Gå til innhold

GUIDE: Den nye TV-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dessuten er slike sendinger en utfordring på transmisjonssiden. Det kreves svært mye mer bitrate både på fiber/kabel og satellitt. På ADSL og bakkenett spørs det om det er mulig.

Nå ser vel 4K bedre ut enn 2K selv med samme bitrate og komprimeringsteknologi, men når sendingene skal oppgraderes til 4K er det også høyaktuelt å bruke mer kvalitetseffektive komprimeringer som H.265. Samtidig er det velkjent at ADSL får stadig økt båndbredde, men likevel taper andeler til ennå raskere alternativer som coax og fiber. Trådløse sendingsteknologier forbedres også kontinuerlig. Jeg har med andre ord ikke tro på at båndbredde skal være noe stort hinder for 4K sendinger, men det gjelder å oppgradere smart. Velge åpne og gode standarder med passe bitdybde og bildefrekvens i forhold til båndbredden og støtten i mottakere.

Lenke til kommentar

Synes utskiftningen av modeller i butikkhyllene går tregt.

 

Og hvorfor orker dere å skrive så mange artikler med dette dvelende temaet, om at 4K er merkbart bedre? Det er vel ingen tvil om at et bilde som har 4 ganger høyere oppløsning vil gi en annen opplevelse. Ihvertfall i min verden. Er jo hårreisende å påstå noe annet egentlig. Men, det vil alltid være skepsis i overgangen til noe nytt.

 

Og her mater Tek.no denne skepsisen for alt det er verdt. Trodde dere likte teknologiske framskritt jeg?

Endret av GoSuperb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg synnes helle at leverandører skal bruke krefter på videre utvikle app butikkene sine og videreutvikle tjenestene fremfor å lage pixell forskjeller som nærmest ingen kan se.

 

 

 

 

Pixels er en ting...

 

Men hva med Farger?

Det hadde vært spennende å fått sett resultatet av en blind-test av fargedybde.

 

På lik linje med antallet pixels så finnes det også en grense hvor øyet rett og sett ikke kan skille mellom f.eks. to typer blå.

Lenke til kommentar

Synes utskiftningen av modeller i butikkhyllene går tregt.

 

Og hvorfor orker dere å skrive så mange artikler med dette dvelende temaet, om at 4K er merkbart bedre? Det er vel ingen tvil om at et bilde som har 4 ganger høyere oppløsning vil gi en annen opplevelse. Ihvertfall i min verden. Er jo hårreisende å påstå noe annet egentlig. Men, det vil alltid være skepsis i overgangen til noe nytt.

 

Og her mater Tek.no denne skepsisen for alt det er verdt. Trodde dere likte teknologiske framskritt jeg?

 

Ja, man kan begynne å lure.

Lenke til kommentar

Synes utskiftningen av modeller i butikkhyllene går tregt.

 

Og hvorfor orker dere å skrive så mange artikler med dette dvelende temaet, om at 4K er merkbart bedre? Det er vel ingen tvil om at et bilde som har 4 ganger høyere oppløsning vil gi en annen opplevelse. Ihvertfall i min verden. Er jo hårreisende å påstå noe annet egentlig. Men, det vil alltid være skepsis i overgangen til noe nytt.

 

Og her mater Tek.no denne skepsisen for alt det er verdt. Trodde dere likte teknologiske framskritt jeg?

 

Det kommer helt an på hvor du sitter i forhold til tv'en. Når du stikker nesa borti på en demonstrasjonmodell så kan du nok se forskjell. men her i stua må vi minst ha 75" før det fysisk er mulig å se forskjell på normal avstand. og fruen vil helst ikke ha noe over .. 40"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synes utskiftningen av modeller i butikkhyllene går tregt.

 

Og hvorfor orker dere å skrive så mange artikler med dette dvelende temaet, om at 4K er merkbart bedre? Det er vel ingen tvil om at et bilde som har 4 ganger høyere oppløsning vil gi en annen opplevelse. Ihvertfall i min verden. Er jo hårreisende å påstå noe annet egentlig. Men, det vil alltid være skepsis i overgangen til noe nytt.

 

Og her mater Tek.no denne skepsisen for alt det er verdt. Trodde dere likte teknologiske framskritt jeg?

Det kommer helt an på hvor du sitter i forhold til tv'en. Når du stikker nesa borti på en demonstrasjonmodell så kan du nok se forskjell. men her i stua må vi minst ha 75" før det fysisk er mulig å se forskjell på normal avstand. og fruen vil helst ikke ha noe over .. 40"

 

 

Nei, det er ikke riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Pixels er en ting...

Men hva med Farger?

Det hadde vært spennende å fått sett resultatet av en blind-test av fargedybde.

 

På lik linje med antallet pixels så finnes det også en grense hvor øyet rett og sett ikke kan skille mellom f.eks. to typer blå.

 

 

Og dette kan ikke komme fort nok. Gleder meg til f.eks color banding (dårlige fargeoverganger) er en saga blått. Blir og spennende å se hvor stor forskjell HDR faktisk kan utgjøre. Eneste som overrasket meg var hvor lite lysstyrke OLED klarte i forhold til sine LCD rivaler. En detalj jeg ikke har tenkt på før..

Lenke til kommentar

 

Pixels er en ting...

Men hva med Farger?

Det hadde vært spennende å fått sett resultatet av en blind-test av fargedybde.

 

På lik linje med antallet pixels så finnes det også en grense hvor øyet rett og sett ikke kan skille mellom f.eks. to typer blå.

 

 

Og dette kan ikke komme fort nok. Gleder meg til f.eks color banding (dårlige fargeoverganger) er en saga blått. Blir og spennende å se hvor stor forskjell HDR faktisk kan utgjøre. Eneste som overrasket meg var hvor lite lysstyrke OLED klarte i forhold til sine LCD rivaler. En detalj jeg ikke har tenkt på før..

Så du synes at utviklingen går tregt ?

Nå er det nå sånn at de som skal bruke disse skjermen må fåle at de har bruk for dem

Det er også slik at de som tilby tjensester for den nye teknologien må føle at den er klar

 

og så er det spørsmål vi som bruker det føler behov for nye tjenster

her menr jeg at de som tylbyr det samme på tven som man har på pcen , nettbrettet eller mobilen blir lit mye sukker på honning

Det kan være greit i enkelte tilfelelr , me det er ikke noe man har lyst til å betale ekstra for når man allrede har disse andre steder.

 

Da gjenstår man bare med bedre bilde som er det nyttige her

 

Nå er det vel også noe negativt her

For å få like god lyd som man hadde emd tjukkas-tven så må man vil nå ty til et eget lydanlegg i tilegg

 

Da har jo utviklingen medført prisen man må betale for en "komplett" tv god en del opp i pris

 

Men hvorfor skal man være nødt til betale ekstra for god lyd ?

Og hvorfor skal man betale for (innebygde tjenster) man strent tatt ikke har bruk for ?

 

Her kan det enda med at man brukeren egen App ( beregnet for pc, nettbrett elelr mobil , på tven kun for å skifte kanal , når man egelig har fjernkontrollen ligende på bordet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 
Men hvorfor skal man være nødt til betale ekstra for god lyd ?

Og hvorfor skal man betale for (innebygde thenster) man strent tatt ikke har bruk for ?

 

 

 

Hvorfor skal man betale ekstra for god lyd? Jo fordi da slipper man å betale for innebygde ting man ikke har bruk for..... Det er en elendig ide å ha "god lyd" i TVen, noe som stort sett har blitt forkastet heldigvis.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men hvorfor skal man være nødt til betale ekstra for god lyd ?

Og hvorfor skal man betale for (innebygde thenster) man strent tatt ikke har bruk for ?

 

 

 

Hvorfor skal man betale ekstra for god lyd? Jo fordi da slipper man å betale for innebygde ting man ikke har bruk for..... Det er en elendig ide å ha "god lyd" i TVen, noe som stort sett har blitt forkastet heldigvis.

 

AtW

 

Da drar du igang en debatt om hva som er best av ha alt i en boks eller fler separate bokser ( noe jeg synes blir rotede)

Lenke til kommentar

 

Jeg synnes helle at leverandører skal bruke krefter på videre utvikle app butikkene sine og videreutvikle tjenestene fremfor å lage pixell forskjeller som nærmest ingen kan se.

 

 

 

Pixels er en ting...

 

Men hva med Farger?

Det hadde vært spennende å fått sett resultatet av en blind-test av fargedybde.

 

På lik linje med antallet pixels så finnes det også en grense hvor øyet rett og sett ikke kan skille mellom f.eks. to typer blå.

 

 

Sånn en skjerm vil jeg ha  :wee:

Da har man vel kommet ganske langt, eller hvordan står det til med fargedybden?

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

 

Synes utskiftningen av modeller i butikkhyllene går tregt.

 

Og hvorfor orker dere å skrive så mange artikler med dette dvelende temaet, om at 4K er merkbart bedre? Det er vel ingen tvil om at et bilde som har 4 ganger høyere oppløsning vil gi en annen opplevelse. Ihvertfall i min verden. Er jo hårreisende å påstå noe annet egentlig. Men, det vil alltid være skepsis i overgangen til noe nytt.

 

Og her mater Tek.no denne skepsisen for alt det er verdt. Trodde dere likte teknologiske framskritt jeg?

Det kommer helt an på hvor du sitter i forhold til tv'en. Når du stikker nesa borti på en demonstrasjonmodell så kan du nok se forskjell. men her i stua må vi minst ha 75" før det fysisk er mulig å se forskjell på normal avstand. og fruen vil helst ikke ha noe over .. 40"

 

 

Tar gjerne en 120" jeg (eller 160" for den saks skyld), om den ikke koster like mye som en Lada.  :dribble:

Må vel bestille flyttefolk for innflyttingen også da  :hm:

 

http://www.tv2.no/a/3672854

 

Må nok smøre meg med noen krukker tålmodighet da. Da blir jeg pen da  :)

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

 

Pixels er en ting...

Men hva med Farger?

Det hadde vært spennende å fått sett resultatet av en blind-test av fargedybde.

 

På lik linje med antallet pixels så finnes det også en grense hvor øyet rett og sett ikke kan skille mellom f.eks. to typer blå.

 

 

Og dette kan ikke komme fort nok. Gleder meg til f.eks color banding (dårlige fargeoverganger) er en saga blått. Blir og spennende å se hvor stor forskjell HDR faktisk kan utgjøre. Eneste som overrasket meg var hvor lite lysstyrke OLED klarte i forhold til sine LCD rivaler. En detalj jeg ikke har tenkt på før..

 

 

Kan jo være en bonus det, om man får nok lys i og de knallfine fargene. Synes ikke ekstra baklys er noe stas i en mørklagt stue. Der kommer nok OLED til sin rett vil jeg tippe. Den som venter på noe godt vil få se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...