Gå til innhold

Overskuddet til Apple fortsetter å vokse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener at typiske iphone-kunder ikke legger spesielt mye vekt på noen av de punktene.

 

Prisen begynner å bli høy dog, men de fleste aktuelle kundene har gjerne en iphone fra før som de kan selge. Som du sikkert vet så holder de seg veldig godt i pris.

 

Det de fleste iphonebrukerne setter mest pris på er ios og (det noe vagt definerte uttrykket) brukeropplevelse, ikke de tekniske spesifikasjonene :)

Lenke til kommentar

Så lenge folk er villige til å kaste en hvilken som helst sum penger etter Apple for å få en aiPhone så vil nok fortjenesten være bra.

 

Hos oss blir det imidlertid slutt på dette nå.

 

Vi kjøper heller

Lumia 950 (5995.-)

Samsung micro SD card Evo plus 128GB SD (749.-)

Display Dock (715.-)

Samsung 27" LED SyncMaster S27D390H (1990.-)

 

Til den nette sluttsum av 9449.-

- Nå har jeg ikke en gang lett etter billigste priser...

 

Dette gir oss en fullspekket telefon som vi kan docke med Continuum og kjøre full desktop (Støtter to display) mot 27" skjerm og tastatur og mus (med musepeker).

 

Skjermbildet på PC-skjermen vil da være tilsvarende det vi kjenner fra Windows 10 på PC, applikasjoner som for eksempel Outlook på telefonen vil da skalere opp og se ut som Outlook på en PC.

Jeg kan kjøre Citrix mot Legacy applikasjoner, og bruke disse med tastatur og mus.

 

Og, en ting til som er mer usikkert. I følge kravspesifikasjonene for W10 mobile skal devicer me W10m leveres med TPM chip. Jeg har ikke fått bekreftet dette fra MS enda, men om det er tilfellet at L950 kommer med TPM kan dette være en bonus for bedrifter da man kan legge et sertifikat på enheten og knytte dette mot TPM-chipen.

 

Og da har jeg ikke begynt på Device management enda.

 

Men det er klart. Man får ikke SnapChat på W10m, enda. Men på en annen side, ingen ansatte hos oss behøver SC i jobbsammenheng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, og ingen trenger fornøyde ansatte så lenge IT-avdelinga får det enklere!

 

Enig, IT-avdelinger (og adm generelt), har en tendens til å glemme at de er en støttefunksjon for å gjøre livet til ansatte bedre og mer effektivt. Ikke gjøre ting enklest mulig for seg selv.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Nei, og ingen trenger fornøyde ansatte så lenge IT-avdelinga får det enklere!

Det var akkurat sånn det foregikk her jeg jobber!

Og over natta var det plutselig bare iPhone'r som fikk ubegrenset aksess til bedriftssystemene.

 

(IT-avdelingen går riktignok i fistel hver gang Apple slipper en iOS-update; nåde den som installerer 9.1.0 før Store Far har sagt at det er greit. Men hans advarsler publiseres selvsagt på en webside i et bortgjemt hjørne, så de fleste ser jo aldri det. Så de oppdaterer. Og når de får problemer etterpå, så blir det plutselig IT-avdelingens problem. Det er foreløpig for tidlig å endre på denne policy'en, for da vil det bli oppfattet som en innrømmelse av at beslutningen om å innføre "iPhone-only"-opplegget var uklok.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge folk er villige til å kaste en hvilken som helst sum penger etter Apple for å få en aiPhone så vil nok fortjenesten være bra.

 

Hos oss blir det imidlertid slutt på dette nå.

 

Vi kjøper heller

Lumia 950 (5995.-)

Samsung micro SD card Evo plus 128GB SD (749.-)

Display Dock (715.-)

Samsung 27" LED SyncMaster S27D390H (1990.-)

 

Til den nette sluttsum av 9449.-

- Nå har jeg ikke en gang lett etter billigste priser...

 

Dette gir oss en fullspekket telefon som vi kan docke med Continuum og kjøre full desktop (Støtter to display) mot 27" skjerm og tastatur og mus (med musepeker).

 

Skjermbildet på PC-skjermen vil da være tilsvarende det vi kjenner fra Windows 10 på PC, applikasjoner som for eksempel Outlook på telefonen vil da skalere opp og se ut som Outlook på en PC.

Jeg kan kjøre Citrix mot Legacy applikasjoner, og bruke disse med tastatur og mus.

 

Og, en ting til som er mer usikkert. I følge kravspesifikasjonene for W10 mobile skal devicer me W10m leveres med TPM chip. Jeg har ikke fått bekreftet dette fra MS enda, men om det er tilfellet at L950 kommer med TPM kan dette være en bonus for bedrifter da man kan legge et sertifikat på enheten og knytte dette mot TPM-chipen.

 

Og da har jeg ikke begynt på Device management enda.

 

Men det er klart. Man får ikke SnapChat på W10m, enda. Men på en annen side, ingen ansatte hos oss behøver SC i jobbsammenheng.

 

Og der gikk nok en fyr i specs-fella :D

Lenke til kommentar

 

Så lenge folk er villige til å kaste en hvilken som helst sum penger etter Apple for å få en aiPhone så vil nok fortjenesten være bra.

 

Hos oss blir det imidlertid slutt på dette nå.

 

Vi kjøper heller

Lumia 950 (5995.-)

Samsung micro SD card Evo plus 128GB SD (749.-)

Display Dock (715.-)

Samsung 27" LED SyncMaster S27D390H (1990.-)

 

Til den nette sluttsum av 9449.-

- Nå har jeg ikke en gang lett etter billigste priser...

 

Dette gir oss en fullspekket telefon som vi kan docke med Continuum og kjøre full desktop (Støtter to display) mot 27" skjerm og tastatur og mus (med musepeker).

 

Skjermbildet på PC-skjermen vil da være tilsvarende det vi kjenner fra Windows 10 på PC, applikasjoner som for eksempel Outlook på telefonen vil da skalere opp og se ut som Outlook på en PC.

Jeg kan kjøre Citrix mot Legacy applikasjoner, og bruke disse med tastatur og mus.

 

Og, en ting til som er mer usikkert. I følge kravspesifikasjonene for W10 mobile skal devicer me W10m leveres med TPM chip. Jeg har ikke fått bekreftet dette fra MS enda, men om det er tilfellet at L950 kommer med TPM kan dette være en bonus for bedrifter da man kan legge et sertifikat på enheten og knytte dette mot TPM-chipen.

 

Og da har jeg ikke begynt på Device management enda.

 

Men det er klart. Man får ikke SnapChat på W10m, enda. Men på en annen side, ingen ansatte hos oss behøver SC i jobbsammenheng.

Og der gikk nok en fyr i specs-fella :D

 

Nei, jeg nevnte ikke det faktum at Lumia 950 specs i det store og hele overgår iPhone 6s. Men takk for at du minner meg på at du får mer HW i telefonen også. Samtidig som du også kan kjøpe alle disse tingene jeg lister opp.

 

Men for å være seriøs, hvordan mener du dette er specs-fella? Jeg skriver bare at du får alt dette utstyret for prisen til en iPhone, men da ikke alle kjenner til Continuum forklarte jeg også hvorfor jeg lister en skjerm sammen med en mobiltelefon.

 

Det er vel heller du som sitter i Apples felle, men ikke klarer å innse det fordi du har tatt på skylapper med eplelogo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei, og ingen trenger fornøyde ansatte så lenge IT-avdelinga får det enklere!

 

Enig, IT-avdelinger (og adm generelt), har en tendens til å glemme at de er en støttefunksjon for å gjøre livet til ansatte bedre og mer effektivt. Ikke gjøre ting enklest mulig for seg selv.

 

AtW

 

Nå kan jeg riktignok ikke snakke for andre, men dette er bare tull. Hadde vi ønsket å gjøre ting enklere for oss selv hadde vi i alle fall ikke jobbet med å utvikle og effektivisere hverdagen for de ansatte, som i det store og hele betyr en mer komplisert driftssituasjon på vår side. Samtidig jobber jeg mye med andre tilsvarende avdelinger, og jeg har ikke inntrykk av at det er situasjonen andre steder heller.

 

Vår oppgave er imidlertid å ivareta brukerens IT-relaterte sikkerhet samtidig som vi skal legge til rette for en strømlinjeformet, fleksibel, effektiv og funksjonell arbeidshverdag. Men sikkerhet kan ofte være omvendt proporsjonalt med funksjonalitet, og vi hopper inne på en løsning før førstnevnte er tilstrekkelig kartlagt.

 

Når en bedrift kjøper mobiltelefon til brukeren og betaler for bruken av dette så har vi imidlertid noe vi skulle ha sakt. Pris, driftskostnad, driftsfunksjonalitet og ikke minste sikkerhet betyr mye, samtidig som det er fokus på gjennomføring av arbeidsoppgaver. Så kommer det private hensynet til brukeren også inn som et viktig element. Men denne avgjørelsen er ikke noe som fattes av IT-avdelingen, men ledelsen. Vi kommer kun med vår vurdering. Vi er på ingen måte iPhone fiendtlige.

 

Av samme grunn har vi også de siste årene kjøpt så og si utelukkende iPhone til våre brukere, etter vurdering av drift, pris og brukers behov. Vi hadde en periode Android som alternativ. Det blir nok heller ingen bråstopp nå, men en nedtrapping over litt tid. Kjøp av siste generasjon iPhone kommer det imidlertid ikke til å fortsettes med. Innlegget ble skrevet litt for å poengtere hva man som alternativ kan få for samme pris, ikke for å være et negativt innlegg mot iPhone i seg selv.

 

På samme måte kjøpte vi for noen år siden en anselig mengde iPad, når det var noe alle måtte ha. Vi har fremdeles iPad som valg i vår interne netthandel, men ved å tilby nye fullverdige touch enheter som kan erstatte både desktop, bærbar og nettbrett har vi gått fra å kjøpe mange titalls enheter i året til å kjøpe to så langt i år. Vi ser også at en stor andel av iPadene som allerede har blitt kjøpt inn ikke lenger brukes like mye. Mange av de som har kjøpt nye touch PC'er er er de samme som tidligere kjøpte iPad. Funksjonaliteten i arbeidshverdagen betyr altså mer enn muligheten til å sende en snæpp.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilbake til trådens tema...:

 

Det er intet mindre enn imponerende det Apple har fått til siden starten, gjennom den motvinden de hadde på midten av 90-tallet og frem til nå i 2015. At Apple nå er en av de aller viktigste og toneangivende IT-produsentene er virkelig en innsats det står respekt av.

 

De hadde ikke fått til dette uten svært gode produkter og tjenester som grunnlag for suksessen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...