Gå til innhold

Nicole (12) scoret høyere enn Einstein og Hawking på IQ-test


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De offisielle testene er egentlig ikke gyldig helt på endene av skalaen. Det er kun i det store "midterste" området den er gyldig. Det vil si at hvis man scorer null eller alt rett så kan ikke testene si noe mer konkret om scoren enn at den er enten under eller over den gyldige delen av skalaen.

Lenke til kommentar

Rimelig høyt standardavvik på den testen siden topp 1% tilsvarer en score på 135 med standardavvik 15 (som Mensa Norge bruker).

 

Og en annen ting. Slik jeg fått det med meg så har hverken Einstein eller Hawking tatt en standardisert IQ-test, så hvordan kan jenta ha scoret høyere enn de?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Er det ikke rimelig godt kjent at Einstein ikke tok noen standardisert IQ-test? Kanskje ikke blant folk flest, men blant nerder (ikke PH-nerder) er det noenlunde velkjent. 
 
Einstein ble født i 1879, og selv om han hadde ventet til han var 20 med å ta testen (ganske høy testalder ifølge dagens standarder) ville det skjedd i 1899. IQ-tester var ikke i bruk før rundt 1910, da var han 31 og for gammel til å bli gitt noen gyldig score.
Binet-Simon testen som fokuserer på verbale ferdigheter dukket opp først i 1905, og forkortelsen IQ ble først brukt av psykolog William Stern for det tyske "Intelligenz-quotient", og var Sterns betegnelse på en metode for å måle og gi en score på testing av intelligens, i en bok publisert i 1912. Alle scores for personer som levde før dette vil være antagelser da testene ikke eksisterte i tidsrommet de levde i. Tidligere målte man størrelsen på folks kranier, såkalt Craniometry som ble brukt til å forståsegpå diverse ting. 
 
"to poeng høyere enn hva Albert Einstein og Stephen Hawking scoret hos Mensa"
Mensa ble opprettet i 1946 da Einstein var 67 år gammel. Testing i den alderen gir for det første ikke en gyldig score, og for det andre fant den ikke sted verken hos Mensa eller andre steder, stikk i strid med hva artikkelen påstår.
Hawkings IQ-score er såvidt meg bekjent ikke blitt publisert og dermed ukjent, og med et ukjent tall skal det godt gjøres å påstå at noen ligger 2 poeng over.
 
Dere er i midlertid i godt selskap, diverse publikasjoner har lenge yndet å kaste rundt seg med sånne påstander med sammenligninger mot fantasi-tall. Her en om en 4-åring fra etpar år siden: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2523173/Boy-4-IQ-Einstein-Bill-Gates-Stephen-Hawking.html 
 
Spør man Bill Gates om hans IQ-score svarer han at han gjorde det bra på diverse tester, men kjenner ikke scoren sin.
 
 
Fun facts: Galileo Galilei påstås å ha hatt en IQ på 185. Han døde i 1642. 
Leonardo Da Vinci påstås å ha hatt en IQ på 220. Han døde i 1519.  
Som nevnt: IQ-testing ble en greie først etter 1910.  :wallbash:  
 
Makkverk!  :grumpy: 
 
Edit: typo.

NB: Wikipedia-linker er indikative og bør ses i sammenheng med deres referanser til linket kildemateriell.
Endret av xRun
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En jente har tatt en IQ-test og fått en score som andre barn på samme alder tidligere har fått og dermed ikke noe unikt....

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med alle IQ tester er at det mangler ett svar alternativ; "Jeg vet ikke"

For at en IQ test skal være nøyaktig forutsetter det at man er ærlig med hva man tror svaret er, og når nok folk tar slike tester ender man til slutt opp med noen som er heldige nok til å gjette seg opp i høyere sum enn man egentlig skal ha.

Lenke til kommentar

Ser ut som om artikkelforfatter har en del manglende kunnskap om IQ og IQ-testing.

 

I tillegg: Når det gjelder barn og IQ så er det store forskjeller i hvor raskt IQ-en utvikler seg. IQ-testing av barn er derfor en relativ usikker "greie".

 

Men hun er helt sikkert en gløgg unge. :-)

 

Husker jeg rett, så ligger vel 12-åringers snitt i nærheten av 60% av voksne? Eller var det litt mer?

Lenke til kommentar

Problemet med alle IQ tester er at det mangler ett svar alternativ; "Jeg vet ikke"

For at en IQ test skal være nøyaktig forutsetter det at man er ærlig med hva man tror svaret er, og når nok folk tar slike tester ender man til slutt opp med noen som er heldige nok til å gjette seg opp i høyere sum enn man egentlig skal ha.

Hadde neppe vert genialt å trykke på "jeg-vet-ikke"... :-)

Lenke til kommentar

Rimelig høyt standardavvik på den testen siden topp 1% tilsvarer en score på 135 med standardavvik 15 (som Mensa Norge bruker).

 

Og en annen ting. Slik jeg fått det med meg så har hverken Einstein eller Hawking tatt en standardisert IQ-test, så hvordan kan jenta ha scoret høyere enn de?

 

Tror nok du har rett, på et visst tidspunkt ble Hawking spurt om hans IQ. Han svarte med å forklare hvorfor han aldri har tatt en IQ-test, og hvorfor han syntes at de er tull. Jeg husker ikke når dette var. Jeg tror heller ikke at Einstein noen gang har tatt en IQ-test. Når det sies "høyere enn Hawking/Einstein." tror jeg dette er basert på antatte tall.

Lenke til kommentar

Angående Hawking:

 

 

Q: What is your I.Q.?

A: I have no idea. People who boast about their I.Q. are losers.

Kilde

 

 

With all your intense erudition, why do you bother writing pop-science books about the universe, the latest of which is the illustrated version of ''On the Shoulders of Giants''?

I want my books sold on airport bookstalls.

 

Den var jævlig god..

 

Denne var også fin:

 

Do you think people will ever live on a planet besides Earth?

Yes, if we don't self-destruct first.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

She's a clever Gypsy living in a myrtle blue caravan, but des she like degs ?

Har hun produsert noen arbeider som tilsvarer Einstein (eller det han kopierte av andre), eller Hawking ? Testen er jo flott den, men iq er bare et tall.

Ot: James Woods, iq 170

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...