Gå til innhold

«The Martian» kan bli årets sci-fi-film


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det potensiale for ein bra film, men er spent på kva rettning ein har valgt å ta handlinga.

I boka var det eigentleg berre ein ting som ikkje heilt fulgte fysikkens lover i forhold til realisme.

 

Eg frykter for at filmen blir litt vell "visuell" slik at alt blir litt større og meir urealistisk enn kva som hadde vært realistisk.

Så då får vi krysse fingrane og håpe at Ridley Scott ikkje har bestemt at filmversjonen skal ha litt større eksplosjonar, litt meir drama, litt meir uovervinnelig helt og alt det andre som ofte høyrer med når ein skal lage actionfilm basert på ei veldig god bok.

Lenke til kommentar

"For mens NASA oppdager nye Jord-lignende planeter, jobber Hollywood på spreng for å pumpe ut nye science fiction-filmer som tar oss med ut på eventyr i verdensrommet"

 

Er det noen som vil komme med tips til Sci-Fi filmer fra de siste 3-4 årene?

 

Tips som i at de finnes, eller som i at de faktisk er bra? :)

 

AtW

Lenke til kommentar

"For mens NASA oppdager nye Jord-lignende planeter, jobber Hollywood på spreng for å pumpe ut nye science fiction-filmer som tar oss med ut på eventyr i verdensrommet"

 

Er det noen som vil komme med tips til Sci-Fi filmer fra de siste 3-4 årene?

 

Interstellar fra 2014 var en skikkelig hit i redaksjonen. Hvis du liker superhelter og humor kan nok Guardians of The Galaxy også kalles for en sci-fi-film, selv om det er en veldig annerledes film enn Interstellar. Edge of Tomorrow (også kjent som Live, Die, Repeat) kan passe hvis du er i Tom Cruise-modus. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"For mens NASA oppdager nye Jord-lignende planeter, jobber Hollywood på spreng for å pumpe ut nye science fiction-filmer som tar oss med ut på eventyr i verdensrommet"

 

Er det noen som vil komme med tips til Sci-Fi filmer fra de siste 3-4 årene?

Tips som i at de finnes, eller som i at de faktisk er bra? :)

 

AtW

 

 

Egentlig i at de finnes, gjerne med en vurdering også. :D 

Lenke til kommentar

Interstellar har jeg tro på, den har jeg tenkt å kjøpe og Edge of Tomorrow ligger vel kanskje på netflix... Gode tips. WAF på superheltfilmer er på tidenes lavmål, dessverre. Får snike den inn når fruen ikke er hjemme. 

Da er det kanskje på tide å bytte fruen ;)

Min elsker superheltfilmer.

Lenke til kommentar

Her er det potensiale for ein bra film, men er spent på kva rettning ein har valgt å ta handlinga.

I boka var det eigentleg berre ein ting som ikkje heilt fulgte fysikkens lover i forhold til realisme.

 

Eg frykter for at filmen blir litt vell "visuell" slik at alt blir litt større og meir urealistisk enn kva som hadde vært realistisk.

Så då får vi krysse fingrane og håpe at Ridley Scott ikkje har bestemt at filmversjonen skal ha litt større eksplosjonar, litt meir drama, litt meir uovervinnelig helt og alt det andre som ofte høyrer med når ein skal lage actionfilm basert på ei veldig god bok.

 

Jeg elsket boka, men filmen kommer (dessverre?) garantert til å bli svært forskjellig fra boka. I boka var det jo knapt noen annen handling en Mark Watneys komplett ensomme kamp (McGyver style) for å overleve på Mars. Det var jo denne ensomme kampen og håpløsheten som gjorde hele boka.

 

Er litt nervøs for at filmen blir noe helt annet, men gleder meg uansett som en guttunge til filmen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det mulig å gå med solbrillevisiret åpent på det viset der, om man er på bakken til planeten Mars, egentlig !?

 

 

 

Hvorfor skulle man ikke det?

 

 

"Fjerde"-, "Femte"- og "Sjette"-gradsforbrenning på netthinnen?

 

 

 

It's fiewtreh tacknowlohgie! 

 

 

Godt noen tok poenget, enklere enn andre her i tråden.  :wee:

Du fikk allerede +1 av meg ganske kjappt etter du postet det der. Så jeg kan dessverre ikke gi ekstra +1'ere for den der.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det kan sikkert være greit å ha solbriller på mars (slik som på jorda), men eg er ikkje heilt overbevist om at ein må ha solskjerming på mars.

Mars har ein atmosfære som vil ta ein del av UV-strålinga, atmosfæren er riktignok tynnare enn på jorda, men ein viss grad av naturlig skjerming er det. I tillegg vil sollyset være svakare på jorda enn det er på mars pga forskjellig avstand frå sola.

 

Eg tviler derfor på at ein får forbrenningar av sollyset på mars, i alle fall om ein ser nedover og ikkje direkte på sola.

 

Astronautar i rommet treng solskjerming fordi dei ikkje er beskytta av ei atmosfære. I tillegg vil dei ikkje like lett kunne snu seg vekk frå sola om lyset blir for sterkt. I tillegg så vil soloppgangane når ein går i bane rundt jorda komme langt hyppigare og brått enn dei vil på ein planet som roterer mykje seinare.

 

Men det hadde vært artig å sett noke meir vitenskaplige berekningar på området.

Lenke til kommentar

 

Measuring radiation on Mars

On Earth, we often associate radiation exposure with fallout from catastrophes such as Chernobyl and Fukushima. We sometimes worry over CAT scans, chest X-rays or transcontinental flights. However, according to the Health Physics Society, the biggest source of radiation for most of us, by far, is inhaled radon.  The sky above our heads and the earth beneath our feet are typically the least of our worries.

In open space, human beings continuously contend with intense solar and cosmic background radiation. Solar energetic particles (SEPs) andgalactic cosmic rays (GCRs) turn a trip to Mars into a six-month radiation shower.

The Mars rover Curiosity has allowed us to finally calculate an average dose over the 180-day journey. It is approximately 300 mSv, the equivalent of 24 CAT scans. In just getting to Mars, an explorer would be exposed to more than 15 times an annual radiation limit for a worker in a nuclear power plant.

Data from Curiosity also demonstrated that landing only partially solves the problem. Once on the Martian surface, cosmic radiation coming from the far side of the planet is blocked. This cuts down detected GCRs by half. The protection from strong solar particles, though, is shoddy and inconsistent. Substantial variations in SEPs occur as the meager Martian atmosphere is tussled by solar wind.

"The variability [in radiation levels] was much larger than expected," Hassler said. "[This creates] variability in weekly and monthly dose rates. There are also seasonal variations in radiation."

Study co-author Jennifer Eigenbrode, from the Goddard Institute of Space Studies, described how fluxes in radiation are critical in determining the possibility of life on the Red Planet.

"Radiation is probably the key parameter in determining how much alteration organics are experiencing in the rocks on the surface," Eigenbrode said. ..

 

 

.. 

Space weather prediction involves forecasting solar flares, coronal mass ejections, and geomagnetic storms. These highly energetic events emanate from the sun. When they cross the orbit of a planet, the same SEPs attacking organics can spell disaster for satellites, space stations, astronauts and the communication systems they all depend upon.

 

 

 

 

Fundamentally, "situational awareness is the strategy we have to use going forward," Hassler said. "We can design shelters on the surface to protect the astronauts."

 

 

Dersom det er nødvendig for astronautene å holde seg innendørs store deler av tiden, så ser jeg en for dristig oppførsel fra "astronaut Matt Damon".

 

Men vi har jo ikke sett filmen enda, så kanskje vi får en Matt Damon som blir snøblind, og som trenger akutthjelp på basestasjonen. Blir spennende å se om det dukker opp noen grønne bakterier som gjør filmen om til en splatter-movie.  :green:

 

 

Kilde:

http://www.space.com/24731-mars-radiation-curiosity-rover.html

 

Mer:

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=radiation%20levels%20on%20surface%20of%20mars

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...