Gå til innhold

Intel har lansert «Skylake»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

10%? Her var det ikke mye å hoppe i taket for... Var det ikke Skylake mange hauset opp som den større arkitekturforandringen på en god stund så vi kanskje kunne få sett et lite hopp i ytelse? 10% er jo godt innenfor hva jeg ser på som likegyldig mellom to generasjoner..

 

Og hvorfor er det fremdeles ikke mulig med mer enn 1x PCI-Express x16 på disse prosessorene? At man må opp på entusiastplattformen for å få PCI-Express x16 til 3-4x skjermkort er greit nok, men at man ikke skal klare 2x PCI-Express x16 på LGA1151 virker jo temmelig dødfødt? Det er tydelig at Intel holder det tilbake med overlegg..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

10%? Her var det ikke mye å hoppe i taket for... Var det ikke Skylake mange hauset opp som den større arkitekturforandringen på en god stund så vi kanskje kunne få sett et lite hopp i ytelse? 10% er jo godt innenfor hva jeg ser på som likegyldig mellom to generasjoner..

 

Og hvorfor er det fremdeles ikke mulig med mer enn 1x PCI-Express x16 på disse prosessorene? At man må opp på entusiastplattformen for å få PCI-Express x16 til 3-4x skjermkort er greit nok, men at man ikke skal klare 2x PCI-Express x16 på LGA1151 virker jo temmelig dødfødt? Det er tydelig at Intel holder det tilbake med overlegg..

 

Tenkte akkurat det samme når jeg så det med 16x. Trodde ivertfall at jeg skulle se muligheten for 32x eller lignende uten å måtte gå opp på x99.

Melking skjer når AMD ikke når opp....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10%? Her var det ikke mye å hoppe i taket for... Var det ikke Skylake mange hauset opp som den større arkitekturforandringen på en god stund så vi kanskje kunne få sett et lite hopp i ytelse? 10% er jo godt innenfor hva jeg ser på som likegyldig mellom to generasjoner..

 

Og hvorfor er det fremdeles ikke mulig med mer enn 1x PCI-Express x16 på disse prosessorene? At man må opp på entusiastplattformen for å få PCI-Express x16 til 3-4x skjermkort er greit nok, men at man ikke skal klare 2x PCI-Express x16 på LGA1151 virker jo temmelig dødfødt? Det er tydelig at Intel holder det tilbake med overlegg..

 

Enig, det er for få lanes. Hadde også ønsket meg 10gbe LAN.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overall, Skylake is not an earth shattering leap in performance. In our IPC testing, with CPUs at 3 GHz, we saw a 5.7% increase in performance over a Haswell processor at the same clockspeed and ~ 25% gains over Sandy Bridge.

http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k-6600k-ddr4-ddr3-ipc-6th-generation/23

 

Så, det begynner å bli på tide å innse at tiden med store forbedringer fra generasjon til generasjon er slutt. Alle lavthengende fruktene for å optimere IPC på en x86 CPU er for lengst brukt opp. Økninger vil rett og slett koste for mye energi.

I fare for å bryte NDA kan jeg si at Skylake er starten på en trend fra Intel hvor også de "store kjernene" fra Intel blir slik at man i fremtiden kan putte flere av de på en brikke. Legger man sammen 1+1 så kommer man også frem til at AMD også kommer til å gå denne veien med Zen.

 

 

Skal man fortsette å skalere ytelsen slik man er vandt til så må man skrive progammer som i høyere grad bruker multithreading. Der det egner seg bør man også sørge for at programmene benytter seg av akseleratorer som for eksempel GPUer og vektorenhetene (AVX) på prosessoren.

 

Edit: Presisering

Endret av HKS
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har i skrivende stund i7 3770K,burde jeg oppgradert til enten nye i5 eller i7?? må vel ha nytt hovedkort også da?

 

Jeg hadde spart pengene, for du vil ikke få mye ytelses økning ser det ut til. Har selv 3570K å tenkte jeg skulle oppgradere til Skylake, men ser ut som min 3570K skal få noen år til i min maskin.
Lenke til kommentar

Merker jeg blir smått deprimert av disse minimale forbedringene fra generasjon til generasjon.. Har hatt lyst til å oppgradere maskinen min temmelig lenge nå, men føler jeg burde avvente til et tidspunkt hvor det å først oppgradere faktisk vil kunne by på en merkbar og reell forbedring og med dette tempoet så må jeg vel vente minst 6 år til....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merker jeg blir smått deprimert av disse minimale forbedringene fra generasjon til generasjon.. Har hatt lyst til å oppgradere maskinen min temmelig lenge nå, men føler jeg burde avvente til et tidspunkt hvor det å først oppgradere faktisk vil kunne by på en merkbar og reell forbedring og med dette tempoet så må jeg vel vente minst 6 år til....

 

Stusselige saker ja, men hva er grunnen tro. Ingen konkurranse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...