Gå til innhold

GUIDE: Kan elsykkelen virkelig erstatte bilen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et problem med sykkel om vinteren er salting. Det er ikke bare for biler at saltingen tærer, men det går også hardt utover delene på sykkelen. Min erfaring er at det går spesielt utover bremser, gir og kjede.

 

At man må betale ekstra for sykkel på lokaltoget ser jeg også som en stor ulempe og som veldig beklagelig. Jeg bor selv i København og pendler daglig ca. 40 min med lokaltoget(S-tog). På S-toget er det egne sykkelvogner og det er gratis å ta med seg sykkel. For min del sykler jeg til og fra stasjonen og tar med sykkelen på toget, tilsvarende gjør mange av mine kollegaer.

 

NSB er fornøyd av sine nye Flirt togsett:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Her-fant-NSB-endelig-tog-som-gar---fra-forste-dag-8230031.html

 

Mange Flirt togsett er allerede i drift og flere vil bli levert i framtiden. Flirt togsettene har mer plass til sykler, men har dessverre fremdeles ikke dedikerte sykkelvogner. I dag er det fokus på at folk skal velge alternative transportmidler til bilen, tog og sykkel er gode alternativer. Det kan bli langt bedre hvis det gjøres enklere å ta med seg sykkel på toget og at man ikke må betale ekstra. Fra et samfunns- og transportøkonomisk synspunkt kan jeg ikke se annet enn at det kun vil være positivt hvis det gjøres lettere å ha med seg sykkel på toget. Med en levetid på Flirt togsettene på rundt 30 år eller mer så håper jeg ikke det betyr at man i Norge må vente 30 år før man får bedre muligheter til å ta med seg sykkel på NSB sine lokaltog.

 

Fra mitt synspunkt henger Norge og NSB etter Danmark, andre land og den generelle trenden i samfunnet på dette området. Andre land er f.eks. Frankrike og Tyskland hvor jeg har sett tilsvarende system som i Danmark.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når det gjelder bekledning sier du "Såfremt det ikke regner da, for her er sykkelen til liten hjelp." 

Jo, også her er elsykkel til stor hjelp. Med fullt regntøy er man tørr for regnet, men på vanlig sykkel blir man fort veldig svett. Det unngår man med elsykkel.

Med en ordentlig sykkel får man en  gratis treningsøkt, man holder seg bedre i form. Elsykkel er juks, og de som kjører elsykler er miljøsvin :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk er ulike. Noen har familie, eier en bolig som krever vedlikehold, store innkjøp og de reiser kanskje på bilferie eller bor i distriktet (ingen gang/sykkelveier, 80-soner) etc. Andre bor i by, er single, har det meste nært, leier bolig, trenger sjeldent frakte større ting, men har vanskelige/dyre med parkeringsmuligheter, dyre bomringer etc.

 

Det finnes altså ingen fasit på om elsykkelen kan erstatte en bil, men jeg er ganske sikker på at en del vil oppleve elsykkel som såpass bra at de sjeldent har behov for bil. For de kan det lønne seg å selge bilen, kjøpe elsykkel og bli med i et bilkollektiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

4,3 mil mellom hjem, 2 barn i barnehage/skole og jobb, hvordan funker dette med en el-sykkel?

Det står det et avsnitt om på siste side.

 

Med en ordentlig sykkel får man en  gratis treningsøkt, man holder seg bedre i form. Elsykkel er juks, og de som kjører elsykler er miljøsvin :p

Jeg ser smileyen men lar meg friste til å svare likevel. Hvis elsykkelen får bilen til å stå hjemme oftere er den både miljøvennlig og helsebringende. Som alternativ til å komme søkksvett på jobb så er det nok "juks", men er likevel miljøvennlig når man oppdager at man kan halvere lunsjen og middagen. Mat er ganske ressurskrevende å produsere (går ut over miljøet på ulike måter) og hard fysisk trening øker matbehovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

4,3 mil mellom hjem, 2 barn i barnehage/skole og jobb, hvordan funker dette med en el-sykkel?

Det står det et avsnitt om på siste side.

 

Med en ordentlig sykkel får man en  gratis treningsøkt, man holder seg bedre i form. Elsykkel er juks, og de som kjører elsykler er miljøsvin :p

Jeg ser smileyen men lar meg friste til å svare likevel. Hvis elsykkelen får bilen til å stå hjemme oftere er den både miljøvennlig og helsebringende. Som alternativ til å komme søkksvett på jobb så er det nok "juks", men er likevel miljøvennlig når man oppdager at man kan halvere lunsjen og middagen. Mat er ganske ressurskrevende å produsere (går ut over miljøet på ulike måter) og hard fysisk trening øker matbehovet.

Var ironisk ment da det står at man kan transportere et par barn med denne.

Lenke til kommentar

Finner det meget merkelig at det ikke er bygd inn en form for dynamo i disse, slik at man kan lade batteriet mens man bruker det. Ser for meg at skal jeg sykle 60km i variert terreng, vil sykkelen gå tom ca halvveis, og da kunne det vært kjekt om for eksempel en nedoverbakke hadde hjulpet til å lade batteriet, istedetfor å måtte finne en strømkilde.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt elsykkel siden 2012 og det fungerer bra til og fra jobb. Før hadde jeg ca 2 to mil hver vei til og fra jobb men nå har jeg rett under 1 mil. Sykkelen slår både bil og kollektivtrafikk på reisetid til og fra jobb grunnet måten veinettet er bygget opp mellom boligen vår og jobben ved at man må kjøre en lengre omvei for å komme dit.

 

Hadde først en Giant-sykkel med motor i bakhjulet men byttet for ca ett år siden til en Kalkhoff med Bosch-motor i kranken. Denne er jeg svært fornøyd med, den har fungert uten feilslag og kun hatt behov for ordinært vedlikehold. Giant-sykkelen hadde jeg litt problemer med, motoren fusket innimellom blant annet. Har ikke fått skiftet til piggdekk enda så akkurat i skrivende stund står sykkelen pent parkert i garasjen men kommer til å få lagt om snart så den får litt luft i vinter også.

 

Som artikkelen sier så er det ikke en fullstendig erstatning for bil i de fleste tilfeller men den fungerer fint for enkle transportetapper og med gode klær gjør det ikke så mye om det regner eller blåser litt.

Lenke til kommentar

Det finnes en elsykkel med drift på både for- og bakhjul fra BH Emotion. Den heter Evo 29" Snow.

 

Det stemmer heller ikke at man ikke kan få med noe over 50 cm på sykkel. Alle som har vært i Kina har sett det. Selv har jeg ved et par anledninger måtte frakte lange gjenstander på sykkelen siden de ikke fikk plass i bilen.

Lenke til kommentar

 

4,3 mil mellom hjem, 2 barn i barnehage/skole og jobb, hvordan funker dette med en el-sykkel?

Det står det et avsnitt om på siste side.

 

Med en ordentlig sykkel får man en  gratis treningsøkt, man holder seg bedre i form. Elsykkel er juks, og de som kjører elsykler er miljøsvin :p

Jeg ser smileyen men lar meg friste til å svare likevel. Hvis elsykkelen får bilen til å stå hjemme oftere er den både miljøvennlig og helsebringende. Som alternativ til å komme søkksvett på jobb så er det nok "juks", men er likevel miljøvennlig når man oppdager at man kan halvere lunsjen og middagen. Mat er ganske ressurskrevende å produsere (går ut over miljøet på ulike måter) og hard fysisk trening øker matbehovet.

 

 

Vel det er ikke værre enn at man trener litt så blir man ikke svett av et par ynkelige kilometer på sykkel, selv i bakker. Men i regn derimot, når du må ha klær som ikke puster så blir mann svett som faen :p

 

Derimot å si miljøsvin pga batteri er idiotisk :p

Lenke til kommentar

Vel det er ikke værre enn at man trener litt så blir man ikke svett av et par ynkelige kilometer på sykkel, selv i bakker.

 

For mange som har treningsvegring, sykdom eller andre grunne ikke er sterke, er det ikke "bare å trene litt", og det er jo her elsykkelen kommer inn i bildet. Bruker man den en stund kommer man også i form, og slipper å vente med å sykle til man er så sterk at man greier å sykle siden man MÅ tråkke. For mange eldre er det heller ikke gitt at man noensinne vil klare å trene seg opp nok til å fullføre de turene man ønsker, mens man mye mulig vil klare å sykle en elsykkel, eller utvide sin personlige rekkevidde med elsykkel. Senere kan man som du sier bytte til manuell sykkel. ;)

Lenke til kommentar

 

Well, - når el-syklene blir ordentlig luksuriøse blir de nok populære de også.

 

Hvorfor ikke bygge et eget tunnelbane system for el-syklende?

 

Ikke helt far fetched faktisk:

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Banebrytende-sykkeltunnel-7564343.html

 

"En sykkelvei vi kan være stolte av også om 30 år når vi betviler helseeffekten av sykling fordi vi rundt århundreskiftet la de fleste sykkelveiene langs byens mest trafikkerte veier."

Lenke til kommentar

 

 

Vel det er ikke værre enn at man trener litt så blir man ikke svett av et par ynkelige kilometer på sykkel, selv i bakker.

 

For mange som har treningsvegring, sykdom eller andre grunne ikke er sterke, er det ikke "bare å trene litt", og det er jo her elsykkelen kommer inn i bildet. Bruker man den en stund kommer man også i form, og slipper å vente med å sykle til man er så sterk at man greier å sykle siden man MÅ tråkke. For mange eldre er det heller ikke gitt at man noensinne vil klare å trene seg opp nok til å fullføre de turene man ønsker, mens man mye mulig vil klare å sykle en elsykkel, eller utvide sin personlige rekkevidde med elsykkel. Senere kan man som du sier bytte til manuell sykkel. ;)

 

De fleste som vurderer å sykle til jobb og klager på å bli svett er nok ganske late jo :p 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...