Gå til innhold

– Hadde det ikke vært for mobilbruk i dusjen, hadde vi ikke lagd vanntette mobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg ser fordelen med å ha ein telefon som ein kan ta med inn på eit fuktig bad medan ein dusjar utan at den tar skade av det, men eg tviler sterkt at nokon faktisk dusjer med mobiltelefonen.

Ein ting er at skjermen fungerer svært dårlig når den er våt, men det støyer også såpass mykje i dusjen at det må vell være vanskelig å kunne føre ein mobilsamtale medan vasspruten står?

 

 

Ein anna ting, kva gjorde dei japanske jentene før mobilane blei vanntette? Tok dei med inn i dusjen og kjøpte ny kvar veke etterkvart som dei blei vannskada?

Det er vell mykje meir sannsynleg at den fyrste vanntette mobilen avslørte at dette var eit forbrukarønske å kunne ha ein telefon som kunne brukast på badet, som igjen gjorde slike mobilar langt meir populære enn dei mobilane som ikkje var vanntette.

 

 

Sjølv har eg vanntett telefon og er svært fornøgd med det. Ein vanntett mobil har svært få og små ulempar i forhold til ein vanlig mobiltelefon, og det er svært greit å sleppe å måtte ta hensyn til om der er litt fuktig der du bruker telefonen, om telefonen ligger i ei klam lomme ein regnversdag, osv.

Og kanskje den største fordelen er at dersom eg søler eit eller anna på telefonen så er det berre å skylle av den i vasken.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt mobilen aktivt i dusjen lenge før de var vanntette, hovedsakelig til å høre på musikk, podcast, e.l. Utfordringen var alltid at jeg måtte ha volumet så høyt for å høre inni dusjen, og at det var stress å skifte spor eller skru av hvis noen utenfor prøvde å snakke med meg. Vanntette mobiler har derfor vist seg svært praktiske.

 

Her er en oversikt over min erfaring med mobil i dusjen:

- Snakke i telefonen: Fungerer utmerket! Moderne støykansellering gjør at mottakeren ikke hører noe støy. Du har derimot bare en hånd tilgjengelig. 

- Høre på musikk/podcast e.l.: Det mest praktiske bruket. Det du vil høre på kan settes på, og lydkilden plasseres nær deg inni dusjen. Hvis du vil endre spor eller pause tar det 2 sekunder, og du trenger ikke å gå ut av dusjen.
- Se video: Dette er en slager for de som bruker litt lenger tid enn gjennomsnittet i dusjen - typisk 15-20 minutter. Det mest avgjørende er å ha en "plattform" som telefonen kan stå på i nær høyde av øynene og uten fare for å skli og falle i gulvet. Små kurver med sugekopper fungerer bra til dette formålet. Det beste er å låse skjermen for input, da vanndråper kan oppfattes som berøring, eller plassere telefonen langt nok borte fra dusjstrålen. 
- Surfe e.l.: All bruk som innebærer skriving eller annen berøring av skjermen er veldig upraktisk etter min erfaring. Som sagt vil vanndråper kunne oppfattes som berøring, og det samme gjelder vann fra hendene dine som legges på skjermen. Dette er kun anbefalt i badekar. 
Lenke til kommentar

Selv synes jeg at det er for dårlig lage telefoner som ikke er vanntette i 2015.

 

En vanntett mobil er jo overlegen på alle felt kontra en mobil som ikke er det.

Det er med andre ord ingen ulemper (for forbruker?) å ha en vanntett mobil.

 

I dagen "vestlige" samfunn, bruker mobilen i tilnærmet alle miljø hvor menneske oppholder seg. Hvorfor "kutte" på en såpass viktig egenskap (beskytte elektronikk mot fuktighet), som kun har fordeler og ingen ulemper?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lett som det er å gjøre telefonene vanntette så er det rart trenden ikke har kommet lengre i Europa. Det burde være som i Japan, en basisegenskap.

 

PS. Forbrukerkjøpslovens "krav" om at et produkt skal tåle normal bruk, påvirkes jo veldig av hva som er gjengs oppfatning av hva som er normal bruk. Jeg har lagt merke til at svært mange finner det naturlig å bruke telefonene ute i all slags vær, selv de som ikke er vanntette. Hvis vi får mer moment bak at det er ansett for å være normalt så bør man altså kunne reklamere på telefoner som gir seg på grunn av vanlig norsk vær og på den måten indirekte presse produsentene til å slutte å selge de lekke modellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Virker som det er litt info som er blitt lost in translation her=)

 

Det er ikke snakk om dusjvaner slik vi kjenner til dusjing her til lands. Det er mer snakk om den japanske badekulturen (sento, yu, ofuro) hvor et bad/dusj kan ta opptil flere timer, og kan være en sosial samlingsplass man drar med hele familien ikke ulikt slikt det var i romertiden=)

 

Så at en japansk kvinne bruker telefonen under selve dusjstråla er ikke så vanlig som der høres ut som her=)

 

Forøvrig har vel Iphone vist at telefonen trenger ikke være vanntett for å være populær i Japan, da de har tatt veldig store markedsandeler fra de japanske produsentene de siste 7-8 årene, som har ført til at både Hitachi, NEC og delvis Panasonic ( de gjorde nettopp comeback med CM-1) har måttet legge ned sine mobilavdelinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...