Gå til innhold

GUIDE: Slik finner du den beste laderen til mobilen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hos meg er det også en helt sinnssyk forskjell på hvilke usbkabler jeg bruker. Orginalkabelen på oneplus one lader klart raskest, mens alle de andre kablene lader tregere.

Orginalkabelen lader fra 0-100% på godt under to timer, mens alt annet bruker 5+timer. Og da er det samme ladeadapter som er brukt. Med en ebaykabel, så fikk jeg ladet utrolige 3% på en natt, ny-rebootet telefon og ingen apps i bakgrunnen.

Skal se om jeg får kjørt en sjekk med Ampere i helgen, men dere kan godt utvide testen med forskjellige kabler og se om dere har samme erfaringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tips til de som har iPhone 6, 6s, 6 plus eller 6s plus: bruk en iPad-lader. Da lades telefonen raskere.

Det finnes også batteristatus-apper for iOS, men vi har ikke funnet noen apper som måler ampere på samme måte som Ampere-appen (tips oss gjerne!).

Tips til tek: Bruk en USB-enhet som måler ampere og volt, så kan dere også teste iOS-enheter.

http://www.dx.com/p/usb-av-usb-power-current-voltage-tester-translucent-blue-silver-235090sku_235090_1.jpg

Endret av havarhen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Interessant test, men eg synest de burde brukt eit eksternt amperemeter. Spesielt på Galaxy S6 vil nok resultatet bli heilt feil (kanskje dei andre òg, eg kjenner ikkje detaljane rundt dei).

 

Frå manualen til S6:

 

You cannot use the fast charging feature when the screen is turned on. Turn off the screen to increase the charging speed.

 

Ut frå bileta kan det sjå ut som batteriet var langt nede, som i så fall er der du gjerne får mest straum. Den adaptive ladaren til Samsung kan levere meir straum når batteriet er lågt enn når det nærmar seg fullt. Ein S6 skal vel lade frå null til ca. 50% i løpet av ein halvtime. Med eit batteri på 2,550 mAh må den få putta inn 1275 i løpet av 30 minutt. Då må den ha eit høgare forbruk enn 1020 mA.

 

I det heile tatt vil eg vere skeptisk til alle resultat som er målt med skjermen på, som den nødvendigvis er når ein brukar ein applikasjon til å måle forbruket.

 

Skulle òg sett at de testa med originalladarane til dei andre telefonane.

Endret av Zeph
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hos meg er det også en helt sinnssyk forskjell på hvilke usbkabler jeg bruker. Orginalkabelen på oneplus one lader klart raskest, mens alle de andre kablene lader tregere.

Orginalkabelen lader fra 0-100% på godt under to timer, mens alt annet bruker 5+timer. Og da er det samme ladeadapter som er brukt. Med en ebaykabel, så fikk jeg ladet utrolige 3% på en natt, ny-rebootet telefon og ingen apps i bakgrunnen.

Skal se om jeg får kjørt en sjekk med Ampere i helgen, men dere kan godt utvide testen med forskjellige kabler og se om dere har samme erfaringer.

 

Kjøp kabler som er 28/24 AWG, da blir det bedre.

 

https://forums.oneplus.net/threads/oneplus-one-charging-cable-alternative.68517/

Endret av ^fmj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble det kontrollert at samme mobil var ladet like mye foran hver test?

Strømforbruket under lading er komplekst og absolutt ikke konstant.

Denne testen får godt frem poenget at hvilken lader du bruker er viktig. Dog, skal man ha et nøyaktig resultat på tilført effekt må man ha et eksternt amperemeter samt voltmeter da det ikke er gitt at spenningen under lading holder seg konstant på 5 V.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble i likhet med andre i kommentarfeltet overrasket over at testmetoden som er benyttet ikke tar nødvendig hensyn til lademetoder som benytter seg av høyere spenninger for økt effekt.

Har selv en Galaxy S6 og jeg har målt med eksternt utstyr under lading ved bruk av forskjellige type ladere. Med Samsung sin Adaptive Fast Charger er ladespenningen vesentlig høyere, og total effekt er dermed også mye høyere. Ved å kun se på strømstyrken får man dermed ikke tilstrekkelig informasjon om hvilken lader som faktisk er mest effektiv.

Håper dere tar en ny test og benytter ordentlig målerutstyr koblet mellom lader og USB-kabel for å gi et mer vitenskapelig bilde. Det kunne ha vært veldig interessant å se grafer for både spenning og strømstyrke igjennom hele ladeprosessen fra utladet batteri til toppladet med telefonene avslått.

Endret av lathans
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant test, men eg synest de burde brukt eit eksternt amperemeter.

 

Da ville dette vel vært en ren test av tre ladere - som ikke er poenget med denne artikkelen? Poenget med artikkelen er vel å demonstrere at forskjellige telefoner vil ha forskjellig ladeeffekt på forskjellige ladere?

 

Ellers vil jeg jo si at artikkelen hadde en påstand om hurtiglading og originalladere, som resultat-tabellen overhodet ikke underbygger, den viser heller at HTC'en lader bedre med Samsungen enn Samsungen selv. Da kan det være at din kommentar om skjerm/hurtiglading forklarer noe av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble det kontrollert at samme mobil var ladet like mye foran hver test?

(...)

Denne testen får godt frem poenget at hvilken lader du bruker er viktig. Dog, skal man ha et nøyaktig resultat på tilført effekt må man ha et eksternt amperemeter samt voltmeter da det ikke er gitt at spenningen under lading holder seg konstant på 5 V.

 

Jeg oppfatter ikke at hensikten med denne testen er å gi et nøyaktig/unøyaktig resultat på tilført effekt, bare å demonstrere at forskjellige ladere gir forskjellig resultat. Ellers gjøres det et poeng av at man bør bruke telefonens originallader, uten at jeg kan se noe som underbygger dette.

 

Personlig er jeg prinsippielt for standarder, og bruker gjerne en 2-amperes lader om jeg har en tilgjengelig, som typisk ikke er originalladeren. Det bør være slutt på den tiden da man får kjøpe en ekstra dyr lader som tilleggsutstyr, som lader raskere enn den som følger med. Når Samsung et al saboterer standardene med å legge inn en kodesnutt for gjenkjenning av eget utstyr, synes jeg ikke det minste om det.

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger. Som vi er inne på i artikkelen er ikke dette ment som en vitenskapelig test – men som et tips om hvordan du selv kan finne ut hvilken lader som fungerer best til din mobiltelefon.

 

Ampere-appen måler kun når skjermen er på – altså kan det være at aktivering av hurtiglading ville gitt mer futt på Samsung Galaxy S6. Men igjen – her var poenget utelukkende å vise at det er forskjell på ladere, og spesielt hvor stor forskjellen kan være mellom å lade via PC og via USB-laderen du plugger i stikkontakten.

 

Ampere-appen er ikke nøyaktig, eller for å sitere produsenten: "The app is not meant to be mA accurate. It is only good for evaluate which Charger/USB cable combo is working the best for you on the same device."

 

Men som et enkelt verktøy for å finne ut om du skal bruke lader A eller B, synes vi den gjør en god jobb. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kjøp kabler som er 28/24 AWG, da blir det bedre.

 

https://forums.oneplus.net/threads/oneplus-one-charging-cable-alternative.68517/

Ser i så fall ut til å vere ein fordel med korte kablar: http://goughlui.com/2014/10/01/usb-cable-resistance-why-your-phonetablet-might-be-charging-slow/

 

 

Kjekk side! Ja lengden spiller også inn. Jeg har en 28/24AWG kabel på 2 meter som jeg lader nettbrettet med av og til, div. apper viser nesten 2A, jeg har heller ikke noe å si på ladetiden i forhold til andre kabler.  

Lenke til kommentar

 

Interessant test, men eg synest de burde brukt eit eksternt amperemeter.

Da ville dette vel vært en ren test av tre ladere - som ikke er poenget med denne artikkelen? Poenget med artikkelen er vel å demonstrere at forskjellige telefoner vil ha forskjellig ladeeffekt på forskjellige ladere?

 

Ellers vil jeg jo si at artikkelen hadde en påstand om hurtiglading og originalladere, som resultat-tabellen overhodet ikke underbygger, den viser heller at HTC'en lader bedre med Samsungen enn Samsungen selv. Da kan det være at din kommentar om skjerm/hurtiglading forklarer noe av dette.

 

 

Dei trengte ikkje endre på testen sjølv om det vart brukt eit eksternt amperemeter. Dersom du kommenterer ein anna del av innlegget enn det du siterte, så meiner eg dei kunne testa å lade alle telefonane med alle ladarane. Ikkje berre original på original.

 

Poenget mitt er at du får betre og klarare resultat ved å bruke eit eksternt amperemeter med skjermen avskrudd. På S6-en er til dømes ikkje forskjellen (iht. testen) på 2A-hurtigladaren til Samsung og 1A-ladaren til Apple så stor, men det blir feil enn så lenge spesielt ladestraumen til S6 med originalladar er avhengig av at skjermen er avskrudd.

 

Testen ville fått fram at det er endå større forskjellar enn den viser. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hos meg er det også en helt sinnssyk forskjell på hvilke usbkabler jeg bruker. Orginalkabelen på oneplus one lader klart raskest, mens alle de andre kablene lader tregere.

Orginalkabelen lader fra 0-100% på godt under to timer, mens alt annet bruker 5+timer. Og da er det samme ladeadapter som er brukt. Med en ebaykabel, så fikk jeg ladet utrolige 3% på en natt, ny-rebootet telefon og ingen apps i bakgrunnen.

Skal se om jeg får kjørt en sjekk med Ampere i helgen, men dere kan godt utvide testen med forskjellige kabler og se om dere har samme erfaringer.

 

Mistenker at HTC har lagt til noe spesielt i kabelen som skal sjekke om laderen er original som de andre kablene mangler. Selv om det ikke gir mening, for ville trodd at de ville sendt det over den hvite og grønne kabelen inne i USB-kabelen som kabler fra ebay også skal ha...

Lenke til kommentar

Det at Samsung-telefonen får lavere strømtall (mA) har kanskje med at laderen leverer 9v istedet for 5v. Det er ihvertfall slik på min Note 4.

1000 mA 5v = 5w

1000mA 9v = 9w

 

Har dere skrudd av hurtiglading under test?

Dette fungerer bare i begynnelsen av ladingen vel å merke. Hvis du måler ampere på de siste 20% på en Galaxy S6 vil tallet være høyere enn i begynnelsen. Antall watt derimot vil være lavere. Å skru av hurtigladning vil sette den til 5V og gi et mer riktig resultat som du sier.

 

Jeg ble i likhet med andre i kommentarfeltet overrasket over at testmetoden som er benyttet ikke tar nødvendig hensyn til hvordan Quick Charge fungerer.

 

Hvor har du det fra at Galaxy S6 bruker Quick Charge? Det er en Qualcomm teknologi. Det finnes ikke noen Qualcomm SoC i Galaxy S6. Ikke en eneste Qualcomm IC engang. Selv modem er ikke Qualcomm. S6 er Qualcomm fri sone.

 

Ellers vil jeg jo si at artikkelen hadde en påstand om hurtiglading og originalladere, som resultat-tabellen overhodet ikke underbygger, den viser heller at HTC'en lader bedre med Samsungen enn Samsungen selv. Da kan det være at din kommentar om skjerm/hurtiglading forklarer noe av dette.

 

Jeg tviler på at HTCen ladere raskere enn S6en hvis du har en fysisk watt-måler. HTCen vil jo ikke støtte Samsung sin hurtiglading. Mulig det er likt fra 80% og oppover, men 0-50 så virker det nesten umulig at HTCen lader raskere.

 

 

Jeg oppfatter ikke at hensikten med denne testen er å gi et nøyaktig/unøyaktig resultat på tilført effekt, bare å demonstrere at forskjellige ladere gir forskjellig resultat. Ellers gjøres det et poeng av at man bør bruke telefonens originallader, uten at jeg kan se noe som underbygger dette.

 

Personlig er jeg prinsippielt for standarder, og bruker gjerne en 2-amperes lader om jeg har en tilgjengelig, som typisk ikke er originalladeren. Det bør være slutt på den tiden da man får kjøpe en ekstra dyr lader som tilleggsutstyr, som lader raskere enn den som følger med. Når Samsung et al saboterer standardene med å legge inn en kodesnutt for gjenkjenning av eget utstyr, synes jeg ikke det minste om det.

 

Du er klar over at Samsung prøver å gi sine kjøpere raskere lading? Du er klar over at dette ikke er "en kodesnutt for å oppdage egen lader" ? Den lader ved 9V hvis det er aktivert i telefonen din. Enhver telefon kan ikke bare ta imot 9V uten videre!!! Den vil fortsatt virke som en strålende lader for alt annet med 5V 2A, bare ekstra godt for Samsung enheter. Bedre enn noen andre kan gi. Ser ikke problemet her? Du må ikke kjøpe den ekstra slik som med mange andre merker. iPhone kommer jo med 5W lader. Denne KOMMER med denne laderen. Du trenger ikke å KJØPE den utenom. Ser ikke at du klarer å klage på at Samsung gir sine brukere ekstra gode ladere og de beste ladetidene av noen flaggskip, sammen med ekstremt raskt trådløs som slår mange konkurrenters standardladere på ladetid. Trådløs S6 går raskere enn 5W iPhone.

 

Ampere-appen måler kun når skjermen er på – altså kan det være at aktivering av hurtiglading ville gitt mer futt på Samsung Galaxy S6. Men igjen – her var poenget utelukkende å vise at det er forskjell på ladere, og spesielt hvor stor forskjellen kan være mellom å lade via PC og via USB-laderen du plugger i stikkontakten.

 

Ampere-appen er ikke nøyaktig, eller for å sitere produsenten: "The app is not meant to be mA accurate. It is only good for evaluate which Charger/USB cable combo is working the best for you on the same device."

 

Men som et enkelt verktøy for å finne ut om du skal bruke lader A eller B, synes vi den gjør en god jobb. :-)

Hurtiglading ville jo ikke gitt nødvendigvis mer futt slik som dere måler. Hurtiglading aktiverer 9V ved lav prosent. Da går antall W kraftig opp. Antall Ampere derimot går ned! Noe testen deres ikke ta høyde for, og gjør at folk ikke får med seg et viktig aspekt, volt.

 

Hvis du ser på offisielle tall fra Samsung så har hurtigladeren to moduser. Den ene er 9V, 1.67A og den andre er 5V, 2A. Den første gir altså ~15W og den andre gir 10W. Det er ikke noe dere kan teste lett, det forstår jeg jo. Og artikkelen viser jo at det er forskjell på ladere uten dette. Kan likevel være en grei ting å nevne i artikkelen? Dette er ellers noe som må aktiveres/deaktiveres i innstillingene på enheten.

 

Med hovedkortet mitt følger det faktisk egen programvare for å lade raskere via USB... Rare greier. 

Det er bare å la mer strøm enn vanlig gå gjennom USB porten. USB har en spesifisert maks, men alle gir ikke maks. Det er ikke merkelig. Det er snakk om hvor mye strøm du vil gjøre tilgjengelig opp til et maks punkt. Og USB porter er langt ifra maks til enhver tid. Dermed kan de enkelt gjøre det med SW. Til bærbar er jo dette åpenbart ikke nødvendigvis så praktisk.

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger. Som vi er inne på i artikkelen er ikke dette ment som en vitenskapelig test – men som et tips om hvordan du selv kan finne ut hvilken lader som fungerer best til din mobiltelefon.

 

Ampere-appen måler kun når skjermen er på – altså kan det være at aktivering av hurtiglading ville gitt mer futt på Samsung Galaxy S6. Men igjen – her var poenget utelukkende å vise at det er forskjell på ladere, og spesielt hvor stor forskjellen kan være mellom å lade via PC og via USB-laderen du plugger i stikkontakten.

 

Ampere-appen er ikke nøyaktig, eller for å sitere produsenten: "The app is not meant to be mA accurate. It is only good for evaluate which Charger/USB cable combo is working the best for you on the same device."

 

Men som et enkelt verktøy for å finne ut om du skal bruke lader A eller B, synes vi den gjør en god jobb. :-)

Kanskje et annet ord enn "guide" ville vært bedre å bruke da (kanskje "tips" som du bruker her).

 

Dette navnet du bruker er også mot visse prinsipp innenfor tek-nettverket.

Det burde selvfølgelig vært "gaid", jamfør strømming osv.

 

Men uansett interessant og med veldig overraskende resultat.

Jeg har en S4 active og den lader best når den er tilkoblet laptopen(USB3 inngang med en Nvidia Shield kabel som av en eller annen grunn lader bedre enn Samsungkabelen min), bedre enn med originallader mot vegg, dersom telefonen er på lav prosent - dette kan ha noe med hurtiglading å gjøre, har ikke peiling.

 

 

Merkelige greier, kanskje kunne dette bli utdypet litt mere i en mere dyptdykkende artikkel snart?

 

Om dere anbefaler en Samsunglader til Apple og/eller omvendt, ja da tror jeg nok dere har en sak!

 

:)

Edit: Ja her hadde det rent inn en del kommentarer mens jeg skrev så nå skjønner jeg enda mindre.

Endret av rosetta stoned
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men uansett interessant og med veldig overraskende resultat.

Jeg har en S4 active og den lader best når den er tilkoblet laptopen(USB3 inngang med en Nvidia Shield kabel som av en eller annen grunn lader bedre enn Samsungkabelen min), bedre enn med originallader mot vegg, dersom telefonen er på lav prosent - dette kan ha noe med hurtiglading å gjøre, har ikke peiling.

 

 

Merkelige greier, kanskje kunne dette bli utdypet litt mere i en mere dyptdykkende artikkel snart?

 

Om dere anbefaler en Samsunglader til Apple og/eller omvendt, ja da tror jeg nok dere har en sak!

 

S4 har ingen form for hurtiglading, men laderen er rated til 5V 2,1A. Det at du får med strøm via USB3 på laptopen med Nvidia Shield kabel er ganske merkelig. Det kan være at telefonen din oppdager det som noe annet enn den burde. Det er nemlig sikkerhetsmekanismer som hindrer deg i å sende 1,5 A gjennom en tynn billig USB kabel som ikke er lagd for 1,5 A.

Se her: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2274321

Hvis det er noe galt med koblingen din kan det være at den reduserer antall Ampere til 0.8 f. eks. Da er det ikke overraskende at en 0.9A 5V USB 3 port kan klare mer.

 

Til iPhone er Samsung sine ladere helt klart langt bedre. Men du kan jo og bruke en iPad lader som er nevnt tidligere med samme resultat. Poenget er jo bare å en 10W lader. Apple tar jo ikke i bruk nye ting før det er modent, og så kommer de med en langt bedre versjon. Så det at vi får QC versjon 3 om ikke lenge betyr jo at dette er relativt nye og usikre greier som Apple har holdt seg unna lenge, og fortsetter med. Trådløs lading som klarer å lade raskere enn iPhone er jo selvfølgelig og noe nytt og uprøvd. Det å bli slått av trådløse ladere er jo heller ikke problematisk.  (Absolutt ikke fullt av sarkasme her....)

Så ja, egentlig er de fleste ladere bedre enn Apple sin(altså ikke billige ladere, men ladere som går over 5W og ikke brenner opp i bruk eller noe slikt). Og de har egentlig ingen greier med kompatibilitet, siden de har absolutt ingen teknologier. De bare lader, helt standard. Hvem trenger 0 til 50 på 30 minutter uansett liksom. (enda mer sarkasme om noen lurte....)

 

Når det er sagt så har Oppo den helt klart suverent beste hurtigladingen..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...