Gå til innhold

Professor: – Apple er en kult


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt svak artikkel, MEN veldig interessant tema. Helt klart bevisst av Apple om å lage slike butikker. Arkitektur er jo så viktig, og det er ganske imponerende at de designer butikkene basert på varene de seller. Merket at mange elektronikkbutikker i Norge fulgte etter Apple på butikkdesign, men jeg kulle ønske de kunne funnet sin egen greie. Samsung-avdelingen på Spaceworld er jo prikk lik Eplehuset. Da tenker jeg heller "copy paste" enn "kult". Razer er et godt eksempel på "sin egen greie".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må nok litt mer til enn det denne professoren peker på, spesielt når man leverer IT-produkter og løsninger så må disse fungere godt, både hver for seg og sammen. Hvis ikke blir det nok så som så med suksessen.

 

Men når et IT-firma blir omtalt slik Apple blir av denne professoren så har de nok lykkes langt over det man bør kunne forvente av IT-firmaer. Jeg vil nok tippe at det er mange av de andre produsentene i bransjen som svært gjerne skulle ønske de hadde fått til det samme...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk lagd en veldig interessant dokumentar om dette, MacHeads fra 2009. Den går i dybden, og selv om den er 6 år gammel er den fortsatt relevant. Jeg så den etter at den kom ut, kan anbefale den for å få litt mer info om temaet -- det er ikke tvil om at i lang tid har det eksistert en subkultur hvor Apple har stått sterkt.

Endret av Henrik C
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det må nok litt mer til enn det denne professoren peker på, spesielt når man leverer IT-produkter og løsninger så må disse fungere godt, både hver for seg og sammen. Hvis ikke blir det nok så som så med suksessen.

Det er jo nettopp det hun sikter til, at når produktene er så begredelige, tjenestene er så gjennomsyret av svak software, mangler, ustabilitet og alle kundens rettigheter er uten betydning, så har de måttet bygge kirker for å opprettholde et religiøst forhold til kundene. Skulle de bli pragmatikere ville jo hele greia rakne på timen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det må nok litt mer til enn det denne professoren peker på, spesielt når man leverer IT-produkter og løsninger så må disse fungere godt, både hver for seg og sammen. Hvis ikke blir det nok så som så med suksessen.

Det er jo nettopp det hun sikter til, at når produktene er så begredelige, tjenestene er så gjennomsyret av svak software, mangler, ustabilitet og alle kundens rettigheter er uten betydning, så har de måttet bygge kirker for å opprettholde et religiøst forhold til kundene. Skulle de bli pragmatikere ville jo hele greia rakne på timen.

Artig forsøk, men jeg gidder ikke bite på dette troll-agnet...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med iPod lyktes Apple å nå ut til den store massen. Men du kjøper ikke bare en dings, det medfølger et helt konsept, og det er alt dette rundt som har kultpreg. Mange Apple-brukere er sikkert likegyldig til alt dette, men det er utvilsomt at menigheten har vokst. De dukker opp i debattforum over alt, med sin kritikkløse og nesegruse beundring og forkynnelse. Det er besnærende å registrere det samme misjonerende forholdet til en elektronisk dings som den bitte lille gruppen hadde for en generasjon tilbake. Det er umulig å oppnå en slik samstemthet der individene er selvstendige, tenkende mennesker. Så utvilsomt er Apple en kult.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Med iPod lyktes Apple å nå ut til den store massen. Men du kjøper ikke bare en dings, det medfølger et helt konsept, og det er alt dette rundt som har kultpreg. Mange Apple-brukere er sikkert likegyldig til alt dette, men det er utvilsomt at menigheten har vokst. De dukker opp i debattforum over alt, med sin kritikkløse og nesegruse beundring og forkynnelse. Det er besnærende å registrere det samme misjonerende forholdet til en elektronisk dings som den bitte lille gruppen hadde for en generasjon tilbake. Det er umulig å oppnå en slik samstemthet der individene er selvstendige, tenkende mennesker. Så utvilsomt er Apple en kult.

 

Apple er hvert fall kult. Om det kan omtales som "en kult" i noen særlig større grad enn de andre leirene innen IT-bransjen, ja det er jeg litt mer i tvil om. Det virker som om de som har valgt noe annet enn Apple er betydelig mer opptatt av Apple enn oss som faktisk har valgt produkter og løsninger fra dem...:-)

Lenke til kommentar

For dem som er interessert i emnet anbefaler jeg å lese orginalartikkelen til Atlas Obscura. I motsetning til Tek.no er det godt skrevet og gir en god analyse av virkemidlene Apple bruker for merkevarebygging.
 
Tek.no artikkelen er misvisende på flere punkter. At Apple "opererer mer som en sekt enn som et selskap" er Tek.nos påstand. Eller som det skrives:
 

Nå har en amerikansk professor også tatt bladet fra munnen og stemplet Apple som en «kult».

 
Hos Atlas Obscura står det:

But is the Apple store really like a sacred space? To find out, Atlas Obscura brought a cultural historian to a Manhattan location for some feedback.


Å bli oppsøkt av journalister er ikke akkurat å ta bladet fra munnen i min verden ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med iPod lyktes Apple å nå ut til den store massen. Men du kjøper ikke bare en dings, det medfølger et helt konsept, og det er alt dette rundt som har kultpreg. Mange Apple-brukere er sikkert likegyldig til alt dette, men det er utvilsomt at menigheten har vokst. De dukker opp i debattforum over alt, med sin kritikkløse og nesegruse beundring og forkynnelse. Det er besnærende å registrere det samme misjonerende forholdet til en elektronisk dings som den bitte lille gruppen hadde for en generasjon tilbake. Det er umulig å oppnå en slik samstemthet der individene er selvstendige, tenkende mennesker. Så utvilsomt er Apple en kult.

 

De er nesten like fremtredende som de fanatiske Apple-haterne som spyr om seg med edder og galle under alt som har med Apple å gjøre. Ingen bagatell er for liten til å blåse opp, og de maler seg et kreativt fiendebilde av Apple som er en roman verdig.

 

Greia er at Apple er et high-end brand, og er det eneste rene high-end brandet i denne bransjen. Alt av deres profilering og markedsføring spiller mer på følelser og opplevelser enn ren funksjonalitet og spesifikasjoner. Dermed får man en polarisering mellom de som harmonerer med brandet og de som disharmonerer.

 

I andre bransjer - hi-fi bransjen og bilbransjen er to lett tilgjengelige eksempler - så har man flere konkurrenter som er rene high-end brands, slik at man får flere, mindre slike lojalitetsenklaver. I tillegg er jo også alle disse på "felles grunn" i det at de verdsetter brand og feel over ren funksjonalitet og spesifikasjoner - de snakker "samme språk" selv om de har forskjellig lojalitet. For telekom-bransjen er det ikke så mye en "kamp" mellom high-end leire, det er "kamp" mellom folk som skjønner hva som er greia med high-end og folk som ikke gjør det. De snakker ikke en gang samme språk. Da blir det steilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det må nok litt mer til enn det denne professoren peker på, spesielt når man leverer IT-produkter og løsninger så må disse fungere godt, både hver for seg og sammen. Hvis ikke blir det nok så som så med suksessen.

Det er jo nettopp det hun sikter til, at når produktene er så begredelige, tjenestene er så gjennomsyret av svak software, mangler, ustabilitet og alle kundens rettigheter er uten betydning, så har de måttet bygge kirker for å opprettholde et religiøst forhold til kundene. Skulle de bli pragmatikere ville jo hele greia rakne på timen.

Artig forsøk, men jeg gidder ikke bite på dette troll-agnet...

 

 

Du er lovlig innbilsk som tror jeg gidder å diskutere ateisme med presten sjøl.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...