Gå til innhold

Adobe kvitter seg med Flash-navnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de går mot HTML 5 så burde jo mye vært gjort. Det er jo ikke selve applikasjonen som har vært problemet, men Flash plugin som kjørte i browseren. Selve animasjonsprogrammet var jo enkelt og lett å bruke.

Navneendringen gir mening siden programmet kan eksportere til en rekke formater utenom flash.

 

Det er viktig å forstå at HTML Canvas og WebGL bare er grunnleggende grensesnitt for elementær rendering, som betyr at det vil trengs store biblioteker og en haug av JavaScript-kode for å kjøre en typisk flash-aktig animasjon. Det betyr at all funksjonaliteten og potensielt alle problemene som flash har implementert i en plugin må da implementeres i JavaScript i stedet. Hovedproblemet for Flash(runtime) har vært at Adobe er for trege med å tette hull, samt at der er for mye funksjonalitet å vedlikeholde. Fordelen med Flash er at deler av funksjonaliteten har vært implementert native på hver plattform, som gir betydelig mindre bloat enn en ren script-implementasjon. Hvis tilsvarende funksjonalitet nå skal hvile på JavaScript-biblioteker så forskyves bare alle problemene fra Adobe til tredjeparter. Dette blir et nytt stort ansvar for utviklere av nettsider.

 

En bedre løsning hadde vært om nettlesere hadde ennå mer av denne grunnleggende funksjonaliteten innebygd (uten at det tar helt av), og at JavaScript ble avgrenset til å anvende funksjonaliteten fremfor å implementere den.

 

Dessverre er det ikke bare å blokkere script heller, siden alt for mange nettsider i dag er avhengig av script for nettsidenavigasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er det jo bare å håpe at animateblock fungerer bedre enn flashblock da.

Får dette noen praktisk betydning for kontroll/blokkering av flash, at det skifter navn?

Begge to:

Jeg er spent på hvordan dere har tenkt å blokkere ett enkelt JavaScript-bibliotek. Slikt blir gjerne pakket sammen i en bundle.

 

Det mest irriterende med flash er at det får skjermkort og CPU til å gå i stå rett som det er. Har hatt problemer med dette på samtlige PC-er jeg har hatt.

Og hvordan vil den samme funksjonaliteten implementert i et scriptspråk ikke medføre stor last på CPU og GPU?

 

Jeg sanver også en tid hvor det var mulig å navigere nettsider uten at de gikk drittregt, at det gikk an å trykke i et søkefelt uten at nettsiden skal modifisere teksten mens jeg skriver, osv. Vi skal ikke lenger tilbake enn 3-4 år siden hvor jeg kunne fint kjøre 250 åpne nettsider på en langt svakere maskin enn hva jeg har i dag(uten flash), mens nettleseren kjøres i senk om jeg prøver en brøkdel av det i dag. Nå må jeg lukke faner fordi nettleseren blir for treg, den tiden burde vært forbi.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...