Gå til innhold

SNIKTITT: Det råeste vi har sett fra en projektor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100 000 kr for 1800 lumen, da bør det jammen være sykt bra bilde. Siden 1800 lumen er såpass lite at det egner seg best i størrelser opp til ca 2-3 meters diagonal så egner den seg altså ikke særlig godt i store lokaler. Å bruke 100 000 kr på en projektor for et stue-størrelse rom høres ganske drøyt ut selv om bildet blir bra.

 

Mon tro når denne og lignende stue-egnede projektorer kommer ned i rundt 10-20 000 kr? 3 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

100 000 kr for 1800 lumen, da bør det jammen være sykt bra bilde. Siden 1800 lumen er såpass lite at det egner seg best i størrelser opp til ca 2-3 meters diagonal så egner den seg altså ikke særlig godt i store lokaler. Å bruke 100 000 kr på en projektor for et stue-størrelse rom høres ganske drøyt ut selv om bildet blir bra.

 

Mon tro når denne og lignende stue-egnede projektorer kommer ned i rundt 10-20 000 kr? 3 år?

 

 

Sony VPL-VW300ES har vært ute i rundt et år nå uten å ha falt noe merkbart i pris, så jeg vil tippe at den ikke vil gjøre det.

Om du finner noen så er det nok mangel på pære, noe jeg vil også tippe koster noen tusenlapper.

Lenke til kommentar

100 000 kr for 1800 lumen, da bør det jammen være sykt bra bilde. Siden 1800 lumen er såpass lite at det egner seg best i størrelser opp til ca 2-3 meters diagonal så egner den seg altså ikke særlig godt i store lokaler. Å bruke 100 000 kr på en projektor for et stue-størrelse rom høres ganske drøyt ut selv om bildet blir bra.

 

Mon tro når denne og lignende stue-egnede projektorer kommer ned i rundt 10-20 000 kr? 3 år?

 

Det er fordi at hjemmekinoentusiastene ikke bryr seg om lumen tallet som definerende faktor for et kjøp av en projektor. Der er det 100% bildekvalitet, og dersom man samtidig bygger et rom verdt 500.000 og et lydanlegg til samme prisen, da er prisen på 100.000 for en projektor liten i forhold, når den er størsteparten av opplevelsen. Dette er såkalt konseptmodell som det meste i high-end klassen er, ved at den er fullt funksjonell og i salg, men de forventer ikke å ha de høye salgstallene på en slik projektor. Dog så kan vi forvente å se den samme teknologien nedover etterhvert.

Lenke til kommentar

 

 

 

6000 timer var ikke akkurat så mye å skrive hjem om.

Det tilsvarer 250 dager ved 24/7 bruk.

Veid opp imot flat-skjermer som gjerne holder ut i 6->12 år ved samme bruks-mønster.

 

Men i motsettning til flat-skjermer så er det bare til å skifte pære...,så er den så god som ny.

Greit nok at det ikke akkurat er gratis å skifte en slik pære i under kant av 1 år...,men har man råd til å kjøpe en sånn projector...,så feller man ikke akkurat ei tåre når man må frem med lommeboken for å skaffe ei nye pære.

 

Det blir som å klage over det å måtte legge ut 500kr for et olje-filter...,når man sitter med en Princess-65. (:-P)

Lenke til kommentar

 

100 000 kr for 1800 lumen, da bør det jammen være sykt bra bilde. Siden 1800 lumen er såpass lite at det egner seg best i størrelser opp til ca 2-3 meters diagonal så egner den seg altså ikke særlig godt i store lokaler. Å bruke 100 000 kr på en projektor for et stue-størrelse rom høres ganske drøyt ut selv om bildet blir bra.

 

Mon tro når denne og lignende stue-egnede projektorer kommer ned i rundt 10-20 000 kr? 3 år?

 

Det er fordi at hjemmekinoentusiastene ikke bryr seg om lumen tallet som definerende faktor for et kjøp av en projektor. Der er det 100% bildekvalitet, og dersom man samtidig bygger et rom verdt 500.000 og et lydanlegg til samme prisen, da er prisen på 100.000 for en projektor liten i forhold, når den er størsteparten av opplevelsen. Dette er såkalt konseptmodell som det meste i high-end klassen er, ved at den er fullt funksjonell og i salg, men de forventer ikke å ha de høye salgstallene på en slik projektor. Dog så kan vi forvente å se den samme teknologien nedover etterhvert.

Hvor stort er markedet da ? Kan ikke se for meg at de store massene på tusener av kunder i Norge springer ut og kjøper dette for oppgradering av sine kinosaler.

Lenke til kommentar

 

100 000 kr for 1800 lumen, da bør det jammen være sykt bra bilde. Siden 1800 lumen er såpass lite at det egner seg best i størrelser opp til ca 2-3 meters diagonal så egner den seg altså ikke særlig godt i store lokaler. Å bruke 100 000 kr på en projektor for et stue-størrelse rom høres ganske drøyt ut selv om bildet blir bra.

 

Mon tro når denne og lignende stue-egnede projektorer kommer ned i rundt 10-20 000 kr? 3 år?

Det er fordi at hjemmekinoentusiastene ikke bryr seg om lumen tallet som definerende faktor for et kjøp av en projektor. Der er det 100% bildekvalitet, og dersom man samtidig bygger et rom verdt 500.000 og et lydanlegg til samme prisen, da er prisen på 100.000 for en projektor liten i forhold, når den er størsteparten av opplevelsen. Dette er såkalt konseptmodell som det meste i high-end klassen er, ved at den er fullt funksjonell og i salg, men de forventer ikke å ha de høye salgstallene på en slik projektor. Dog så kan vi forvente å se den samme teknologien nedover etterhvert.

 

Hvis projektoren er størsteparten av opplevelsen hvorfor skulle man da gidde å spandere 10 ganger så mye til sammen på lyd og rom?

 

Hvilke hjemmekinoentusiaster bryr seg ikke om lysstyrke vs størrelse på bildet? Blasse store bilder som kun fungerer med nattsyn eller så lite bilde at man like gjerne kunne kjøpt en 40" OLED i stedet for.

Lenke til kommentar

HDR på komprimerte bilder, hvordan får man fram mer detaljer i skyggepartiene for eksempel? Jeg synes dette virker litt søkt, men jeg har jo ikke sett den i aksjon.

 

Det er ikke noe problem å få HDR i komprimerte bilder fra et teknisk synspunkt, men tenker du på komprimert i ordets generelle forstand, eller komprimert som i "en eksisterende blu-ray film som ikke er lagd for HDR" feks?

 

AtW

Lenke til kommentar

100 000 kr for 1800 lumen, da bør det jammen være sykt bra bilde. Siden 1800 lumen er såpass lite at det egner seg best i størrelser opp til ca 2-3 meters diagonal så egner den seg altså ikke særlig godt i store lokaler.

 

Lumen er viktig for bedriftsmarkedet, der man skal vise bilde i rom som ikke er mørklagt.

For hjemmekino vil en høy lysstyrke bare lyse opp rommet, som igjen gjør man mister de nederste tonene av sort (i og med at lærretet faktisk er tilnærmet hvitt).

I et mørkt rom er 1800 lumen mer enn nok for å få vist et bilde på 150".

Lenke til kommentar

 

HDR på komprimerte bilder, hvordan får man fram mer detaljer i skyggepartiene for eksempel? Jeg synes dette virker litt søkt, men jeg har jo ikke sett den i aksjon.

 

Det er ikke noe problem å få HDR i komprimerte bilder fra et teknisk synspunkt, men tenker du på komprimert i ordets generelle forstand, eller komprimert som i "en eksisterende blu-ray film som ikke er lagd for HDR" feks?

 

AtW

 

Nei, jeg tenker på eksiserende formater. Hvis materialet er laget for HDR, så er det vel ikke noe problem. Tar man et JPEG-bilde og hiver det gjennom en HDR-prosess, kan det vel hende kvaliteten ikke blir så bra. Man må jo ha den ekstra informasjonen i bildet for å få de frem.

Lenke til kommentar

 

 

HDR på komprimerte bilder, hvordan får man fram mer detaljer i skyggepartiene for eksempel? Jeg synes dette virker litt søkt, men jeg har jo ikke sett den i aksjon.

 

Det er ikke noe problem å få HDR i komprimerte bilder fra et teknisk synspunkt, men tenker du på komprimert i ordets generelle forstand, eller komprimert som i "en eksisterende blu-ray film som ikke er lagd for HDR" feks?

 

AtW

 

Nei, jeg tenker på eksiserende formater. Hvis materialet er laget for HDR, så er det vel ikke noe problem. Tar man et JPEG-bilde og hiver det gjennom en HDR-prosess, kan det vel hende kvaliteten ikke blir så bra. Man må jo ha den ekstra informasjonen i bildet for å få de frem.

 

Ren antagelse fra et bildebehandlingsperspektiv her, men jeg vil anta at det dreier seg om en kurveprosess hvor man hever de mørkeste luminansnivåene noe like over 0, men la 0 være som det var, og senker de øverste noe bortsett fra 255, som også forblir 255.

Da vil materiale laget for HDR vise mer detaljer i skygge- og høylyspartier, mens materiale som ikke er laget for HDR vil kun lette skyggepartier og senke høylyspartier uten at det blir flere synlige detaljer enn det som er i materialet men som kan være vasket ut pga. begrensninger i skjermteknologien i de aktuelle skjermene. Det vil da gi en synlig forskjell i lys/kontrast (iht. kurven), men uten garanti for økt detaljnivå dersom materialet ikke er HDR i utgangspunktet.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

 

 

 

HDR på komprimerte bilder, hvordan får man fram mer detaljer i skyggepartiene for eksempel? Jeg synes dette virker litt søkt, men jeg har jo ikke sett den i aksjon.

 

Det er ikke noe problem å få HDR i komprimerte bilder fra et teknisk synspunkt, men tenker du på komprimert i ordets generelle forstand, eller komprimert som i "en eksisterende blu-ray film som ikke er lagd for HDR" feks?

 

AtW

 

Nei, jeg tenker på eksiserende formater. Hvis materialet er laget for HDR, så er det vel ikke noe problem. Tar man et JPEG-bilde og hiver det gjennom en HDR-prosess, kan det vel hende kvaliteten ikke blir så bra. Man må jo ha den ekstra informasjonen i bildet for å få de frem.

 

Ren antagelse fra et bildebehandlingsperspektiv her, men jeg vil anta at det dreier seg om en kurveprosess hvor man hever de mørkeste luminansnivåene noe like over 0, men la 0 være som det var, og senker de øverste noe bortsett fra 255, som også forblir 255.

Da vil materiale laget for HDR vise mer detaljer i skygge- og høylyspartier, mens materiale som ikke er laget for HDR vil kun lette skyggepartier og senke høylyspartier uten at det blir flere synlige detaljer enn det som er i materialet men som kan være vasket ut pga. begrensninger i skjermteknologien i de aktuelle skjermene. Det vil da gi en synlig forskjell i lys/kontrast (iht. kurven), men uten garanti for økt detaljnivå dersom materialet ikke er HDR i utgangspunktet.

 

Det høres korrekt ut.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...