Gå til innhold

TEST: Lenovo Yoga 900


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg en fan av Yoga-serien, men bør opplyse både potensielle selgere, og testere om at det er en liten "fallgruve" jeg ikke oppdaget før langt ute i bruken av maskinen.

 

Og det er at den jekker ned ytelsen mange hakk når den er i stativ og nettbrett-modus. Brukte en liten stund å skjønne hvorfor den ble så treg til tider, og fant ut at den klokket seg ned fra 2,5 GHz (ca) til 700-900 MHz blandt annet (den klokker seg normalt sett ned en del for å spare strøm, men tross at du tvinger den til å kjøre på full guffe, eller kjører en last som er tilstrekkelig til å holde den på et høyt nivå, så vil den hoppe ned hit om du vrir skjermen. Og dette skjedde om du vridde skjermen forbi et visst punkt.

 

Det var heller ikke temperaturstyrt, for den ble ved gjentatte ganger lagt slik at den fikk minst like god kjøling.

 

Gjerne om noen andre har opplevd det samme, eller i det minste testet. På forrige modellen så ble den såpass mye svakere at den slet med å vise blu-ray kvalitet film uten hakking (var et par frames den brukte for lang tid på i ny og ne).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke et ord om lydkvaliteten. I hvert fall ikke på minijacken. Dere bør teste og eventuelt informere folk om at minijacken ikke er i stand til å gi god lyd/bass på et par hodetelefoner av bra kvalitet. Jeg byttet bl a min Yoga 500 pga dette. Lydvolumet gikk til og med opp og ned når jeg beveget musepekeren over skrivebordet...

Lenke til kommentar

Hvis dere vil teste hvor mye SSDen har å si for at ting går kjapt i windows, så test random 4K read/write. Det å bare teste sekvensiell er som å bare teste den sterke siden til alle SSDer. Det avslører ikke at mange av dem kan ha store svakheter.

 

Prossesoren klokker ellers ikke ned med CPU. Det er opp til produsent hvordan frekvensene styres. De må dele samme mengde strøm og varme, så det at den blir varm, fører ofte til reduksjon hos GPU også. Se f.eks på ausus sine core m. De klokker langt mindre ned på gpu enn konkurrentene, men mer på CPU.

 

Ellers kommer nok temperaturene av at Lenovo er svært agressive med thermal limits på sine produkter, som og er årsaken til ytelsen. Men den klokker ikke ned. Selv om den ikke går turbo hele tiden klokker den ikke ned, så vær så snill å fjern dette fra konklusjonen. Det er bare surface som klokker ekstra høyt. For en i7 og en i5 har en forskjell her. De er binnet forskjellig. i7 oppnår høyere frekvens ved likt strømforbruk som i5. Det er forskjellen.

 

Dere lurer på hvorfor ikke aluminium brukes. Har dere noen grunn for dette? Plast er et lang bedre materiale å lage PC i. Lenovo får alltid mye skrøyt for sine buisness laåtoper sin byggekvalitet. De er i plast, men siden det ikke er mainstream så vet folk at det er bra og kjøper det. I mainstream er åpenbart alu alt som teller. Dere har selv gikk pluss for plastkonstruksjoner før, så hvorfor må denne være alu?

Og dere skriver overgang til bilde. Hvilken kabel? Er det DP eller HDMI?

Lenke til kommentar

Hadde det vært helt stanadard USB-kabel, så kunne den blitt brukt med annet utstyr. Det er kanskje ikke ønskelig, da kabelen nødvendigvis har flere pins som andre enheter ikke forventer, noe som potensielt kan skape trøbbel.

 

Ellers kan det også være for å vise at det er en kabel som støtter 20V lading. Hadde du brukt en standard kabel, så kan du maks fått 5V. 

 

Men ser ikke helt hvorfor det ville gjort et problem. Det gir jo ikke brukeren noen begrensninger at det er slik?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Personlig er jeg en fan av Yoga-serien, men bør opplyse både potensielle selgere, og testere om at det er en liten "fallgruve" jeg ikke oppdaget før langt ute i bruken av maskinen.

 

Og det er at den jekker ned ytelsen mange hakk når den er i stativ og nettbrett-modus. Brukte en liten stund å skjønne hvorfor den ble så treg til tider, og fant ut at den klokket seg ned fra 2,5 GHz (ca) til 700-900 MHz blandt annet (den klokker seg normalt sett ned en del for å spare strøm, men tross at du tvinger den til å kjøre på full guffe, eller kjører en last som er tilstrekkelig til å holde den på et høyt nivå, så vil den hoppe ned hit om du vrir skjermen. Og dette skjedde om du vridde skjermen forbi et visst punkt.

 

Det var heller ikke temperaturstyrt, for den ble ved gjentatte ganger lagt slik at den fikk minst like god kjøling.

 

Gjerne om noen andre har opplevd det samme, eller i det minste testet. På forrige modellen så ble den såpass mye svakere at den slet med å vise blu-ray kvalitet film uten hakking (var et par frames den brukte for lang tid på i ny og ne).

 

Du kan deaktivere denne "funksjonen" i BIOS slik at den aldri sakter ned i nettbrett-modus.

 

Skru av DPTF (Intel Dynamic Platform & Therman Framework)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...

 

Du kan deaktivere denne "funksjonen" i BIOS slik at den aldri sakter ned i nettbrett-modus.

 

Skru av DPTF (Intel Dynamic Platform & Therman Framework)

Ahhh, tusen takk! Det fiksa biffen så det holdt. Meget insiktfull. Hvordan fant du ut av dette? Erfaring selv, eller bare god på googling? :D

Den var alltid deaktivert på min maskin men ble aktivert etter oppgradering til Windows 10 (+Bios). Aner ikke hvorfor de valge skru det på automatisk men en vet jo aldri med Lenovo (Hinter til spyware/superfish).

Merk at jeg eier en Yoga 2 Pro, bare antok at de ville være samme løsning på din maskin.

 

Søkte etter "Lenovo Yoga 2 tablet mode slowdown" og fant en forumtråd på Lenovo's brukerforum.

 

Kilde:

https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-Yoga-Series-Notebooks/Yoga-2-Pro-Switching-Modes-Causes-Screen-to-slow-down-Lag/td-p/1321743

Lenke til kommentar

Hvordan er spyware på noen måte relatert til å senke frekvens i tablet-modus?

 

Tanken er ganske åpenbar for min del hvertfall. Når den er i nettbrettmodus så tenker de seg at du ikke trenger like mye kraft, da den er kraftigere enn tradisjonelle nettbrett. Så den sakker ned på farten, kommer rundt slik andre nettbrett er og har bedre batteri. Er det smart? Nei, det synes jeg ikke, men det har ingenting med spyware å gjøre. Sånn, ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hvordan er spyware på noen måte relatert til å senke frekvens i tablet-modus?

 

Tanken er ganske åpenbar for min del hvertfall. Når den er i nettbrettmodus så tenker de seg at du ikke trenger like mye kraft, da den er kraftigere enn tradisjonelle nettbrett. Så den sakker ned på farten, kommer rundt slik andre nettbrett er og har bedre batteri. Er det smart? Nei, det synes jeg ikke, men det har ingenting med spyware å gjøre. Sånn, ikke i det hele tatt.

 

Har alt med Lenovos dømmekraft å gjøre.

Tablet modusen på 900mhz er ubrukelig, du kan ikke engang se 1080p video uten hakking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...