Gå til innhold

Hvorfor ikke gjøre hele kjøkkenbenken til en diger touchskjerm?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er absolutt et kult konsept, men enkelte ting er mye hendigere med fysiske knapper enn menyer. Jeg har brukt en helt flat svart induksjonstopp en del. Der må man ha temmelig stor tålmodighet, for først må man holde nede en knapp for å få komfyren på, deretter inntil fire trege trykk for å velge kokeplate, og deretter inntil fem trege trykk oppover eller nedover for å velge effekt-trinn 1-9. Og skulle man være så dum å tørke av noe søl med en klut mens en av platene er på ender man opp med å komme borti en knapp og skru av hele greia. Og så må man gjenta hele prosedyren på nytt med mange trykk per plate. Med analog tankegang vrir man den fysiske knotten for plate #3 fem hakk på 0,7 sekunder og kan tørke med klut så mye man vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er absolutt et kult konsept, men enkelte ting er mye hendigere med fysiske knapper enn menyer. Jeg har brukt en helt flat svart induksjonstopp en del. Der må man ha temmelig stor tålmodighet, for først må man holde nede en knapp for å få komfyren på, deretter inntil fire trege trykk for å velge kokeplate, og deretter inntil fem trege trykk oppover eller nedover for å velge effekt-trinn 1-9. Og skulle man være så dum å tørke av noe søl med en klut mens en av platene er på ender man opp med å komme borti en knapp og skru av hele greia. Og så må man gjenta hele prosedyren på nytt med mange trykk per plate. Med analog tankegang vrir man den fysiske knotten for plate #3 fem hakk på 0,7 sekunder og kan tørke med klut så mye man vil.

Har samme opplegget på min komfyr. Veldig lite effektivt. Så det gjenstår en del på utførelsen av denne teknologien. Nå vet jeg ikke hvordan ståa er med andre komfyrer med touch-knapper, men jeg håper ikke dette er standarden.

Men med det sagt, så er det jo utvilsomt potensiale bare de tar seg litt mer tid til å lage et skikkelig system.

Endret av Lutra
Lenke til kommentar
Gjest medlem-194400

 

 

Det er absolutt et kult konsept, men enkelte ting er mye hendigere med fysiske knapper enn menyer. Jeg har brukt en helt flat svart induksjonstopp en del. Der må man ha temmelig stor tålmodighet, for først må man holde nede en knapp for å få komfyren på, deretter inntil fire trege trykk for å velge kokeplate, og deretter inntil fem trege trykk oppover eller nedover for å velge effekt-trinn 1-9. Og skulle man være så dum å tørke av noe søl med en klut mens en av platene er på ender man opp med å komme borti en knapp og skru av hele greia. Og så må man gjenta hele prosedyren på nytt med mange trykk per plate. Med analog tankegang vrir man den fysiske knotten for plate #3 fem hakk på 0,7 sekunder og kan tørke med klut så mye man vil.

Har samme opplegget på min komfyr. Veldig lite effektivt. Så det gjenstår en del på utførelsen av denne teknologien. Nå vet jeg ikke hvordan ståa er med andre komfyrer med touch-knapper, men jeg håper ikke dette er standarden.

Men med det sagt, så er det jo utvilsomt potensiale bare de tar seg litt mer tid til å lage et skikkelig system.

I tillegg til alt dette så går knappene amok når det søles vann eller fett på de, skrur seg av, av og på, styrken opp og ned. Bare tull. Induksjonstopp er fint, men knapp og brytere takk.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje hatt berøringsknappar på eige utstyr, men etter å ha prøvd det hos andre, så er eg langt frå overbevist. Det ser kanskje litt finare ut, men eg synest knappane og brytarane er langt meir praktisk og funksjonabelt.

 

Fryktar derimot at berøringsknappar er kome for å bli og at det blir vanskeleg å finne med knappar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er absolutt et kult konsept, men enkelte ting er mye hendigere med fysiske knapper enn menyer. Jeg har brukt en helt flat svart induksjonstopp en del. Der må man ha temmelig stor tålmodighet, for først må man holde nede en knapp for å få komfyren på, deretter inntil fire trege trykk for å velge kokeplate, og deretter inntil fem trege trykk oppover eller nedover for å velge effekt-trinn 1-9. Og skulle man være så dum å tørke av noe søl med en klut mens en av platene er på ender man opp med å komme borti en knapp og skru av hele greia. Og så må man gjenta hele prosedyren på nytt med mange trykk per plate. Med analog tankegang vrir man den fysiske knotten for plate #3 fem hakk på 0,7 sekunder og kan tørke med klut så mye man vil.

Har samme opplegget på min komfyr. Veldig lite effektivt. Så det gjenstår en del på utførelsen av denne teknologien. Nå vet jeg ikke hvordan ståa er med andre komfyrer med touch-knapper, men jeg håper ikke dette er standarden.

Men med det sagt, så er det jo utvilsomt potensiale bare de tar seg litt mer tid til å lage et skikkelig system.

I tillegg til alt dette så går knappene amok når det søles vann eller fett på de, skrur seg av, av og på, styrken opp og ned. Bare tull. Induksjonstopp er fint, men knapp og brytere takk.

Jeg har også touch på min platetopp, og synes ikke det er så problematisk som dette. Men min er imidlertid satt opp litt forskjellig.

 

Jeg har en powerknapp, naturlig nok. Men jeg har også egne knapper for hver "plate" slik at jeg slipper å velge hvilken jeg skal justere på. Jeg har dessuten mulighet til å velge full Power (P) med ett trykk. Trykker jeg P fra 0 vil den ved å klikke - telle nedover fra 9. Trykker jeg med opp til 3 først og klikker P vil den ved å klikke - hoppe tilbake til 3. + og - samtidig slår av den enkelte platen.

 

Så for min del er det marginalt tregere enn de gamle skruknappene. Og touchen fungerer uten problemer.

 

Det er riktig nok en risiko for at jeg kommer borti touchknappene ved et uhell, men med 80cm bredde er det greit med plass slik at det sjelden blir et problem.

 

Men så kjører jeg også en slik luksusvariant også da, så det skulle bare mangle at det fungerer.

 

Dessuten slipper man slipper også at de minste vrir på knottene også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kult konsept, men jeg tviler litt på hvor godt det vil fungere i praksis. Det er sant som noen sier at disse "touch platene" kan være noe ineffektive, det har jeg også erfart selv, men det kan jo hende at dette blir bedre med prosjektoren? Jeg ser derimot et annet problem. Hvis bildet over artikkelen stemmer, så lyser prosjektoren utenfor platetoppen, noe som vil si at ikke du kan bruke denne plassen til noe, regner ikke med at prosjektoren flytter knapper eller bilder dersom du skulle sette noe på et sted den lyser.

Lenke til kommentar

Kult konsept, men jeg tviler litt på hvor godt det vil fungere i praksis. Det er sant som noen sier at disse "touch platene" kan være noe ineffektive, det har jeg også erfart selv, men det kan jo hende at dette blir bedre med prosjektoren? Jeg ser derimot et annet problem. Hvis bildet over artikkelen stemmer, så lyser prosjektoren utenfor platetoppen, noe som vil si at ikke du kan bruke denne plassen til noe, regner ikke med at prosjektoren flytter knapper eller bilder dersom du skulle sette noe på et sted den lyser.

 

Du kan antagelig belyse en hvilken som helst overflate. Hvis den fungerer omtrent på samme måte som den første jeg var borti for omtrent 20 år siden, så sender den et lasernett sammen med det projiserte bilde og leser av hvor du plasserer fingeren din. 

 

Kul teknologi, men samtidig et velprøvd konsept. Fint at det kommer nye bruksområder...:-)

Lenke til kommentar

Eg har ikkje hatt berøringsknappar på eige utstyr, men etter å ha prøvd det hos andre, så er eg langt frå overbevist. Det ser kanskje litt finare ut, men eg synest knappane og brytarane er langt meir praktisk og funksjonabelt.

 

Fryktar derimot at berøringsknappar er kome for å bli og at det blir vanskeleg å finne med knappar.

 

Ja, det er sistnevnte som er problemet, det er bedre nå tror jeg, men når vi kjøpte plate-topp måtte vi opp i dobbel pris for å få en induksjonstopp med saklige fysiske kontroller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Artig. Hvor mange av oss har ikke tatt med laptop eller nettbrett bort på kjøkkenbenken for å ha en oppskrift? For å oppdage at kjøkkenbenken ikke er noe praktisk sted å ha pc-utstyr? (Plutselig søler man vann, mel, fett, etc. på maskina :()

 

Ta denne teknologien, fjern tullet med å skulle styre kokeplata, og sitt igjen med mulighet for å projisere oppskrifter, bilder, telefonsamtaler/sosiale nettverk (som avbildet i artikkel) etc. Det kunne iallefall jeg tenkt meg!

 

(Egentlig ender vi altså kun opp med et nettbrett, men istedenfor touch-skjerm, brukes prosjektor til visning og interaksjon)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...