Gå til innhold

Surface Pro 4 og nye Lumia-mobiler 6. oktober


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok langt utenfor mitt prissegment. Og med kronekursen tilpasset for eksport, ikke import, har jeg ikke engang håp om at Surface Pro 3 faller nok i pris til at det betyr noe.

 

Jeg kjøpte min Surface Pro 128GB til 5.990. Mener noen nevnte de hadde kjøpt en Surface Pro for 3.995? Det lå i alle fall noen på 4.995 en stund.

 

5.990,- føltes som en god pris den gang da.

 

Nå starter Surface Pro 3 på 9.789. Da får man i5, 128GB, altså noe relativt sammenlignbart med den første generasjonen.

 

Surface Pro har ikke vært et like prisgunstig produkt etter kampanjene på førstegenerasjon. I motsetning til da jeg kjøpte første-generasjon og det ikke fantes sammenlignbare slate Tablet-PCer i prisklassen, finnes det nå også rimeligere produktklasser dersom man kan avse pennen, eller kan klare seg med en svakere i3 eller Core M.

 

Hvis prisene fortsetter å ligge der oppe, tror jeg kanskje det blir et annet merke neste gang.

Lenke til kommentar

Jeg tar gjerne samme størrelse og vekt, så lenge ytelsen er forbedret og de gjør 8GB RAM til standard. Antar også at de kommer til å forbedre skjermen(fargegjengivelse og lysstryke) og kanskje pennen blir mer sensitiv.

 

Får jeg en Skylake i5 med 8GB RAM og 256 SSD til 10.000 så slår jeg til.

Lenke til kommentar

<whine>Har svært vanskelig med å bestemme meg for om jeg skal kjøpe en Windows-mobil igjen etter å ha hatt både 925 og 930.

 

Selv om jeg tidligere ikke brydde meg så mye, så begynner jeg å kjenne meg skikkelig lei av app-gap. Spesielt de lokale appene savner jeg - jeg ville heller hatt RuterBillett enn Snapchat, selv om jeg selvsagt ikke ønsker å måtte velge mellom dem overhode. Ikke minst, så begynner jeg å bli lei av at WM føles uferdig. Det er for mange små kuriøsiteter og problemer som jeg etter hvert bare har lært meg å leve med - deriblant en skikkelig rotete settings-meny, flermeldinger som ikke dukker opp i de individuelle meldingstrømmene og kjedelig få fliser med noen aktivitet på dem. Kanskje blir alle disse problemene løst med WM10, men jeg har en vag følelse av at jeg har kjent på dette håpet før, uten at stort skjedde.

 

Problemet mitt er at hvis jeg ikke skal kjøpe Windows-mobil, så må det bli en iPhone eller Android. Jeg hadde iPhone i mange år, før jeg til slutt gikk lei, men Android klarer jeg bare ikke å like tross iherdige forsøk. </whine>

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gi meg en vifteløs (og gjerne litt lettere) SP4, takk.

 

da skal det være en ganske laber ytelse for å unngå varmeproblemer da

Spørs hva du legger i laber ytelse. Jeg har en SFP1 og en SF3, sistnevnte er vifteløs med Atom, og til de oppgavene jeg bruker disse platene kan jeg ikke si at sistnevnte presterer noe dårligere. Det er ingen ting i daglig bruk som tilsier at dette ikke skulle snurre rundt i bøtter og spann.

 

Eneste grunnen til at jeg kjører pro pro er skjermtilkoblinger i dock...

Lenke til kommentar

Men RuterBillett har du jo allerede, og nå om du skulle ønske så kan laste Android apper rett over. Litt kronglete er det nok ja, men er det lokale apper som du mangler, så funker det greit. SnapChat derimot er av en eller annen grunn knyttet tett opp mot Google tjenester så den fungerer ikke med mindre du legger inn Google Play Store og Google Play Services. Da kommer du hvertfall videre til vinduet hvor du legger inn brukernavn og passord, men lengre enn det kommer du ikke.

Har svært vanskelig med å bestemme meg for om jeg skal kjøpe en Windows-mobil igjen etter å ha hatt både 925 og 930.

 

Selv om jeg tidligere ikke brydde meg så mye, så begynner jeg å kjenne meg skikkelig lei av app-gap. Spesielt de lokale appene savner jeg - jeg ville heller hatt RuterBillett enn Snapchat, selv om jeg selvsagt ikke ønsker å måtte velge mellom dem overhode. Ikke minst, så begynner jeg å bli lei av at WM føles uferdig. Det er for mange små kuriøsiteter og problemer som jeg etter hvert bare har lært meg å leve med - deriblant en skikkelig rotete settings-meny, flermeldinger som ikke dukker opp i de individuelle meldingstrømmene og kjedelig få fliser med noen aktivitet på dem. Kanskje blir alle disse problemene løst med WM10, men jeg har en vag følelse av at jeg har kjent på dette håpet før, uten at stort skjedde.

 

Problemet mitt er at hvis jeg ikke skal kjøpe Windows-mobil, så må det bli en iPhone eller Android. Jeg hadde iPhone i mange år, før jeg til slutt gikk lei, men Android klarer jeg bare ikke å like tross iherdige forsøk.

 

Lenke til kommentar

 

Spørs hva du legger i laber ytelse. Jeg har en SFP1 og en SF3, sistnevnte er vifteløs med Atom, og til de oppgavene jeg bruker disse platene kan jeg ikke si at sistnevnte presterer noe dårligere. 

 

 

Tja, det er jo nettopp det. Hva er laber ytelse? Og hva med ytelse i forhold til pris? 

Her kommer kveldens kanskje mest meningsløse innlegg. 

 

Geekbench 3 - single core | multicore (høyeste score fra primatelabs)

Surface 3 - m/ Atom x7-Z8700 - 1025 | 3494

Surface Pro 3 - m/ i3-4020Y - 1680 | 3569

Surface Pro 1 - m/ i5-3317U - 2459 | 4925

Surface Pro 3 - m/ i5-4300U - 2953 | 5701

Surface Pro 3 - m/ i7-4650U - 3225 | 6133

 

http://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?dir=desc&q=Surface+pro+3+i7&sort=multicore_score

 

Kroner per benchmark-poeng: 

 

Surface 3 64GB: 5390kr / 3494 = 1.54 kr

Surface Pro 3 i3 64GB:  5995kr / 3569 = 1.68 kr

Surface Pro 1 128GB: 5990kr / 4925 = 1.22 kr (den prisen jeg betalte i 2013) 

Surface Pro 3 i5 128GB: 9789kr / 5701 = 1.72 kr 

Surface Pro 3 i7 256GB: 15990kr / 6133 = 2.61 kr

 

Du får mer ytelse per krone med en Surface 3 enn en Surface Pro 3, men selv en Surface Pro 3 i3 kan ikke måle seg med en Surface Pro 1 i ytelse. Den første generasjonen ble subsidiert i pris for å få i gang salget, vi husker de store avskrivingene.  

 

Ellers, kanskje verd å nevne: 

 

 

Whereas the Surface Pro 3 uses a blazing-fast SSD, the Surface 3 uses eMMC memory storage that's no quicker than a hard drive [...]

 

 

Som sagt, i dag er det først og fremst varmen som gjør jeg føler et behov for å kjøpe en nyere modell. Og da må jeg først leste noen som sier det ikke lengre er et problem...

Lenke til kommentar

Beklager, jeg mente Skyss-appen (bor i Bergen). Når det gjelder Android-apper, så mener du vel kanskje WM10? Jeg har så langt forholdt meg til 8.1, men håper selvsagt at app-gapen forsvinner med 10'eren.

 

Men RuterBillett har du jo allerede, og nå om du skulle ønske så kan laste Android apper rett over. Litt kronglete er det nok ja, men er det lokale apper som du mangler, så funker det greit. SnapChat derimot er av en eller annen grunn knyttet tett opp mot Google tjenester så den fungerer ikke med mindre du legger inn Google Play Store og Google Play Services. Da kommer du hvertfall videre til vinduet hvor du legger inn brukernavn og passord, men lengre enn det kommer du ikke.

 


 

Lenke til kommentar

Har siklet over disse siden originale surface. Men det har alltid vært ett eller annet irritasjonsmoment eller tvil som har holdt meg tilbake fra å kjøpe.

 

Viktig for meg er at den holder en behagelig temperatur og ikke generer mye viftestøy når den kjøres hardt. Men er det mulig å få i både pose og sekk her? Ellers er pennen viktig. At den fungerer godt til å tegne med.

 

Ser frem til annmeldelsene begynner å dukke opp.

Lenke til kommentar

Jeg liker Microsofts mobiler godt og brukte 920 lenge, men ga til slutt opp.

 

Problemet er ikke HW eller OS, men det er for mange apper som mangler. Noen finnes det uoffisielle kopier for, men de er for usikre å bruke i det daglige. Andre finnes det ikke noe for i det hele tatt så som Eatons xComfort smarthjem styring.

 

Jeg hadde GJERNE kjøpt en Lumia med Android og en drøss MS tilpassinger bare alle appene i Google Play store var tilgjengelig.

 

Elelr en Lumia med Android støtte på samme måte som Jolla gjør.

Lenke til kommentar

Det må vel nødvendigvis bli en slutt på App-problemet med Windows 10 på mobilen? En ting er at PC og mobil kan kjøre de samme programmene, men en viktigere forskjell er at PC og mobil vil fortsette å kjøre de samme appene om fem og ti år. 

 

Jeg hadde Windows Mobile 6.noe og operativsystemet ble ALDRI oppdatert.

Så kom Windows Phone 7 og pressa ut alle brukerne og utviklerne som om de var et magevirus. 

Så kom Windows Phone 8 og gjorde akkurat det samme, en gang til.
Men nå skal ikke dette skje igjen. Det er et visst håp om at økosystemet med brukere og utviklere faktisk skal få lov å slappe av.

På Windows-plattformen har det stort sett vært business as usual, mens Windows Phone bare har vært et lite annerledessystem som holdt på plassen før Microsoft og Intel fikk software og hardware på plass til å drive en større, tyngre, fullere Windows. 

 

De som lagde Windows Mobile-apps for ti år siden, har fått plattformen sin revet bort gang på gang. 

De som lager Microsoft Apps nå kan forhåpentligvis kjøre samme appen om ti år. 

 

Jeg tror app-tilgangen vil løse seg på Windows 10-telefoner. 
Det betyr ikke at jeg tror Windows 10-telefoner blir en suksess. Det er ikke som om Microsoft er flink med markedsføring. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...