Gå til innhold

NVIDIA røper GeForce FX 5900 XT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nVidia er flinke til å gi kortene sine navn som får uinformerte kunder til å tro at de får mer enn det de faktisk gjør. Sånn som GF4 MX serien, som var dårligere enn GF3 kort. Nå gjør de jo det samme, bare at når så selgeren på Elkjøp sier "Nei 5900XT er faktisk billigversjonen av ultra", så tenker kundene "hmm, da er vel 9800XT også en billigversjon, men den var da forferdelig overpriset".

 

Det er bare så utrolig sleipt å bevisst lage produktnavn som er til for å forvirre kunder. Det er kun nok et tegn på at nVidia er i ferd med å tape kampen, men ikke vil innrømme det, og så må de ty til "dirty tricks". Det er vel ikke helt juks, men fair play er det ikke.

 

Glad jeg akkurat kjøpte ATi. :woot:

Lenke til kommentar

*sukk* Enda et kort å tenke på. Begynner å bli rimelig lei disse små "lanseringene" av kort med nesten samme navn hele tiden. Er jo et snabla mylder av kort og dritt fra dem begge. Og for meg ser det ut som om de begynner å gå tom for tall de kan kalle kortene sine. Og ikke nok med det; tallene i modellbetegnelsen er jo ikke alltid ensbetydende med ytelse. 5700 er raskere 5900 osv osv osv. Kan da umulig være nødvendig med så siiiiinnsykt mange forskjellige kort og brikker ?

 

Pokker møkk ... skal dem (ATI / nVIDIA ) fortsette med slik møkk kjøper jeg Matrox eller XGI ... :lol:

 

 

</frustrasjon>

Lenke til kommentar
nVidia er flinke til å gi kortene sine navn som får uinformerte kunder til å tro at de får mer enn det de faktisk gjør.

Der er faktisk ATi ikke hakket bedre som lanserte 9500, 9600, 9700 og 9800, og da gidder jeg engang ikke å begynne på alle Pro, non-Pro, EZ, Fireblade, UE og hva som måtte være.

 

Logisk sett skulle jo disse være bedre enn hverandre i stigende rekkefølge, men som alle vet er dette langt fra sannheten. Er ikke det misvisende så vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
nVidia er flinke til å gi kortene sine navn som får uinformerte kunder til å tro at de får mer enn det de faktisk gjør. Sånn som GF4 MX serien, som var dårligere enn GF3 kort. Nå gjør de jo det samme, bare at når så selgeren på Elkjøp sier "Nei 5900XT er faktisk billigversjonen av ultra", så tenker kundene "hmm, da er vel 9800XT også en billigversjon, men den var da forferdelig overpriset".

 

Det er bare så utrolig sleipt å bevisst lage produktnavn som er til for å forvirre kunder. Det er kun nok et tegn på at nVidia er i ferd med å tape kampen, men ikke vil innrømme det, og så må de ty til "dirty tricks". Det er vel ikke helt juks, men fair play er det ikke.

 

Glad jeg akkurat kjøpte ATi. :woot:

Ser ut til at nVIDIA er villige til å bruke alle triksene i boka for å vinne fram. Akkurat nå som det ser ut til at de har det dårligste tilbudet og fullstendig forvirring vil jo gavne de best.

 

Skulle nesten ikke forundre meg om de kom med en ny Radenon 9xx0-serie ... :roll:

Lenke til kommentar

bedre seint enn aldri...

det var dette kortet jeg tenkte jeg skulle ha,men trodde det aldri kom.

 

 

skal dette kortet komme mellom fx 5700 serien og 5900 i ytelse(og pris)

dette kortet skulle jo ha kommet ut høst,da kan det hende at noen ville

ha kjøpt dette kortet hvis de ikke hadde råd med topp-kortene(ultra,non-ultra)

Lenke til kommentar
skal dette kortet komme mellom fx 5700 serien og 5900 i ytelse(og pris)

Det kan se ut som dette kortet blir like forvirrende som 9800 se. 9600 XT ligger rundt 9800 se i ytelse, og regner med at fx5700 ultra ligger rundt 5900 XT i ytelse.

 

Tydelig at de har det morosamt hos ati og nvidia for tiden.....

Lenke til kommentar
Der er faktisk ATi ikke hakket bedre som lanserte 9500, 9600, 9700 og 9800, og da gidder jeg engang ikke å begynne på alle Pro, non-Pro, EZ, Fireblade, UE og hva som måtte være.

Ja, jeg er enig i at ATi heller ikke er flinke med navngivingen. Det er vanskelig å holde styr på alle versjonene der også, spesielt i bånnsjiktet med 9000, 9100 og 9200. Men det kan sies til ATi's forsvar at det var ganske lang tid mellom hver batch med nye kort, og at den gamle batchen fases ut, slik at i hyllene har man et (relativt) ryddig oppsett. For eksempel rekka med 9 5-6-7-8 00 kortene. Først (av disse) ble 9500 sluppet. Så kom en kraftigere utgave 9700. Begge i pro og non-pro. Ryddig nok. Så slapp de en ny serie, med 9600 og 9800 kort (til mainstream og high-end), begge i pro og non-pro. Her ble det rotete, men da ble også 9500 og 9700 kortene discontinued, altså sluttet å produsere. Dermed er egentlig ikke disse to med i ATi's utvalg, og rekka er (igjen relativt) ryddig. Problemet kom når de begynte å lage SE kort.

 

Det kan jo også nevnes at det ikke er ATi som har lansert flere av de du nevner, sånn som Fireblade og Ultimate Edition.

 

Men det som er den store forskjellen mellom ATi's SE serie og nVidia's XT serie, er at nVidia bevisst forvirrer kunder, og håper på at kunder kjøper deres XT kort, siden "det er de som har vært best så lenge" som kunden kanskje tenker.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i de kommentarene som sier at nvidia ikke spiller reint. Det er faktisk helt håpløst det de gjør, skape mer forvirring!?! De kunne spilt på andre ting enn å gjøre kjøpesitusjonen til normale forbrukere mer forvirrende og verre enn slitsomt. Jeg sitter igjen med en følelse av at det er de to sterkeste ungene i leken, "kongen på haugen". Ati er den sterkeste på haugen, mens nvidia må ty til alle de kjipe triksene for å vinne og prøver hele tiden å organisere alle de andre ungene (forbrukerene) til å sutre på ati. Jeg håper i mitt stille sinn at det slår tilbake. nvidia er i ferd med å drite seg loddrett ut om de ikke følger opp skikkelig.

Lenke til kommentar

nVidia er på slitern nå... MEN! vi må ikke glemme at det er nettopp nVidia som gjør at prisene på Atikort er noenlunde humane. Uten konkurrenter ville utviklingen gått i stå, og prisene ville skutt i været...

nVidia kan lage brikkesett til AMD iallefall :woot: (og integrerte lydkort)

gfx har de tapt seg på iallefall...

Jeg synes ikke det er vanskelig å holde styr på ATi korta jeg.. er jo bare 9000, 9200, 9600, og 9800 med SE, np, PRO og XT...

 

Men jeg skjønner IKKE hvorfor de skal bruke "XT". Dette er jo allerede i bruk for lenge siden innen sykkelbransjen (Shimano XT).

 

jaja....

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk det er enklere å holde styr på ati sin produkt linje. Vet ikke hvorfor men.... Det sleipeste trikset nVidia har gjort hittil er jo å kalle Geforce FX 5200 for FX kort, da det yter dårligere enn geforce3. Men nå ser det ut til at de har overgått seg selv, med denne XT benevnelsen, på toppen av det hele er det rett og slett frekt ovenfor ati (ikke at noen bryr seg om det, men litt moral må man ha)

Lenke til kommentar
Tja.. er ikke bare Grafikk selskapene som forvirrer :)

 

Amd xp2500+ og Amd xp2600+ (t-bred) osv osv

p4 2.4 p4 2.4c osv osv.

 

Hovedkort Abin nf7-s v2 eller v1.1

 

Altså lurer på hva som ikke er forvirrende i dag?

Jeg er enig med deg ang. Intels P4 vs P4-C ... Nå ser vi virkelig hvor feil Intel's Megahz galskap er. For mens Intel hele tiden har sagt at ytelse = mhz, står de nå ovenfor at enkelte P4'er er raskere enn andre, selv ved lavere frekvens. I tillegg har de et forklaringsproblem med ytelsen på Pentium-M ...

 

Når det gjelder AMD AthlonXP er jeg IKKE enig med deg. De har ihvertfall laget skalaen slik at en XP2600+ er raskere enn en XP2500+ med mindre det er heeeeelt superspesifikke tilfeller... og selv da er det ikke mye forskjell. Det er ingen inkonsekvens på YTELSEN ved AMD's PR-rating. Ja, det kan være forskjeller i kjernefrekvens og cache-mengde, men det kommer man liksom ikke utennom, ikke sant?

 

Om hvorvidt PR-ratingen passer ovenfor P4, det er en helt annen sak og en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Nå syntes jeg det er på tide at folk slutter å snakke slemt om nVidia, og at de "har tapt kappløpet" osv. I databransjen går det ofte i bølgedaler for produsentene. Det er ikke mange månedene siden nVidia lå på topp (og da gjorde de det i mange år på rad) men da var det ingen flamin i andre rettninger. Og det samme med AMD/Intel. Hvorfor alle plutselig skal bli så hissig på nVidia forstår jeg ikke. Hva har de gjort mot deg? Hvorfor er de plutselig så patetiske, og "bør legge opp mens leken var god" osv? Det er ikke lenge siden 90% av de kortene ATI solgte var integrerte brikker og ATI Rage 128 brikker som satt i HP maskiner. Men når nVidia produserer billige brikker som ofte ender opp i retail maskiner, så er dette forferdelig. "tilogmed dårligere enn GF3".

 

Og jeg må si at MX serien har nVidia helt på det tørre.

nVidia er flinke til å gi kortene sine navn som får uinformerte kunder til å tro at de får mer enn det de faktisk gjør. Sånn som GF4 MX serien, som var dårligere enn GF3 kort.

MX serien begynte med GF2, og var i mange tilfeller dårligere enn GF DDR, så det har aldri vært tvil om ytelsen til MX brikker. At billigmodellene til en ny serie er dårligere enn den forige toppmodellen ser jeg bare som naturlig.

 

God morgen BTW: åssen står det te me dææ? (are og odin)

Lenke til kommentar
Nå syntes jeg det er på tide at folk slutter å snakke slemt om nVidia, og at de "har tapt kappløpet" osv. I databransjen går det ofte i bølgedaler for produsentene. Det er ikke mange månedene siden nVidia lå på topp (og da gjorde de det i mange år på rad) men da var det ingen flamin i andre rettninger.

...

Og jeg må si at MX serien har nVidia helt på det tørre.

Jeg har aldri sagt at nVidia skal gi seg med å lage gfx kort. Jeg bare sier at de burde heller begynne å lage bedre kort enn denne type skitne knep. Hvis nVidia skal ligge på topp, så skal de fortjene det.

 

Når jeg sier tilogmed dårligere enn GF3, mener jeg ikke at GF3 var en elendig serie. Det kom masse tøff teknologi i de korta. Og det var noe alle visste, selv lite informerte kunder. Da syntes jeg det var sleipt av nVidia å lage GF4 MX korta uten de avanserte funksjonene i GF3 serien, og likevel gi inntrykk av de skulle være bedre, ved å kalle det GF4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...