Gå til innhold

Nå skal Sony gi mobilene mye lenger batteritid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min Sony Xperia Z3 C holder mellom 2 og 4 dager. Med mobildata skrudd på, og moderat bruk varer den uten problemer i to dager! Men ja takk til bedre batterier, Sony var forferdelige på dette frem til bare 2 år siden. Nå er de best.

 

Batteritid er etter min mening en av de viktigere kravene til en smarttelefon. Hjelper ikke å ha en "smart" telefon om den blir "dum" etter 10 timers tenking...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig telefonen bare skal ha et batteri ?

Det hadde hjulpet betraktelig om man hadde flere batterier som man byttet etter hver som de gikk tom

men det er tydeligvis uhørt å tenke i de baner

 

Hvordan batteriet sitter i telefonen kan også gjøres på flere måter .

Det er bare å se lit på hvordan batteridrevet utstyr til en handverker er konstruer

Lenke til kommentar

Mange mobiltelefoner har batteri som kan skiftes.

Sony og iPhone har tatt andre designvalg. Sony har god grunn; deres telefoner er vanntette, og ei luke for utskiftbart batteri ville være vanskelig å gjøre vanntett.

 

Når mer effektive batterier blir produsert, vil nok produsentene lage telefoner som har samme batterikapasitet, bare tynnere.

De tror at kundene vil ha papirtynne telefoner som må lades to ganger til dagen, og det vil de fortsette å produsere.

 

Sony ser ut til å ta batterikapasiteten på alvor, og vil forhåpentligvis lage telefoner med lang batterilevetid.

Lenke til kommentar

Av den grunn skal de slutte forskningen på batteri slik at kapasiteten ikke økes? Kanskje idéen din funker for deg, men de fleste tar nok en mobil med mer kapasitet enn flere (mindre) utskiftbare batteri.

 

Enten har du misforstått meg eller så er du bare vanskelig , og innbiller deg  at om man bytter batterier så stopper utviklingen helt opp.

da er det du som setter utviklingen på vent

 

Har man behov for å bruke telefonen i 16 timer uten ladding og batteriet ikke strekker til så vil man ofte foretrekke å bytte til et oppladet batteri når den andre er laddet ut

Aller helst vil man jo ha et batteri  som varer i mange døgn uten at det må laddes

 

Av en eller anen lit merkelig grunn vil tydeligvis flertallet kun ha et batteri , samtidig som de flest godtar tynne mobiler med dårlig batterikapasitet

 

Hver gang jeg tar det opp så er det noe som setter seg på bakbeina og vil tydelig vis ikke være med på andre ideer

men å dra med seg en diger klump for ladde mobilbatteriet det er i orden ( selv om man mister litt strøm ved hver ladding ) 

å ta med seg noen ekstra mobilbatteri , som tar den samme plassen i lommen det  er dere i mot

 

En merkelig holdning må jeg si

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Av en eller anen lit merkelig grunn vil tydeligvis flertallet kuen ha et batteri , samtidig som de flest godtar tynne mobiler med dårlig batterikapasitet

 

Hver gang jeg tar det opp så er det noe som setter seg på bakbeina og vil tydelig vis ikke være med på andre ideer

men å dra med seg en diger klump for ladde mobilbatteriet det er i orden ( selv om man mister litt strøm ved hver ladding ) 

å ta med seg noen ekstra mobilbatteri , som tar den samme plassen i lommen det  er dere i mot

 

En merkelig holdning må jeg si

 

 

Folk må jo få lov til å kjøpe det de mener dekker deres behov. Markedet avgjør, ganske enkelt.

 

"Diger klump for å ladde"? For min del har jeg bare med meg dette i kofferten for å lade telefonen når jeg er på reiser med en viss varighet:

5acusbeuro.jpg

Altså langt unna noen "diger klump», ikke så mye mer enn 50 gram ekstra i bagasjen, tenker jeg. Til daglig har jeg derimot aldri med meg lader, og har ikke behov for å lade min iPhone andre steder enn i ladedocken hjemme.

 

Det eneste merkelige her er at du ser ut til å tro at folk flest vanligvis går rundt med mobilladeren i lommen. ;)

Lenke til kommentar

 

Av en eller anen lit merkelig grunn vil tydeligvis flertallet kuen ha et batteri , samtidig som de flest godtar tynne mobiler med dårlig batterikapasitet

 

Hver gang jeg tar det opp så er det noe som setter seg på bakbeina og vil tydelig vis ikke være med på andre ideer

men å dra med seg en diger klump for ladde mobilbatteriet det er i orden ( selv om man mister litt strøm ved hver ladding ) 

å ta med seg noen ekstra mobilbatteri , som tar den samme plassen i lommen det  er dere i mot

 

En merkelig holdning må jeg si

 

 

Folk må jo få lov til å kjøpe det de mener dekker deres behov. Markedet avgjør, ganske enkelt.

 

"Diger klump for å ladde"? For min del har jeg bare med meg dette i kofferten for å lade telefonen når jeg er på reiser med en viss varighet:

5acusbeuro.jpg

Altså langt unna noen "diger klump», ikke så mye mer enn 50 gram ekstra i bagasjen, tenker jeg. Til daglig har jeg derimot aldri med meg lader, og har ikke behov for å lade min iPhone andre steder enn i ladedocken hjemme.

 

Det eneste merkelige her er at du ser ut til å tro at folk flest vanligvis går rundt med mobilladeren i lommen. ;)

 

Ikke mobil laderen , men en powerbank , som strengt tatt er et "digert" batteri .

 

men det blir jo i grunn det samme som laderen , bare at det virker bare til det også er tømt 

samtidig så mister man jo litt strøm under laddingen.

Lenke til kommentar

Ikke mobil laderen , men en powerbank , som strengt tatt er et "digert" batteri .

 

 

men det blir jo i grunn det samme som laderen , bare at det virker bare til det også er tømt 

samtidig så mister man jo litt strøm under laddingen.

 

Ja, det er alltid en fordel å uttrykke seg presist i utgangspunktet... En slik «power bank" trenger forresten ikke å være særlig diger: http://www.laptopsdirect.co.uk/credit_card_power_bank_1100mah_output_pwc11/version.asp

 

Man "mister" alltid litt strøm under lading, siden batteri eller ladere selvsagt ikke er 100% effektive, men bruker man lader plugget i veggkontakt er det jo som regel nok strøm å ta av da... ;P

Lenke til kommentar

Innan 2020 ja, me får sjå. Det dukkar jamt og trutt opp artiklar om batteriinnovasjon, men er det skjedd noko rivande utvikling på dette området dei siste 10 åra? Nokon som veit korleis dagens batteri gjer det samanlikna med dei me hadde for 10 år sidan ift. storleik og kapasitet?
 

Ikke mobil laderen , men en powerbank , som strengt tatt er et "digert" batteri .
 
men det blir jo i grunn det samme som laderen , bare at det virker bare til det også er tømt 
samtidig så mister man jo litt strøm under laddingen.


Ein bank på 10 000 mAh er det kanskje litt storleik på, men dei på 3-6000 tar ikkje stor plass.

Lenke til kommentar

 

Ikke mobil laderen , men en powerbank , som strengt tatt er et "digert" batteri .

 

 

men det blir jo i grunn det samme som laderen , bare at det virker bare til det også er tømt 

samtidig så mister man jo litt strøm under laddingen.

 

Ja, det er alltid en fordel å uttrykke seg presist i utgangspunktet... En slik «power bank" trenger forresten ikke å være særlig diger: http://www.laptopsdirect.co.uk/credit_card_power_bank_1100mah_output_pwc11/version.asp

 

Man "mister" alltid litt strøm under lading, siden batteri eller ladere selvsagt ikke er 100% effektive, men bruker man lader plugget i veggkontakt er det jo som regel nok strøm å ta av da... ;P

 

1100 mAh virker lit lite til dette , det er jo den kapasiteten mobilbatteriene burde ha ligget på som minimum.

 

i høst en gang kjøpte jeg meg en hurtig ladder for stavbatterier .

det fulgte med4  batterier.

og der var kapasiteten på 2400 mAh.

med litt annet design på batteriet så burde de få til det samme( om ikke anda bedre )  på et mobil batteri .

 

om  man tenker lit lenger og har 2 slike batteri så har man plutselig 6 000 mAh

Så når batteriet er tomt , så er det ut med det gamle og inne med det andre på 10 sekunder , i stedet for vente 1 time på at mobilen er laddet opp fra poverbanken.

 

jeg kunne i hvertfall tenke meg at man stikker batteri  inn fra   bunnen av telefonen , slik det er med mange andre dingser , i stedet for skyve bort dekslet på baksiden 

Lenke til kommentar

Qutoe: " Mobilbatteriene kan snart bli mye større takket være Sony. Bildet viser et vanlig mobilbatteri. " Hehe. Regner med batteriene ikke blir så mye fysisk større, men at kapasiteten økes :p

Enig.

 

Ennå en misvisende ting er at batteriet på bildet er utskiftbart. Sonys toppmodeller har dessverre ikke det.

 

En viss forskjell mellom "nå" og om 5 år. Norsk er ikke lett for dagens journalister. Istedenfor "nå" kan dere skrive "slik skal Sony gi mobilene mye lengre batterilevetid".

Enig.

 

Ennå en logisk brist i artikkelen er når journalisten ukritisk oversetter batterikapasitet til batteritid. Batteritiden er et resultat av faktorene batterikapasitet (Wh) og effektbruk (W).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...