Gå til innhold

SNIKTITT: Sony slipper to nye vanntette muskelmobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får håpe de har lært fra forrige generasjon, så skjermene ikke sprekker av seg selv under lading, og at telefonene _faktisk_ er vanntette.

Og generasjonen før det også, min Z2 hørte jeg sprakk på tvers mens jeg ladet den. Helt utrolig at de fortsetter med glass, de kunne gjort det like pent med aluminium f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sony har lenge hatt et 20-megapikselskamera i Xperia Z-modellene sine. Dette byttes nå ut med en ny Exmor RS-brikke med 23 megapikslers oppløsning.

Hele Zperia Z2, Z3 og Z3+ (Z4 i Asia) har også Exmore RS sensor. Den var på 20,7 Mp og de fleste rundet det opp til 21 i stedet for ned til 20 slik dere gjør. Men det blir uansett flisespikking. Oppløsning i megapiksler er antall vertikale piksler ganger de horisontale. Med andre ord er økningen fra 20,7 til 23 ikke spesielt stor. Rettere sagt 5,2% økning horisontalt og 5,2% vertikalt. Det har de ikke oppnådd ved å øke sensorstørrelsen men ved å krympe hver piksel slik at hver piksel får en ennå mindre andel av lyset som treffer bildebrikken. Mindre lys per piksel betyr mer støy per piksel. Med uforandret sensorteknologi (Exmor RS) og uforandret sensorstørrelse er det altså ikke noen særlige forbedringer å spore.

 

På grunn av den høye oppløsning kan Sony la deg zoome digitalt inntil fem ganger uten at det skal påvirke den opplevde kvaliteten. Dette har vi så langt ikke fått prøvd.

Dette er en latterlig påstand dere bør være for gode til å videreformidle så ukritisk. 5x zoom betyr 5x mindre bredde og 5x mindre høyde i bildet. Altså en reduksjon fra 5520 х 4140 piksler til 1104 x 828 piksler, eller ca 0,9 Megapiksler. De mener altså at det ikke skal være noen opplevd redusert bildekvalitet ved å klippe bort 96% av bildet og forstørre de resterende 0,9 megapikslene. Tror dere oppriktig på den påstanden? Dere skriver at dere ikke har prøvd det ennå. Prøv!

 

Videre vil selvsagt det å klippe bort 96% av lyset som treffer brikken også bety tilsvarende dårligere egenskaper i dårlig lys. Altså tilsvarende et 0,9 megapiksel kamera med 1/11,5" sensorstørrelse. Dette skal man altså ikke merke i følge dem.. :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får håpe de har lært fra forrige generasjon, så skjermene ikke sprekker av seg selv under lading, og at telefonene _faktisk_ er vanntette.

 

Min Z2 var (og er foreløpig fortsatt) heldigvis vanntett nok, fant jeg svært motvillig ut da den helt plutselig og uten varsel befant seg i shortslomma, under (salt-)vann i Elafonissi. *phew* 

 

Vanntett som ikke er vanntett er jo en uting, men vanntett nok er definitivt å foretrekke framfor ikke vanntett. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er svært spent på om glasset sprekker/knuser like lett som før ja! Det er nesten det eneste som har hindret meg i å kjøpe en Z3...

Samme her. Z3 var eit veldig heitt alternativ, men eg tok ikkje sjansen på at skjermen knuser og telefonen blir 2000 kroner dyrare.

 

Kompaktmodellen kunne gjerne vore endå litt mindre, men spent på korleis den kjem ut i testar.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glass bak? Whyyyy?

 

Ingen andre gode telefoner i 4.7" kategorien. Gir opp Sony.

Må jeg bite i det sure eplet og gå for Apple?

 

z5 compact har jo IKKE glass bak..

 

ps. Jeg har aldri hatt en telefon så lenge som min Z1 - og den funker fortsatt bra... 2 grunner at jeg vurderer å bytte til Z5 compact a) lei av store telefoner og b) lyst på endelig noe nytt igjen :)

Endret av foxy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 


Sony ...


det er en ny brikke i samme serien ( akkurat som en BMW 320i årgang 2015 er ikke samme bilen som årgang 2000 ;-) )

- den virklige forbedringen er vel hastigheten på autofokus.. vi får følge med testene fremover... Endret av foxy
Lenke til kommentar

 

 

Glass bak? Whyyyy?

 

Ingen andre gode telefoner i 4.7" kategorien. Gir opp Sony.

Må jeg bite i det sure eplet og gå for Apple?

 

z5 compact har jo IKKE glass bak..

 

ps. Jeg har aldri hatt en telefon så lenge som min Z1 - og den funker fortsatt bra... 2 grunner at jeg vurderer å bytte til Z5 compact a) lei av store telefoner og b) lyst på endelig noe nytt igjen :)

http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile-phones/sony-xperia-z5-compact-vs-sony-xperia-z3-compact-1303091

 

Joda, ifølge denne artikkelen så har den glass bak...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Glass bak? Whyyyy?

 

Ingen andre gode telefoner i 4.7" kategorien. Gir opp Sony.

Må jeg bite i det sure eplet og gå for Apple?

 

z5 compact har jo IKKE glass bak..

 

ps. Jeg har aldri hatt en telefon så lenge som min Z1 - og den funker fortsatt bra... 2 grunner at jeg vurderer å bytte til Z5 compact a) lei av store telefoner og b) lyst på endelig noe nytt igjen :)

http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile-phones/sony-xperia-z5-compact-vs-sony-xperia-z3-compact-1303091

 

Joda, ifølge denne artikkelen så har den glass bak...

 

mm joda du har vel rett - er vel type frostet glass som jeg ser nå... jaja min Z1 (og iphone 4 før det) overlevde alle de årene med glass bak også - så i don't care...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Glass bak? Whyyyy?

 

Ingen andre gode telefoner i 4.7" kategorien. Gir opp Sony.

Må jeg bite i det sure eplet og gå for Apple?

z5 compact har jo IKKE glass bak..

 

ps. Jeg har aldri hatt en telefon så lenge som min Z1 - og den funker fortsatt bra... 2 grunner at jeg vurderer å bytte til Z5 compact a) lei av store telefoner og b) lyst på endelig noe nytt igjen :)

http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile-phones/sony-xperia-z5-compact-vs-sony-xperia-z3-compact-1303091

 

Joda, ifølge denne artikkelen så har den glass bak...

mm joda du har vel rett - er vel type frostet glass som jeg ser nå... jaja min Z1 (og iphone 4 før det) overlevde alle de årene med glass bak også - så i don't care...

Ja, såfremt den ikke knuser mens du lader den eller fordi du ringer for lenge, eller skulle finne på å bruke kameraet, slik som Z2/3 har hatt en lei tendens til å gjøre. Jeg ville avventet kjøp inntil rapporter fra forumbrukere kommer inn, kan jo alltids håpe på at denne tåler mer enn de to forrige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

mm joda du har vel rett - er vel type frostet glass som jeg ser nå... jaja min Z1 (og iphone 4 før det) overlevde alle de årene med glass bak også - så i don't care...

Ja, såfremt den ikke knuser mens du lader den eller fordi du ringer for lenge, eller skulle finne på å bruke kameraet, slik som Z2/3 har hatt en lei tendens til å gjøre. Jeg ville avventet kjøp inntil rapporter fra forumbrukere kommer inn, kan jo alltids håpe på at denne tåler mer enn de to forrige.

 

 

 

de fleste knuser glasset ved å la telefonen falle ned på gulvet og så kommer de opp med de utroligste historier hvorfor glasset sprakk... :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

mm joda du har vel rett - er vel type frostet glass som jeg ser nå... jaja min Z1 (og iphone 4 før det) overlevde alle de årene med glass bak også - så i don't care...

Ja, såfremt den ikke knuser mens du lader den eller fordi du ringer for lenge, eller skulle finne på å bruke kameraet, slik som Z2/3 har hatt en lei tendens til å gjøre. Jeg ville avventet kjøp inntil rapporter fra forumbrukere kommer inn, kan jo alltids håpe på at denne tåler mer enn de to forrige.

 

de fleste knuser glasset ved å la telefonen falle ned på gulvet og så kommer de opp med de utroligste historier hvorfor glasset sprakk... :-)

Så du tror ikke på meg? Du er ikke snau. Jeg har opplevd dette selv. Du kan jo for all del teste det ut selv om du vil, er et rimelig kjent problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Glass bak? Whyyyy?

 

Ingen andre gode telefoner i 4.7" kategorien. Gir opp Sony.

Må jeg bite i det sure eplet og gå for Apple?

z5 compact har jo IKKE glass bak..

 

ps. Jeg har aldri hatt en telefon så lenge som min Z1 - og den funker fortsatt bra... 2 grunner at jeg vurderer å bytte til Z5 compact a) lei av store telefoner og b) lyst på endelig noe nytt igjen :)

http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile-phones/sony-xperia-z5-compact-vs-sony-xperia-z3-compact-1303091

 

Joda, ifølge denne artikkelen så har den glass bak...

mm joda du har vel rett - er vel type frostet glass som jeg ser nå... jaja min Z1 (og iphone 4 før det) overlevde alle de årene med glass bak også - så i don't care...
Ja, såfremt den ikke knuser mens du lader den eller fordi du ringer for lenge, eller skulle finne på å bruke kameraet, slik som Z2/3 har hatt en lei tendens til å gjøre. Jeg ville avventet kjøp inntil rapporter fra forumbrukere kommer inn, kan jo alltids håpe på at denne tåler mer enn de to forrige.

Eller har den liggende i fremsetet i bilen en vanlig høstdag mens du løper inn på butikken.

 

Z3c er helt håpløs. Kanon telefon, men det fordømte glasset til sony er jo katastrofalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

de fleste knuser glasset ved å la telefonen falle ned på gulvet og så kommer de opp med de utroligste historier hvorfor glasset sprakk... :-)

 

Dette innlegget kommer tett opp til helt fantastisk latterlig.

 

En ting er å komme inn i butikken med disse fantastiske historiene du påstår vi dikter opp. Men hvorfor i alle herrens dager skulle vi komme med de samme ville påstandene inne på et forum? Hva har eg å tjene på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...