Gå til innhold

Sparer du egentlig penger på å kjøpe en TV uten tuner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regnestykket blir salgspris + (lisens * antall år TVet er i drift) = totalpris. Så regnestykket blir ikke komplisert.

 

Tar vi utgangspunkt i et TV med tuner til 9990 som blir brukt i 5 år, så blir regnestykket:

9990 + 13780 = 23770

 

Hvis TVet blir solgt for 10490 uten tuner, så er det en femhundrelapp jeg gladelig gir.

Endret av Dragen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Regnestykket blir salgspris + (lisens * antall år TVet er i drift) = totalpris. Så regnestykket blir ikke komplisert.

 

Tar vi utgangspunkt i et TV med tuner til 9990 som blir brukt i 5 år, så blir regnestykket:

9990 + 13780 = 23770

 

Hvis TVet blir solgt for 10490 uten tuner, så er det en femhundrelapp jeg gladelig gir.

 

Poenget er jo at salgsprisen muligens må skrus opp en god del for de større merkene som feks. Samsung, dersom de skal måtte lage en egen TV for norge uten tuner.

Lenke til kommentar

Er vel bare et spørsmål om tid før man må betale lisens så fort man har nettlinje? Hva om det slippes TV-apper til Roku, Amazon Fire-TV, nye Apple TV osv som gjør at man kan abonnere og få app direkte fra Get, Canal Digital eller lignende eller enda bedre direkte fra innholdsleverandører som HBO, Viasat osv så man endelig kan få alt av TV-sendinger, både fra innland og utland på en effektiv og brukervennlig måte uten å være avhengig av COAX-kabler til huset, egen dekoder, kanalpakker og alt vil være tilgjengelig "on-demand" sekundet etter det har blitt sendt "live" på TV?

 

Er vel i utgangspunktet ingen grunn til at slike løsninger skal slippe lisens kontra det å ha tuner i TV eller via ekstern dekoder, hvertfall ifølge NRK og staten sin logikk?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

NRK-lisensen gjør det jo svært enkelt i disse streaming-tider.

Kjøpe en svindyr TV med tuner eller en grisebillig uten?  Det er ikke verre.

 

Etter å ha brukt Apple TV og streaming fra mobil/nettbrett føltes det rimelig gammeldags å se på vanlig TV med idiotiske sendetider, lange bråkete reklamepauser og programledere som gjerne røper alt som skjer i kveldens episode.

 

Selv DVD/Blu-Ray blir tungvint og omstendig med de vante advarslene og reklamene man ikke kan skippe forbi.

 

Gjør NRK om til EN statlig kanal som koster en brøkdel av dagens siden den ikke er ment å ta opp kampen mot andre reklamefinansierte/betalingskanaler, og ta lisensen over skatteseddelen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

Alt nytt er dyrt i starten...

 

Etter som etterspørselen øker så vil nok prisen synke...

 

Så før eller siden så blir det nok ikke så veldig stor forskjell på skjermene som eksempelet i artikkelen viser.

 

Hvem vet kanskje over tid så vil de tuner-frie skjermene bli billigere enn skjermene med tuner...,uavhengig av størrelsen på skjermen?

 

Da mener jeg selvfølgelig...over disk...ikke...over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg betaler gledelig litt mer for en TV uten tuner bare jeg slipper å bli flådd av NRK to ganger i året.

Du kan betale for å få tuneren plombert. Sist jeg gjorde det kostet det ~1.800 kr(du kan nok få det billigere fra butikk), det tilsvarer omtrent 8 måneder med kommunistskatt. Det er ikke nødvendig å velge en annen TV for å slippe unna. Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser vel ikke helt hvorfor en TV uten tuner skulle vært så mye rimeligere å kjøpe. Så lenge den ikke har Tuner sparer man som eier mangfoldige tusen i skjermens levetid. Jeg hadde uansett ikke betalt så mye for en Grundig... Kjøp TV du vil ha, med tuner. Kjør skjermen rett på godkjent verksted for plombering og send kvitteringen til NRK Lisensavdeling. Her jeg bor koster det 500kr for å plombere en TV. Spart inn første året selv om man må plombere 4 TVer haha

Lenke til kommentar

Man kan også si opp NRK lisensen og be NRK eventuelt plombere den for egen regning.

De kan ikke kreve at du skal måtte betale noe for å slippe å betale dem, selv om det sparer dem for mye tid og penger når kundene velger å gjøre det selv.

Har du gjort dette selv? Har hørt flere som sier at dette skal funke, men ingen bekreftelse fra folk om at de faktisk har gjort dette med suksess. Selv fikk jeg plombert min TV på verksted for en halv høvding. Sendte inn kvittering til NRK og det virket som bare det. Har i tillegg gitt vekk en TV, og da ble lisensen overført fra meg til ny eier. 

 

EDIT:

Ser forsåvidt nå at dette påpekes i § 9 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798/§7 . Dette er derimot hvis TV-mottakeren ikke er i bruk.

Endret av Lightly
Lenke til kommentar

Alt nytt er dyrt i starten...

 

Etter som etterspørselen øker så vil nok prisen synke...

 

Så før eller siden så blir det nok ikke så veldig stor forskjell på skjermene som eksempelet i artikkelen viser.

 

Hvem vet kanskje over tid så vil de tuner-frie skjermene bli billigere enn skjermene med tuner...,uavhengig av størrelsen på skjermen?

 

Da mener jeg selvfølgelig...over disk...ikke...over tid.

 

 

Det der er jeg enig i. Kanskje de bare designer kretser og layout annerledes i de neste modellene. Slik at den tunerdelen blir modulbasert. Som man kan få kjøpe for 200-300 kr i tillegg for de som fremdeles har et "skrikende behov"..

 

Man har jo lenge eksempelvis sett CAM-modul eller hva det heter, til sin respektive funksjon/bruk. TV'ene er jo ofte så gørrstygge bak likevel, dersom man ikke går for en lattis designerbombe.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpe en svindyr TV med tuner eller en grisebillig uten?  Det er ikke verre.

De som skrev denne artikkelen, og forsåvidt de som satte prisene på TVer uten tuner, ser ut til å fortelle en litt annen historie enn deg. Jeg tror det må ligge noe mer bak påstanden din. Mener du faktisk en TV når du sier "en grisebillig uten", eller har du regna inn kostnaden med lisensen i "svindyr TV" og kommet til at type 8995 for en 55-tommer er grisebillig fordi du slipper lisensen?

 

Jeg motsier ikke påstanden din, jeg prøver bare å forstå den. Såvidt jeg kan se, gir ruten via plombering adskillig mer TV for pengene enn å kjøpe en TV uten tuner.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...