Gå til innhold

Nå blir det lettere å velge HDMI-kabler for 4K-bruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil ikke si det blir lettere,

 

Hadde det stått HDMI v2a eller HDMI 2.0a

hadde det vært lettest.

 

Problemer mange kun merker de premium kun for å få solgt kabelene.

 

Problemer er også angående 8k

Monster HDMI-kabel Black Platinum

 

Hovedfunksjoner:
- Høy hastighet på 27.0 GB/s
- Båndbredde som støtter 8K x 4K oppløsning og opptil 16 bit farge
- Oppdateringshastighet på opptil 100 Hz, Dolby 7.1 tapsfri lyd
- Skjermet med 3 lag
- 24 k gullbelagte kontakter
- Støtte for CEC

 

Vill disse støtte HDMI Ultimate (Extreme?).

Lenke til kommentar

HDMI-kabler er både framover- og tilbake-kompatible. De gamle kablene fungerer fint, med mindre det er seriøst mye potensiell interferens, og/eller lange strekk.

 

Les mer her: http://www.cnet.com/news/4k-hdmi-cables-are-nonsense/ og http://www.cnet.com/news/amazonbasics-vs-monoprice-which-hdmi-cable-to-buy/

 

"Ekte vare" - aka "overprisa greier", når de ikke-sertifiserte kablene etter all sannsynlighet er mer enn gode nok.

 

 

Om kabelen støtter 4k? Er det en HDMI-kabel? Fint - så gjør den det. Ferdig.

 

Kjøpeguide: Virker den rimelig ok, og ser ut til å ikke ryke hvis den bøyes fram og tilbake flere ganger, og har passe lengde? Så er den god nok. Kjøp den.

Endret av Trondster
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det som er litt rart med HDMI uansett versjon, skryter av det ene og det andre:

 

hdmi over ethernet tcp/ip

 

Hvor mange bruker det egentlig?

Tror når 8k kommer blir det nok annen teknologi, problemet med HDMI v2.0a er det ikke finnes noe enheter som støtter dette.

 

Hadde håpet man slipper å bruke rj45 eller wifi og kun bruker HDMI + strøm for både bilde, lyd og internett over samme kabel.

Så kan man koble kun til forsterkeren.

 

Kanskje HDMI kabelen kommer med innbygd 10 gigabit ethernet i kabelen snart?

Lenke til kommentar

HDMI-kabler er både framover- og tilbake-kompatible. De gamle kablene fungerer fint, med mindre det er seriøst mye potensiell interferens, og/eller lange strekk.

 

Les mer her: http://www.cnet.com/news/4k-hdmi-cables-are-nonsense/ og http://www.cnet.com/news/amazonbasics-vs-monoprice-which-hdmi-cable-to-buy/

 

"Ekte vare" - aka "overprisa greier", når de ikke-sertifiserte kablene etter all sannsynlighet er mer enn gode nok.

 

 

Om kabelen støtter 4k? Er det en HDMI-kabel? Fint - så gjør den det. Ferdig.

 

Kjøpeguide: Virker den rimelig ok, og ser ut til å ikke ryke hvis den bøyes fram og tilbake flere ganger, og har passe lengde? Så er den god nok. Kjøp den.

 

Uenig, HDMI er jevnt over underspesifisert, og mange kabler sliter allerede med 7.5 meter, spesielt om du har veggbokser i tillegg.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å få til 1440p på dual link DVI på 10m husker jeg godt var ganske vanskelig å få til. Måtte gjennom i alle fall 4 sett før jeg fant en kabel som taklet det (alle taklet det selvsagt på pakningen, og alle var kjente og dure nok merker fra norske butikker). HDMI er veldig likt, og med så høy båndbredde så tipper jwg det raskt kan bli trøbbel med lengre strekk.

 

Selvsagt, de gamle HDMI kablene som er 10 år gamle blir åpenbart beholdt til de ikke funker mer.

 

Ingen kjempenyhet dette her, men greit nok fr de som ønsker å betale ekstra for å senke sjansene for problemer.

 

Edit: Når sant skal sies så tror jeg neimen det er på tide å bytte ut den ene kabelen. Tidvis rosa prikker i TVen under mye hvit på bildet (dvs. Mange høye bits på alle lederene samtidig, som kan skape problemer/interferens vil jeg tro).

 

Flere andre trodde det var TVen, ikke så rart kanskje, men er selv ganske sikker på at det er kabelen eller koblingen. Så for uvitende kan det jo bety mye hodebry.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Og hvilket navn har de tenkt å gi HDMI 2.1 og nyere versjoner når disse utvikles?

 

Fortsatt bare Premium navnet på framtidige HDMI-versjoner også? Hvordan skal folk vite at det en skamros-begrepet har høyere kvalitet enn det andre skamros-ordet de måtte finne på.

 

Jeg synes versjonsnummereringen er fin å forholde seg til. Så får jeg heller google det når jeg er i tvil om hva som gir en hvilke spesifikasjoner.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og hvilket navn har de tenkt å gi HDMI 2.1 og nyere versjoner når disse utvikles?

 

Fortsatt bare Premium navnet på framtidige HDMI-versjoner også? Hvordan skal folk vite at det en skamros-begrepet har høyere kvalitet enn det andre skamros-ordet de måtte finne på.

 

Jeg synes versjonsnummereringen er fin å forholde seg til. Så får jeg heller google det når jeg er i tvil om hva som gir en hvilke spesifikasjoner.

 

Kunne eventuelt kalt den HDMI V# 4K, men enig at de maler seg opp i et hjørne med superlativene i produktnavnet.

 

Oppdaterte til V 1.4 da det kom, mest fordi jeg var usikker på om de gamle støttet ethernet, og jeg trengte flere kabler uansett. Da kunne man ihvertfall forklare det med manglende tråder i bruk, mens den nye ikke bruker flere enn før såvidt meg bekjent.

 

Men tror som flere at dette blir som med Cat5 vs Cat5e-kabler. De er samme kabelen i de aller fleste tilfeller, men Cat5e er ihvertfall testet og sertifiserte i motsetning til samme kabelen uten den e-en i produktnavnet.

 

;-)

Lenke til kommentar

Uenig, HDMI er jevnt over underspesifisert, og mange kabler sliter allerede med 7.5 meter, spesielt om du har veggbokser i tillegg.

 

Derfor jeg skrev "eller lange strekk". Skal du ha veldig lange kabler kan det være du må litt opp i kvalitet. Men - det er veldig mye "snake oil" der ute - har du en gammel, god kabel som fungerer i dag vil den etter all sannsynlighet fungere med 4k også, selv om den ikke er "sertifisert". Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Og hvilket navn har de tenkt å gi HDMI 2.1 og nyere versjoner når disse utvikles?

 

Fortsatt bare Premium navnet på framtidige HDMI-versjoner også? Hvordan skal folk vite at det en skamros-begrepet har høyere kvalitet enn det andre skamros-ordet de måtte finne på.

 

Jeg synes versjonsnummereringen er fin å forholde seg til. Så får jeg heller google det når jeg er i tvil om hva som gir en hvilke spesifikasjoner.

Kunne eventuelt kalt den HDMI V# 4K, men enig at de maler seg opp i et hjørne med superlativene i produktnavnet.

 

Oppdaterte til V 1.4 da det kom, mest fordi jeg var usikker på om de gamle støttet ethernet, og jeg trengte flere kabler uansett. Da kunne man ihvertfall forklare det med manglende tråder i bruk, mens den nye ikke bruker flere enn før såvidt meg bekjent.

 

Men tror som flere at dette blir som med Cat5 vs Cat5e-kabler. De er samme kabelen i de aller fleste tilfeller, men Cat5e er ihvertfall testet og sertifiserte i motsetning til samme kabelen uten den e-en i produktnavnet.

 

;-)

 

 

Skal visst være litt forskjell. Er jo en grunn til at Cat 5 er for 100 Mbps og Cat5e tåler 1000 Mbps:

 

 

http://www.cat-5-cable-company.com/faq-cat5-v-cat5e.htm

 

 

  • Less cross talk - Cross talk is the electrical interference that results when one wire's signal effects another wire's signal. CAT 5e cable has been improved over CAT 5 cable in this respect, and cross talk has been greatly reduced.

 

Det er mange måter å gjøre kabler bedre på. Skjerming, tykkelse på ledere, kobberkvalitet og sikkert andre ting jeg ikke har greie på.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Uenig, HDMI er jevnt over underspesifisert, og mange kabler sliter allerede med 7.5 meter, spesielt om du har veggbokser i tillegg.

Derfor jeg skrev "eller lange strekk". Skal du ha veldig lange kabler kan det være du må litt opp i kvalitet. Men - det er veldig mye "snake oil" der ute - har du en gammel, god kabel som fungerer i dag vil den etter all sannsynlighet fungere med 4k også, selv om den ikke er "sertifisert".

 

 

Er det ikke noe ethernet-støtte som kom med nyere versjon?

Lenke til kommentar

 

 

Og hvilket navn har de tenkt å gi HDMI 2.1 og nyere versjoner når disse utvikles?

 

Fortsatt bare Premium navnet på framtidige HDMI-versjoner også? Hvordan skal folk vite at det en skamros-begrepet har høyere kvalitet enn det andre skamros-ordet de måtte finne på.

 

Jeg synes versjonsnummereringen er fin å forholde seg til. Så får jeg heller google det når jeg er i tvil om hva som gir en hvilke spesifikasjoner.

Kunne eventuelt kalt den HDMI V# 4K, men enig at de maler seg opp i et hjørne med superlativene i produktnavnet.

 

Oppdaterte til V 1.4 da det kom, mest fordi jeg var usikker på om de gamle støttet ethernet, og jeg trengte flere kabler uansett. Da kunne man ihvertfall forklare det med manglende tråder i bruk, mens den nye ikke bruker flere enn før såvidt meg bekjent.

 

Men tror som flere at dette blir som med Cat5 vs Cat5e-kabler. De er samme kabelen i de aller fleste tilfeller, men Cat5e er ihvertfall testet og sertifiserte i motsetning til samme kabelen uten den e-en i produktnavnet.

 

;-)

 

 

Skal visst være litt forskjell. Er jo en grunn til at Cat 5 er for 100 Mbps og Cat5e tåler 1000 Mbps:

 

 

http://www.cat-5-cable-company.com/faq-cat5-v-cat5e.htm

 

 

  • Less cross talk - Cross talk is the electrical interference that results when one wire's signal effects another wire's signal. CAT 5e cable has been improved over CAT 5 cable in this respect, and cross talk has been greatly reduced.

 

Det er mange måter å gjøre kabler bedre på. Skjerming, tykkelse på ledere, kobberkvalitet og sikkert andre ting jeg ikke har greie på.

 

 

Det er hva sertifiseringene sier, men realiteten er at for mange kabler så er de uendret fra produsentens side på alt annet enn at de har fått den e-en etter å ha bestått sertifiseringen.

 

Viste seg at cat5-kabler fra de fleste produsentene var gode nok til Gb nettverk, men for bedrifter som skal installere, så er det ikke nok at DE sier at kablene er gode nok. Derfor er det viktig å få sertifisert kablene. Er ikke første typen produkter som får endret navn eller betegnelse fordi de har bestått en høyere sertifisering.

 

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...