Gå til innhold

GUIDE: Mangler du Bluetooth i bilen? Dette kan være en løsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Løse BT-dongler er nok det vanligste/enkleste. Denne er ett hakk mer kronglete, men gjøres ekstra moro av at Google hevder det ikke skal være mulig. Det understreker også allsidigheten i disse små strømmeklossene, som det finnes en av i overraskende mange hjem. Oppgraderer man ikke anlegget er det gjerne et poeng at man kan ta det man har for hånden, og kanskje er det noe slikt som dette man har.

 

Fungerer det i bilen fungerer det kanskje også i andre uventede sammenhenger :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes, som wixicy at dette var løst på en litt kronglete måte. Ville trodd, dersom man bruker samme SSID på mobil nettverksdeling og hjemmenettet, at man satte opp dongelen hjemme, og når oppsettet var i orden, bare tok med seg denne og mobilen ut i bilen, slå på nettverksdeling og strømme i vei.

 

Er i utgangspunktet måten man gjør det for å kunne ta med seg Chromecasten på hytta eller hotellrommet, så da er vel ikke bilen noe anderledes.

 

Gjør forresten likedan når jeg hjelper andre med å sette opp trådløst når de skal ha seg ruter. Bestiller for levering hos meg, setter ruteren opp, og så tar jeg med meg ruteren til den som har kjøpt utstyret.

 

Da er det minimalt med jobb på dette on-site. Tiden går gjerne bort i å hjelpe med mye annet når man først er fremme, så da blir både egen opplevelse og dems opplevelse bedre når man løser det opprinnelige med bare å plugge i utstyret, og så få de til å koble opp med (det sikre) passordet jeg har satt.

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snowleopard: Det vil i utgangspunktet også fungere - med mindre hjemmenettet ditt har så god rekkevidde at det rekker ut til bilen. Da vil det ikke være forutsigbart hva Chromecast kobler seg til i bilen, eller om den får til å koble seg til. Man kunne i og for seg endret SSID på ruteren, satt opp den veien og sluppet å ha to telefoner, men det er vel hakket mer omstendelig enn dette igjen.

 

Jeg kjører lik SSID+nøkkel i en del sammenhenger selv, men har lagt merke til at det i noen få tilfeller ikke ser ut til å virke, og at tilkobling avvises/nettene ikke gjenkjennes som de samme. Jeg har ikke forsøkt å finne ut av hva det kan skyldes, men for alt jeg vet er det noen enheter som også sjekker at ikke MAC-adressen er endret før de kobler til. Det kan jo påvirke sikkerhet og ha betydning for man-in-the-middle-angrep, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar

Ord begynner å bli mer og mer morsomme å følge med på, etterhvert som vi adopterer engelsk teknologi.

 

Streaming - strømme, cast/casting - hvordan oversetter man det da. Ser "caste" er brukt. Men det høres jo ut som kaste (indisk) (ihvertfall på engelsk), eller skal man kaste musikken etter bilstereoen.

 

Har man lov av norsk spraaakeraad.no å si caste? Eller må man skrive cast'e, siden "cast" er et engelsk uttrykk?

Endret av G
Lenke til kommentar

Bilen min har aux-inngang, men den er så fordømt dårlig på volum.

 

EU-regler for å beskytte hørselen gjør at output fra iPod og andre avspillere er veldig svak.

Bilen min trenger sterkere signal.

Jeg ender opp med både iPoden og bilstereoen på fullt volum, og likevel mye lavere volum enn den samme sangen gir på FM-radio eller CD.

 

Jeg er ikke den som hører på høyt volum, men når alt står på full guffe er det likevel for svakt, avhengig av hvordan sangen er kodet. Noen sanger har høyere volum enn andre.

 

Kan dere tipse meg om en blåtann-mottaker med aux-utgang som har skikkelig styrke?

Jeg har en, men den gir bare litt høyere volum enn iPoden.

Ikke telefon, kun for musikk.

Lenke til kommentar

Bilen min har aux-inngang, men den er så fordømt dårlig på volum.

 

EU-regler for å beskytte hørselen gjør at output fra iPod og andre avspillere er veldig svak.

Bilen min trenger sterkere signal.

Jeg ender opp med både iPoden og bilstereoen på fullt volum, og likevel mye lavere volum enn den samme sangen gir på FM-radio eller CD.

 

Jeg er ikke den som hører på høyt volum, men når alt står på full guffe er det likevel for svakt, avhengig av hvordan sangen er kodet. Noen sanger har høyere volum enn andre.

 

Kan dere tipse meg om en blåtann-mottaker med aux-utgang som har skikkelig styrke?

Jeg har en, men den gir bare litt høyere volum enn iPoden.

Ikke telefon, kun for musikk.

 

trenger ikke blåtann, du kan bare bruke en soundblaster amplifier http://www.prisjakt.no/product.php?p=2657436

Lenke til kommentar

Høres bra ut. Men blåtann et jo også nyttig. Finnes det en blåtann-enhet med forsterker inni?

 

Jeg har Belkin AirCast Auto HandsFree i bilen. http://www.prisjakt.no/product.php?p=775640 Gir meg tilsvarende volum som radio og fungerer til musikk og handsfree. Usikker på om bilen min har de kravene du snakker om, BMW 2007mod. Verdt å nevne at telefonen har en del og si, Da jeg hadde Z2 var det lavere lyd en S6 som jeg har nå.

Lenke til kommentar

Snowleopard: Det vil i utgangspunktet også fungere - med mindre hjemmenettet ditt har så god rekkevidde at det rekker ut til bilen. Da vil det ikke være forutsigbart hva Chromecast kobler seg til i bilen, eller om den får til å koble seg til. Man kunne i og for seg endret SSID på ruteren, satt opp den veien og sluppet å ha to telefoner, men det er vel hakket mer omstendelig enn dette igjen.

 

Jeg kjører lik SSID+nøkkel i en del sammenhenger selv, men har lagt merke til at det i noen få tilfeller ikke ser ut til å virke, og at tilkobling avvises/nettene ikke gjenkjennes som de samme. Jeg har ikke forsøkt å finne ut av hva det kan skyldes, men for alt jeg vet er det noen enheter som også sjekker at ikke MAC-adressen er endret før de kobler til. Det kan jo påvirke sikkerhet og ha betydning for man-in-the-middle-angrep, kan jeg tenke meg.

 

Kan nok hende det ville skapt problemer de første minuttene, mens man varmer bilen, skraper snø eller venter på sin kjære som måtte se over make-up-en akkurat når man endelig var klar til å dra, selvsagt langt etter skjema... ;-)

 

Kan det være at du kjører standard kanal eller automatisk valg for ruteren på hjemmenettet, og ikke byttet til en som ligger mer ut mot "kantene" (f.eks. kanal 1, 3, 11 eller 12). Har ikke sjekket om man kan stille kanal manuelt når man deler mobilt bredbånd, så ser at det kanskje kan skape problemer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...