Gå til innhold

Samsung slipper giiiigantisk RAM-brikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg vet hva ECC er, men jeg visste ikke at det var en egen del av RAM som ikke er tilgjengelig minne, tusen takk simen1 :)

 

PS; Det er nesten ikke vits å påpeke feil hos Tek lengre, det er bare klipp, lim og oversett etter 2 minutter skumlesing. Skikkelig dårlig har det blitt, kanskje 1 "bra" artikel i måneden. Kvantitet over kvalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

PS; Det er nesten ikke vits å påpeke feil hos Tek lengre, det er bare klipp, lim og oversett etter 2 minutter skumlesing. Skikkelig dårlig har det blitt, kanskje 1 "bra" artikel i måneden. Kvantitet over kvalitet.

 

VI har heldigvis blitt kvitt de forferdelige (shit)photoshop header-bildene som florerte her for noen år siden!

Lenke til kommentar

Hadde jeg fått hovedkort til en rimelig penge, så kunne jeg glatt ha lagt ut 6K for 128gb med ram. Det pluss 6kjerners prosessor hadde vært greit til å starte med.

 

Du kjøper ikke en ram brikke du kjøper et sett.

Spesielt når prisen øker jo mer du kjøper.

 

Dette er for servere, de fleste servere og i allefall de du vil stappe flere hundre GB i har 8 dim spor.

Du får plass til 512 GB med 64 GB brikker i 8 spor

Lenke til kommentar

Hadde jeg fått hovedkort til en rimelig penge, så kunne jeg glatt ha lagt ut 6K for 128gb med ram. Det pluss 6kjerners prosessor hadde vært greit til å starte med.

Realiteten er at du ikke får det. I hvert fall ikke per dags dato eller med noen sjans for å sette alt det i samme hovedkort. For å komme helt ned på 47 kr/GB må du ned på 4 GB DDR3-1600 -moduler uten ECC og du får ikke stappet 32 sånne i et hovedkort til en rimelig penge. Det er lett å fantasere basert på villedende opplysninger i en artikkel.

Lenke til kommentar

Pappa kjøpte min første "Brick" PC fra datavarehuset på Alnabru da Commodoren døde. Den "råe" PCen hadde 4 Mb, men klarte å overtale pappa til å kjøpe 4 til slik at jeg skulle ha hele 8Mb(!!!). Heldigvis var han en Tech geek og punget ut 6000 kroner ekstra for de 4 ekstra 1 Mb kortene. Min gode gamle 486.

 

Syntes en 1MiB på en 486 hørtes litt lite ut. Sikker på at det ikke var 4MiB brikker? :p;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hadde jeg fått hovedkort til en rimelig penge, så kunne jeg glatt ha lagt ut 6K for 128gb med ram. Det pluss 6kjerners prosessor hadde vært greit til å starte med.

 

Du kjøper ikke en ram brikke du kjøper et sett.

Spesielt når prisen øker jo mer du kjøper.

 

Dette er for servere, de fleste servere og i allefall de du vil stappe flere hundre GB i har 8 dim spor.

Du får plass til 512 GB med 64 GB brikker i 8 spor

Vet det, er servere som interesserer meg, men blir fort dyrt når man vil ha 64 til 128gb med ram

Lenke til kommentar

simen1: Vi stusset også litt over hastigheten, men det står ikke stort mer om hva slags konkret hastighet dette er snakk om i Samsungs pressemelding. Det virker sannsynlig at du har rett, ettersom hastighetene de snakker om jo ligger under det du kan kjøre gjennom en relativt ordinær nettverkskabel i dag, gitt riktig nettverkskort.

 

Men *akkurat* hva det handler om er litt vanskelig å si.

 

Relevant del av pressemeldingen:

"As a result, Samsung’s advanced 128GB TSV DDR4 RDIMM provides a low-power solution for next-generation servers with speeds at up to 2,400 megabits per second (Mbps), achieving nearly twice the performance, while cutting power usage by 50 percent, compared to using the previous highest capacity DRAM modules ─ 64GB LRDIMMs, whose four-chip package stacks are hampered by power and speed limitations caused by their use of conventional wire bonding."

 

Resten ligger her:

http://news.samsung.com/global/samsung-starts-mass-producing-industrys-first-128-gigabyte-ddr4-modules-for-enterprise-servers

 

Ad pinne/brikke osv. Joda, en minnepinne eller minnepenn er jo som regel en USB-lagringsdings. Men en RAM-brikke har jo ellers også utforming som en pinne, så helt feil er det vel ikke å snakke om 128 GB på én pinne :)

Lenke til kommentar

 

Om vi får kun 16 Gb eller 32 Gb per brikke så er jeg stor fornøyd jeg , det betyr jo i praksis opp til 4x 16 eller 4 x 32...

Vi har jo stått bom stille på systemer som kun de siste årene har begynt å makse på 32 Gb med ram...

 

Tok litt tid, men: jeg fant jeg fant!!! :Dhttp://www.multicom.no/corsair-32gb-kit-2666mhz-ddr4/cat-p/c1000304/p8176302/gr_0

 

 

Enda bedre , menn til server selvsagt : https://prisguiden.no/produkt/lenovo-thinkserver-32gb-ddr4-2133mhz-224184

Uansett vi trenger minne som er tilgjengelig til hvermansen i større moduler og lavere pris..

Lenke til kommentar

simen1: Vi stusset også litt over hastigheten, men det står ikke stort mer om hva slags konkret hastighet dette er snakk om i Samsungs pressemelding. Det virker sannsynlig at du har rett, ettersom hastighetene de snakker om jo ligger under det du kan kjøre gjennom en relativt ordinær nettverkskabel i dag, gitt riktig nettverkskort.

 

For ikke å si under hastighetene til vanlige sata ssd-enheter.

Lenke til kommentar

Tja.. 4 stk av de til kr 798.. i hvilket år...?

Ikke lett å spå om sånt, men jeg tipper 2031.

 

Jeg tror jeg betalte rundt 1500 kr for 2*64 MB i 1999. Man burde altså fått ca 4*32 MB for 800 kr da.

I dag får man ca 4*2 GB for 800 kr. Det er en økning på 64 ganger på 16 år.

Hvis vi antar samme endring i framtida, 64 ganger mer på 16 år, så vil man i 2031 kunne få 4*128 GB for 800 kr.

 

I regnestykket ligger det en hel rekke sterke antagelser som ikke nødvendigvis slår til, så vær forberedt på at spådommen kan bomme lite eller mye.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...