Gå til innhold

Samsung har lansert verdens største disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en 9,1GB SCSi disk rundt 99/00 og var den kuleste blant vennegjengen, mener jeg betalte rundt 8000,- for den hos PS data, da kom kontroller kortet utenom, Cpu'en kostet noelunde det samme, en Amd Athlon på svimmlende (Sett dere ned nå) 800Mhz :p

Jeg ga ca 19000 kr for en intel 133mhz ibm maskin med en 1.6 GB disk, 16 MB ram  :confused:  noen år før deg. Har den faktisk enda :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og én dag så har vi råd til å kjøpe en sånn. Teknologisk utvikling er bare vakkert

Det trenger ikke å være så lenge til. Om prisene fortsetter slik de har gjort, så er det bare 3-5 år før SSD tar igjen HDD på pris per GB.

 

 

Basert på hvilke parametre? Om jeg er litt snill, så koster i dag HDD 8 ganger mindre per TB enn SSD, (sannheten er nok nærmere 10 om man velger prisgunstig fra begge leire), SSD-prisene har såvidt jeg kan se sunket med ca 35% årlig per lagringskapaistet. Dvs ca en fjerdepart om 5 år. Fortsatt dobbelt så dyrt som HDD, og da forutsetter man at HDD står totalt stille i 5 år.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merk at det er i en 2,5" form factor også. Harddisker på samme fysiske størrelse stopper på 2-3 TB til sammenligning. Med andre ord SSD knuser HDD på tetthet og kapasitet.

 

Når det gjelder pris så spørs det hva du sammenligner med. Klarer du deg med 500 GB (som de fleste gjør) får du Samsung 850 Evo til rundt 1500 kroner, mens en grei 2,5" 500 GB harddisk ligger på rundt 500 kroner. Altså 3-gangen forskjell. For disker på 2 TB eller mindre kan jeg absolutt se for meg at SSD er konkurransedyktig på pris om 5 år.

Lenke til kommentar

 

Merk at det er i en 2,5" form factor også. Harddisker på samme fysiske størrelse stopper på 2-3 TB til sammenligning. Med andre ord SSD knuser HDD på tetthet og kapasitet.
 
Når det gjelder pris så spørs det hva du sammenligner med. Klarer du deg med 500 GB (som de fleste gjør) får du Samsung 850 Evo til rundt 1500 kroner, mens en grei 2,5" 500 GB harddisk ligger på rundt 500 kroner. Altså 3-gangen forskjell. For disker på 2 TB eller mindre kan jeg absolutt se for meg at SSD er konkurransedyktig på pris om 5 år.

 

 

Når det er snakk om å ta igjen på pris per GB virker det i mine øyne mest meningsfylt å sammenlikne de produktene som gir billigst pris per GB for begge teknologier. Man kan såklart oppkonstruere eksempler, men det gjør sammenlikningen mindre relevant for den virkelige verden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Samsung har lansert verdens største disk

 

Jeg hadde en mye større disk i min første IBM PC.

Det var en full-høyde 5.25" harddisk. 

Omtrent på denne størrelsen: 

hqdefault.jpg

 

Den var opprinnelig på 20MB, men etter et diskhavari fjernet de en av platene inni og formatterte den om til 10MB.

På et tidspunkt koblet jeg det til en 486 eller Pentium 100 PC for å hente ut wordperfect-dokumenter og det sakket ned PC'en betydelig. Så ikke så rask. Men stor var den, til PC-HDD å være. 

Endret av tommyb
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 9,1GB SCSi disk rundt 99/00 og var den kuleste blant vennegjengen, mener jeg betalte rundt 8000,- for den hos PS data, da kom kontroller kortet utenom, Cpu'en kostet noelunde det samme, en Amd Athlon på svimmlende (Sett dere ned nå) 800Mhz :p

 

Pff, slår ikke når jeg var kongen på haugen med førstemann med 20MB harddisk på min Amiga 500. CPU var på 7Mhz ;)

Lenke til kommentar

Får jeg en sånn på 4gb blir jeg fornøyd :)

De har forbruker versjoner på 2TB. Evo modellen er ikke så veldig mye dyrere enn 2x1TB heller.

 

Ellers:

http://www.techspot.com/news/61737-samsung-launches-three-high-speed-nvme-solid-state.html

 

En rekke andre disker ble og lansert. Bedriftsmarked det og, men de er jo mulig å kjøpe likevel.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...