Gå til innhold

Disse lyktestolpene skal gi topp 4G-dekning overalt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Står igjen del arbeid på design!

 

Derimot så er dette en idé som byrde kunne komme i Norge også. Hvis lisens innehaverne samarbeidet med å legge infrastrukturen bak med plass til hver sin infrastruktur. Så setter de opp hver sin stolpe etter hverandre. Når man har passe avstand så setter første lisens innehaver sin neste og så videre.

 

Da får man også plass til nye operatører ved å bytte ut vanlige lyktestolper med slike "smarte" lyktestolper innimellom. Da slipper man mellomstore installasjoner langs veiene.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller ha gatelys som faktisk funker.. Når det er dårlig vedlikehold på vanlige lys, hvordan blir det da med disse?

Natriumlamper er på full fart ut. De oransje med lav levetid, som enten blir sorte eller står og blinker. Omtrent alle nye gatelys er LED og de har lang levetid med gradvis svakere lys og ikke plutselig sviktende eller blinkende lys. Disse er tydeligvis LED i følge bildene.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil heller ha gatelys som faktisk funker.. Når det er dårlig vedlikehold på vanlige lys, hvordan blir det da med disse?

Natriumlamper er på full fart ut. De oransje med lav levetid, som enten blir sorte eller står og blinker. Omtrent alle nye gatelys er LED og de har lang levetid med gradvis svakere lys og ikke plutselig sviktende eller blinkende lys. Disse er tydeligvis LED i følge bildene.

 

Ja, jeg er fullt klar over det.. 

Men det hjelper lite om det plutselig er "teknisk feil" ett eller annet sted. En strekning med tilsynelatende nye gatelys her, ingen virker  :ninja:

Lenke til kommentar

Jeg vil heller ha gatelys som faktisk funker.. Når det er dårlig vedlikehold på vanlige lys, hvordan blir det da med disse?

 

Man kunne jo seriekoblet lysdiodene (eller hva som sitter der) med strømmen til 4G-systemet. Slik at når lyset er dødt, så er masten død. Da ville de jo vært tvunget til å bytte "pære", eller sende ut en montør som kan koble litt om på strømdistribusjonen (jukse bort lyspærebyttefunksjonen).

Endret av G
Lenke til kommentar

Litt irriterende når ei pære ryker.

VELDIG irriterende og direkte farlig når mobilnettet faller ut.

 

Hvorfor er du så redd for manglende vedlikehold av disse gatelyktene?

Det plager ikke meg nevneverdig om ei gatelykt er mørk i noe dager.

Vi trenger ikke minuttberedskap av pæreskiftere med blålys.

 

Det er heller ikke nødvendig at samtlige gatelykter har mobilmast inni. Signalene går vesentlig lengre enn det.

 

 

Disse vil ikke ryke ofte. LED varer så lenge at det kan gå årevis mellom hver gang den ryker.

Det som ofte ryker i sparepærene hjemme er, i likhet med annen forbrukerelektronikk, elektrolyttkondensatorer.

Sparepærer går på 220 volt, mens LED´en inni bruker ca. 1.5 volt.

Du har en liten strømforsyning inni pæresokkelen, som gir en spenning som LED kan drives av.

Brukes elektrolyttkondensatorer av kvalitetsleverandører vil de vare lenge.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Litt irriterende når ei pære ryker.

VELDIG irriterende og direkte farlig når mobilnettet faller ut.

 

Hvorfor er du så redd for manglende vedlikehold av disse gatelyktene?

Det plager ikke meg nevneverdig om ei gatelykt er mørk i noe dager.

Vi trenger ikke minuttberedskap av pæreskiftere med blålys.

 

Det er heller ikke nødvendig at samtlige gatelykter har mobilmast inni. Signalene går vesentlig lengre enn det.

 

 

Disse vil ikke ryke ofte. LED varer så lenge at det kan gå årevis mellom hver gang den ryker.

Det som ofte ryker i sparepærene hjemme er, i likhet med annen forbrukerelektronikk, elektrolyttkondensatorer.

Sparepærer går på 220 volt, mens LED´en inni bruker ca. 1.5 volt.

Du har en liten strømforsyning inni pæresokkelen, som gir en spenning som LED kan drives av.

Brukes elektrolyttkondensatorer av kvalitetsleverandører vil de vare lenge.

 

 

Det var nå ikke jeg som begynte med bekymringsmeldinger om vedlikehold. Enkelte steder så kan det være direkte farlig uten gatelys. Spesiellt om folk er blitt vant med å kjøre strekningen, så tar de gjerne for lett på det med mørkkledde fotgjengere.

 

Blålys, nei den gjengen har vel viktigere prioriteter ja.

Lenke til kommentar

Litt irriterende når ei pære ryker.

VELDIG irriterende og direkte farlig når mobilnettet faller ut.

 

Hvorfor er du så redd for manglende vedlikehold av disse gatelyktene?

Det plager ikke meg nevneverdig om ei gatelykt er mørk i noe dager.

Vi trenger ikke minuttberedskap av pæreskiftere med blålys.

 

Det er heller ikke nødvendig at samtlige gatelykter har mobilmast inni. Signalene går vesentlig lengre enn det.

 

 

Disse vil ikke ryke ofte. LED varer så lenge at det kan gå årevis mellom hver gang den ryker.

Det som ofte ryker i sparepærene hjemme er, i likhet med annen forbrukerelektronikk, elektrolyttkondensatorer.

Sparepærer går på 220 volt, mens LED´en inni bruker ca. 1.5 volt.

Du har en liten strømforsyning inni pæresokkelen, som gir en spenning som LED kan drives av.

Brukes elektrolyttkondensatorer av kvalitetsleverandører vil de vare lenge.

Jeg driter i om et gatelys er borte i noen dager, men når det går flere måneder uten at det blir fikset? Anyone? 

Spesielt nå fremover bør jo gatelys fungere..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...