Gå til innhold

SNIKTITT: AmbiLux gir TV-opplevelsen en helt ny dimmensjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Interessant artikkel...

Vi går en lysende fremtid imøte.

Personlig så skjønner jeg ikke vitsen med AmbiLight eller AmbiFlux som det visst nå heter.

Misforstå meg rett...
Jeg ser poenget.
Den skal få opplevelsen til å bli mer fengslende.
At det skal hjelpe på å dra oppmerksomheten imot det som skjer på skjermen.
For meg virker det bare distraherende at de prøver og lure sansene til å tro at skjermen er større enn den faktisk er,med å...på en diffuse måte strekke bildet utover omgivelsesne rundt skjermen.
Men det paradoksalt nok trekker oppmerksomheten min vekk...fra selve skjermen.

For meg så virker dette mot sin hensikt.
Kanskje jeg strekker det litt vel langt nå...,men...
Skjemene som kommer nå fremover blir mer og mer realistiske.
Det blir nesten som å se ut av vinduet.
Men man har ikke AmbiLight/AmbiFlux på vinduer for å trekke oppmersomheten til det som skjer utenfor.

So in conclusion...:
I hvert fall etter mitt hode å bedømme...
I stedet for å skaffe en 50" skjerm med AmbiLight/AmbiFlux...,hvorfor ikke like greit...gå for en 60" uten AmbiLight/AmbiFlux.

Pretty much...,samme effekt...,bare bedre...
Du/dere vil nok argumentere med at..."Ja,men tenk om man ikke har plass til en 60" i stuen.".
Til det har jeg bare en ting å si...,og det er...
Har du skjermen stående inni en veggseksjon og dermed ikke har plass til større skjerm enn 50"...,så er AmbiLight/AmbiFlux bortkastet uansett...,and so basically you're screwed either way.

Til dem som har skjermen stående mer fritt...,eller hengende på veggen for den sakens skyld...
To each it's own...,som det heter på fint.
Eller som det heter på godt norsk...
Smaken er som baken...,den er delt.

Endret av BizzyX78
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skeptisk til detta HDR-opplegget. Bedre lysstyrke er vel og bra, men at TV'n skal begynne som et HDR-foto og prøve å fremheve detaljer i mørke områder ved å gjøre dem lysere, samt fremheve detaljer i lyse områder ved å gjøre dem mørkere vil vel veldig lett fullstendig kødde til opplevelsen de som laget en gitt film ønsker at du skal ha?

 

Hadde de ønsket at det var lett å se ting i hjørnet der hadde de gjort det lysere...

 

Man kan ikke ta et vanlig bilde og bare "lage" HDR uten å tulle til ting. Fotografer som gjør dette tar i effekt mange bilder og gjør det spesifikt når de ønsker et helt spesielt resultat.

Endret av bolt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Haters gonna hate. Ambilight er tøft, det er fint og det gjør så absolutt som den er ment, gitt de rette forholdene (som f.eks en hvit vegg like bak).

 

"I stedet for å skaffe en 50" skjerm med AmbiLight/AmbiFlux...,hvorfor ikke like greit...gå for en 60" uten AmbiLight/AmbiFlux."

 

Fordi det 1. tar opp mer plass, og

2. Tar gjerne å dobler eller tripler prisen for å få en tilsvarende økning i skjermpanel.

 

Har hatt min egen ambilight på 120" rammelerret, så vell som erfaring med ekte ambilight. Jeg er ikke av typen som liker å velge enten det ene eller det andre, men sier ofte ja takk begge deler. For nesten uansett hvor stor TV du har, så har det noe for seg.

 

Har jo også blitt slik at man har vokset litt opp, og det betyr gjerne visse kompromisser med kjerringa. Som vil si at stua får lys fra vinduer og andre ting rundt, som så absolutt er forstyrrende (bort sett fra midt på natta, hvor det meste blir svart om man skrur av lyset)

 

Med ambilight så vil det hjelpe på litt når alt ikke er perfekte hjemmekinoforhold, selv om det altså setter stemningen også her. Bort sett fra de første minuttene med ambilighten, hvor det kanskje er kulere enn filmen, så får det opp fokuset på skjermen fordi du ikke konstant ser blomstervasen eller bildene i sidesynet, men det som skal se ut som en forlengelse av bildet selv. Som du altså nå ender opp i sidesynet.

 

Kan forstå at noen ser på det som gimmick. Kanskje typisk de samme som ikke liker å gi det lille ekstra i film/spill/video, hvor det holder å ha en TV med godt bilde, og thats it. Og det er bare bra, for om det hadde vært like populært, så hadde det ikke vært like kult for de som faktisk liker å gi det lille ekstra, og få hverdagsopplevelsene (eller kinoopplevelsen) til å bli noe spesielt. Jeg synes/syntes 3D var kult, jeg kan godt tenke meg en kino med hjemmelaget vannkjølt "quad-prosjektor" for økt oppløsning, jeg kan godt tenke meg å få til en bedre ambilight sånn som noe slikt, og jeg kan godt tenke meg å få mer enn 7.1 surround. Og 48 FPS + på film er en drøm.

 

Bare for å nevne noe. Gimmick for ola nordmann, tøft for meg. :)

 

Ja, det mest er spennende, gøy og forbedring. Bortsett fra det største gimmicket i historien; Smart-TV. :wallbash:

Små søte PCer som er lett å gjemme bort, kraftige og med kjent brukergrensesnitt har fantes i flere tiår. Hvorfor vil man ha noe som er mange ganger dårligere? Uten at jeg egentlig mente å gå inn på det i denne diskusjonen da...

 

Hilsen teknologiinteressert. Choose your posion.

Skeptisk til detta HDR-opplegget. Bedre lysstyrke er vel og bra, men at TV'n skal begynne som et HDR-foto og prøve å fremheve detaljer i mørke områder ved å gjøre dem lysere, samt fremheve detaljer i lyse områder ved å gjøre dem mørkere vil vel veldig lett fullstendig kødde til opplevelsen de som laget en gitt film ønsker at du skal ha?

 

Mulig jeg tar feil her etter hvordan det kommer til å funke. Men i spill og på biider tatt med kameraet, så blir det litt motsatt. Det gir inntrykk av høyere kontrast, hvor det vises svarte svart og lysere lys i samme scene/bilde. Å tro at det vil fucke så mye bildet tviler jeg på. Mer som om bildet ikke blir like "utvasket". :hmm: Endret av Andrull
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har ikke ambilight. Har kun sett ambivalent på TV i revisjon 1 utstillet i butikk.

 

Sånn sett lite erfaringsgrunnlag. Men, man kan jo klare delvis å leve seg inn i det ved å forestille seg hvordan dette kanskje vil oppleves. Jeg vil likevel ikke vite det med sikkerhet. For meg så fremstår dette konseptet som jeg kun har sett litt av i denne artikkel som muligens mer forstyrrende, enn at det gir meg en ekstra opplevelse. Det er filmen jeg vil se, og jeg klarer ikke helt å se at dette kan gi bedre fokus på selve filmen.

 

Dette ønsker jeg meg av en ny TV. Sikkert en utopi som tar årevis før at materialiserer seg. Eller man må vente i en evighet på at dette skal skje i et parallellt univers. Her er ønskene mine:

 

- Flat TV-overflate

- En delvis mattende overflate som fjerner gjenskinn fra lys i rommet

- 4K som minimum (gjerne 8K om prisen er tilsvarende)

- helst så rimelig som mulig uten at det går utover kvaliteten

- OLED belysning, som enten bakbelysning eller direkte belysning med lang levetid på cellene

- Alternativt noe som måtte komme som er bedre enn OLED.. Nå er OLED det man strekker seg etter

- Trenger dette i en Public Display innpakning, eller at Staten fjerner TV-mottaker paragrafen i lovgivningen

- Tar gjerne Smart-TV innbakt, men ser fordeler av en flatere TV uten dette mikk-makkverket hvor man har egen boks eksternt plassert et fornuftigere sted i rommet som tilbyr denne Smart-TV-funksjonaliteten. Gir muligheter for å henge panelet på vegger, på en mer elegant måte enn med "alt-i-ett TV".

- VESA veggfeste. Hvem trenger alt dette fordyrende designet på baksiden av apparatet?

Endret av G
Lenke til kommentar

Sånn sett lite erfaringsgrunnlag. Men, man kan jo klare delvis å leve seg inn i det ved å forestille seg hvordan dette kanskje vil oppleves. Jeg vil likevel ikke vite det med sikkerhet. For meg så fremstår dette konseptet som jeg kun har sett litt av i denne artikkel som muligens mer forstyrrende, enn at det gir meg en ekstra opplevelse. Det er filmen jeg vil se, og jeg klarer ikke helt å se at dette kan gi bedre fokus på selve filmen.

 

Det gir deg bedre fokus ved å prøve å sette samme belysning og omgivelser som filmen ved hjelp av lys. Det er ikke alle steder det nødvendigvis funker like bra.

 

Optimalt sett så skal det se ut som om stuen din er på samme stedene som i filmen, og TVen er vinduet ut til det du ser på. Og ved å sette stemningen så øker det fokuset.

 

Best-case scenario er typisk natur dokumentarer. F.eks Under vann. Da vil veggen lyses om med et lys tilsvarende vannet på skjermen, og bevege seg slik at det fra sidesynet sin del kan virke som om du faktisk er under vann.

 

Hjernen er ganske flink til å forstå at ting ikke er ekte på TV, og ambilight hjelper til å lure den litt bedre. Littegrann på samme måte som VR, som virkelig lurer hjernen av at hele synsfeltet er dekket.

 

Dette ønsker jeg meg av en ny TV. Sikkert en utopi som tar årevis før at materialiserer seg. Eller man må vente i en evighet på at dette skal skje i et parallellt univers. Her er ønskene mine:

 

- Flat TV-overflate

- En delvis mattende overflate som fjerner gjenskinn fra lys i rommet

- 4K som minimum (gjerne 8K om prisen er tilsvarende)

- helst så rimelig som mulig uten at det går utover kvaliteten

 

Drømmemålet må jo kanskje være å ha en flat normal størrelse i spisestua, og en så stor og høyoppløst TV i stua/hjemmekinoen at man trenger buet skjerm for å få med seg alt. :p Og selvsagt også på en tilsvarende buet rom.

- OLED belysning, som enten bakbelysning eller direkte belysning med lang levetid på cellene

- Alternativt noe som måtte komme som er bedre enn OLED.. Nå er OLED det man strekker seg etter

 

OLED bruker ikke bakgrunnsbelysning. Du blander ikke med LED?

Angående fremtidig panelteknologi så er det lite jeg har hørt om som kan komme til å erstatte OLED. Med tanke på at OLED har brukt flere tiår på å komme dit det er, og hvor lang tid en ny teknologi kan bruke, så vil jeg nok tenke det er kommet for å bli for en stund ja. :)

 

- Trenger dette i en Public Display innpakning, eller at Staten fjerner TV-mottaker paragrafen i lovgivningen

Valg om å fjerne Tv-tuner på vanlige TVer (slik at de blir monitorer) hadde vært fantastisk. Men er vel sannsynligvis lite sannsynlig på et par tiår. Da det nok ikke er mange landene som har samme problemstilling som oss nordmenn.

 

- Tar gjerne Smart-TV innbakt, men ser fordeler av en flatere TV uten dette mikk-makkverket hvor man har egen boks eksternt plassert et fornuftigere sted i rommet som tilbyr denne Smart-TV-funksjonaliteten. Gir muligheter for å henge panelet på vegger, på en mer elegant måte enn med "alt-i-ett TV".

- VESA veggfeste. Hvem trenger alt dette fordyrende designet på baksiden av apparatet?

Smart-Tv delen tror jeg nok desverre ikke kommer til å gå bort. Selv om jeg gjerne skulle sett at det ikke fordyret en krone, eller krevde opp plass. Vesa feste er helt klart en stor fordel. Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jo, jeg har hørt at OLED kan brukes som et hvitt bakgrunnspanel i kombinasjon med tradisjonell fargesetting fra LCD elns.

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=white%20oled%20backlight

 

Man får detaljstyrt bakgrunnsbelysning, og unngår den raske foreldingen til enkelte OLED-primærfarger. Tror jeg leste om det her på Tek.no faktisk. Også at det er en av produsentene på OLED som har gått for den løsningen (ta det med litt klype salt for jeg er ikke så mye inni dette kunnskapsfeltet).

 

Jeg er enig med deg at Smart-TV styringen av TV'en fordyrer litt. Men, den største fordelen med ekstern boks er at man simpelt kan bytte ut Smart-TV styringen med en bedre utgave. Man kan selvfølgelig gjøre det via å plugge inn i HDMI/Display Port, men da hadde man ihvertfall også hatt anledning til å spare pengene til Smart-TV biten av apparatet, og det er spesiellt nyttig om man allerede har en god Smart-TV dings, ala PS4/Xbone, eller noe helt annet.

 

 

EDIT:

Dette har jeg ikke greie på, men:

 

 

 

Full color reproduced by white OLED (organic light emitting diodes) coupled with transmission color filters for the application in flat panel display was analyzed theoretically and experimentally. A white emitter made up of three primary emission peaks was found to be superior to a white emitter made up of complementary colors, i.e. two emission peaks. However, though the full color reproduction by white emitter possesses the merit of manufacturing simplicity, it is much worse than the color reproduction by three individual primary color sub-pixels, in terms of power efficiency and the power consumption. Adjusted to the same external quantum efficiency, the full color pixel made of three primary color sub-pixels is 10 times more efficient than that made of white emitter coupled with color filters.

 

 

LG%20oled-tv-specs.jpg

 

oled_tech_lg_121708562472_640x360.jpg

 

 

På det nederste bilde ser det ut til at den hvite OLED'en er designet fra primærfarge OLED's. Og så et fargefilter. Om man leser det i sitatet, så kan det se ut til at lysintensiteten blir høyere med en slik "hvit" OLED framfor å bare ha en rendyrket hvit OLED.

 

Men fargefilteret på toppen er det like fullt.

 

Men som sagt, så er jeg kanskje helt på bærtur her.  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...