Gå til innhold

TEST: Panasonic Lumix DMC-GX8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende kamera!

 

Har G2 og OMD EM-5 nå i M43-serien, og bruker stort sett kun sistnevnte kamera. Vurderer å oppgradere til et av de mer "proffe" kameraene, eventuelt kjøpe GM-5 og et pannekakeobjektiv for å kunne ha det med meg "overalt", og om det blir en oppgradering er absolutt GX-8 et av alternativene! Liker at de har fått bildestabilisator i kameraet også nå, som er viktig om en har Olympus-objektiver.

 

Foretrekker dog designet på OM-D-kameraene over Lumix, liker mer retro-looken til Olympus enn Panasonic sin.

 

Har også vurdert å gå over til Sony sitt system, og da spesielt A7R, men med 6-7 førsteklasses objektiver allerede i M43-serien vil det ikke være så økonomisk lurt å bytte tror jeg=)

Lenke til kommentar

 

Er det grunn til å velge GX8 og M4/3 fremfor Xpro1 (eller andre X kameraer) med tilhørende optikk? GX8 er jo bare en mindre sensor. Liker veldig godt rangefinder designet og ser at begge tilbyr dette.

Bedre utvalg av optikk og mindre størrelse på optikk. AtW

 

 

Så litt rundt. Fuji X har 21 objektiver (fuji optikk + 3 zeiss objektiver). Størrelsene på f.eks macro er så å si identisk. Grepet er derimot drastisk annerledes og 1 f stopp bedre lukkertid på gx8. 

http://camerasize.com/compact/#629.28,258.457,ha,t

Endret av Hipppaforalkus
Lenke til kommentar

 

 

Er det grunn til å velge GX8 og M4/3 fremfor Xpro1 (eller andre X kameraer) med tilhørende optikk? GX8 er jo bare en mindre sensor. Liker veldig godt rangefinder designet og ser at begge tilbyr dette.

Bedre utvalg av optikk og mindre størrelse på optikk. AtW

 

 

Så litt rundt. Fuji X har 21 objektiver (fuji optikk + 3 zeiss objektiver). Størrelsene på f.eks macro er så å si identisk. Grepet er derimot drastisk annerledes og 1 f stopp bedre lukkertid på gx8. 

http://camerasize.com/compact/#629.28,258.457,ha,t

 

 

mFT har mye flere, og om man tar enkelteksempler så finner man objektiv som er nærme hverandre i størrelse, ser man på det samlet sett, så er det åpenbart at mFT har mindre objektiv. GX8 er også nesten det største huset til systemet.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det grunn til å velge GX8 og M4/3 fremfor Xpro1 (eller andre X kameraer) med tilhørende optikk? GX8 er jo bare en mindre sensor. Liker veldig godt rangefinder designet og ser at begge tilbyr dette. 

 

Spørs litt hva du mener med rangefinder design. GX8 har bare elektronisk søker og er ikke rangefinder, hva X-Pro1 er kan sikkert diskuteres, men har i hvert fall mulighet for optisk søker (det har ingen andre X-kameraer).

 

Hvis du med rangefinder bare tenker på at det ikke er noen klump på toppen av kameraet (eventuelt søkerens plassering) så gjør begge nytten. Merk at X-Pro1 er et gammelt kamera med relativt treg AF, mens X-T1 og X-T10 er mye nyere modeller. Personlig ville jeg hatt et av de to siste hvis jeg skulle valgt Fuji, eventuelt ventet på X-Pro2 som ingen vet når kommer.

 

MFT har utvilsomt større utvalg i optikk enn Fuji, men bortsett fra tele over ca 200mm (som er på trappene) og en virkelig kompakt normalzoom synes jeg Fuji har godt nok med optikk (og god optikk) i øyeblikket og ser ikke det som noe argument mot Fuji. Men er du på jakt etter noe spesielt så sjekk selvsagt at det finnes før du kjøper.

 

Når det gjelder liten størrelse på optikk har Panasonic og Olympus definitivt prioritert det høyere enn Fuji, og der har sensorstørrelse også litt å si. Når det gjelder kamerahus har Fuji kommet med mye mindre hus i det siste. GX8 er relativt stort til å være MFT, men antar det er det som kreves for å få god nok kjøling for 4K video og innebygd stabilisator i øyeblikket.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Spennende kamera!

 

Har G2 og OMD EM-5 nå i M43-serien, og bruker stort sett kun sistnevnte kamera. Vurderer å oppgradere til et av de mer "proffe" kameraene, eventuelt kjøpe GM-5 og et pannekakeobjektiv for å kunne ha det med meg "overalt", og om det blir en oppgradering er absolutt GX-8 et av alternativene! Liker at de har fått bildestabilisator i kameraet også nå, som er viktig om en har Olympus-objektiver.

 

Foretrekker dog designet på OM-D-kameraene over Lumix, liker mer retro-looken til Olympus enn Panasonic sin.

 

Har også vurdert å gå over til Sony sitt system, og da spesielt A7R, men med 6-7 førsteklasses objektiver allerede i M43-serien vil det ikke være så økonomisk lurt å bytte tror jeg=)

 

kan være du kan bruke adapterringer?

Lenke til kommentar

 

Spennende kamera!

 

Har G2 og OMD EM-5 nå i M43-serien, og bruker stort sett kun sistnevnte kamera. Vurderer å oppgradere til et av de mer "proffe" kameraene, eventuelt kjøpe GM-5 og et pannekakeobjektiv for å kunne ha det med meg "overalt", og om det blir en oppgradering er absolutt GX-8 et av alternativene! Liker at de har fått bildestabilisator i kameraet også nå, som er viktig om en har Olympus-objektiver.

 

Foretrekker dog designet på OM-D-kameraene over Lumix, liker mer retro-looken til Olympus enn Panasonic sin.

 

Har også vurdert å gå over til Sony sitt system, og da spesielt A7R, men med 6-7 førsteklasses objektiver allerede i M43-serien vil det ikke være så økonomisk lurt å bytte tror jeg=)

kan være du kan bruke adapterringer?

 

Ja, men da forsvinner autofokusen.   Som er greit på enkelte objektiv, men å bruke f.eks Olympus 75mm F1.8 uten autofokus vil være svært lite praktisk.    Jeg bruker forøvrig Voigtländer 35MM F1.4 med adapter, som funker ypperlig, men ville ikke gått høyere enn det tror jeg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...