Gå til innhold

GUIDE: Den siste «ekte» Opera-nettleseren møter siste glis (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klar tale: «Supernettleseren» Opera 12.14 er blitt gammel og utdatert

 

Ja, det stemmer. Det skjedde 4. april 2013, da Opera 12.15 ble sluppet. 

 

23. april 2014, da Opera 12.17 ble sluppet, fikk man en koselig beskjed når man oppgraderte:

 

 

"Instant achievement!

Congratulations — you’ve just upgraded to the latest version of Opera. "

 

 

Det stemmer, det var den siste versjonen av Opera. Nettleseren som ble utviklet av Opera Software. Nå finnes dessverre ikke Opera Software lengre, så spenningen ligger i hva Vivaldi får til på toppen av Chrome. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal likevel nevnes at Chrome er en skikkelig energikrevende skapning

Den typen setning gir inntrykk av at problemet er at Chrome generelt er stor og tung. Batteriproblemet skyldes imidlertid et enkeltstående fenomen (high precision timer slås ikke av når det ikke er behov for den). Dårlig forklart.

 

 

 

En sak er hvilket innhold en nettleser kan vise og hvordan det blir presentert, men enda viktigere er det å finne ut hvilken som er raskest.
Jeg vet det er viktigst for leserne, men strengt tatt, så er det vel viktigst at innholdet vises? :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kred til de som fremdeles bruker (ekte) Opera. Tragisk at den browseren som i en årrekke hadde best ytelse og (suverent) best funksjonalitet/brukervennlighet, aldri fikk mer enn noen prosents markedsandel og til slutt måtte gi tapt for mindreverdige konkurrenter. Verden er ikke rettferdig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Chrome er helt forferdelig når det kommer til bruk av CPU. Som er en faktor som mangler i testen. Særlig youtube streaming av høy kvalitets innhold får dette til å vise seg.

Dette er vel også fordi Chrome bruker Html5 ved visning av videoer via Youtube. Dette bruker foreløpig nesten kun (eller bare) prosessor ved avspilling, i motsetning til Flash, som kan benytte annen hardware. Men jeg merker også at prosessoren får mer å gjøre i Chrome ved bruk av Flash om jeg går til Nrk nett tv, kontra Opera 12.17. 

Lenke til kommentar

Er det kommet ordentlig støtte for musebevegelser i noen andre nettlesere nå?

 

Jeg vet ikke. 

 

Men det jeg vet er at det finnes støtte for musebevegelser. Så får noen andre vurdere om det er ordentlig. Vivaldi har gestures innebygget. Firefox har gestures gjennom addons. Chrome har gestures gjennom addons.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...