Gå til innhold

Nytt system lager 3D-video av vanlig 2D-video - i sanntid!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plasma-TV'n min fra 2010 har et eget modus for å konvertere 2D til 3D, slik at f.eks. TV-sendinger kan sees i 3D. Jeg sliter med å se den prinsippielle forskjellen på det og "en løsning som konverterer 2D-TV-bilder til 3D i sanntid".

 

Det jeg kan lese ut av artikkelen som helhet, er at systemet fra MIT lagrer informasjon om fotballbanen fra flere vinkler, og bruker dette som utgangspunkt for å modellere 3D. Det vil da bli noe litt annet og mye mer krevende enn å konvertere 2D-bilder... Det vil vel være å skape 3D-bilder basert på oppsamlet informasjon kjent fra tidligere bilder?

 

Interessant nok, det, og kan kanskje gi mange nye bruksområder, men å vise 2D-innhold i 3D var i alle fall på markedet i 2010.

Lenke til kommentar

Interessant nok, det, og kan kanskje gi mange nye bruksområder, men å vise 2D-innhold i 3D var i alle fall på markedet i 2010.

Det har vært på markedet mye lenger enn det. De fleste 3D-filmer er jo opprinnelige 2D-filmer som har blitt gjort om til 3D. Dette går helt tilbake tile de første 2D-filmene, som er like gammel som filmen selv.

 

Over til artikkelen: finner det utrolig upraktisk av MIT-forskerne å ty til så fiffige metoder for å oppnå målet deres. Det eksisterer allerede over 30 kameraer på en toppkamp, og det er mer enn nok informasjon til å danne ikke bare et 3D-bilde, men 360-graders vinkel av kampen. Her går man altså forbi 3D. Hvorfor vi forbrukere ikke får tilgang til å se fotballkamp på denne måten, når all teknologi har kunnet tilrettelegge for dette for lenge siden, kan diskuteres...

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

De fleste 3D-filmer er jo opprinnelige 2D-filmer som har blitt gjort om til 3D. Dette går helt tilbake tile de første 2D-filmene, som er like gammel som filmen selv.

 

Over til artikkelen: finner det utrolig upraktisk av MIT-forskerne å ty til så fiffige metoder for å oppnå målet deres. Det eksisterer allerede over 30 kameraer på en toppkamp, og det er mer enn nok informasjon til å danne ikke bare et 3D-bilde, men 360-graders vinkel av kampen. Her går man altså forbi 3D. Hvorfor vi forbrukere ikke får tilgang til å se fotballkamp på denne måten, når all teknologi har kunnet tilrettelegge for dette for lenge siden, kan diskuteres...

De tidligste 2D-filmene var dog konverterte på forhånd og ikke gjort om i sanntid, så jeg er usikker når man fikk den muligheten. Poenget var at artikkelen ga meg inntrykk av at man nå får mulighet til å konvertere 2D-film til 3D i sanntid - som altså har vært mulig en stund.

 

Når de bruker en fotballkamp er det jo den aller enkleste eventen å få dette til på: et lukket geografisk område der hver bit filmes gang på gang, fra flere vinkler. Som du sier er også en fotballkamp en høst aktuell kandidat for å rett og slett lage 3D-materiale i utgangspunktet. Med tanke på hvor dyre sportskanalene er på TV, er det bare snodig at de ikke har noen 3D-sendinger enda. Klart, hypen har jo blitt en anti-hype. Men målet til MIT er nok ikke å lage gode 3D-bilder ut av 2D-sendte fotballkamper, men å lage teknologi for å lage grunnlag til 3D-innhold og for alt jeg vet kanskje helt ut til 3D-modeller basert på tolkning av flere vinkler over tid, i stedet for de "billige triks" som min TV utnytter til 3D-konvertering.

 

Kjenner at jeg spekulerer på ting jeg kunne ha slått opp nå, men...

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Høres veldig likt ut som det TV 2 gjorde med en Premier League-kamp i 2011: http://www.tv2.no/a/3610506

 

Ved hjelp av teknologi fra Stergen: http://www.stergen.tv/products/the-technology/

 

Ja, da det ble satset så hardt på 3D i TV2... "Multimediadirektør i TV 2, (...), sier at det satses tungt for å møte den teknologiske utviklingen". I ettertid kan vi jo evaluere tyngden av den satsningen...

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...