folding (er på 284 plass i HW.no's team). Men jeg må bruke panelovnene også. Det er litt for dyrt å kjøpe nok hardware til å varme opp nok, og hvis man kjøper gammel hardware er det ikke noe poeng.

Men et tips til Qarnot: GPU gir mye mer regnekraft og varmeutvikling pr. krone. Ikke så anvendelig for brukerne av deres "supercomputer", men de kan sikkert finne noen som trenger GPU.

 

For min del blir det neste å integrere Folding med hjemmeautomatiseringssystemet og kanskje bytte til vannkjøling.

Endret av fa2001
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden dette i praksis er et datasenter hvor leverandøren ikke betaler for selve datasenteret (bortsett fra strømbruk), men like fullt tar betalt for både datakraften og selve serverne, er prisen for serverovnene temmelig absurd. Serverne burde vært kraftig sponset av leverandøren. Det blir jo ovnkjøperen som betaler for at leverandøren skal kunne selge mer beregningskapasitet.

 

Man skal kjøre en 500W ovn i mange år for å komme i nærheten av kostnadsdifferansen mellom disse og en vanlig ovn: Med strømpris (inkl linje) på 1 kr tar det 30,000kr/(0.5kW*1kr/kWh) = 60,000 timer å bruke 30,000 kroner. Med 8 timer bruk (det er mye!) per dag i snitt er det over 20 år. Og da har jeg ikke tatt hensyn til internrente, som trolig vil nulle ut hele businesscaset, ihvertfall for privathusholdninger.

 

Disse har forøvrig tilsvarende serverovn med 1kW kapasitet, og koster €400-€500: http://www.nerdalize.com/

 

Samtidig, dersom de er kraftig sponset blir det jo mer et tilfelle av at du leier utstyret.

 

Siden de taper penger om du ikke koblet enheten til nett og lar de utnytte regnekraften, eller bare tar fra hverandre enheten for å tukle med den ol.

 

Dog kan de ha mye lavere pris, og heller en månedlig leie, minus regnekraften som er disponert.

Lenke til kommentar

Ja, den der er ihvertfall ikke like stygg som ovnen. Kanskje det er det mørke fargevalget i kombinasjon med sølvrammen? Ihvertfall er riggen i innlegg ovenfor mer stilren (ihvertfall for nerder), og den har jo blå slanger som fanger litt interesse for øyet :

 

:)

 

Qarnot_Q.rad-0.540x519.png

 

Interessant tiltak, men man burde vel få noen øre for å ha regnet ut noen tallrekker for andre vel? Da kan man like godt innstallere Folding@Home på den, og vite hvem man leverer dataene tilbake til.

 

For alt vi vet, så kan de dataene som disse ovnene spytter ut bli brukt til militære formål, eller hva det måtte være av andre liknende formål (som får en til å rynke på nesen).

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

"Fransk selskap med ny tilnærming til oppvarming."

Nøyaktig denne tilnærmingen beskrev dere selv i fjor, og TU et år før det.
 

Jeg har faktisk gjort dette i noen måneder nå i en liten leilighet, med bruk av Folding (er på 284 plass i HW.no's team). Men jeg må bruke panelovnene også. Det er litt for dyrt å kjøpe nok hardware til å varme opp nok, og hvis man kjøper gammel hardware er det ikke noe poeng.


Jeg vil gjerne få påpeke at hvis målet er oppvarming så er det poeng nok, med mindre PPD er så lav og innkjøpspris så høy at det ikke kan forsvares.

Lenke til kommentar

Jeg meldte interesse hos Nerdalize for ca to år siden (lenge før TU/Tek skrev om det), men den gangen hadde de ikke noe tilbud i Norge og skulle varsle meg om de ville tilby noe her. Siden har jeg ikke hørt noe fra de, men jeg sitter her med longs og ullester og tenker at det er på tide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Samtidig, dersom de er kraftig sponset blir det jo mer et tilfelle av at du leier utstyret.

 

Siden de taper penger om du ikke koblet enheten til nett og lar de utnytte regnekraften, eller bare tar fra hverandre enheten for å tukle med den ol.

 

Dog kan de ha mye lavere pris, og heller en månedlig leie, minus regnekraften som er disponert.

 

Sant nok - det må jo nødvendigvis følge en eller annen form for avtale om oppetid, misbruk o.l. dersom man skal få ovnen svært billig. Men spørsmålet blir jo uansett hvorfor jeg skal betale 31000kr for en ovn som gjør samme jobben som en konvensjonell ovn til 1000kr bare for å la et fransk firma tjene penger... Hadde jeg derimot fått en andel av det de tjener på regnekraften de selger, så kunne saken vært annerledes: Jeg går med på at de dekker hardware-kostnaden mens de dekker strømmen, og så deler vi inntektene fra min enhet etter en eller annen fordelingsnøkkel. De tjener penger uansett, men da kan også jeg, dersom jeg har høyoppetid, etter hvert potensielt tjene på å ha serverovnen i hus istedet for at jeg med dagens løsning får et rent tap mens kun de tjener penger. 

 

Simen1: Ditto. De tok kontakt med meg sommeren 2014, men deretter har jeg ikke hørt noe.

Endret av Kybber
Lenke til kommentar

Selv om GPU er gode på en del oppgaver, som folding, er de ikke like gode på andre. Disse boksene er så vidt jeg forstår dyttet full av diverse annen funksjonalitet som ikke nødvendigvis er like grei å kjøre på en GPU. Man kunne riktig nok ha kjørt en av hver, men det er sikkert en god grunn til disse valgene. Alt fra pris de får prosessorene for til funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...