Gå til innhold

- YouTubes nye betaltjeneste er et resultat av AdBlock


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Niks, reklameblokkeringen rammer ikke de små i det hele tatt.

Årsak? Disse kjører ikke YouTube som eneste inntektskilde, kort og greit, alt YouTube er for disse er en plattform for å spre videoene sine til brukere.

Ett eksempel på dette er "SouthMainAutoRepair" på YouTube, hvor målet er heller å legge igjen noe til nestemann med problemet, slik at det blir enklere.

Lenke til kommentar

Niks, reklameblokkeringen rammer ikke de små i det hele tatt.

Årsak? Disse kjører ikke YouTube som eneste inntektskilde, kort og greit, alt YouTube er for disse er en plattform for å spre videoene sine til brukere.

Ett eksempel på dette er "SouthMainAutoRepair" på YouTube, hvor målet er heller å legge igjen noe til nestemann med problemet, slik at det blir enklere.

 

Hva anser du som små youtubere? Quill18 og Forcegaming er eksempler på heltidstubere og streamere. Quill18 sa opp jobben for en stund tilbake hvor han hadde betydelig mindre subscribers enn han har nå. Men de har langt under millionen i subscribers. Henholdsvis ca 300 000 for quill18 og 450000 for forcegaming. Jeg ville definert dem som små relativt til andre som TB, og andre som har langt over millionen.

 

Folk må gjerne grine over at det kommer konsekvenser. TotalBiscuit lagde en video for en stund tilbake hvor han anslå at adblock ville kunne føre til dårligere tilbud for oss, konsumentene, og at Youtube vil kunne begynne med en betalingsvegg. Forventninger om at det skal være gratis uten å være villig til å se reklame er ødeleggende for alle andre som forstår at youtubere må ha et innteksgrunnlag, ellers faller viljen til å lage gode videoer bort. Man kan bruke adblock, og whiteliste youtube.

 

Er jeg villig til å betale for youtube red, om det gir meg premium tilgang til enkelte låste videoer som youtubere jeg følger står bak, samtidig som jeg slipper reklame på alt jeg ser på youtube? Hell yeah! 49kr ville jeg sett på som en allright pris.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Mindre enn 5 % av kundene jeg fikser PCene for har Adblock. Som også er noe av grunnen for at mange av de får så mye malware og annen drit, for de trykker seg inn på all mulig luguber malware reklame av typen

*Blink Blink Blink* "Your PC has 34534 problems! *Blink Blink Blink*

Click here to fix it".

 

Stort sett de som har over gjennomsnitt peiling som har Adblock.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

-den siste uken har vg kjørt en "ruccola" reklame  med en 17 år gammel gutt som snuser... og at man skal skaffe den nye appen " slutta" for å slutte med snus. 

 

-Jeg snuser ikke

-Jeg har sett den samme anti snus reklamen 30 ganger allerede. Fjern den plx. 

 

Mao det begynner å bli jævlig irriterende. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzWgwc

Det her er vell strengt tatt mer det folk har ropt og skriki etter i flere år for å sleppe all den forferdelige reklamen man blir pumpa ned uten adblock. skrikepie skal hvertfall ikke klage på penger!

Lenke til kommentar

Det her er vell strengt tatt mer det folk har ropt og skriki etter i flere år for å sleppe all den forferdelige reklamen man blir pumpa ned uten adblock. skrikepie skal hvertfall ikke klage på penger!

 

For han så spiller dette liten rolle. Hadde du lest artikkelen hadde du visst dette.

Lenke til kommentar

Så her er vi igjen, nok en artikkel om YouTube, og selvfølgelig så har Kjellberg blitt nevnt her også, og folk lurer på hvordan han fortsatt kan være relevant...

(vel 'tradisjonelt' media er jo for han en gullgruve som reklamerer for han gratis, med hver anledning)

 

Takk for at dere nevnte utpressingen YouTube gjorde tidligere i år når de planla YT Red, og de skrøt av at 95% hadde akseptert den nye lisensen...

Viste dere at de også gjorde dette i fjor, men da for musikksegmentet?

De inngikk en avtale med de store plateselskapene, for deretter å tvinge de mindre og selvstendige aktørene å akseptere en dårlig avtale, eller bli kastet ut. Dette var i planleggingsfasen for å realisere YT Music.

 

Det er bare et problem.

Hvis du abonnerer på YT Red så får du tilgang til 'ekslusivt' videomateriale, og YT Music, mens de som lager materialet blir tildelt 55% av reklameinntektene som 'vanlig'.

 

Vel...

Dette er ikke helt sant.

55% av 'netto' inntekter blir tildelt dem. (altså etter at musikkbransjen, og andre 'store' avtaler tar sin del av kaka)

Med 'dem' så mener jeg 'alle'.

Disse 55% 'netto' reklameinntektene blir alle samlet sammen, for så å bli fordelt basert på en av deres 'algoritmer'.

Det vil bety at selv om du 'kun' ser på Quill18 og Forcegaming uten AdBlock, så vil majoriteten av ditt bidrag gå til musikkbransjen, så YT, så Kjellberg..!

Ja, selv om du ikke ser på hans materiale, så vil faktisk ende opp med å 'støtte' det!

 

Derfor sier jeg at direkte bidrag er det beste alternativet.

 

NB.

Er ikke den økende bruken av AdBlock et direkte resultat av en dårlig gjennomtenkt reklamemodel?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lange videoer blir avbrutt av reklameinnslag til stadighet, så jeg må opp av stolen for å trykke "Hopp over".

Popup-bobler som skjuler deler av videoen må også trykkes bort.

 

Hva får Youtube til å tro at jeg har tid til dette? Jeg prøver faktisk å følge med på videoen!

Når jeg er oppslukt i en video, er definitivt helt feil tidspunkt å prøve å reklamere for noe.

 

Reklamen bærer preg av å være laget for å irritere mest mulig. Og den lykkes.

 

Jeg orket ikke lengre å bruke nettleseren Edge.

Jeg hadde en helt ren Windows 10-installasjon, og hadde tenkt å gi Microsofts nye og mye omtalte nettleser en real sjangs.

Det holdt jeg ikke ut lenge. Den støtter nemlig ikke Adblock.

De dagene eksperimentet mitt varte opplevde jeg nettet slik det fremstår for alle andre. Fysj!

Tilbake til Firefox og adblock.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...