Gå til innhold

Ikke la deg lure av disse falske lenkene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Men hvordan får de brukt "tek.no" på bunn av posten om det ikke lenkes til tek.no? Tillater virkelig facebook at denne verdien ikke er det samme som det lenkes til?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men hvordan får de brukt "tek.no" på bunn av posten om det ikke lenkes til tek.no?

Teksten i a tag'en (html) har ingenting med adressen å gjøre. Forklaring ikke fra tek.no. Så det er ikke så underlig/slemt at fjesboka tillater det.

 

Ikke la deg lure av dette kyniske og svindelbefengte overvåknings-nettstedet.

Omtent slik som dette. Alle som vil beholde sjela si selv advares mot å klikke på linken i teksten fra Simen1. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

 

Men hvordan får de brukt "tek.no" på bunn av posten om det ikke lenkes til tek.no?

Teksten i a tag'en (html) har ingenting med adressen å gjøre. Forklaring ikke fra tek.no. Så det er ikke så underlig/slemt at fjesboka tillater det.

 

 

Jeg forstår ikke helt hva du prøver å forklare? Jeg er klar over at du kan linke til "vg" på denne måten http://www.vg.no/

 

La oss si at du deler http://www.tek.no/ekstra/på facebook. Da vil du finne "tek.no" i grå skrivt i forhåndsvisningen. Forhåndsvisningen er noe facebook genererer basert på linken din.

 

Jeg kan ikke se at forhåndsvisningen av domenet på noen måte kan endres og jeg lurer da på hvordan det er gjort (dette er i alle fall tilsynelatende blitt gjort i skjermdumpene i artikkelen). Og et annet spørsmål er hvorfor i huleste facebook tillater det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har norsk som morsmål og ser svindelen ganske fort. Typiske eksempler er:

 

  • og/å-feil
  • Infinitiv i stedet for presens eller imperativ (alle tre er like i engelsk)
  • Feil bruk av preposisjoner
  • Feil kjønn på substantiver
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg forstår ikke helt hva du prøver å forklare?

Bare at det tradisjonelt sett ikke er noe sammenheng mellom teksten som vises og hvor linken bringer deg. Dette er generelt for html. Jeg ser ikke at det skulle være anderledes på fjesboka, helt uavhengig av hvem eller hva som har ansvar for link & tilknyttet tekst på en side.

 

Edit;

...Forhåndsvisningen er noe facebook genererer ... jeg lurer da på hvordan det er gjort ... hvorfor i huleste facebook tillater det.

Jeg antar det er som ellers i verden, alt kan kjøpes. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg har norsk som morsmål og ser svindelen ganske fort. Typiske eksempler er:

  • og/å-feil
  • Infinitiv i stedet for presens eller imperativ (alle tre er like i engelsk)
  • Feil bruk av preposisjoner
  • Feil kjønn på substantiver
Bare synd den svindeldetektoren slår ut på 90% av norske ungdommer i tillegg til en og annen svindler innimellom.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor Facebook ikke klarer å stoppe disse svindel annonsene. Jeg antar at flertallet av oss brukere gjennomstuer svindelen og mange melder i fra. Da burde alarmen raskt ringe hos Facebook administratorene... Så kan det hende Facebook og Co tjener såpass mye penger på det at de ikke ønsker?

 

I denne sammenheng klarer "lille" Finn.no å manuelt sjekke alle annonser som legges ut hos dem.

Lenke til kommentar

Bare noen timer siden jeg hadde en skrivefeil i URL feltet, og ble omdirigert til en side som lignet veldig på den siden som det er bilde av i artikkelen.

 

Skulle skrive "nvidia.com", men skrev "nividea.com" istedet, (ikke bare 1, men 2 skrivefeil i samme ord, huff). Uansett, så ut som lignende svindelside, bare til advarsel. (Prøves eventuelt ut på eget ansvar.)

 

Edit: Skal man ta med Url som man ble omdirigert til?

Endret av Midgarsormen
Lenke til kommentar

Svært mange store norske nettsteder, særlig VG, har blitt misbrukt tilsvarende eller enda mer enn tek.no viser til her.

En del utnytter nok i større grad mobilplattformen, da man ofte ikke har like god oversikt over nettadresser i nettleseren når man blar på mobil. Nettadresser er ofte mer skjult i den daglige surfingen på telefon, kontra PC der man hele tiden ser nettadressen i sin helhet øverst på skjermen.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke la deg lure av dette kyniske og svindelbefengte overvåknings-nettstedet.

Hadde det ikke vært for Facebook, hadde jeg kanksje ikke kunnet "laika" innlegget ditt. Funksjonen "laiking", som har snudd opp ned på sosiale medier det siste tiåret, skal Facebook ha honnør for. 

nja, friendfeed hadde det nå før facebook og facebook kjøpte opp friendfeed får og få denne. :)

Lenke til kommentar

 

 

Ikke la deg lure av dette kyniske og svindelbefengte overvåknings-nettstedet.

Hadde det ikke vært for Facebook, hadde jeg kanksje ikke kunnet "laika" innlegget ditt. Funksjonen "laiking", som har snudd opp ned på sosiale medier det siste tiåret, skal Facebook ha honnør for. 

nja, friendfeed hadde det nå før facebook og facebook kjøpte opp friendfeed får og få denne. :)

 

 

 

Prøvde å finne ut hva som var først av upvote på reddit og like på facebook men kom ikke frem til noe. Men ratings og liking i andre former eksisterte før fb kom meg tommelen sin :-) De gjorde det mye lettere tilgjengelig for hvermansen.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...