Gå til innhold

TEST: Henry Audio DAC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir biler bedømt utifra hvordan de scorer på testbenken?

Det er logisk at lydprodukter blir dømt utifra hvordan de låter!

 

Digital lyd er ikke klinisk lik uansett på samme måte som at det er store forskjeller på det analoge plan.

 

Flott at Tek.no anmelder lydprodukter - og da på samme måte som forbrukere vil bruke produktet :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis kvaliteten på komponentene i det innebygde lydkortet som er dårlig, men derimot at alt er montert på et uskjermet kort, hvor interferens fra andre kretser på kortet får boltre seg fritt. Mens vi snakker om eksterne lydkort med headphones-amp, så finnes det gjerne et bra utvalg av slike hos forhandlere av musikkutstyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når har dere tenkt å ta livet av hi-fi relatert gjetting og kvasivitenskap?

 

TVer testets objektivt, CPUer testes objektivt, skjermkort testes objektivt, hvorfor ikke lyd?

Jeg er enig, ihvertfall så lenge objektive tester kan gjennomføres - noe som burde være relativt greit med en DAC. Tåpelig at tek.no skal hive seg på synse-bølgen mht. lyd, her burde en benytte sjansen til å være edruelig. Korrupt "Lyd synse ekspertise" er det flust av andre steder.

Lenke til kommentar

Jeg føler at videoer som er kodet med en Intel CPU gir ett varmere og bedre bilde enn om det skulle ha vært gjort med en AMD CPU.

 

Samtidig føler jeg at jeg er mer kompetetiv i spill når jeg spiller på en Intel CPU. Dette kommer garantert av samme grunn som at jeg føler at bilde er varmere når man konverterer en video med Intel.

 

Hæ, sier du at dette er tull? Jeg er en entusiast med mange års bakgrunn innen dette! Kom ikke å si at min subjektive mening kan være feil!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Blir biler bedømt utifra hvordan de scorer på testbenken?

Det er logisk at lydprodukter blir dømt utifra hvordan de låter!

 

Digital lyd er ikke klinisk lik uansett på samme måte som at det er store forskjeller på det analoge plan.

 

Flott at Tek.no anmelder lydprodukter - og da på samme måte som forbrukere vil bruke produktet :-)

For noe tull. Alt kan måles, og din påstand faller på sin egen urimelighet siden detter er DAC (digital to analog converter) der sluttproduktet er en analog lydsignal. Og dette er veldig enkelt å måle: digital representasjon av sinuskurve Vs produsert analog sinuskurve. Desto større forksjellen, desto større tap ved konvertering og forsterkning, desto verre lyd. Kalibrerte mikrofoner ilag med noe lydopptak-software kan høre en million ganger bedre og gi en milliard ganger mer informasjon enn den mest kresne selvutnevnte hi-fi guruen, med hørselen som kun finnes i hans egen fantasi.

 

Største problemet til hele hi-fi industrien er at mens alle andre ting har man en vane med å måle og sammenligne, blir dette like "upartisk" som vinsmaking. Litt i samme kategorien som idiotiet med at kabler må "kjøres inn" etc.

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjære Tek.

 

Når har dere tenkt å ta livet av hi-fi relatert gjetting og kvasivitenskap?

 

Dere vet like godt som jeg, og ut fra navnet til enheten som dere "testet" her, at det er snakk om en DAC. En DAC er en enkel sak å teste, i alle fall mye enklere enn høyttalere/telefoner, siden dere kan nokså direkte måle utgangen med en digital oscilloskop e.l. og direkte sammenligne den analoge lydkurven med den digitale signalen, og se hvor nær 100% lik de er.

 

Er det ikke på tide man slutter å synse, føle og "høre" for å bedømme hi-fi komponenter? Eller skal dere tross 90% av resten av innholdet som måles og sammenlignes med konkrete tall fortsatt teste lydutstyr på måter som er er hverken vitenskapelige, og heller ei skaper noen som helst "tangible" resultater som faktisk kan sammenlignes?

Hvis man ikke hører forskjell på DACer har man enten en hørselsskade eller for dårlige hodetelefoner.

 

Med helt greie hodetelefoner (~1000kr) hører man for eksempel stor forskjell på Wolfson WM1811 HD Audio Hub DACen som er i Note 2 og Qualcomm WCD9330 DACen som sitter i Note 4.

 

Med programmet RMAA kan man måle blant annet støy, dynamikk, crosstalk og forvrenging..

..og det er kanskje interessant å få noen tall. Særlig om man planlegger å teste flere DACer.

 

Men tall er og blir tall., på papiret er kanskje Qualcomm sin løsning "like bra" som Wolfson

Endret av MartinGM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjære Tek.

 

Når har dere tenkt å ta livet av hi-fi relatert gjetting og kvasivitenskap?

 

Dere vet like godt som jeg, og ut fra navnet til enheten som dere "testet" her, at det er snakk om en DAC. En DAC er en enkel sak å teste, i alle fall mye enklere enn høyttalere/telefoner, siden dere kan nokså direkte måle utgangen med en digital oscilloskop e.l. og direkte sammenligne den analoge lydkurven med den digitale signalen, og se hvor nær 100% lik de er.

 

Er det ikke på tide man slutter å synse, føle og "høre" for å bedømme hi-fi komponenter? Eller skal dere tross 90% av resten av innholdet som måles og sammenlignes med konkrete tall fortsatt teste lydutstyr på måter som er er hverken vitenskapelige, og heller ei skaper noen som helst "tangible" resultater som faktisk kan sammenlignes?

Hvis man ikke hører forskjell på DACer har man enten en hørselsskade eller for dårlige hodetelefoner.

 

Med helt greie hodetelefoner (~1000kr) hører man for eksempel stor forskjell på Wolfson WM1811 HD Audio Hub DACen som er i Note 2 og Qualcomm WCD9330 DACen som sitter i Note 4.

 

Med programmet RMAA kan man måle blant annet støy, dynamikk, crosstalk og forvrenging..

..og det er kanskje interessant å få noen tall. Særlig om man planlegger å teste flere DACer.

 

Men tall er og blir tall., på papiret er kanskje Qualcomm sin løsning "like bra" som Wolfson

 

Dersom det er en forskjell burde det ikke være vanskelig å bevise dette ved måling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...