Gå til innhold

Apple innrømmer Mac-feil og lanserer erstatningsplan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Skjønner ikke hvorfor folk gidder å kjøp e fra noen som er så lite medgjørlige når det er produksjonsfeil.

 

Leste du den samme artikkelen som jeg gjorde? Apple reparerer dette gratis, nettopp siden det er produksjonsfeil.

Du leste den men du skjønnte ikke innholdet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvorfor i alle dager har brukerne måtte lage underskriftskampanjer får å få dekket dette.....for morro skyld?

 

Har de "måttet" det da? Apple har brukt noen måneder på å verifisere problemet - man kan kanskje si at det burde ha tatt kortere tid, men jeg kjenner ikke til en eneste produsent som har som ryggmargsrefleks å bare automatisk anta at ethvert problem kundene klager over er produksjonsfeil.

 

Du leste den men du skjønnte ikke innholdet?

 

Jo. Apple fikk rapporter om problemer, og etter noen måneder bekreftet de at det var produksjonsfeil og tilbyr utsatte kunder å reparere gratis. Det er ikke noe å skjønne eller ikke skjønne. Som sagt, man kan argumentere for at "noen måneder" er for lenge, men jeg kjenner ikke årsaken til tidsbruken.

Lenke til kommentar

 

 

Jo. Apple fikk rapporter om problemer, og etter noen måneder bekreftet de at det var produksjonsfeil og tilbyr utsatte kunder å reparere gratis. Det er ikke noe å skjønne eller ikke skjønne. Som sagt, man kan argumentere for at "noen måneder" er for lenge, men jeg kjenner ikke årsaken til tidsbruken.


MacRumors rapporter om dette 16. mars, dvs for 7 måneder siden. Trolig fikk Apple informasjon før dette. Personlig vil jeg argumentere at det til de grader er for lenge.

Nå er vi heldigvis dekket av forbrukerkjøpsloven her på berget, dog har Apple et tildels tvilsomt rykte også her. Egne erfaringer på dette området er grunnen til at jeg ikke tar i Appleprodukter. Endret av Bolson
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Og hvorfor i alle dager har brukerne måtte lage underskriftskampanjer får å få dekket dette.....for morro skyld?

 

Har de "måttet" det da? Apple har brukt noen måneder på å verifisere problemet - man kan kanskje si at det burde ha tatt kortere tid, men jeg kjenner ikke til en eneste produsent som har som ryggmargsrefleks å bare automatisk anta at ethvert problem kundene klager over er produksjonsfeil.

 

 

 

Jeg har opplever vanligvis ikke at produsenter må bruke måneder på å "verifisere at det er en produksjonsfeil", og om det er en omfattende feil eller ikke burde vel være irrelevant, man har jo like stor rett på reparasjon av unormale problemer.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har opplever vanligvis ikke at produsenter må bruke måneder på å "verifisere at det er en produksjonsfeil", og om det er en omfattende feil eller ikke burde vel være irrelevant, man har jo like stor rett på reparasjon av unormale problemer.

 

AtW

 

 

Nei, her i Norge blir vi jo skjermet for hele denne problemstillingen av Forbrukerkjøpsloven (dette ville jo vært en reklamasjonssak som Apple ville vært nødt til å dekke uansett), men uavhengig av produsent opplever jeg til stadighet at man prøver å lure seg unna. Det at en produsent i det hele tatt vedkjenner seg et problem og tar det på sin kappe hører med til sjeldenhetene, så at det tar noen måneder ser jeg på som bedre enn at det ikke skjer i det hele tatt.

 

Men igjen, erfaringer varierer jo fra person til person. Jeg har kanskje vært særdeles uheldig opp igjennom.

Lenke til kommentar

Jeg synes jeg hadde hørt om dette før. Et kjapt google-søk viser svært mange treff for mars, april og juli i både forum og nettsteder. Det var nok da problemene begynte å komme for mange:

http://www.macrumors.com/2015/03/16/retina-macbook-pro-stained-coating/

Samtidig er det et problem som oppstod før den tid:

https://discussions.apple.com/thread/6068947?tstart=0

 

Dette er altså 7. april 2014. Apple har altså ikke anerkjent det som noe annet enn et kosmetisk problem. Folk har altså hatt dette problemet i 1 1/2 år. Hvis denne personen ikke bodde i Norge, og ikke hadde noen form for garanti, betyr det jo at han ikke har fått fikset frem til nå. Litt usikker på hvordan dette kvalifiserer som et par måneder?

 

Jeg er ikke sikker på andre produsenters praksis, og det varierer nok mye. De fleste er jo opptatt av å ikke måtte ta slike ekstrakostnader, men det har jo og litt å si hvor mye de verdsetter god kundeopplevelse osv. Vi vet jo ikke like mye om de andre selskapene, da det ikke dukker opp like mange artikler om feil hos andre produsenter. Likevel er det vel ganske irrelevant ville jeg sagt. Vi bør ikke måle et selskap mot andre selskaper, og si at disse er ikke så ille. Vi bør måle dem mot hvordan de behandler kundene sine. Ethvert forsøk på å unngå å ta kostnader som åpenbart skyldes feil i produktet er negativt for forbrukere, og bør kritiseres. Uavhengig om andre selskaper er bedre eller dårligere. Og nå har altså Apple brukt litt mer enn "et par måneder". Det er og AG coating, så kan umulig ta flere måneder å sjekke. Med mindre de skal sette opp 100 MacBooker og teste dem over 1 år selvfølgelig, men det er en for grundig sjekk enn det de kan ta seg tid til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...