Gå til innhold

Norsk retrospill får grønt lys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker retro og 2D spill, men pikseleringen, den begrensede fargepaletten og bevegelsene med få kroppsstillinger liker jeg ikke så godt. Har dere noen forslag til spill jeg bør se nærmere på?

Rayman Origins og Rayman Legends er jo en grafisk perle med 2,5D, men dette er mer future-retro. Synes Fez et godt spill. Så vidt jeg vet er alle både på konsoll og Pc.

 

Det er jo også mulig å fyre opp en emulator og ta en tur i retroland.

Lenke til kommentar

Jeg liker retro og 2D spill, men pikseleringen, den begrensede fargepaletten og bevegelsene med få kroppsstillinger liker jeg ikke så godt. Har dere noen forslag til spill jeg bør se nærmere på?

 

Hvis du ikke liker piksler så vil du nok slite med de fleste retrospill, sorry.

 

Men kvalitetsanimasjon finnes det mye av: Castlevania Symphony of the Night f.eks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Jeg liker retro og 2D spill, men pikseleringen, den begrensede fargepaletten og bevegelsene med få kroppsstillinger liker jeg ikke så godt. Har dere noen forslag til spill jeg bør se nærmere på?

 

Jazz Jackrabbit 2. Holder seg meget godt.

Lenke til kommentar

Inspirert av Megaman? Ser jo ut som en Megaman rip-off tvers gjennom. Karakteren selv, skuddene han skyter, en del av områdene, alt er jo Megaman tvers gjennom. Nesten så det frister å spørre om ette faktisk er lovlig, eller om de bryter noen copyrights?

 

Og hvorfor må " nye retrospill" være så forbannet vanskelige, egentlig? Jeg har vokst opp med spill siden Vic-20 og ZX Spectrum på tidlig 80-tall, og selv om noen spill var vanskelige på den tiden, var det gjennomsnittlige spillet ikke vanskeligere enn i dag. Jeg savner et skikkelig "nytt retrospill" som satser på spillglede, og ikke på å være så forbannet vanskelig at det tar fire timer å gå gjennom det første brettet. :(

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Jeg liker retro og 2D spill, men pikseleringen, den begrensede fargepaletten og bevegelsene med få kroppsstillinger liker jeg ikke så godt. Har dere noen forslag til spill jeg bør se nærmere på?

 

Velocity 2X

 

Ellers så er det ikke så mange retro spill med moderne grafikk for å si det sånn.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Inspirert av Megaman? Ser jo ut som en Megaman rip-off tvers gjennom. Karakteren selv, skuddene han skyter, en del av områdene, alt er jo Megaman tvers gjennom. Nesten så det frister å spørre om ette faktisk er lovlig, eller om de bryter noen copyrights?

Tror ikke det er noen lover mot å lage kloner eller "rip-offs" av spill. Da er det veldig mye som ikke hadde blitt sluppet. Eller man kan vel heller si at hvis det var tilfelle så ville det bli sluppet veldig få nye spill. F.eks. ville sannsynligvis Quake-serien (eller evt. annen serie fra iD Software) fortsatt ha vært de eneste FPS'ene.

 

Og hvorfor må " nye retrospill" være så forbannet vanskelige, egentlig? Jeg har vokst opp med spill siden Vic-20 og ZX Spectrum på tidlig 80-tall, og selv om noen spill var vanskelige på den tiden, var det gjennomsnittlige spillet ikke vanskeligere enn i dag. Jeg savner et skikkelig "nytt retrospill" som satser på spillglede, og ikke på å være så forbannet vanskelig at det tar fire timer å gå gjennom det første brettet. :(

Sikkert pga AVGN og lignende som liker å overdrive vanskelighetsgraden på gamle spill. Dessverre er det utrolig mange dårlige "nye retro-spill" og indie-spill generelt, ofte fordi de har en stygg tendens til å basere hele spillmekanikken på en eller annen gimmick, har dårlig plattforming-fysikk (sannsynligvis pga at det brukes en "realistisk" fysikk-motor, som ofte resulterer i at det blir veldig "floaty") eller rett og slett mangler noe som helst spillmekanikk utenom ren plattforming. Rene trolle-spill som I Wanna Be The Guy, I Wanna Be The Boshy, osv har jo for så vidt latterlig overdreven vanskelighetsgrad som mål i utgangspunktet, og kan vel sies å ha en viss nisje-relevans.

 

Virkelig gode spill er generelt sjeldne, men også innen "ny retro" sjangeren dukker det opp en og annen perle. Shovel Knight er et perfekt eksempel på hvordan det skal gjøres. Det er så fantastisk detaljert og gjennomført på nesten alle områder at det glatt kunne gått for å være et klassisk storspill fra et av 80- og 90-tallets store spillkonger.

Lenke til kommentar

Jeg liker retro og 2D spill, men pikseleringen, den begrensede fargepaletten og bevegelsene med få kroppsstillinger liker jeg ikke så godt. Har dere noen forslag til spill jeg bør se nærmere på?

 

Klarer ikke helt å se hvordan du kan like retro-spill hvis du har et problem med pikselgrafikk, i og med at de aller fleste både ekte retro-spill og nye "retro"-spill har piksel-grafikk.

 

Derimot er det veldig stor forskjell på kvaliteten på piksel-grafikk, og det er ikke til å koste under teppet at det mange såkalte nye "retro"-spill har utrolig dårlig piksel-grafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...