Gå til innhold

Slik blir nettet på The Gathering 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jDflNq

Hjelper vel lite med 40 Gbps\s om det er kun 930 mbit\s hver av pcene får?

  Chelsio T580-CR - Network adapter - PCI Express 3.0 x8 - 40 Gigabit QSFP+ x 2

Det finnes både SFP+ og QSFP+ utstyr.

 

Det er ikke slik at hver person får 40 Gbit. Her er det snakk om 40 Gbit fordelt på ca 5000 personer. Om alle skulle benyttet seg av så mye båndbredde som mulig samtidig er det bare 8 Mbit tilgjengelig per person. Nå skjer jo ikke dette i praksis, men målet med 40 Gbit er heller ikke at hver person skal ha 40 Gbit tilgjengelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hjelper vel lite med 40 Gbps\s om det er kun 930 mbit\s hver av pcene får?

 

Hva mener du med "Hjelper vel lite med 40Gbps/s"? Dette er total kapasitet tilgjengelig mot internett.

 

Hver deltaler fikk i år 1Gbit/s tilgjengelig på sin plass. Gjennomsnittlig båndbreddebruk per port ligger langt under 100Mbit/s, så det er ikke kapasiteten i lokalnettet det står på. Deltakerne bruker rett og slett ikke så mye båndbredde. Nettlinja ble forøvrig heller aldri makset i år. Trenden viser at etterhvert som folk får bedre nettlinje hjemme bruker de mindre nettkapasitet på TG.

 

 

 

TG ga i år mulighet for deltakere å sette serveren sin i et rack med 1/10/40G tilgjengelig. Det var ingen som hadde en server med mer enn 1Gbit nettverkskort i dette racket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv ser jeg egentlig lite poeng å dra på TG.

 

Får spille egen musikk, gjøre hva jeg vil hjemme.

Det får man ikke på TG.

 

Sammenlignet hvor mye stress det er å ta toget, bo på hotell\eller sove i campingvong bare for å spille i 3 dager i strekk.

Samme kan jeg gjøre hjemme.

 

Er nok ganske folksom på TG så tror ikke uansett hadde gidder å være der mange timer.

Eneste må være hvis man kunne hatt 10 gigabit utstyr så kunne man vertfall se hvor fremtiden blir i 2019-2017 hjemme.

Endret av LMH1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

TG handler ikke lengre om å få bedre nett en hjemme, spilling og slike ting. TG handler om det sosiale og opplevelsen. Med den tankegangen så er det ikke vits å dra på noen festivaler, konserter, teater, opera, messer, osv. Alt er tilgjengelig hjemmeifra uansett

Eneste fornuftige svar så langt.

 

Men dere er vel enig de går tidlig ut å legger informasjon hvor rask nett er?

Så går vel ut fra det har noe betydning.

Folk flest særlig de som har Telenor\Canaldigital, Get etc.

Klager ofte på utvikling på infrastrukturen, de kommer kun med raskere nett fordi altibox kommer med det og de er alltid tidligere ute.

 

http://itavisen.no/2011/03/07/the-gathering-far-super-nett/

 

I 2011 hadde man 100 gigabit\s. Så muligens TG nedpriorer dette frem over nå?

Lenke til kommentar

Det er god reklame for både Telenor og TG å gå ut med info om supernettet tidlig, det er det mest fornuftige å gjøre sett fra et reklameringsperspektiv. Grunnen til at det har vært "skyhøy" hastighet noen år er vel nesten bare skrytefaktor og delvis pga rekordforsøk.

 

Edit; Kun mine tanker og antagelser :)

Endret av Belphegor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste gangen jeg hadde lyst til å besøke TG var vel 15 år siden da de hadde 10-20-30 ganger hastigheten jeg fikk hjemme :D Ble aldri noe av pga logistikkproblemer. Nå sitter jeg på ca 20Mbit og er helt fornøyd. Kan vel hende jeg blir med en eller annen gang hvis et familiemedlem som trenger følge vil dra.

 

Forstår godt poenget ditt med at det ikke er noen vits å dra, jeg liker meg best hjemme uten forstyrrelser når jeg skal kose meg med et spill. Så har jeg kommet meg over Red Bull + grandis alderen :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel ikke helt enig med deg, men ser poenget, hadde de hatt altibox 100 gigabit hadde jeg hatt mere lyst å besøke TG.

Men har aldri blitt noe av så det blir neppe i år heller.

 

hvilket utstyr har du som kan utnytte den linja egentlig , jeg var der når de hadd den største altibox linja som crew og alt man oppnådde var og teste hvor ranskt hardisken kunne lagre en fil .

 

om du ser på wethermaps fra tiligere etter 2010 så ser du at de skjelden peker over 50% load på kapasiteten , hva er da vits med endamere kapasitet om ingen benytter seg av denne ?

 

du finner weathermaps på ftp servern til tg i tech sine mapper for tiligere år .

Lenke til kommentar

Som fler andre har nevnt tidligere, nettlinjen inn i skipet har lite å si så lenge den er på over 15gbit. 

Peak bruk inn/ut av skipet pleier å være på rett under 15gbit første dagen, for så å ligge rett under 10gbit resten av uka.

Her er fra 2013:

2yFphXW.png

 

Og 2010:

dmzzCqA.png

 

 

I 2013 oppgraderte de uplink fra core til bordswitchene fra 2gbit til 3gbit. Så sånnsett fikk deltakerene 50% større kapasitet fra 2012 til 2013. 

 

200gbit linken var for det meste showofff fra Altibox sin side og egentlig totalt useless da vi aldri har brukt mer enn 15gbit (sett bort fra rekordforsøket i 2012 hvor vi hadde peak på 63.5gbit bruk)

Lenke til kommentar

Er vel ikke helt enig med deg, men ser poenget, hadde de hatt altibox 100 gigabit hadde jeg hatt mere lyst å besøke TG.

Men har aldri blitt noe av så det blir neppe i år heller.

 

Hvorfor det? Telenor har et vesentlig større kjernenett i Norge og har mye mer infrastruktur i Europa enn Altibox.

 

Her har du forresten en graf med trafikken på internettlinja på TG i år. Første dagen nærmet man seg såvidt 20Gbit/s, så sank det utover arrangementet. Dette er blitt trenden på TG da folk ikke lenger laster ned så mye.

rs1.tele-tg.png

Endret av elfkin
Lenke til kommentar

Fy søren så heldige folk som bor i Hamar må være etterhvert. Når den ene etter den andre bredbåndsleverandøren skiftes litt på for Vikingskipet, så må det vel til slutt bli gode kår for bredbåndsabonnenter i Hamarbygda?

 

"Hamarbygda"? Det er det 23. største byen i Norge, og den 10. største på østlandet.

Lenke til kommentar

Hvem har sagt Vikingskipet leier ut infrastrukturen sin for naboene skal ha raskere nett?

Skulle gjerne likt å vite dette, men tviler på de gjør det, tror vikingskipet vil tjene mest penger å fulle opp huset i påsken.

 

Har vært flåm der:Vikingskipet fylles med vann så vil tro det koster en del å utbedre.

Ingen har sagt at Vikingskipet leiger ut infrastruktur. Det er vel heller ymse selskap som har levert til internettaksess til TG opp gjennom åra som kanskje har ledig infrastruktur som dei kan benytte til andre kunder utenom påske...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...