Gå til innhold

TEST: D-Link DIR-890L (AC 3200)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann Tek.no !

 

Kan dere ikke VÆRE så snill og bruker order 'router' når dere tester en router, og 'trådløs accesspungt' (eller evt noe fornorsket?). Jeg skjønner at dette er et accesspungt med routerfunksjonalitet, men en trådløs router, det er så og si det teiteste jeg leser her.

 

Og jeg skjønner også at de fleste trådløse accesspungter har innebyget routerfunksjonalitet, men 'folk flest' har allerede en router hjemme ifbm bredbåndmodemet sitt. En ny router på den eksisterende routeren gjør i mange tilfeller bare vondt verre. Først har man sin eksterne IPv4, så blir denne gjerne om til 192.168.n.x eller 10.0.0.x i modem/router. Så når man setter på en ny router så vil denne typisk ha 192.168.n+1.x .

 

Jeg er også klar over at en "trådløs router" er hva det sies på folkemunne, men det er framdeles et fryktelig feil utrykk. Vær så snill og finn på noe som passer bedre? Jeg får så vondt i nerdemuskelen min!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette hørtes jo katastrofalt dårlig ut.. Nå har jeg måtte bytte RT-AC3200 en gang allerede da den første paiet etter oppdatering til siste firmware/programvare. Selve oppdateringen gikk fint, men det å nullstille etter oppdateringen satt routeren i en uendelig boot-loop.

 

Nå har ikke RT-AC3200 vært noen fantastisk opplevelse den heller, virker som hele "X-Stream, Smart Connect" funksjonaliteten til Broadcom er uhyre ustabil og lite tilregnelig. Har en maskin på nettverket som kjører 802.11ac, men ble likevel pekt til 2.4GHz 802.11n nettverket, fremfor 5.0GHz-2 som liksom er øremerket de raskeste klientene og da hovedsaklig 802.11ac klienter.

 

For ikke å snakke om at båndbredden med "Smart Connect" aktivert har vært temmelig dårlig hele veien for meg med RT-AC3200, selv når ingen andre klienter var koblet til nettverket og med full dekning på 802.11ac så klarte jeg ikke å oppnå mer enn 20-50 mbit ned og opp via trådløst. Tester jeg mot RT-AC68U uten noe Smart Connect så er det full pupp begge veier.

Lenke til kommentar

Heisann Tek.no !

 

Kan dere ikke VÆRE så snill og bruker order 'router' når dere tester en router, og 'trådløs accesspungt' (eller evt noe fornorsket?). Jeg skjønner at dette er et accesspungt med routerfunksjonalitet, men en trådløs router, det er så og si det teiteste jeg leser her.

 

Og jeg skjønner også at de fleste trådløse accesspungter har innebyget routerfunksjonalitet, men 'folk flest' har allerede en router hjemme ifbm bredbåndmodemet sitt. En ny router på den eksisterende routeren gjør i mange tilfeller bare vondt verre. Først har man sin eksterne IPv4, så blir denne gjerne om til 192.168.n.x eller 10.0.0.x i modem/router. Så når man setter på en ny router så vil denne typisk ha 192.168.n+1.x .

 

Jeg er også klar over at en "trådløs router" er hva det sies på folkemunne, men det er framdeles et fryktelig feil utrykk. Vær så snill og finn på noe som passer bedre? Jeg får så vondt i nerdemuskelen min!

 

Forøvrig så er det ikke noe problem og f.eks. ringe inn til din nettleverandør for å få deaktivert den andre routeren og eventuelt satt den i bro-modus, så får du en langt bedre router i tillegg. (vel, kanskje ikke i dette tilfelle da D-Link alltid vil være D-Link..)

De routerene man får av leverandør er nesten utelukkende alltid av laber kvalitet som ofte ikke er i stand til å levere ytelsen du betaler for engang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Heisann Tek.no !

 

Kan dere ikke VÆRE så snill og bruker order 'router' når dere tester en router, og 'trådløs accesspungt' (eller evt noe fornorsket?). Jeg skjønner at dette er et accesspungt med routerfunksjonalitet, men en trådløs router, det er så og si det teiteste jeg leser her.

 

Og jeg skjønner også at de fleste trådløse accesspungter har innebyget routerfunksjonalitet, men 'folk flest' har allerede en router hjemme ifbm bredbåndmodemet sitt. En ny router på den eksisterende routeren gjør i mange tilfeller bare vondt verre. Først har man sin eksterne IPv4, så blir denne gjerne om til 192.168.n.x eller 10.0.0.x i modem/router. Så når man setter på en ny router så vil denne typisk ha 192.168.n+1.x .

 

Jeg er også klar over at en "trådløs router" er hva det sies på folkemunne, men det er framdeles et fryktelig feil utrykk. Vær så snill og finn på noe som passer bedre? Jeg får så vondt i nerdemuskelen min!

 

Forøvrig så er det ikke noe problem og f.eks. ringe inn til din nettleverandør for å få deaktivert den andre routeren og eventuelt satt den i bro-modus, så får du en langt bedre router i tillegg. (vel, kanskje ikke i dette tilfelle da D-Link alltid vil være D-Link..)

De routerene man får av leverandør er nesten utelukkende alltid av laber kvalitet som ofte ikke er i stand til å levere ytelsen du betaler for engang.

Selvsagt, gjort for mange år siden, og etterhvert som modemene har dødd, så har jeg bedt om bridge mode modem, men dette er det ikke mange % av befolkningen som faktisk verken vet, gjør, eller har kunnskaper nok til å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvorfor er "aksesspunkt med ruterfunksjonalitet" ett bedre ord? Mulig jeg er litt nerdete, men det er jo en ruter det hovedsaklig er, en ruter med trådløs tilkobling i tillegg til fastnett.

 

AtW

 

Problemet er at "Folk flest" tror at router er en "trådløs boks", mens det i virkeligheten er en 'oversetter' mellom 2 eller flere nettverk.

 

Eksempel:

"Hvor skal jeg plassere routern min for best mulig dekning?"

 

Hvor du plasserer routeren har jo 100% ingenting og si for trådløs dekning, det som er viktig er hvor accesspungtet står.

 

Jeg jobber som telekommunikasjonsmontør, og er daglig inne hos folk som snakker om en router som om det er trådløs sendern deres.

Min påstand er at "Folk flest" ikke har behov for en "Trådløs router", men et "Trådløs accesspungt".

Få skrudd av den jævla DHCP'n i "Routern", så blir livet så mye bedre, for de fleste.

Lenke til kommentar

 

Heisann Tek.no !

 

Kan dere ikke VÆRE så snill og bruker order 'router' når dere tester en router, og 'trådløs accesspungt' (eller evt noe fornorsket?). Jeg skjønner at dette er et accesspungt med routerfunksjonalitet, men en trådløs router, det er så og si det teiteste jeg leser her.

 

Og jeg skjønner også at de fleste trådløse accesspungter har innebyget routerfunksjonalitet, men 'folk flest' har allerede en router hjemme ifbm bredbåndmodemet sitt. En ny router på den eksisterende routeren gjør i mange tilfeller bare vondt verre. Først har man sin eksterne IPv4, så blir denne gjerne om til 192.168.n.x eller 10.0.0.x i modem/router. Så når man setter på en ny router så vil denne typisk ha 192.168.n+1.x .

 

Jeg er også klar over at en "trådløs router" er hva det sies på folkemunne, men det er framdeles et fryktelig feil utrykk. Vær så snill og finn på noe som passer bedre? Jeg får så vondt i nerdemuskelen min!

 

Bare siden du var så veldig pirkete på dem på bakgrunn av ordvalget "ruter" føler jeg at det min plikt å opplyse deg om at det ikke er noe som helst i det norske språket som heter "accesspungt".. Hadde du derimot benyttet ordet "aksesspunkt", ja da ville saken vært en helt annen :-)

Ha en strålende dag!

Det er vel heller ingenting som heter access, så da er vi sånn sett like langt :p

 

Du også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette hørtes jo katastrofalt dårlig ut.. Nå har jeg måtte bytte RT-AC3200 en gang allerede da den første paiet etter oppdatering til siste firmware/programvare. Selve oppdateringen gikk fint, men det å nullstille etter oppdateringen satt routeren i en uendelig boot-loop.

 

Nå har ikke RT-AC3200 vært noen fantastisk opplevelse den heller, virker som hele "X-Stream, Smart Connect" funksjonaliteten til Broadcom er uhyre ustabil og lite tilregnelig. Har en maskin på nettverket som kjører 802.11ac, men ble likevel pekt til 2.4GHz 802.11n nettverket, fremfor 5.0GHz-2 som liksom er øremerket de raskeste klientene og da hovedsaklig 802.11ac klienter.

 

For ikke å snakke om at båndbredden med "Smart Connect" aktivert har vært temmelig dårlig hele veien for meg med RT-AC3200, selv når ingen andre klienter var koblet til nettverket og med full dekning på 802.11ac så klarte jeg ikke å oppnå mer enn 20-50 mbit ned og opp via trådløst. Tester jeg mot RT-AC68U uten noe Smart Connect så er det full pupp begge veier.

 

Merket noe av det samme med min AC3200.

Foreløpig så har jeg en RT-N66U stående som nettverkskort, siden jeg får meget ustabil tilkobling når jeg bruker et vanlig USB-adapter.

Lurer på om det finnes en eller annen tweak for å deaktivere Smart Connect for godt.. Sånn siden det kan være årsaken til at nettet blir ustabilt.

Lenke til kommentar

Du kan deaktivere Smart Connect i firmware/innstillingene og da styre de tre nettverkskortene separat, men selv da fikk jeg veldig ymse ytelse. Mulig min var en skikkelig mandagsmodell. Vil motta den nye i morgen så får se om den gjør det noe bedre.

 

En ting Asus skal ha skryt for så er det en utrolig god Adaptive-QoS på alle modeller som kjører ARM (RT-AC56, AC68, AC87, AC3200).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...