Gå til innhold

Nordmenn kaster seg over biler med alternative energikilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hydrogen (aka. Fool Cells) er en dårlig løsning sammenlignet med helelektriske biler.

... og dersom energien i din heleletriske farkost skapes i et gass- eller kullkraftverk ? Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Hydrogen pls?

Hydrogen (aka. Fool Cells) er en dårlig løsning sammenlignet med helelektriske biler.

 

Taper veldig mye energi i prosessen med å lage hydrogen, lagre det på tanker, drive en brenselcelle for så å lade et batteri.

 

 

Du mener det er bedre med en batteripakke på rundt tonnet?

Det er ikke miljøvennlig å frakte 2 tonn kjøretøy til og fra arbeidsplass fordi 1 person på ~80kg skal på jobb.

 

Jeg har mer tro på hydrogenbiler i fremtiden, eller en form for brenselcelle, enn batteribiler.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Jeg har mer tro på hydrogenbiler i fremtiden, eller en form for brenselcelle, enn batteribiler.

Det har ikke jeg, fordi du bruker tre ganger så mye energi på som på en elbil.

Dessuten må også hydrogenbilen dra rundt på et batteri.

 

En Toyota Mirai er sertifisert til 6 kWh per mil. Til sammenligning er Tesla Model S sertifisert til 2,35 kWh per mil, og en VW e-Golf har 1,81 kWh per mil.

 

Hydrogen vil kreve meget store investeringer for å bygge ut et nettverk av fyllestasjoner.

Innen det er gjort så tror jeg utviklingen av rene elbiler har kommet så langt, slik at hydrogenbiler kun blir en liten nisje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hydrogen (aka. Fool Cells) er en dårlig løsning sammenlignet med helelektriske biler.

... og dersom energien i din heleletriske farkost skapes i et gass- eller kullkraftverk ?

 

Det har ingenting med saken å gjøre. Du trenger også denne energien for å fremstille hydrogen. Det er bare det at trenger tre ganger så mye av denne energien per kilometer.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hydrogen vil kreve meget store investeringer for å bygge ut et nettverk av fyllestasjoner.

Innen det er gjort så tror jeg utviklingen av rene elbiler har kommet så langt, slik at hydrogenbiler kun blir en liten nisje.

Hva mener du med å "bygge ut et nettverk" Hvorfor kan man ikke utvide dagens stasjoner??
Lenke til kommentar

 

Hydrogen vil kreve meget store investeringer for å bygge ut et nettverk av fyllestasjoner.

Innen det er gjort så tror jeg utviklingen av rene elbiler har kommet så langt, slik at hydrogenbiler kun blir en liten nisje.

Hva mener du med å "bygge ut et nettverk" Hvorfor kan man ikke utvide dagens stasjoner??

 

Det finnes nesten ingen stasjoner for hydrogen i dag.

Det er også svindyrt og bygge stasjoner. En typisk installasjon med en enkel "pumpe" som selv produserer hydrogen (du plugger inn vann og strøm) koster fra 15 millioner kroner.

 

Den mest brukt måten for å fremstille hydrogen i dag er og omdanne metan (CH4) til CO2 og Hdette er som du sikkert ser ut i fra likningen en skitten prosess.

Lenke til kommentar

Du HKS kan kanskje forklare meg en ting. Jeg har lest et blad at Toyota har 1000 (Ett tusen) ingeniører som går på jobb hver dag for å utvikle, forske og forbedre batterier med formål å ta det i bruk som EV. Likevel har ikke Toyota lansert noen EV enda.

Hva sier dette oss?

Ingenting...

Tusenvis av ingeniører gikk også på jobb hver dag hos Kodak hver dag for å utvikle, forske og forbedre digitalkamera med formal å ta det i bruk i kameraer... Likevel gikk Kodak konkurs.

 

Nå sier jeg ikke med dette at Toyota kommer til å gå konkurs. Tipper nok på at en av grunnene til at mange fabrikanter satser på brenselceller er oljeindustrien som gjerne vil selge hydrogen (utvunnet av naturgass). Tesla har uansett vist oss at man kan klare seg med elbiler. Audi har jo også annonsert at de kommer med liknende rekkevidde om noen år, og Tesla, Nissan, GM og flere kommer også til å pushe rekkevidde og pris i årene som kommer.

 

Jeg tror utviklingen av elbiler kommer til å gå so fort de neste årene at hydrogenbiler bare kommer til å bli en liten nisje.

Lenke til kommentar

De har uansett betalt en relativt liten sum for en god bil, som også er billig i drift.

 

Vil gjerne ha meg Tesla med tid og stunder, hvertfall om den ikke mister den relativt sett rimelige innkjøpsprisen. Om jeg mister retten til å kjøre i kollektivfeltet eller passere bomstasjoner gratis er ikke så nøye. Verre med det enorme prispåslaget som potensielt dukker opp om avgiftsmafiaen begynner å sikle.

Lenke til kommentar

De har uansett betalt en relativt liten sum for en god bil, som også er billig i drift.

 

Vil gjerne ha meg Tesla med tid og stunder, hvertfall om den ikke mister den relativt sett rimelige innkjøpsprisen. Om jeg mister retten til å kjøre i kollektivfeltet eller passere bomstasjoner gratis er ikke så nøye. Verre med det enorme prispåslaget som potensielt dukker opp om avgiftsmafiaen begynner å sikle.

Yep,eneste grunnen til at folk vil ha Tesla i Norge er at det er et jævla bra kjøp!! Du (og alle andre) gir faen i miljø. Det gir mye mening i å kjøpe Tesla økonomisk sett.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...