Gå til innhold

Denne skriveren sløser bort én fjerdedel av blekket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke direkte nyhet i seg selv, slik har det vært for blekkskrivere ganske lenge.

 

Noen produsenter er verre en andre, noen påstår dette er for å forbedre levetiden på skriveren.

Ofte er det igjen rundt 10% blekk eller mindre før skriveren sier det er tomt for blekk.

 

Laserskriver har vel ikke like stort problem da tonerne holder lenge, for privatpersoner bytter nok skriveren før tonerne går tomme.

Da det fort blir like dyrt å bytte alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke direkte nyhet i seg selv, slik har det vært for blekkskrivere ganske lenge.

 

Noen produsenter er verre en andre, noen påstår dette er for å forbedre levetiden på skriveren.

Ofte er det igjen rundt 10% blekk eller mindre før skriveren sier det er tomt for blekk.

 

Laserskriver har vel ikke like stort problem da tonerne holder lenge, for privatpersoner bytter nok skriveren før tonerne går tomme.

Da det fort blir like dyrt å bytte alle.

 

Før kjøpte man laserskrivere med fulle patroner. Når så skriveren gikk tom for toner, så sto man for valget mellom å kjøpe nye tonerkassetter til høyere pris enn en ny og forbedret modell med full garanti. Jammen ikke rart at man da heller byttet skriver.

 

Nå selges de med lavkapasitet tonerkassetter, så for tilsvarende sum kan du velge mellom ett sett med full kapasitet, eller ny skriver med lavere kapasitet. Da ble det plutselig mer interessant å bare bytte tonerkassetter.

 

De forskjellige blekkskriverprodusentene har hatt litt forskjellig syn på hva man definerer som "tom". Spesielt når man ser på fotoutskrifter, så vil de forringes i kvalitet når kassettene ikke klarer å gi jevne mengder ut. Hvor ens eget kvalitetskrav går, vet bare du.

 

På endel modeller, eller alle modellene sine, har derfor produsenten tatt valget for deg, og sier at du må bytte. De vil ikke akseptere at fotoutskrifter skal forringes av manglende evne til å få perfekte bilder.

 

 

Den enkleste og billigste måten å kontrollere hvor mye blekk som er igjen, er å telle antall utskrifter, og den programmeres gjerne til å melde tom når måltallet er oppnådd.

 

Siden de fleste skriver ut på vanlig papir, og som regel tekstutskrifter med kanskje en logo eller illustrasjon, så blir det da en konflikt om skriveren nekter å skrive ut, mens man med selvsyn kan konstatere at her burde det være mere enn nok for mange sider til.

 

Samme når den nekter å skrive ut sort/hvitt-utskrifter fordi fargepatronene er tomme. Forklaringen er gjerne at man bruker litt fargeblekk også ved disse utskriftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det en "lettere" metode?

 

F.eks. veggmontere/snu hele skriveren 90 grader? Slik at blekket renner til utgangen.

Eller den tunge veien, å tappe ut blekket, og etterfylle det på en modifisert Cartridge (kassett)? Hvor reaktivt er det for kontakt med luft, dette blekket? Kan man utsette det for luft noen minutter mens man driver med omtapping?

Endret av G
Lenke til kommentar

Samme når den nekter å skrive ut sort/hvitt-utskrifter fordi fargepatronene er tomme. Forklaringen er gjerne at man bruker litt fargeblekk også ved disse utskriftene.

 

Dette er tull. Man kan stille inn om skriveren skal bruke farge eller ikke ved svart/hvitt utskrift, og selv om man stiller nei på farge så nekter den å skrive ut. Multifunksjonsskriveren min fra Epson nektet faktisk å scanne (!) fordi en fargepatron var tom. Dette er 100% et forretningsvalg og ikke noe annet.
Lenke til kommentar

Det måtte jo bare være en Epson, de gjør alt de kan for å lure kundene sine.

Min gamle Canon MP150 lar meg skrive ut i det uendelige men et stykke på veien blir det dårlig med skrift men skriveren forsøker selv om det er aldri så tomt.

Har hatt 2 Epson skrivere av den litt billigere typen og felles for dem begge var at dysehoderensing eller justering ikke lot seg gjøre med lavt blekknivå, noe den viste cirka halve blekklevetiden og den ville ikke skrive når den mente det var tomt for blekk.

Lenke til kommentar

Dette er tull. Man kan stille inn om skriveren skal bruke farge eller ikke ved svart/hvitt utskrift, og selv om man stiller nei på farge så nekter den å skrive ut. Multifunksjonsskriveren min fra Epson nektet faktisk å scanne (!) fordi en fargepatron var tom. Dette er 100% et forretningsvalg og ikke noe annet.

 

Har opplevd det samme med en Canon-printer. Ville ikke scanne fordi det var slutt på en blekkpatron. Det gikk å overstyre dette, men det måtte vel en del googling til hvis jeg husker riktig. Ellers er det oppsiktsvekkende hvor mye blekk de bruker på å ikke bli brukt. Printeren brukes så sjelden at den alltid er tom for blekk, selv om den knapt har blitt brukt siden sist den fikk nye patroner.
Lenke til kommentar

 

Canon tillater deg i hvert fall å skrive ut frem til patronen er helt tom (det kommer ikke farge på arket lenger).

jeg er usikker på om det gjelder alle canon blekk skriverne

hvilken skrivermodell er det du bruker ?

 

En multifunsjonsskriver i MG6100-serien. Den advarer lenge før blekkpatronene er tomme, men man kan fortsatt skrive ut om man ønsker det. 

Lenke til kommentar

Nå er det moment i det hele her at man ikke alltid husker når man byttet blekk sist .

skriver man ut lit da og litt da selv det er "lenge" i mellom så går det tom en gang

 

selv om det står at man kan skrive ut ca 500 sider på en patron så er det med 5% dekning av arket

det blir bare noe få bokstaver

bruker man 5 forskjellige patroner så skulle det i teorien dekke ¼ av arket og patronene skal da holde til 125 sider eller 62 ark

nå er det nok ingen som bare dekker 5% av siden , heller ei 100%  av arket

 

og man bruker heller ikke fargene likt på alle siden

Lenke til kommentar

 

Samme når den nekter å skrive ut sort/hvitt-utskrifter fordi fargepatronene er tomme. Forklaringen er gjerne at man bruker litt fargeblekk også ved disse utskriftene.

Dette er tull. Man kan stille inn om skriveren skal bruke farge eller ikke ved svart/hvitt utskrift, og selv om man stiller nei på farge så nekter den å skrive ut. Multifunksjonsskriveren min fra Epson nektet faktisk å scanne (!) fordi en fargepatron var tom. Dette er 100% et forretningsvalg og ikke noe annet.

 

 

Flott å kalle den delen av innlegget for tull, når dette er tilnærmet direkte sitat fra representant fra skriverleverandøren på direkte spørsmål om hvorfor skriverne dems nekter å skrive ut sorthvitt bare fordi fargepatron er tom.

 

Har aldri sagt at det var en god forklaring, men det var den offisielle forklaringen.

 

Aldri hørt at de nektet å scanne. Den var ny. -O

 

Og, ja. Det var Epson det gjaldt... ;-)

Lenke til kommentar

 

 

tilnærmet direkte sitat fra representant fra skriverleverandøren
Ok, jeg mistolket ordet "forklaringen", jeg tenkte du mente "årsaken", men egentlig mente du produsenten sin forklaring.

 

Uansett: Bukken og havresekken. Forklaringen til produsenten er tull. Dette er et forretningsvalg. Begrunnelsen min for det utsagnet er at man kan slå av fargebruken og likevel nekter den å skrive ut/scanne.

Lenke til kommentar

 

tilnærmet direkte sitat fra representant fra skriverleverandøren
Ok, jeg mistolket ordet "forklaringen", jeg tenkte du mente "årsaken", men egentlig mente du produsenten sin forklaring.

 

Uansett: Bukken og havresekken. Forklaringen til produsenten er tull. Dette er et forretningsvalg. Begrunnelsen min for det utsagnet er at man kan slå av fargebruken og likevel nekter den å skrive ut/scanne.

 

hva med måten skriveren er konstruert på ?

Hva om  den ikke gjør forskjell på patronen og stopper all aktivitet når minst en av patronene er tomme.

 

Det er neppe noen dårlig forklaring men derimot en elendig konstruksjon

resultater blir uansett det samme

 

min MP640 har neppe det problemet , selv om jeg ikke har fått teste det ut skikkelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...