Gå til innhold

Ny løsning lar deg bruke en helt vanlig mobil som 3D-skanner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner jeg MS godt nok så kommer de ikke til å lagre objektene i noe åpent og gratis konverterbart format. Det vil nok bare gi mening med deres egen programvare (inkludert konvertere).

 

Teknologien setter deg i stand til å lage tredimensjonale bilder av objekter i sanntid og med høy kvalitet – og det med helt vanlige mobiltelefoner uten spesiell maskinvare. Løsningen krever heller ingen Internett-forbindelse.

Dette synes jeg blir misbruk av ordet sanntid. Dette skjer ikke i sanntid, men ikke så lenge etterpå. Det kreves minimum 2 bilder for å skape den første svært unøyaktige 3D mappingen og adskillig flere for å få opp nøyaktigheten til det dere ser i videoen. I videoen bruker de minst tre sekunder på hver mapping med en bilderate på kanskje 30 fps og resultatet er etter mine standarder temmelig unøyaktige.

 

Andre løsninger med flere samtidige fysiske kameraer, ToF-sensorer eller lignende mapper objektene i det jeg vil kalle sanntid, altså mulig å utføre på bevegeglige motiver. Microsoft sin løsning kan kun brukes på stillestående motiver.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg MS godt nok så kommer de ikke til å lagre objektene i noe åpent og gratis konverterbart format. Det vil nok bare gi mening med deres egen programvare (inkludert konvertere).

 

Det er noen år siden Microsoft jobbet på denne måten. Nå er policyen åpne formater, som kan brukes på alle enheter. Etter at Satya Nadella overtok sjefsstolen ble det også fokus på at Microsoft-brukere skal velge Microsoft fordi de _vil_ bruke Microsoft, ikke fordi de _må_...

 

Dermed vil det forundre meg stort om ikke dette også blir tilgjengelig/importerbart i en rekke andre programmer, deriblant de overnevnte programmene...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...